Suzuki som trækker
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-08-05 20:14

Ja - nu tænker jeg ikke lige på en Vitara - det er der så mange andre der
gør
Men er der nogen der har erfaringer med Jimmy ? Den må trods alt trække 1,3
t men med en 1,3 l motor ku man da let tvivle på hvo god den er til at
trække vores ene tons.
Alternativt er der jo den relativt nye Swift, der lige akkurat må trække det
ton vi har brug for.

Endelig ku man jo også skifte til en Ignis og "lige" skifte cv'en ud med en
T@b. Denne tanke er os ikke helt fremmed - vi er kommet til at se på hvad
det koster at ha en herregårdsvogn stående hele ugen. Den bruger vi jo stort
set kun i week-ends og ferie....snart en lidt dyr fornøjelse :o/
T@b er i dog noget i tvivl om; vi er 2 voksne og en 7-årig pige - kan vi mon
være der og undvære toilettet ? Og er den virkelig så let at trække at man
dårligt mærker den selv med en middelsvag 1300-motor ?

Jeg føler mig snart ovre i Monthy Python: The Meaning of Life

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : eskild45

Dato : 17-08-05 17:17

Hej Jesper

Jeg har en Suzuki Liana 1,3 - 90 hk 102 nm iflg. bogen - den har ikke
kræfter nok til at køre med trailer der har presseningsruf på.
Jeg ville have prøvet med min cv (1 ton), men da jeg ikke følte den kunne
trække traileren, ville jeg end ikke prøve.

Til cv bruder jeg carina E 2,0 GLI 1994, og den kan.

Hilsen

Benny

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-08-05 19:42

eskild45 wrote:

> Jeg har en Suzuki Liana 1,3 - 90 hk 102 nm iflg. bogen - den har ikke
> kræfter nok til at køre med trailer der har presseningsruf på.

En Skoda Felicia med blot 75 hk/4500 rpm og 136 nm/3500 rpm har ikke noget
problem med at trække en campingvogn på 1000 kg. Heller ikke over diverse
bjergpas i Østrig...

De 90 hk Liana'en har er rigeligt til at trække 1000 kg med - om den så er
velegnet til formålet, er en helt anden snak.

Jeg tror, at problemet opstår fordi du ikke bruger motoren rigtigt. Den yder
mest og trækker derfor mest ved 5750 rpm og har højest moment ved 4750 rpm.
Derfor skal motorens omdrejningstal op på omkring 4700-5700 rpm, for at du
har nogle kæfter at gøre godt med. Kører motoren langsommere, er der ikke
særlig mange kræfter - løsningen er at bruge gearkassen og holde et tilpas
lavt gear til en given belastning.

Ved 1000 rpm i 5. gear kører bilen 34,4 km/t, hvilket betyder at den ved
5000 rpm kører (teoretisk) 172 km/t. Du skal ned i 4. eller måske endda 3.
for at have kræfter nok, for at holde de 80 km/t. Jeg tror, at du ikke har
omdrejninger nok på...

> Jeg ville have prøvet med min cv (1 ton), men da jeg ikke følte den
> kunne trække traileren, ville jeg end ikke prøve.

Jeg turde godt - de 90 hk er lige så gode som de 90 hk du får i en 1,9 eller
2,0 liters diesel, som ingen ville tvivle på kunne trække et ton eller mere.

> Til cv bruder jeg carina E 2,0 GLI 1994, og den kan.

Selvfølgelig er det en bedre trækker...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
- der ønsker sig, at brugere af nyhedsgrupper sætter sig ind i, hvad der
står på http://usenet.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-08-05 20:50

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg turde godt - de 90 hk er lige så gode som de 90 hk du får i en 1,9
> eller 2,0 liters diesel, som ingen ville tvivle på kunne trække et ton
> eller mere.

Du mener formentlig turbodiesel - og ved derfor også godt at den slags
motorer trækker noget bedre ud af landevejen i 5. gear end en sølle 90 HK
benzinmotor.

Tag dine ord i dig igen - eller drik en liter benzin som straf :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-08-05 21:25

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du mener formentlig turbodiesel

Hovsa... Selvfølgelig. Der er intet som kubikcentimeter eller trykladning
som giver trækkraft..

> - og ved derfor også godt at den slags
> motorer trækker noget bedre ud af landevejen i 5. gear end en sølle
> 90 HK benzinmotor.

Nemlig...

> Tag dine ord i dig igen - eller drik en liter benzin som straf :)

Det er hermed gjort... Men jeg er da tilfreds med, at du ellers giver mig
ret! (Den der tier, samtykker)...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Campingstuff

Dato : 18-08-05 09:52

> Det er hermed gjort... Men jeg er da tilfreds med, at du ellers giver mig
> ret! (Den der tier, samtykker)...

Hmmm, nu røg du ikke en smøg imens vel?

> --
> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage

vh
en bekymret Hans Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-08-05 18:37

Campingstuff wrote:

> Hmmm, nu røg du ikke en smøg imens vel?

Næ nej... Jeg er skam klar til weekendens tur - skal I med...?

> en bekymret Hans Jørgen

Du skal ikke være bekymret - men snarere gøre vognen og fruen klar...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

http://dck.dk/skamstrup_afholder_sommerfest_me05.htm

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-08-05 19:34

> Næ nej... Jeg er skam klar til weekendens tur - skal I med...?

> Du skal ikke være bekymret - men snarere gøre vognen og fruen klar...

> [...]
De er skam klar - så snart vi kan slippe fra jobbet i morgen går turen til
Feddet. Så kan vi nemlig genoptage feriens vognborg sammen med brormand og
hans familie

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Sten Bo

Dato : 19-08-05 06:45

> [...]
>
> Næ nej... Jeg er skam klar til weekendens tur - skal I med...?

> Du skal ikke være bekymret - men snarere gøre vognen og fruen klar...

Og vi - cc-clubben tar til 60'er musik og mad
Så er tiden kommet til vores sidste arrangement i år. på Sandobberne

Hilsen Sten