Ny campist - i campingvogn altså
Fra : Finn Christiansen

Dato : 14-08-05 19:53

Hej Camping-folk.
Vi har efterhånden nydt campinglivets glæder i mange år - i telt.
I år er teltet blevet utæt, vi satte os derfor og lavede en +/- liste, for
og imod campingvogn.
Campingvognen vandt - vi er blevet ældre, børnene er blevet større, og alt
taler for, at det er blevet tid til køb af campingvogn.
Og hvad skal man så købe(?)

Vi har været på mange inspirationsbesøg hos adskillige forhandlere, ligesom
vi har studeret billedannoncerne på "den blå avis" og "gul og gratis" nøje.
(Er det bare os, eller er privatannoncerne i aviserne dyre set i forhold til
en forhandler?)

Vi har fundet ud af, at vi har specifikke krav til en campingvogn, og andre
ting, der er mindre væsentlige, og det er jo rart at have noget at gå ud
fra.
Og vi har læst mange gamle artikler fra denne gruppe, for at finde den
bedste CV til familien og den pris, vi er villig til at betale.

Idag var vi igen af sted og se på CV, og her var der to vogne, der faldt i
vores smag (til den pris, vi er villige til at betale altså!)
En Sprite Musketeer fra 1982 og en LMC 450 fra 1981.

LMC'en gav en helt andet fornemmelse end Sprite. (Det var også en anden
pris. LMC'en kostede 19.900 og uden fortelt, Sprite 14.900 med 3 år gl.
fortelt.)
Begge vogne opfyldte vores behov, men "finish'en" var en helt anden i LMC.
Der var bedre skabe og opbevaringsbokse, end der var i Sprite. Hynderne
virkede bedre.
Af gamle "tråde" om campingvogne her i gruppen kan vi læse os til, at der -
såvel som for biler - også findes "skodaer" og "mercedes" inden for CV.

Så nu er det, at vi gerne vil høre Jeres personlige mening.
Hvílke mærker ville I selv købe? (Og gerne hvorfor)
Hvilke mærker går I udenom? (Og gerne.hvorfor)

Lige til sidst: vi er ikke "facade-mennesker". Vi kører hverken Mercedes,
Porche eller BMW, men Toyota. Det er ikke derfor, vi stiller spørgsmålet,
tvært i mod. Vi vil ikke betale ekstra for en campingvogn, blot fordi den
har "det rigtige" navn.
Omvendt vil vi ikke købe "katten i sækken."

Erfaring og viden modtages med stor tak på forhånd
Med venlig hilsen
Finn Christiansen
7330 Brande

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 14-08-05 20:17

Hej Finn
Denne konklusion med at skifte til CV(campingvogn) tror jeg mange andre end
dig også har gjort.

Aller først , hvis du køber en vogn der er næsten 20 år gammel - så vær
sikker på den ikke er fyldt med FUGT !
(Få foretaget en fugt test med rimelige resultater)
Min erfaring fra landevejen med vogne der er 15 år eller ældre er de fleste
er af mærkerne Hobby & Knauss. Og du kan rimeligt nemt friske disse vogne
lidt op med b.la. nye gardiner , eventuelt nyt betræk til hynder , og som
mange andre gør med disse vogne , der ofte har "kun" siddegrupper - de køber
en god madras i Jysk og laver den ene siddegruppe om til fast seng.
Desuden kan jeg anbefale dig at få eftermonteret en "Stor" HEKI tagluge i
vognen , det giver helt nyt lys i en ældre vogn ......
))Ps. lad ikke de bedre hynder m.m. afgøre dit køb af vogn , det burde være
til at overkomme at gøre noget ved ((

Held og Lykke .

Kim

Fra : Finn Christiansen

Dato : 15-08-05 19:34

Hej og tak for dit svar

> Denne konklusion med at skifte til CV(campingvogn) tror jeg mange andre
> end dig også har gjort.
Ja vi er nok ikke nyskabende på det pkt. )

> Aller først , hvis du køber en vogn der er næsten 20 år gammel - så vær
> sikker på den ikke er fyldt med FUGT !
> (Få foretaget en fugt test med rimelige resultater)
Kan man forlange det af en privat sælger?
MVH
Finn

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 15:54

Du kan jo forlange hvad som helst (og det kan han vel egentlig også) hvis
han ikke accepterer dine krav (og du ikke hans) så kan man jo bare lade være
med at handle.

Mvh. Per.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-08-05 00:02

> [...]
> CV.
>
> Så nu er det, at vi gerne vil høre Jeres personlige mening.

Min personlige mening er, at dem som skal bruge campingvognen også bedst kan
vurdere, om det er den rigtige for dem. Nogen vil have køjer, nogen vil
ikke. Nogen vil have dobbeltseng andre enkeltsenge og nogen noget helt
andet.
Umiddelbart er en LMC nok bedre kvalitet end en Sprite, hvilket I jo også
føler, men så skal man jo igen se på, om man vil betale for denne kvalitet,
eller hellere vil slippe billigere og få lidt mindre kvalitet. Jeg har haft
en Sprite 69 model, og den var jeg ganske udemærket tilfreds med - i forhold
til prisen, og vi havde den i mange år, inden der skulle lidt nyere til. Jeg
har en kollega, som kører med en Sprite fra ca. 1982, og den er han ganske
godt tilfreds med, og der ses stadig en hel del Sprite vogne fra disse
årgange, som jo tyder på, at kvaliteten ikke er så ringe endda - i forhold
til prisen.
Til LMCén skal I formentlig have et fortelt, og medmindre I finder et brugt,
er det jo 10-15000 oveni - alt efter kvalitet.
Et 3 år gammelt telt vil ved normal brug og ordentlig behandling næsten være
som et nyt og kan derfor normalt holde i mange år endnu.
Råd: Det er Jer der skal betale, det er Jer der skal bo i den, det er Jer
der kan vurdere, om I vil kunne leve med at finishen i Sprite er dårligere
(i Jeres øjne).
Som jeg læser Jeres indlæg, så har I et eller andet udgangspunkt i et max
beløb, og det er I måske ved at ramme ud over med LMC vognen. Hvis I vælger
den og skal have fortelt, kan I jo også lægge forteltprisen oveni, og så kan
I måske finde noget helt tredje til denne samlede pris, hvor forteltet også
følger med. Når vi er nede i de priser, så kan forteltet faktisk være en
stor del af prisen. Skulle jeg komme med et råd, så lad være med at spare på
forteltet. Der opholder de fleste sig i meget mere af tiden, ind de gør inde
i vognen, som for mange af os kun er en sovekabine. Men igen er vi
forskellige, da nogen foretrækker slet ikke at have et fortelt.

Kurt