Kørsel efter anden campingvogn
Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 31-07-05 16:34

Hejsa

Er der nogen der har erfaringer omkring kørsel bag/foran en anden
campingvogn eller lastbil.

Er det noget den forankørende overhovedet mærker? Jeg kan tydelig mærke hvis
at man kommer bag en anden campingvogn eller lastbil, så falder
dieselforbruget mærkbart.

Vi er et par venner der har diskuteret det her efter vi er kommet fra ferie.

Min ven mener at det er let at mærke, og tager en masse kræfter at have en
på "slæb", hvorimod jeg har overhovedet ikke bemærket det.

Mvh

Thorkild Nielsen

--
http://www.voip-user.dk
Er lavet som et debatforum omkring Ip-telefoni. Jeg håber der er mange som

Fra : Jørgen L.

Dato : 31-07-05 17:18

> Er det noget den forankørende overhovedet mærker? Jeg kan tydelig mærke
> hvis at man kommer bag en anden campingvogn eller lastbil, så falder
> dieselforbruget mærkbart.

Jeg mærker det mere som at cv bliver mere ustabil og vil trække til en af
siderne

> [...]
>
> Min ven mener at det er let at mærke, og tager en masse kræfter at have en
> på "slæb", hvorimod jeg har overhovedet ikke bemærket det.

Det har nok noget med kraft overskudet at gøre

Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 10:00

Det kan ikke mærkes af den forankørende, da det er
vindmodstanden du minsker når du kører bagved,
og den er jo det samme for den der kører forest,
uanset om der ligger en bagved eller ej.

Jeg ved at der er en del lastbil chauffører der med glæde
vil have at cv'er ligger sig bagved, i stedet for at
der er mange der overhaler, for derefter at sætte farten ned p.g.a.
vindmodstanden.

Et godt råd.

Bliv bagved og spar brændstof.

Mvh Michael

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-08-05 22:05

> Det kan ikke mærkes af den forankørende, da det er
> vindmodstanden du minsker når du kører bagved,
> og den er jo det samme for den der kører forest,
> uanset om der ligger en bagved eller ej.

Jo det kan mærkes, hvis der lægger sig en bil eller andet i baghjørne, hvor
han ligger på lur for at komme forbi, pga. han ikke kører lige bagved
trækker cven skæv, og gør den derved urolig.

> Jeg ved at der er en del lastbil chauffører der med glæde
> vil have at cv'er ligger sig bagved, i stedet for at
> der er mange der overhaler, for derefter at sætte farten ned p.g.a.
> vindmodstanden.

Det nu ikke noget problem mere men var det den gang jeg trak med en 1,5
med 71 hk og 1400 kg. på krogen og jo det var lovligt.

Vil du ikke nok svare under og klippe det uvigtige væk, det letter
forståelsen af hvad du svare på.

Hilsen Jørgen

Fra : LS

Dato : 31-07-05 17:18

"Thorkild Nielsen" <admin_fjern_@_fjern_voip-user.dk> skrev i en
meddelelse

> Min ven mener at det er let at mærke, og tager en masse kræfter at have
en
> på "slæb", hvorimod jeg har overhovedet ikke bemærket det.

Jeg tror det er en and for jeg kan heller ikke mærke om der ligger nogen
bagved. Han tør alligevel ikke ligge så tæt ind under dig at det kan have
en
betydning

De eneste biler jeg har erfaring for at du skal holde dig fra at ligge i

bagved er autotransportere. De giver en del turbulens.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-08-05 19:24

Thorkild Nielsen wrote:

> [...]
>
> Er det noget den forankørende overhovedet mærker? Jeg kan tydelig
> mærke hvis at man kommer bag en anden campingvogn eller lastbil, så

Yeps. Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at bruge en meget gammel Toyota
Hiace med en meget slatten motor for en del år siden. Og der kunne jeg
tydeligt mærke, når en lastbil kørte helt op bag CVen (hvilket tit skete, da
den stakkels motor simpelthen ikke havde en promille overskudstrækkraft,
hvis blot det gik en anelse op eller der var lidt modvind. Til gengæld kunne
jeg selv hive en 5-7 km/t mere ud af dyret, når jeg 'hang på slæb'.

> Min ven mener at det er let at mærke, og tager en masse kræfter at
> have en på "slæb", hvorimod jeg har overhovedet ikke bemærket det.

Ja, han har ret. Men det kræver nok en noget undermotoriseret trækker før
det for alvor går op for en, hvor meget det betyder.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-08-05 06:45

> [...]

> Er det noget den forankørende overhovedet mærker? Jeg kan tydelig mærke
> hvis at man kommer bag en anden campingvogn eller lastbil, så falder

Jeg kan mærke når der kører en personbil 100 meter bagved mig, både i mit
forholdsvis ustabile Mondeo/Knaus 530 vogntog og i mit meget stabile
Golf/Wilk 500 vogntog.

Det er ikke gratis at der ligger en på slæb. Den bagerstes brændstofforbrug
falder - og den forrestes brændstofforbrug stiger.

Jeg bliver møgbeskidt træt af det når der er en bagvedkørende. Ikke så meget
pga det ekstra brændstofforbrug, fordi det kan jeg ikke konstatere på min
computer (fordi jeg ingen har), men fordi vogntoget bliver ustabil.

Ovenstående er erfaringer efter 9 års kørsel med campingvogn.

--
Per, Esbjerg

Fra : Arne Keller

Dato : 07-08-05 19:20

Thorkild Nielsen wrote:
> [...]
>
> Min ven mener at det er let at mærke, og tager en masse kræfter at have en
> på "slæb", hvorimod jeg har overhovedet ikke bemærket det.

Jeg hørte en videnskabelig forklaring på hvordan det virker når flere
lastbiler kører efter hinanden, det er nok stort set det samme med CV.

Dette kræver at bilerne kører forholdsvis tæt.

Den forreste bil får lavere brændstof forbrug, da turbulensen mindsker
og dermed den samlede vindmodstand.

Den bagerste bil (bil 2) får mindre vindmodstand og sparer derfor
væsentlig mere brændstof, hvis der kommer en bil op bagved bil 2 vil den
spare endnu mere å grund af den mindre turbulens osv.

Den mulige brændstofbesparelse er den væsentligste årsag til at der
investere store summer i forskning for at få lastbiler til automatisk at
køre bag hinanden med fast afstand som et tog.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.