Opvarmning i campingvogn og fortelt
Fra : Birthe Jensen

Dato : 31-08-05 09:10

Hej erfarne campister.
Jeg er nybegynder udi denne "sport". Så hvad kan man bruge til opvarmning af
campingvogn og fortelt, når der ikke findes el på stedet. Helst ikke
gas......
På forhånd tak for svarene.
Sensommerhilsen fra
Birthe.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-08-05 11:22

Birthe Jensen skrev:
> Helst ikke gas......

Så er der vel kun petroleum tilbage?
Har campingvognen ikke indbygget varemeapparat?
Truma'en i min varmer snildt teltet op også.

Peter Schrøder

Fra : Ib

Dato : 31-08-05 16:09

En anden mulighed er solceller

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-08-05 16:16

Ib wrote:
> En anden mulighed er solceller

Til opvarmning! Det er ret sjældent at solen skinner i et sådan omfang at
solceller kan bruges når man har brug for opvarmning.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Tournesol

Dato : 31-08-05 20:56

Hejsa

Er ikke så erfaren campist endnu men er en rigtig frosen pind

> Jeg er nybegynder udi denne "sport". Så hvad kan man bruge til opvarmning
> af
> campingvogn og fortelt, når der ikke findes el på stedet. Helst ikke
> gas......

En Zibro petroliums ovn er bare det bedste vi nogensinde har invisteret i

Den varmer godt og den giver ikke så meget fugt fra sig som gas.
den lugter kun en smule når den bliver tændt og slukket.

Knus Henriette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-09-05 09:23

Tournesol wrote:

> En Zibro petroliums ovn er bare det bedste vi nogensinde har
> invisteret i
> Den varmer godt og den giver ikke så meget fugt fra sig som gas.
> den lugter kun en smule når den bliver tændt og slukket.

Vi købte en kopi til en brøkdel af prisen i Jem&Fix (8-900 kr). Den virker
fremragende.
Til gengæld bruger vi Zibros olie - har prøvet med noget andet, der stinker.
Det gør Zibro ikke (bortset fra nogle få sek. under tænding).

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Sten Bo

Dato : 01-09-05 14:24

,

> [...]
> Til gengæld bruger vi Zibros olie - har prøvet med noget andet, der
> stinker. Det gør Zibro ikke (bortset fra nogle få sek. under tænding).

Hej

Zibro olie, 300 kr. for 20 l. (+ pant) = 15 Kr. l. pris tjekket 2 steder
Jeg har gloet et par gange på zibro brochure i byggemarkedet og ser at man
praler med et eller andet patenteret turbo og dobbeltbrænder system der
brænder gasserne to gange.

Hvilke olier har du prøvet?

Vi bruger i øjeblikket Hetamax gold fra HN 69 Kr. for 5 l kr. 13.80 l. Har
deres Heatmax Inverter og syntes olien er ok. og mente egentlig det samme de
par gange vi har vi har puttet Nettos olie i beholderen. Kna det ha noget at
gøre med forbrændingstemperaturen.

Aldi har noget der er et par kr. billigere - er der nogen der har prøvet
den?

Jeg har tjekket med Shell via hjemmesiden, spurgte på lugtfri lampeolie til
oliekamin. og der skal de ha 8.57 + moms - kr. 10.71 pr. l (leveret?) i 204
l fade.
(Deres almindelige fyringsolie stod til ca. 8 kr. alt inkl.)

Er der nogen der tør prøve

Køb inden det stiger ;-(

--
Er de optimist?
- Nej, jeg er bagermester.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-09-05 17:30

Sten Bo wrote:

> Hvilke olier har du prøvet?

Noget fra Jem&Fix som jeg ikke husker navnet på.

> Vi bruger i øjeblikket Hetamax gold fra HN 69 Kr. for 5 l

Det er præcis det samme jeg giver for 5 l. Zibro i Silvan.

> l. Har deres Heatmax Inverter og syntes olien er ok. og mente
> egentlig det samme de par gange vi har vi har puttet Nettos olie i
> beholderen. Kna det ha noget at gøre med forbrændingstemperaturen.

Jeg er næsten sikker (CV'en besøges først i weekend'en) at det er en
Heatmax, jeg har. Dvs. det blev den, da jeg pillede den billige papirettiket
med det navn, man havde givet den i Jem&Fix, af.

I øvrigt er vi enormt glade for oliekaminen. Det har betydet at vi hele
foråret kunne blive ude i forteltet, hvor vi ellers var blevet jaget ind af
den inderlige kulde, der så hyppigt optræder i dette lille, våde og
forblæste land.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Sten Bo

Dato : 01-09-05 18:12

> Det er præcis det samme jeg giver for 5 l. Zibro i Silvan.

Hmm jeg ringede bare og fik en pris hos den lokale og så til en trælast i
Fredensborg - samme - 300kr, 250 + moms og dertil pant - og det ene sted
lagde man meget vægt på panten.

Glemte at spørge hvad det var for dunke. Nå, helt fint for så cirkulerer de
da. Men hvis man, måske grim tanke, fylder selv, mangler de vel emballage
hvis
ikke den skal købes. Ja det er helt i skoven og sludder, behøver ikke at
betyde noget.

> Jeg er næsten sikker (CV'en besøges først i weekend'en) at det er en
> Heatmax, jeg har. Dvs. det blev den, da jeg pillede den billige
> papirettiket med det navn, man havde givet den i Jem&Fix, af.

Ja det er hørt før - vores er med blæser, timer,el termostat og en
luftkvalitetssensor der engang slukkede efter 3½ min, da vi tændte den inde
i vognteltet på klapkassen.

Det virker altså. Kan også være der blev for varmt - for vi var ude for at
tiise af, og oplevede det ikke.

Den kører på max de første 20 min for at kompensere for kolde vægge - og kan
ikke reguleres ned imens. Man kan selvfølgelig bare lade døren stå åben -
men vi ville lige se om det virkede. Jo, 35 gr. og slukket. Men der lugtede
ikke!

> [...]
> foråret kunne blive ude i forteltet, hvor vi ellers var blevet jaget ind
> af den inderlige kulde, der så hyppigt optræder i dette lille, våde og

Tæl os med i tilhængernes rækker. Vi bruger den også her i huset, typisk som
nu hvor døren til haven står åben hele dagen og man bliver hængende længe
ude ved grillen. Huset og en selv er ofte kolde når man endelig bekvemmer
sig ind til kaffen - og det er ekstremt nemt - og med hurtigt resultat, at
trykke på knappen.

Ellers tændte jeg gerne op i pejsen, men det her er altså meget mere
præcist -om end - ikke så pænt Vi har en Heta indmuret brændetingest der
sparer os 6-7000 i fjernvarme årligt.

Hilsen Sten
--
Der er kulde i luften.
- Ja - men ellers er det forbavsende mildt!

> Fotoamatør af Guds (u)nåde.
> PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Flotte billeder - vi kikker igen

Fra : Tournesol

Dato : 01-09-05 17:39

Hejsa

> [...]
> praler med et eller andet patenteret turbo og dobbeltbrænder system der

Jeg mener at de 300 kr er med panten så den reale pris for petroliumen er
250 kr

> Hvilke olier har du prøvet?

vi har ikke prøvet andet end zibro olie endnu .

Knus Henriette.