7/13 polet stik
Fra : Poul Larsen

Dato : 13-08-05 05:31

I henhold til reg. attesten må min bil trække 750 kg uden
bremser. Min bil har 7 pilet stik til trækket.
Betyder det at stikket er godt nok blot CV'en er under
750 kg i totalvægt eller skal jeg have 13 pilet stik monteret?

Hvis CVs totalvægt er over 750 kg SKAL jeg så
have 13 polet stik monteret på bilen til CVen?

--
Hilsen Poul

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-08-05 06:21

> [...]
> Betyder det at stikket er godt nok blot CV'en er under
> 750 kg i totalvægt eller skal jeg have 13 pilet stik monteret?

Det bestemmer du selv du kan have 7 pol men også 13 pol, så er der flere
ting der fungere i en moderne CV.
Med et 7 polet er der kun et ben der kan bruges til noget ud over det
normale lys, blinklys, bremselys.
det ben er normalt til tågelygten, men hvis CVen ikke har en sådan, kan
benet brueg til konstantstrøm til eks. køleskab og lys ind i CVen.

Med et 13 polet får du muglighed for alt lyset inkl. tåge lys, baklys,
konstant strøm til lys invendig i CV og ladning af batteri/køleskab.

> Hvis CVs totalvægt er over 750 kg SKAL jeg så
> have 13 polet stik monteret på bilen til CVen?

Nej

Men hvis du beslutter dig til at få 13 pol, så køp den udgave der hedder
Jäger stik og en adapter til 7 polet.
det er den bedste/mest holdbare stik type.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-05 10:28

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis du beslutter dig til at få 13 pol, så køp den udgave der hedder
> Jäger stik og en adapter til 7 polet.
> det er den bedste/mest holdbare stik type.

Er det kun mig der har kørt Multicon stik i 9 år uden problemer???

Jeg ville vælge Multicon ...
--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 13-08-05 11:10

> "Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det kun mig der har kørt Multicon stik i 9 år uden problemer???

> [...]
Nej - vi er mange!

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-08-05 12:38

> Nej - vi er mange!

Ud fra stik og stik benenes opbygning er Jäger stikket klart det bedste,
dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre med andre typer.

Det kommer jo også rigtigt meget an på kvaliteten af både han og hun stik.

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 14-08-05 19:48

Hej Jørgen
Med adapter fra 7 til 13 polet tror jeg fordelen forsvinder i forhold til
tæring / kortslutninger m.m.
Derfor valgte jeg Multicon West stikket stikket , som båbe kan anvendes til
Trailere med 7 polet + Campv. med 13 polet.
Desuden forskriver loven vist vedrørende påhængskøretøjer at hvis køretøjet
har f.eks. tågelys skal dette anvendes ! D.v.s. at man SKAL montere dette i
forbindelse med stik i CV + Bil.
HUSK at hvis der skal monteres 12 Ladning(eller fast strøm) til CV - så skal
der bruges minimum 4 kvadrat ledning.
De fleste køleskabe i CV bruger 8-9 Ampere konstant.
Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-08-05 20:00

> Hej Jørgen
> Med adapter fra 7 til 13 polet tror jeg fordelen forsvinder i forhold til
> tæring / kortslutninger m.m.

Jeg er meget enig med dig, men vil lige rette dig, jeg anbefalede ikke at
køre med 7 polet, jeg sagde at han skule få et 13 polet Jäger og en adabter
til 7 polet stik.

hilsen Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-08-05 20:11

Kim Bonnesen wrote:

> Derfor valgte jeg Multicon West stikket stikket...

Hvilket du bør være opmærksom på ikke er godkendt til synsfri
sammenkobling - ref. detailforskrifter for motorkøretøjer...

> Desuden forskriver loven vist vedrørende påhængskøretøjer at hvis
> køretøjet har f.eks. tågelys skal dette anvendes

Hvis et køretøj er forsynet med "frivilligt" ekstralygter, som f.eks.
tågelygter, så skal de virke.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage