Må jeg køre med min nye cv.
Fra : sofie

Dato : 08-09-05 21:43

Hej.

Vi har købt en brugt cv. Vognen er vores første men uha da hvor
vi er blevet forviret.

Bilen har en egenvægt på 1225 kg
Total vægt 1725 kg

cv'en egenvægt på 950 kg.
total er 1300 kg.

Må vi køre med den eller hva.

Vi vil helst ikke til at tage et trailer kørekort.
Har hørt at man kan ændre vægten på bilen eller cv'en???

Nogle der har nogle gode tips.

MVH
sofie

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Anette

Dato : 08-09-05 22:27

sofie wrote:
> Må vi køre med den eller hva.

Hej Sofie
Velkommen i klubben af nye forvirrede campister
Jo det er svært at hitte ud af, men start med at studere bilens
registreringsattest, der står hvor meget den højest må trække.

Om I kan få vægtet bilen eller cv henholdvis op/ned - er der sikkert andre
der ved mere om end jeg

/ Anette

Fra : Robert Lanther

Dato : 09-09-05 08:21

"sofie" <sofie_r@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Vi har købt en brugt cv. Vognen er vores første men uha da hvor
> vi er blevet forviret.
>
> Bilen har en egenvægt på 1225 kg
> Total vægt 1725 kg
>
> cv'en egenvægt på 950 kg.
> total er 1300 kg.
>
> Må vi køre med den eller hva.

Kig her

http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593

Fra : Søren

Dato : 09-09-05 10:52

> Bilen har en egenvægt på 1225 kg
> Total vægt 1725 kg
>
> cv'en egenvægt på 950 kg.
> total er 1300 kg.

Hvad må bilen trække ?

Jeg har selv været i en lignende situation.
Som jeg ser det er der to muligheder;
1 at få sat campingvognens totalvægt ned til 1275 kg. eller
2 at sætte bilens trækvægt ned til 1275 kg. Hvis den altså er højere i
forvejen.
Begge dele vil gøre at i må køre med campingvognen på et alm. kørekort.
Begge muligheder kræver at i skal til syn med enten campingvogn eller bil.
Måske står i for at skulle til syn med bilen alligevel, og så er den
mulighed oplagt.
Eller hvis i ikke har modtaget campingvognen endnu, kan i prøve om
forhandleren kan nå at få sat totalvægten ned på reg. att.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 13:49

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Begge muligheder kræver at i skal til syn med enten campingvogn eller bil.

Forkert. Et pennestrøg på motorkontoret kan gøre det...

--
Per, Esbjerg

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 09-09-05 15:33

> Forkert. Et pennestrøg på motorkontoret kan gøre det...
>

> --
> Per, Esbjerg

Det letteste ville nok være at få vejet CV'en ned, men hvis det er bilen der
skal vejes op skal den til syn

Martin

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 09-09-05 15:43

> Hvad må bilen trække ?

Din bil må trækker 1275 kg på alm. kørekort

bilens egenvægt + 50 kg
du må gerne køre med din campingvogn hvis du ikke læser den tunger end 1275
kg
Da man går efter den faktiske total vægt.

Jeg har lige taget BE kort og jeg spurte kørelære og motorsagkyndig om det
var den faktiske total vægt der galt.og det var det.

Den bil jeg kørte i mens jeg tog kortet
audi
måtte gå med 1400 kg
trailer total 2000 kg
vejet 1245 kg

Søren

Fra : Jens

Dato : 09-09-05 17:11

> Din bil må trækker 1275 kg på alm. kørekort

Hvorfra ved du det? (jeg kan godt se at det er egenvægten +50kg), men der er
da nogle biler der faktisk ikke må trække egenvægten + 50 kg. F.eks må en
Opel Zafira 1.8 16V trække max 1200 kg selv om dens egenvægt er 1425 kg.

Altså det springende punkt er hvor meget bilen må trække i.flg.
registreringsattesten.

Du må med dit B-kørekort maximalt køre med bilens egenvægt + 50 kg, men
bilen må maximalt køre med det der står på registreringsattesten så hvis det
er mindre end 1275 kg i dit tilfælde er det det der gælder, ellers er det
1275 kg.

Og som andre har skrevet - det nemmeste vil så være at få vejet CV ned til
det bilen må trække.

/Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 17:05

"Søren Jensen (9800)" <sjakalen01@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har lige taget BE kort og jeg spurte kørelære og motorsagkyndig om det
> var den faktiske total vægt der galt.og det var det.

Ja, det er ingen problem når man _har_ B/E-kørekortet. Men når man ikke har
det, så er det rent faktisk et problem hvis man møder en betjent.

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 09-09-05 19:35

> Ja, det er ingen problem når man _har_ B/E-kørekortet. Men når man ikke
> har det, så er det rent faktisk et problem hvis man møder en betjent.
>

> --
> Per, Esbjerg

så lige et hurtigt spørgsmål hvad må din bil gå med uden bremser ??

mange biler må ikke gå mere end med 450 kg men de køre rundt med trailer der
har en tilladt totalvægt på 500 kg så køre de også ulovligt eller hvad.?

Jeg mener at de må læse den til hvad bilen må trække altså den faktiske
totalvægt
på alm kørekort.

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 20:11

> [...]
>
> mange biler må ikke gå mere end med 450 kg men de køre rundt med trailer
> der har en tilladt totalvægt på 500 kg så køre de også ulovligt eller

Det har jeg aldrig undersøgt fordi det har aldrig været aktuelt for mig -
såhh ...

Men det jeg lige har forklaret med B/E-kørekortet er jeg ikke i tvivl om ..
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-05 20:51

> [...]
> såhh ...
>
> Men det jeg lige har forklaret med B/E-kørekortet er jeg ikke i tvivl om

Hej Per

Er der nogen der har så små biler?

Findes de?

Mvh AJH

Det første indtryk, man får af et andet menneske, bliver tit sidende - især
hvis det stammer fra hans kofanger.

Fra : sofie

Dato : 09-09-05 18:35

Takker for alle svarene.

Jeg har selv undersøgt sagen igen.

Jeg ringede til Nissan, for at høre om man kunne veje bilen op. Han
sagde at det kunne man aldrig.
Der var kun en ting at gøre ifølge ham. Det var at få cv'en vejet
til de 1275 kg.

Så det ender det nok med.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 20:12

> Der var kun en ting at gøre ifølge ham. Det var at få cv'en vejet
> til de 1275 kg.

Og det koster som sagt kun lidt skriv på motorkontoret og det er gratis.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 09-09-05 20:01

Det med bilens egenvægt + 50 kg har i og for sig ikke noget med hvad bilen
må trække at gøre, men derimod grænsen for hvornår du skal have trailer
kørekort.

Du må aldrig overgå bilens trækvægt eller campingvognens totalvægt, under
nogen omstændigheder. Og man regner med den faktiske total vægt.

så du må køre med det som det er bare din campingvogn ikke læsses til en
højere vægt end 1275kg. vil du læsse den til de 1300kr, så skal du have
trailerkørekort, her går jeg ud fra at bilens trækvægt er over 1300kr

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 20:17

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> højere vægt end 1275kg. vil du læsse den til de 1300kr, så skal du have
> trailerkørekort, her går jeg ud fra at bilens trækvægt er over 1300kr

Du må ikke leje en trailer på Shell med en maksimal vægt på 2.000 og spænde
efter din 1.000 kg bil, der kun må trække 1.200 kg.

Med mindre - selvfølgelig - at du har B/E kørekort.

Og derfor er det du forsøger at bilde os alle sammen ind - forkert.

Hvornår skal man have B/E kørekort ?

Der kræves B/E kørekort, hvis:

1.. Bilens tilladte totalvægt + påhængskøretøjets tilladte totalvægt
overstiger 3500 kg.
eller hvis
2.. Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger bilens egenvægt med
mere end 50 kg.
Der må dog altid køres med en trailer med tilladt totalvægt på max. 750 kg.

Så skulle den ged vist være barberet nok for denne gang!

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-05 20:59

> [...]
> kg.
>
> Så skulle den ged vist være barberet nok for denne gang!

Du glemte at det er lovligt at trække mere, hvis bilens koblingsvægt er lig
med og under, bilens egenvægt + 50 kg

Mvh AJH

Hukommelsestab er naturens måde at sige "Glem det!"

Fra : Gismo

Dato : 09-09-05 21:15

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du må ikke leje en trailer på Shell med en maksimal vægt på 2.000 og
> spænde efter din 1.000 kg bil, der kun må trække 1.200 kg.

Det er her den er tricky for mange, det at bilen må trække mere end
egenvægt + 50 kg. gør at man skal have BE-kort.

Hvis den samme bil bliver vejet ned til engenvægt + 50 kg. så er
alt i den skønneste orden.

Gismo.

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-05 20:43

> [...]
>
> Må vi køre med den eller hva.
>
> Vi vil helst ikke til at tage et trailer kørekort.
> Har hørt at man kan ændre vægten på bilen eller cv'en???

Hvad er din bil største trækvægt med bremser?

Det er nødvendigt for at rådgive rigtigt.

Mvh AJH

Fra : sofie

Dato : 10-09-05 10:41

hej. Allan.

Den største trækvægt er 1300 kg. med bremser

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-09-05 19:44

> hej. Allan.
>
> Den største trækvægt er 1300 kg. med bremser

> [...]

Har du ikke B/E kortet, så skal du lige rundt til motorkontoret og få
nedvejet din største tilladte vægt med bremser til 1275 kg, altså bilens
egenvægt +50kg, så skulle du køre lovligt med din CV

Du skal bare huske at du kun må læsse din CV til 1275kg.

Mvh AJH

Hårdt arbejde har aldrig skadet nogen, som har hyret andre til at udføre det
for sig.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-09-05 21:02

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bare huske at du kun må læsse din CV til 1275kg.

Plus de 7% der er i tolerence.

Hov, det er jo næsten 100 kg .... man kan jo betragte det som spild af tid
at få ændret noget, med mindre papirarbejdet skal være i orden ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Gismo

Dato : 11-09-05 02:37

> Plus de 7% der er i tolerence.
>
> Hov, det er jo næsten 100 kg .... man kan jo betragte det som spild
> af tid at få ændret noget, med mindre papirarbejdet skal være i orden

Har følgende problem.

Bil: Egenvægt 1325
Påhængsvægt 1400

CV. Egenvægt 1125
Totalvægt 1500

Hvis jeg nu vejer bilens påhængsvægt ned til 1375 bliver det lovligt
på B-kortet. Hvis vil jeg lægger 7% til 1375 kg = (96,25) = 1471 Kg
Så er jeg stadig under CV største T.vægt, men overskrider bilens største
påhændsvægt...... Gælder 7% reglen her?

Jeg kan så sparre BE-kort, men må godt nok undvære 29 kg i lasteevne.
Jeg ved godt at nogen vil sige det er uansvarligt, men BE-kort for 29 kg
skyld, det bliver en dyr kilopris. 138.-
men så er det ikke uansvarligt mere.....
Ordkløveri fakta er de samme.

Gismo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-05 03:24

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på B-kortet. Hvis vil jeg lægger 7% til 1375 kg = (96,25) = 1471 Kg
> Så er jeg stadig under CV største T.vægt, men overskrider bilens største

Det vil jeg tro - men jeg synes du skal spørge en tilfældig æggeskal om det
er sådan. Reglerne for beregning af overvægt er temmelig indviklede, så jeg
vil tro at de betjente som plejer at beskæftige sig med det er dem som kan
give det mest præcise svar.

--
Per, Esbjerg

Fra : Gismo

Dato : 11-09-05 03:33

Per Henneberg Kristensen wrote:
snip en masse...

Har skevet et indlæg i dk.fritid.bil ang.
måske er det noget du kan finde ud af?

Gismo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-05 08:03

> Per Henneberg Kristensen wrote:
> snip en masse...
>
> Har skevet et indlæg i dk.fritid.bil ang.
> måske er det noget du kan finde ud af?

Måske :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-09-05 09:50

> [...]
> skyld, det bliver en dyr kilopris. 138.-
> men så er det ikke uansvarligt mere.....

Hej Gismo

Reglen gælder ihvertfald på stor vogn så hvorfor ikke på lille.

Mvh AJH

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-09-05 08:29

Gismo wrote:

> [...]
> Så er jeg stadig under CV største T.vægt, men overskrider bilens
> største påhændsvægt...... Gælder 7% reglen her?

Nej det tror jeg ikke for så køre du ikke kun med overlæs du overskider
også kørekortreglerne og der mener jeg at reglerne er betydeligt
skrapperer.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-05 20:59

"Steen Larsen" <dsl175340@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Gismo
>
> Nej det tror jeg ikke for så køre du ikke kun med overlæs du overskider
> også kørekortreglerne og der mener jeg at reglerne er betydeligt
> skrapperer.

Kørekortreglerne mener jeg bestemt pr. definition ikke kan overskrides - kun
på papiret. Altså - du kan ikke køre uden B/E med en campingvogn der vejer
25 kg for meget - men du må gerne køre med næsten 100 kg´s overlæs (i dette
tilfælde).

--
Per, Esbjerg

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 09-09-05 21:11

Ja, så har vi det gamle emne på banen igen, og som sædvanligt med en
masse velmenende debattører, der har misforstået reglerne
Når man spørger om en given bil må trække en given campingvogn, er
der tre regler der har indflydelse.

Kørekortsbekendtgørelsen om B/E kørekort.
Den består af 3500kg reglen og +50 reglen

1.
3500 kg reglen siger at:
Hvis både bilens tilladte totalvægt + campingvognens tilladte
totalvægt
og
bilens tilladte totalvægt + bilens største påhængsvægt m bremser
begge overstiger 3500 kg og påhængkøretøjets tilladte totalvægt er
over 750 kg, så kræves der B/E kørekort

Hvis en af vægtene ikke overstiger 3500 kg, så går man til 50kg
reglen, der siger at:
Hvis både bilens tilladte påhængsvægt m bremser og campingvognens
tilladte totalvægt, overstiger bilens egenvægt med mere end 50kg, så
kræves der B/E kørekort

Hvis en af vægtene ikke overstiger bilens egenvægt med mere end 50
kg, må man føre vogntoget på alm B kørekort, dog må campingvognens
faktiske vægt, ikke overstige hvad bilen må trække.

Når man nu har fundet ud af at man opfylder kørekortskravet, træder
loven om synsfri sammenkobling i kraft.
Den betyder at du gerne må trække et påhængskøretøj, hvor den
tilladte totalvægt overstiger hvad bilen må trække, dog må den
faktiske vægt ikke overstige bilens største påhængsvægt m bremser.

Se evt skemaet på
www.kloster-trailerudlejning.dk

mvh
Steen

PS: Vedr kørekortsreglen er det ALTID den tilladte vægt der gælder,
hvorimod synsfri sammenkobling gælder den FAKTISKE vægt

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 09-09-05 21:17

sofie skrev:

> Hej.
>
> Vi har købt en brugt cv. Vognen er vores første men uha da hvor
> vi er blevet forviret.
>
> Bilen har en egenvægt på 1225 kg
> Total vægt 1725 kg
>
> cv'en egenvægt på 950 kg.
> total er 1300 kg.
>
> Må vi køre med den eller hva.

> Hvad står der på din registreringsattest under "største påhængsvægt m bremser"?
Hvis dette tal ikke er over 1275, må du gerne køre med campingvognen,
men må ikke læsse den til mere end hvad bilen må trække.
Hvis tallet er højere, går du på motorkontoret og får det ændret
til 1275kg. Det koster ikke noget

> Vi vil helst ikke til at tage et trailer kørekort.
> Har hørt at man kan ændre vægten på bilen eller cv'en???

Vægten kan altid nedsættes, og nogle biler kan synes og få hævet
trækvægten

mvh
Steen Æbeløe

Fra : Tournesol

Dato : 10-09-05 06:38

Godmorgen

Reglerne kan læses her http://www.fstyr.dk/sw23181.asp

knus Henriette.

Fra : u

Dato : 10-09-05 14:44

hej sofie
ja sikke et spørgsmål. det kan give debat
går man ind på færdelsstyrelsen står der man godt må køre med en trailer der
vejer mere men ikke må læsse den over bilens totalvægt
går man ind på sikker trafik og udfylder formularen skriver den man skal
have be kort hvis totalvægten for traileren overstiger bilens egenvægt med
50 kg ?
er man forviret ????
ja jeg er
MVH Jørgen

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 10-09-05 21:08

Det behøver du da ikke blive forvirret over.
Grunden er den at på den ene side kigger du på reglen om synsfri
sammenkobling, og i skemaerne kigger du på reglen om kørekort.

Synsfri sammekobling = faktiske totalvægt
Kørekortskrav = tilladte totalvægte

og så er det noget sludder du skriver om bilens totalvægt.