?sammevar=val1&sammevar=val2
Fra : Niels Andersen

Dato : 06-06-01 10:54

Hvis man vil have flere værdier i samme varnavn (fx. ved checkboxe) plejer
man at bruger "varnavn[]", så det automatisk bliver til et array.

Jeg sidder nu i en situation hvor det ikke er muligt. Har i en god løsning
til dette?

Ellers må jeg jo skrive en funktion som går querystringen igennem, og selv
laver et array... :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-06-01 12:05

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man at bruger "varnavn[]", så det automatisk bliver til et array.
>
> Jeg sidder nu i en situation hvor det ikke er muligt. Har i en god løsning

Måske hvis du fortæller hvorfor du ikke kan lave det som et array ?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-06-01 13:18

"Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk> skrev i en meddelelse
plejer
> Måske hvis du fortæller hvorfor du ikke kan lave det som et array ?

*LOL* - Jeg tænkte nok den ville komme... :)

Det kan være mange grunde, et par stykker er:

1) formen data er afsendt fra kan man ikke redigere i. (Måske er den på 700
affiliate-sider)
2) det er "grimt"

I øvrig bryder jeg mig ikke om din formulering "lave det som et array". Jeg
nævner det bare fordi jeg måske misforstår dig...
At kalde en variabel for "var[]" gør det ikke til et array. Det er noget PHP
gør efter data er afsendt. Et problem på klient-siden gør, at der kommer
flere variabler med samme navn, problemet skal løses klient-side.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-06-01 14:21

> [...]
>
> Det kan være mange grunde, et par stykker er:
>
> 1) formen data er afsendt fra kan man ikke redigere i. (Måske er den på

Øh - hvis du ikke kan redigere i formen, kan du da heller ikke bestemme
hvordan/i hvilket "format" for-data skal leveres til næste side?

> 2) det er "grimt"

Øhh... hvis det virkeligt betyder noget for dig, kune du jo bruge POST.

> [...]
> gør efter data er afsendt. Et problem på klient-siden gør, at der kommer
> flere variabler med samme navn, problemet skal løses klient-side.

Jo tak, jeg er godt klar over at det er PHP der behandler det som et array,
men eftersom vi befinder os i PHP-kategorien, snakker vi vel PHP.
Den sidste sætning er afgørende, den gør at vi kan forstå din problematik.
Men læs min kommentar til 1) - det lader ikke til der er en løsning ?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-06-01 14:46

> Øh - hvis du ikke kan redigere i formen, kan du da heller ikke bestemme
> hvordan/i hvilket "format" for-data skal leveres til næste side?

Hvad snakker vi lige om her?

Forestil dig at jeg har en boghandel på nettet. På et tidspunkt beslutter
jeg mig for at lave partner-aftaler, så folk kan bestille bøger i min butik
fra andres hjemmesider.
To måneder senere har 2000 mennesker min bestillingsform på sin hjemmeside.
På denne form kan man bestille op til 5 bøger, ved at indtaste ISBN-numre i
fem tekst-felter. Disse fem tekstfelter hedder det samme.
På dette tidspunkt skrives hele butikken om til PHP. Jeg kan ikke forvente
at de 2000 partnere opdaterer deres html, jeg er nødt til at acceptere de
data der kommer ind. Og jeg vil ikke kun vide hvad én af bøgerne er, jeg vil
have ISBN-nummer for alle fem bøger!

> Øhh... hvis det virkeligt betyder noget for dig, kune du jo bruge POST.

POST er noget helt andet end GET, det ved du også godt. Det kosmetiske er
den mindste forskel.

Nej, ved du hvad, det her det gider jeg altså ikke.

Alle svar i denne tråd, der ikke handler om mit problem, bliver ikke
besvaret. Det er i orden at snakke om hvorfor problemet er opstået, hvis
problemet ligner noget der er opstået af, at man gør noget helt forkert. Men
det skal da ikke forhindre en snak om det egentlige problem!

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars Michael Sorense~

Dato : 06-06-01 17:54

Niels Andersen wrote:

> [...]
> fra andres hjemmesider.
> To måneder senere har 2000 mennesker min bestillingsform på sin hjemmeside.

Okay - med fare for at få håret gevaldigt i maskinen: Det fremgår ikke af
teksten, om ovenstående er en virkelig case, eller hvad. Men, hvis du har en
kontakt til de 2000 partnere, som har din bestillingsside (og det har man jo
ofte via en forhåndsregistrering, hvor partneren har smidt en kontaktadresse),
så burde det ikke være det helt store problem at spamme partnerne en enkelt gang
med oplysninger om, hvor de kan finde en revideret formular, og så bede dem
overskrive den gamle. Samtidig vil det også give den fordel, at du får siet de
sites fra, som ikke er aktive længere...og spare dig for et hjerteanfald, den
dag du skal jonglere med 20.000 partnere.

En lidt kreativ løsning er iøvrigt at placere den reviderede formular sådan, at
partneren kan include den ind i sit site. På den måde vil du fremover have 100
procent kontrol over outputtet, og hvordan brugeren ser din bestillingsside,
eftersom formularen ligger i dit regi.

Men måske kunne man komme til at se en bestillingsformular, som den ser ud, når
du modtager den? Det KUNNE jo være, der var en løsning.

Ikke fordi, det her havde vildt meget med PHP at gøre...

lms

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-06-01 18:40

"Lars Michael Sorensen" <lmsoren@hotmail.com> wrote in message
hjemmeside.

> Okay - med fare for at få håret gevaldigt i maskinen: Det fremgår ikke af
> teksten, om ovenstående er en virkelig case, eller hvad.

Det synes jeg nu "Forestil dig..." viser rimeligt tydeligt.

> [...]
enkelt gang
> med oplysninger om, hvor de kan finde en revideret formular, og så bede

Du har ikke prøvet at have 2000 hjemme-webmasters som brugere, vel?
Bare det at få dem til at gøre det korrekt i første omgang er en kamp...

> Samtidig vil det også give den fordel, at du får siet de
> sites fra, som ikke er aktive længere...og spare dig for et hjerteanfald,
den
> dag du skal jonglere med 20.000 partnere.

Nej, de bliver ikke siet fra. De har bare noget på deres site med mit logo,
som ikke virker. Det er badwill til mig, ikke til sidens ejer.

> En lidt kreativ løsning er iøvrigt at placere den reviderede formular
sådan, at
> partneren kan include den ind i sit site.

Hvilket i praksis viser sig (igen og igen) at være noget værre bræk. Det kan
liiige gå, hvis det bare er et billede der bliver included, men at include
en del af html'en fra en ekstern server - den går ikke...

> Men måske kunne man komme til at se en bestillingsformular, som den ser
ud, når
> du modtager den? Det KUNNE jo være, der var en løsning.

Hvis der var det, så ville jeg have brugt den.

> Ikke fordi, det her havde vildt meget med PHP at gøre...

Næh, og hvis det var den slags jeg ville snakke om havde jeg ikke spurgt
her.

Det jeg spurgte om var et problem som opstår jævnligt, i mange forskellige
situationer. Normalt går man uden om det, på enten den ene eller den anden
måde. Det mest elegante er dog ofte at løse det på server-siden, ved at lave
noget der forstår det data det får.
Jeg tænkte at jeg kan ikke være den eneste med de tanker, og tænkte at nogen
må have lavet noget smart.

Jeg forstår nu, at jeg skulle bare have skrevet funktionen selv. Det ville
have været lettere end bare det, at forklare folk at jeg vil snakke om PHP.
Sjovt nok, når man kigger på gruppens navn...
Jeg laver noget selv, hvis noget er interesseret kan jeg da godt giver jer
kilden.

--
Mvh.

Niels Andersen
....som er lidt skuffet over en gruppe, som ellers er blandt de bedre.

Fra : Lars Michael Sorense~

Dato : 07-06-01 19:49

Niels Andersen wrote:

> [...]

> liiige gå, hvis det bare er et billede der bliver included, men at include
> en del af html'en fra en ekstern server - den går ikke...

Pudsigt nok, så kan man godt afvikle bannerannoncering til milliarder af kroner
efter det princip...og bannerbytte-banneres popularitet taget i betragtning, så
tror jeg nu nok også, at de fleste kan finde ud af at bytte noget kode ud med
noget andet, bare man tager sig lidt tid til at forklare, hvordan. Også selv om
folk kun besidder en ganske almindelig gennemsnits-lønmodtagerintelligens, som
størstedelen af befolkningen nu engang gør.

> [...]
>
> Sjovt nok, når man kigger på gruppens navn...
> Jeg laver noget selv, ...
> er lidt skuffet over en gruppe, som ellers er blandt de bedre.

Men det er da dejligt, at du så kan hjælpe dig selv, når nu omverdenen er så
urimelig at insistere på at ville hjælpe

Op med humøret, ikke? Tænk positivt - Det skal sgu nok gå altsammen, og nu er
det snart sommer!

EOD

Venligst,
lms

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-06-01 06:36

> Pudsigt nok, så kan man godt afvikle bannerannoncering til milliarder af
kroner
> efter det princip...

Bare fordi andre er tilfredse med det bræk, betyder det ikke at jeg er.
Jeg hader at komme ind på en side, der liiige skal vente 10 sekunder på en
travl banner-server. Grr...
Jeg har også oplevet sider man slet ikke kunne komme ind på, bare fordi
BANNER-serveren var nede.Argh!

> [...]
med
> noget andet, bare man tager sig lidt tid til at forklare, hvordan.

Her har vi så helt forskellige erfaringer. Eller "så tror jeg nu nok" siger
du. Har du overhovedet erfaring med den slags?

> Men det er da dejligt, at du så kan hjælpe dig selv, når nu omverdenen er

> urimelig at insistere på at ville hjælpe

Jeg ville såmen bare undgå at opfinde den dybe tallerken. Stefan tog det dog
som en udfordring, og jeg har ikke kunnet finde noget problem med hans
løsning endnu. Jeg har ikke ændret en byte i hans funktion.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 06-06-01 21:33

On Wed, 6 Jun 2001 11:54:07 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>til dette?
>
>Ellers må jeg jo skrive en funktion som går querystringen igennem, og selv

Hej!

Tænkte det var en udfordring, så jeg har lige skrevet denne funktion:

<?
function create_array($var) {
   global $QUERY_STRING;
   $vars = explode("&",$QUERY_STRING);
   foreach ($vars as $value) {
      if (substr($value,0,strlen($var))==$var) {
         $temp = explode("=",$value);
         $values[] = $temp[1];
      }
   }
   return $values;
}

$samme_array = create_array("samme");
print_r($samme_array);
?>

Kaldet med denne URL:
http://localhost/test/samme.php?samme=hej&samme=med&samme=dig&noget=andet
Giver det dette resultat:

Array ( [0] => hej [1] => med [2] => dig )

Altså de forskellige værdier af "samme".

Håber du kan bruge det til noget ;)

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104