Dæktryk: Det fabriksanbefalede eller pump~
Fra : BHR

Dato : 23-08-05 07:45

Jeg har ny LMC (totalvægt 1200kg) med Matador 195/65 14R hvor fabrikken
skriver på et lille skilt i gaskassen at der skal bruges 2.7bar ( svarer til
39,15psi)

På siden af dækket skrives at dækkene kan tåle en belastning på 710kg og et
makstryk på 50psi (svarer til 3,45bar)

Når jeg pumper op til 2,7bar virker dækkene lidt bløde, og CV'en kan gynge
lidt på dækkene.

Jeg ved godt at Neslein anbefaler maks. tryk , men hvorfor angiver fabrikken
så ikke dette?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 23-08-05 09:32

JERN@lic-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt på dækkene.
>
> Jeg ved godt at Neslein anbefaler maks. tryk , men hvorfor angiver

Et af "problemerne" er, at makstryk er forskelligt fra dækfabrikat til
dækfabrikat. Men generelt er jeg enig med Peer Neslein i, at makstryk giver
et meget roligere vogntog. Og du risikerer jo intet ved at bruge det - for
dækket er beregnet til det.

/Flemming U

Fra : Henrik

Dato : 24-08-05 20:26

På vor Hobby 460 ) er angivet dæktryk 4,5 bar på en lille mærkat ved hjulet.
På dækket er anført 65 psi (=4,48 bar). Dækket er 185/R14 og der er altså
overensstemmelse mellem dækangivelse og Hobby's angivelse.

Vor nabos Hobby er anført til 2,7 bar. Hans er en 1998 model og vor er en
2005'er, så noget kunne tyde på at fabrikanterne (Hobby i hvert fald) er
begyndt at anbefale dækkets max. dæktryk.

Fra : BHR

Dato : 24-08-05 22:45

> [...]
> På dækket er anført 65 psi (=4,48 bar). Dækket er 185/R14 og der er altså
> overensstemmelse mellem dækangivelse og Hobby's angivelse.

Jeg tror din vogns dæk er 8-lags varevognsdæk, som LMC-fabrikken også
anbefaler 4,5bar hvis de er monteret.
Men mine dæk er alm. 6-lags dæk, hvor siderne på dækkene er blødere.

Flemming Udbjørg skrivelse i forgående indlæg lyder rigtigt: Fabrikken
angiver 2,7bar, fordi de så er sikre på at alle dæk kan leve op til kravet.