Underlig iTunes opførsel
Fra : Erik Richard

Dato : 19-08-05 15:47

Jeg er begyndt at bruge iTunes på X, da det program - Cabrio, - jeg
hidtil har brugt, ikke fungerer på 10.3.9 og 10.4.2.

Når jeg trak en mappe over i Cabrio playlist - eller brugte funktionen
'Add file' / 'Add folder', kommer de til at ligge i den rækkefølge, jeg
har valgt i den opr. mappe...

Men itunes blander dem eftr fuldstændig forgodtbefindende, - og hvor jeg
fx. har givet dem numrene 1,2,3,4,5...osv, blander iTunes dem, så de fx.
kommer 9,55,76,2,8,14 eller fuldstændig uden nummer...

Hvordan får man iTunes til at afspille i den rækkefølge, numrene har i
en mappe?

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-05 16:35

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> kommer 9,55,76,2,8,14 eller fuldstændig uden nummer...
>
> Hvordan får man iTunes til at afspille i den rækkefølge, numrene har i

Du vil ikke direkte kunne få den til at bruge den rækkefølge, som den
har i den oprindelige mappe.

Det du istedet skal sørge for er, at
numrene i et album har det rigtige spor-nummer angivet. Dvs. at du
skal lave en info på nummeret og vælge hvilket nr. på CD'en det er.
Hvis du bare vil lave din egen rækkefølge, så kan du jo bare give dem
de numre som du selv synes, men du er altså afhængig af, at
informationerne i filerne er korrekte, før end du får den ønskede
sortering i iTunes.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard

Dato : 19-08-05 16:58

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Du vil ikke direkte kunne få den til at bruge den rækkefølge, som den
> har i den oprindelige mappe.

Det er da fuldstændig bøvlet og en tåbelig opbygning.

> [...]
> de numre som du selv synes, men du er altså afhængig af, at
> informationerne i filerne er korrekte, før end du får den ønskede

Nu er det ikke hele CD'er, men en masse enkeltnumre, jeg har lavet til
mp3 filer og givet dem fortløbende nummer i den rækkefølge, jeg gerne
vil have dem afspillet.

Det får mig til at tænke på, om det muligvis ligger i ID3 tags'ene. Jeg
har ikke givet dem ID3 informationer, - det gad jeg ikke bruge ekstra
tid på...

Nå, men så må jeg jo bruge Cog istedet for. Den skal nok blive god, når
den bliver færdigudviklet... - Den afspiller ihvertfald i valgt orden
efter tildelt ciffernummer i starten af titel.

Fra : Erik Richard

Dato : 19-08-05 21:54

Hej igen, igen...

Jeg samler lige det hele her...

Erik Richard wrote:

> [...]
>
> Nu er det ikke hele CD'er, men en masse enkeltnumre, jeg har lavet til
> mp3 filer og givet dem fortløbende nummer i den rækkefølge, jeg gerne

< "Du kan bede den blande efter album istedet for nummer."
> "Der er et flueben et sted i indstillinger."

Som jeg nævnte lige ovenfor, så tager jeg de numre ud, jeg vil have
samlet og lytte til, mens jeg laver noget lettere arbejde på 'putte',
men når jeg virkelig fx. skal teste et program eller lign., så vil jeg
ikke have musik kørende, da det forstyrrer koncentrationen.

At følge Thorbjørns råd, syntes at være en mulighed, men det går
alligevel ikke, da der så pludselig dukker måske 3-4 nr. 1 op, 2-3 nr. 2
osv., og i hvilken rækkefølge skal de så afspilles af programmet. I
Cabrio bliver de spillet oppefra og ned - uanset nummerering. Det samme
gør de delvis også i Cog (se nedenfor),. itunes vil normalt afspille i
rækkefølge oppfra og ned, men jeg har set den flere gange nu springe
frem og tilbage, hvis fx. 3 forskellige titler har samme nr., så bliver
de afspillet i _alfabetisk_ orden...

> Det får mig til at tænke på, om det muligvis ligger i ID3 tags'ene. Jeg
> har ikke givet dem ID3 informationer, - det gad jeg ikke bruge ekstra
> tid på...

Jeg har nu været ved at kigge lidt nærmere efter. Numrene bliver faktisk
afspillet ud fra de informationer, der er lavet i 'ID3 tags info'. Dvs.,
hvis nummeringen er noget, der blot er tilføjet den 'visuelle' titel,
bliver det jo ikke anført i ID3 tags info. - Hvilket betyder, at numre
fx. fra det samme album bliver 'sat sammen' i en gruppe, - i.e. 5 numre
fra Album A samles og spilles i rækkefølge, som de findes på originalen,
4 numre fra Album B samles ligeledes og afspilles sammen i rækkefølge, -
og sådan fortsætter det. Det er så albummets titel, der er afgørende for
i hvilken rækkefølge numrene afspilles, da der sorteres efter _albumtitel_.

> Nå, men så må jeg jo bruge Cog istedet for. Den skal nok blive god, når
> den bliver færdigudviklet... - Den afspiller ihvertfald i valgt orden
> efter tildelt ciffernummer i starten af titel.

- Og her gik jeg så og troede, at Cog 'opførte sig ordentlig', - men
nej, den seneste ver. af Cog gør nøjagtig det samme som iTunes nu, hvis
der er 'ID3 tags info' til rådighed. Er der ikke det, afspilles i
nummereret rækkefølge.

Er der nogen her, der kender Audion X? - og véd, om den reagerer på
samme måde. Jeg har hidtil kun haft en enkelt ver. af Audion X på
10.3.x, og det var just ikke nogen fornøjelse. Den var særdeles ustabil.
Til gengæld kører OS 9.x ver. særdeles godt og stabilt.

Findes der ellers andre deciderede afspillere til CD/mp3. - Det er meget
lidt, der kommer fra versiontracker, når man søger på mp3/CD afspillere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-05 22:14

> [...]

> men når jeg virkelig fx. skal teste et program eller lign., så vil jeg
> ikke have musik kørende, da det forstyrrer koncentrationen.

Hvad så med at lave en spilleliste (playlist) med de numre, du vil høre?
Du opretter den bare i venstre spalte, giver den et navn og trækker
numrene over i den. Så får de numre i den rækkefølge, du trækker dem
over i. Når du åbner spillelisten, kan du ændre rækkefølgen ved at
trække rundt på numrene. Det må da være lige præcis det, du ønsker: At
kunne høre nogle udvalgte numre i en bestemt rækkefølge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 19-08-05 23:48

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> numrene over i den. Så får de numre i den rækkefølge, du trækker dem
> over i. Når du åbner spillelisten, kan du ændre rækkefølgen ved at

Det er jo det, jeg har gjort. Men hvad hjælper det, når de tal, jeg
har tilføjet i titlen ikke vises i iTunes? (eller Cog) - Så skal jeg jo
sidde og trække dem enkeltvis over - istedet for blot at hive en mappe
ind i en tom playliste. - Jeg kan jo selvfølgelig også åbne hver enkelt
fil og tilføje/ændre ID3 tags, så de kommer til at passe med min orden,
men det tager jo en ....tid.

> Det må da være lige præcis det, du ønsker: At
> kunne høre nogle udvalgte numre i en bestemt rækkefølge.

Jeg har lavet en mappe med 88 mp3 numre med The Dubliners dels ved at
hente nogle ned, dels ved at overføre fra mine egne plader - CD + LP.
Den udgør en samlet spilletid på 4½ time. Jeg indrømmer gerne, jeg har
hentet de fleste via nettet, men jeg har dem alle på LP/CD, (jeg har de
fleste af deres plader), men orkede ikke at finde og overspille de
numre, jeg har lyst til at høre hele tiden. Det er numrene fra nettet,
der åbenbart er forsynet med ID3 tags og derved er ligeglade med det
nummer, jeg har givet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-08-05 19:08

> [...]

> tom playliste. - Jeg kan jo selvfølgelig også åbne hver enkelt fil og
> tilføje/ændre ID3 tags, så de kommer til at passe med min orden, men det

Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener. Normalt har man
jo sin musik liggende i iTunes, hvis man altså bruger iTunes. Så skal
man slet ikke ud at rode i mapper og filer i Finder. I starten af tråden
taler du også om rækkefølgen i en mappe. Det forstår jeg heller ikke.
Filer i en mappe har jo ikke nogen bestemt rækkefølge. Man kan vælge at
få mappen vist sorteret alfabetisk, efter størrelse, efter dato e.l.
efter ønske, men filerne har ikke som sådan nogen rækkefølge.
Når du taler om at hive en mappe over i iTunes, så ved jeg ikke,
om det er en mappe fra Finder, eller en mappe med musik fra iTunes'
bibliotek. Du nævner, at du tilføjer et nummer i titlen. Hvis titlen
starter med et nummer, kan du da bare sortere rækkefølgen i iTunes
alfabetisk. Så må numrene da dukke op efter det nummer, titlen starter
med. Ellers kan du gøre det, at du trækker en mappe med numre over i en
playlist. Derefter kan du gå ind i playlist og trække numrene til den
rækkefølge, du ønsker. Du skal bare lade dem være sorteret efter nummer,
og det vil sige, at søjlen til venstre skal være markeret med blå
foroven. Hvis du markerer en af de andre og sorterer efter dens værdi
(navn, størrelse etc.), så kan man ikke trække numrene rundt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-08-05 19:54

> [...]
> taler du også om rækkefølgen i en mappe. Det forstår jeg heller ikke.
> Filer i en mappe har jo ikke nogen bestemt rækkefølge.

Erik har tilføjet numre til filnavnene, hvilket de sorteres efter i
Finder.

> [...]
> starter med et nummer, kan du da bare sortere rækkefølgen i iTunes
> alfabetisk. Så må numrene da dukke op efter det nummer, titlen starter

Det gør de nemlig _ikke_.
De sorteres derimod efter data i deres IDtags.

> [...]
> foroven. Hvis du markerer en af de andre og sorterer efter dens værdi
> (navn, størrelse etc.), så kan man ikke trække numrene rundt.

Det havde været hurtigere at trække samtlige numre til en Spilleliste i
iTunes og sortere dem der, end at sortere i Finder og beklage sig her

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-08-05 20:42

> Erik har tilføjet numre til filnavnene, hvilket de sorteres efter i
> Finder.

Ja, hvis han vælger at sortere alfabetisk. Man kan få Finder til at
sortere efter flere kriterier eller slet ikke. Der er ikke noget, der
hedder, at filer ligger i en bestemt rækkefølge på harddisken.

> Det gør de nemlig _ikke_.
> De sorteres derimod efter data i deres IDtags.

Man kan da sortere efter lige det, man vil, ved at klikke på navnet over
kolonnerne i iTunes. Det er f.eks. navn, tid, kunstner, album,
spornummer, år, antal afspilninger og sidste afspilning. Men jeg har
måske misforstået dig. Navnet og de andre data, man se i iTunes, er vel
IDtags. Det er jo ikke filnavnene, man ser i iTunes. Kan man i øvrigt
ikke bare lave en søgning på nettet efter de rigtige tags? Det har jeg
da gjort, når jeg har importeret cd'er i iTunes. Jeg ved ikke, om Erik
Richard har gjort det, eller der bare er filnavne. I hvert fald er det
jo ikke svært. Skal man lave en æble-i og taste det hele ind manuelt, er
det jo næsten et Sisyfos-arbejde.

> Det havde været hurtigere at trække samtlige numre til en Spilleliste i
> iTunes og sortere dem der, end at sortere i Finder og beklage sig her

Det er vel også det, jeg foreslår. Når man bruger iTunes (eller iPhoto),
skal man helst glemme gamle vaner med at rode rundt nede i filstrukturen
selv. Det er meningen, man selv skal lade programmerne finde ud af den
slags, og så skal man bare flytte rundt på numrene i selve programmet,
som man har lyst til. Og det er nok også den vej, udviklingen går. Det
er gammeldags at rode rundt i filstrukturen selv. Desværre har gamle
vaner ofte svært ved at dø.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 22-08-05 20:24

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Ja, hvis han vælger at sortere alfabetisk. Man kan få Finder til at
> sortere efter flere kriterier eller slet ikke.

Kun hvis du trækker filer til en playliste i den rækkefølge, du vil have
dem. Hvis du trækker en hel mappe med fx. 50 numre til en iTunes
playliste, vil den automatisk sorteres efter 1: kunstner, 2: albumnavn,
3: sangens titel, 4: tid. - Og det er komplet ligegyldigt, om du har
tilføjet et nr. foran titlen. Der sorteres udelukkende efter ID3 tags.

> Der er ikke noget, der
> hedder, at filer ligger i en bestemt rækkefølge på harddisken.

I Finder _ser_ du en alfabetisk, nummereret sortering, men reelt i
filstrukturen ligger de rent faktisk stadig sorteret efter ID3 tags,
fordi de gemmes efter ID3 tags. - Det har nemlig snydt mig et par gange,
hvor jeg i et af mine programmer skulle lave tags og glemte at give den
navn. - Helt automatisk fik den så navn efter ID3 tags informationerne.

> [...]
> Richard har gjort det, eller der bare er filnavne. I hvert fald er det
> jo ikke svært. Skal man lave en æble-i og taste det hele ind manuelt, er

Lige netop! Det, du ser i iTunes _er_ ID3 tags info, - og så er det
fuldstændig ligegyldigt, om du så selv tilføjer et nummer i begyndelsen
af titlen, - altså den titel, der vises i Finder. Det er _det_, jeg
finder temmelig irriterende, som jeg har skrevet før.

> [...]
> som man har lyst til. Og det er nok også den vej, udviklingen går. Det
> er gammeldags at rode rundt i filstrukturen selv. Desværre har gamle

Aha, det vil altså sige, at 'man' bare skal - fx. musik - det afspille i
den rækkefølge, som _programmet_ bestemmer, og ikke den rækkefølge, man
selv har lyst til at høre det i? - Det er da en fuldstændig tåbelig måde
at tænke på... Automatik kan være godt nok til visse ting, men jeg vil
nu stadig selv kunne bestemme, hvordan og i hvilken rækkefølge, jeg vil
høre min egen musik! - Eller sagt på en anden måde, hvis jeg vil høre
Ten Years After, Goin' Home fra Woodstock _før_ Born In The USA, så vil
jeg altså høre Goin' Home først!

Og som jeg svarede René, så er problemet løst med brugen af Audion X.
Den kan det samme som itunes - og mere til - dog kan den ikke søge musik
på ITMS, men det har jeg nu heller ikke brug for - indtil videre ihvertfald.

Fra : Tom

Dato : 22-08-05 20:51

On 22/08/05 21:24, in article 430a25e0$0$1185$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> på ITMS, men det har jeg nu heller ikke brug for - indtil videre ihvertfald.

Måske en dum kommentar, men hvofor ikke bare skrive noget ind selv via
højreklik ID Tag inde i iTunes..
Så skal den jo nok finde ud af at sortere!?
Automatisk eller ej!?
Tom

PS
Lukker Audion ikke ned hele tiden for dig !? ( det var årsagen til at jeg
fyrede den )

PPS et alternativ kunne være streamnet archiver.. ( ved forresten ikke om
den overhovedet kan spille andet end streams !?)

Fra : Erik Richard

Dato : 22-08-05 21:22

Hej Tom

Tom wrote:
> Måske en dum kommentar, men hvofor ikke bare skrive noget ind selv via
> højreklik ID Tag inde i iTunes..
> Så skal den jo nok finde ud af at sortere!?
> Automatisk eller ej!?

Det kunne gøres, men som jeg har skrevet tidl., så trækker jeg blot en
mappe ind i en playliste, og så forventer jeg, at den afspiller i den
orden, jeg har valgt. - Det tager 5 sek. at trække en mappe til en
playliste i Audion X, så er den sorteret i den orden, jeg har valgt. -
Det tager ca. 25 sek. at trække en mappe til iTunes og få den sorteret i
ID3 orden. Skal jeg - eller andre - så til at indføje ID3 tags i hvert
enkelt nummer, så tager det op mod 45 sek. _pr._ _nummer_ at ordne det,
- og er det en mappe, der indeholder fx. 250 numre, så snakker vi om ca.
112 min. om blot at organisere den mappe...

> Lukker Audion ikke ned hele tiden for dig !? ( det var årsagen til at jeg
> fyrede den )

Næ, egentlig ikke. Den har gjort det 1 gang, og det var nok min egen
skyld, da jeg gav mig til at ændre prefs, mens den afspillede en
allerede gemt opsætning. Den 'behandlingsmåde' er der ikke mange
multimedieprogrammer, der bryder sig om - heller ikke QuickTime Player -
hverken til OS 9.2 eller X...

Jeg kan da godt huske, at der var visse problemer desangående med ver.
1.x til og med 2.0 på OS 8.x og 9.x. Men X 3.0.2 og 3.0.2 Classic kører
udmærkede. Jeg har dog bemærket, at den bliver lidt træg, hvis man
kommer alt for mange skins/faces i den, men holder man sig nede på 15-20
stks., så sker der svjv. ikke noget...

> PPS et alternativ kunne være streamnet archiver.. ( ved forresten ikke om
> den overhovedet kan spille andet end streams !?)

Jeg kan ikke finde noget program, der hedder sådant, - har søgt på begge
ord, men får ingen hits... Og jeg kender det ikke i forvejen, så jeg véd
intet om det. - Har du et mere præcist navn - evt. link?

Fra : Tom

Dato : 22-08-05 23:40

On 22/08/05 22:21, in article 430a3341$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> ord, men får ingen hits... Og jeg kender det ikke i forvejen, så jeg véd
> intet om det. - Har du et mere præcist navn - evt. link?

please visit http://www.xample.ch for updates
Har lige tjekket.. Det er "kun" en stream ripper
Men det er da heller ikke helt ueffent!
Må dog i den sammenhæng henlede opmærksomheden på at jeg ikke ved hvordan
det egentligt er med rettigheder til musik streamet på Internet..

Fra : Erik Richard

Dato : 22-08-05 23:55

Hej Tom

Tom wrote:

> please visit http://www.xample.ch for updates
> Har lige tjekket.. Det er "kun" en stream ripper
> Men det er da heller ikke helt ueffent!

OK, så kan jeg ikke bruge den...

> Må dog i den sammenhæng henlede opmærksomheden på at jeg ikke ved hvordan
> det egentligt er med rettigheder til musik streamet på Internet..

Hm, det er svjh. noget med, at der højst må afspilles 15-20 sek. af et
nummer i forbindelse med fx. en præsentation (jvf. de regler, som vi fik
fra Koda/Gramex på den lokalradio, jeg arbejdede på).

Fra : Tom

Dato : 23-08-05 00:21

On 23/08/05 0:54, in article 430a5734$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> nummer i forbindelse med fx. en præsentation (jvf. de regler, som vi fik
> fra Koda/Gramex på den lokalradio, jeg arbejdede på).

Min tvivl handler mere om.. Når de - en radiostation - nu afspiller musik
som streams på nettet. Og der findes soft der kan rippe ( splitte streams i
stykker/numre, med ID tag og det hele)
Må man så putte det i sin ipod.. ( er det "tyveri" ?)
Eller på anden måde en "violation" af internationale coda/gramex regler.?
Tom

Fra : Erik Richard

Dato : 23-08-05 01:03

Hej Tom

Tom wrote:

> Min tvivl handler mere om.. Når de - en radiostation - nu afspiller musik
> som streams på nettet. Og der findes soft der kan rippe ( splitte streams i
> stykker/numre, med ID tag og det hele)

OK, på den måde. Hvis fx. DR lægger en udsendelse på nettet, der
indeholder musiknumre, så skal DR betale - igen - for den spillede musik
til KODA/Gramex. Det betragtes på samme måde, som om de blot sendte en
ganske alm. udsendelse, der indeholder musik.

> Må man så putte det i sin ipod.. ( er det "tyveri" ?)
> Eller på anden måde en "violation" af internationale coda/gramex regler.?

Du må kun downloade en hel udsendelse, - fx. hvis den er lagt som
podcast - til din iPod for at høre den igen / høre, hvis du ikke hørte
den, da den opr. blev sendt.

Man må altså ikke blot streame/kopiere musikken fra en udsendelse, gemme
det og så fx. brænde det på CD'er. Men du må gerne optage udsendelsen,
når den sendes i radio og så klippe talen væk, så du kun har musikken,
dog kun til dit eget brug.

Det er en fuldstændig tåbelig lov, men det hænger sammen med, at en alm.
FM radioudsendelse er analogt udsendt, mens en netdownload er ren
digital. Det betyder fx. også, at du ikke må optage en udsendelse
indeholdende musik, der er udsendt via DAB.

Denne lovgivning er årsagen til, at den radio, jeg arbejdede på, valgte
at 'streame' alle deres udsendelser, så de slet ikke indeholder musik,
når de lægger dem på nettet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-05 23:05

> [...]

> høre min egen musik! - Eller sagt på en anden måde, hvis jeg vil høre
> Ten Years After, Goin' Home fra Woodstock _før_ Born In The USA, så vil

Jeg har vist efterhånden forstået, hvad du mener, og hvad du ønsker. Jeg
har godt nok være lidt i tvivl. Jeg må sige, at det her er et godt
eksempel på det, jeg hele tiden har sagt: Apples i-programmer (iTunes,
iPhoto etc.) er rigtig gode, hvis man arbejder med programmet. Hvis man
derimod arbejder mod programmet og insisterer på at gøre, som man altid
har gjort, så duer de slet ikke. Du har f.eks. siddet møjsommeligt og
føjet numre til filnavnene på din musik i Finder. Nu gider du så ikke at
gøre det i musikstykkernes ID3-tags, og det forstår jeg da godt. Men
havde du vidst det på forhånd, er det vel ikke mere besværligt at skrive
et nummer ind det ene sted end det andet. Man kan jo ikke forlange, at
et program skal kunne læse tanker. Man er nødt til på en eller anden
måde at gøre det opmærksom på, hvilken rækkefølge man ønske. Du har så
valgt at gøre det i filnavnene. Jeg går ud fra, at det er dem du mener,
når du siger "titler i Finder". Hvis de begynder med nummeret, så skulle
iTunes da kunne sortere efter dem, men hvis du har sat nummeret til
sidst, så går den nok ikke.
Hvis man laver playliste i iTunes og trækker musiknumre over i
den, så kan deres rækkefølge ændres simpelthen ved at trække dem rundt
med musen. De får så et nummer i spalten ude til venstre. Det kan da
ikke være simplere. iTunes tillader således, at man får numrene spillet
i den rækkefølge, man ønsker. Hvis numrene ligger hulter til bulter i
forhold til din ønskede rækkefølge, og hvis der er mange numre, så kan
jeg godt se, at det bliver et stort arbejde at trække dem over i den
rigtige rækkefølge.
Hvis jeg må forsvare Apple, så vil jeg sige, at det vel heller
ikke er så almindeligt, at man har et stort antal numre fra vidt
forskellige kunstnere, som man altid ønsker afspillet i en helt bestemt
rækkefølge. Det virker da ganske logisk, at iTunes lader en spille musik
efter rækkefølgen på albummet (cd'en), efter titel, kunstner, størrelse,
årstal, vurdering, antal afspilninger, genre eller sidst afspillet,
foruden at man selv kan trække numrene til en bestemt rækkefølge i en
playlist, spille alle ens numre i tilfældig rækkefølge eller udvalgte
numre i tilfældig rækkefølge. Måske er det bare mig, men jeg har svært
ved at se, hvordan det kan være mere fleksibelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 24-08-05 00:21

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Jeg har vist efterhånden forstået, hvad du mener, og hvad du ønsker. Jeg
> har godt nok være lidt i tvivl. Jeg må sige, at det her er et godt
> eksempel på det, jeg hele tiden har sagt:

Og det er så lige netop det, jeg efterlyser, - at det kan ske
automatisk, - uden at man skal indføje div. tags...

> Apples i-programmer (iTunes,
> iPhoto etc.) er rigtig gode, hvis man arbejder med programmet. Hvis man
> derimod arbejder mod programmet og insisterer på at gøre, som man altid
> har gjort, så duer de slet ikke.

Udover, at jeg selv har villet bruge det, var det egentlig meningen, at
jeg også skulle teste det, om det ville være brugbart på en radiostation
i forbindelse med automatikstyring, når stationen fx. er ubemandet. Her
må min konklussion blive, at det ikke egner sig til radiobrug...

> [...]
> et program skal kunne læse tanker. Man er nødt til på en eller anden
> måde at gøre det opmærksom på, hvilken rækkefølge man ønske.

Det tager under 5 sek. at skrive to eller tre tal, men op til 45 sek. at
indføje ID3 tags, og hvis en mappe indeholder 250 numre, så er det altså
næsten to timers ekstra arbejde...

> [...]
> når du siger "titler i Finder". Hvis de begynder med nummeret, så skulle
> iTunes da kunne sortere efter dem, men hvis du har sat nummeret til

iTunes kan ikke sortere efter nummer, hvis det ikke ligger i ID3 tags, -
og selvfølgelig står tallene forrest. - mig bekendt er der ingen
programmer, der kan sortere efter slutciffer...

> [...]
> forhold til din ønskede rækkefølge, og hvis der er mange numre, så kan
> jeg godt se, at det bliver et stort arbejde at trække dem over i den

Igen - kun hvis du trækker numre over enkeltvis. trækkes der hele mapper
over, skal du så gøre det manuelt bagefter, - og så tager det tid!

> [...]
> ikke er så almindeligt, at man har et stort antal numre fra vidt
> forskellige kunstnere, som man altid ønsker afspillet i en helt bestemt

Hvis man køber en CD - online eller i en butik, så er det da ikke givet,
at du kan lide samtlige numre. Det ville da være lige så mærkelig, hvis
man kunne lide alle numre lige godt... Men OK, hvis hele albums
afspilles, så betyder sorteringsorden jo heller ikke noget.

> [...]
> numre i tilfældig rækkefølge. Måske er det bare mig, men jeg har svært
> ved at se, hvordan det kan være mere fleksibelt.

Fleksibel - hm, det er da muligt, men for mig at se, så er det en gang
værre 'makværk'. At sortere efter titel / kunstner / genre - lad gå, men
at sortere efter " størrelse, årstal, vurdering, antal afspilninger,
eller sidst afspillet" - det er det, jeg kalder for 'legetøj' og ikke en
dyt værd i prof brug.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 24-08-05 22:56

> [...]

> i forbindelse med automatikstyring, når stationen fx. er ubemandet. Her
> må min konklussion blive, at det ikke egner sig til radiobrug...

Det har du sikkert ret i. Jeg tror ikke iTunes nogensinde har været
tænkt til det formål. Mon ikke der findes professionelle
afviklingsprogrammer til radiostationer?

> Igen - kun hvis du trækker numre over enkeltvis. trækkes der hele mapper
> over, skal du så gøre det manuelt bagefter, - og så tager det tid!

Ja, det gør, når der er mange numre i spillelisten. Men det er alligevel
langt hurtigere end at omdøbe hvert nummer i Finder og tilføje et tal
til navnet. Jeg kan godt forstå, at det er surt at skulle gentage hele
operationen forfra, når man har siddet og brugt megen tid på det.
Pointen er blot, at hvis du var startet med at trække numrene ind i
iTunes inden du omdøbte dem, og derefter sorteret dem i en spilleliste,
så var du faktisk sluppet lettere om ved det.

Hvad gør du, hvis du senere vil ændre på rækkefølgen og tilføje et
nummer? Når de hedder "001...", "002...", "003..." osv., kommer et
indsat nummer så til at hedde "0025..."?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard

Dato : 25-08-05 00:56

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Det har du sikkert ret i. Jeg tror ikke iTunes nogensinde har været
> tænkt til det formål. Mon ikke der findes professionelle
> afviklingsprogrammer til radiostationer?

Jo, der findes faktisk en hel del, men oftest er det hele samlet i en
stor pakke, og så er det jo, om lige netop den pakke kan køre sammen med
den bestemte mixer osv..

Dem, jeg har set på, har desuden været ret dyre i forhold til, hvad jeg
synes, de kan. Et par enkelte har dog været ret tilforladelige - fx. et
program, der hedder DjDiscO, MusicMatch og et par mere.

> [...]
> iTunes inden du omdøbte dem, og derefter sorteret dem i en spilleliste,
> så var du faktisk sluppet lettere om ved det.

Tja, tjoh, måske, - men 'fidusen' ved en fortløbende nummering er jo
også den, at så er det dels program-uafhængig, dels også
platformuafhængig, - hvis man nu fx. lægger det på DVD skiver, sådet er
ligegyldigt, om det er en Mac en Wintel eller Linux baseret maskine, der
afvikler.

> Hvad gør du, hvis du senere vil ændre på rækkefølgen og tilføje et
> nummer? Når de hedder "001...", "002...", "003..." osv., kommer et
> indsat nummer så til at hedde "0025..."?

Jeg har valgt at køre efter '100' princippet - altså fra 00 til og med
99 i hver mappe. På den måde kan det også lægges på alm. CD medier, hvis
jeg vil det. Og endnu er det heller ikke alle CD baserede mp3
afspillere, der kan klare +100 numre på en plade.

Hvis du nummererer 001, 002, 003 osv op til 999 vil de automatisk blive
sorteret i den orden. Hvis du så indføjer nye numre med 0001, 0002,
0003, 0025 osv. vil de komme først i en sorteringsorden, der bruger
alfabetisk sortering. - 3x 0 er lavere end 2x 0.

Fx. sådan
1: 0035
2: 0349
3: 095
4: 01
5: 67

Indføjer du så et nyt nummer med tallet 0212, vil den automatisk rykke
op som nr. 2 i rækkefølgen og resten af numrene vil blive rykket en
enkelt plads ned.

Fra : Christian Bech

Dato : 25-08-05 08:57

In article <430d086d$0$7627$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> 0003, 0025 osv. vil de komme først i en sorteringsorden, der bruger
> alfabetisk sortering. - 3x 0 er lavere end 2x 0.

Jeg kan godt forstå din logik, men samtidig også forstå, at Apple ikke
tager hensyn til den. Det er alligevel de færreste, der ønsker at have
numre i sangtitlerne. Det er vel også enormt bøvlet, hvis man vil lave
om på rækkefølgen?

Fra : Erik Richard

Dato : 25-08-05 18:42

Christian Bech wrote:

> Jeg kan godt forstå din logik, men samtidig også forstå, at Apple ikke
> tager hensyn til den.

Det er jeg så ikke enig i. Apple - Steve Jobs - pukler jo igen og igen
på, at "...Apple er et komplet system til den professioenlle, såvel som
til den alm. bruger" - frit oversat sammendrag af SJ's keynote, da
Panther blev præsenteret...

> Det er alligevel de færreste, der ønsker at have numre i sangtitlerne.

Ja, alm. hjemmebrugere, - men for prof brugere stiller det sig
anderledes. Her er det en nødvendighed, hvis man vil bruge det.

> Det er vel også enormt bøvlet, hvis man vil lave om på rækkefølgen?

Det tager nu stadig kun ca. 5 sek. at skrive et nyt nummer. - At ændre i
ID3 tags tager som nævnt betydelig længere tid.

I øvrigt har jeg lige fundet et helt nyt program 'Mercuryhgx 1.0', som
jeg skal have testet. Den har en del features, som jeg endnu ikke har
set andre programmer have. - Bl.a. viser den ikke et tilføjet nummer i
en playliste. den arbejder ud fra informationerne fra selve CD'en, - den
er primært beregnet til at arbejde sammen med de store CD jukeboxes som
Pioneer CDJ-500 og CDJ-1000, - og man kan lave flere lister inden i
samme liste med de samme numre i forskellig rækkefølge, - samt som i
iTunes hente numre ind fra et stort bibliotek. Men modsat iTunes, så
kopieres numrene ikke til biblioteket, men bliver liggende i de
originale mapper.

Det ser endda ud til, at der vil blive mulighed for at bruge programmet
til at indføje opl. om afspillet musik, direkte til de
oplysningsskemaer, som fx. KODA/Gramex forlanger. - De features ser dog
ud til endnu at være 'dimmed'....

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-08-05 09:24

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Men modsat iTunes, så
> kopieres numrene ikke til biblioteket, men bliver liggende i de
> originale mapper.

Tag dog og prøv programmet først!
Hint iTunes/indstillinger/avanceret

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-08-05 23:07

> Det er da fuldstændig bøvlet og en tåbelig opbygning.

Nej, iTunes er jo baseret på en form for database, og arbejder som
sådan ikke med filnavne og mapper. Hvis man ikke har ordentlige ID3
tags i filerne er det noget ged, men det har man vel også på alle
filer. Enten har man købt musikken på nettet, eller også har man
rippet musikken fra sine CD'ere, og selvfølgelig brugt et program som
lægger de rigtige tags i filerne.

> [...]
>
> Det får mig til at tænke på, om det muligvis ligger i ID3 tags'ene. Jeg
> har ikke givet dem ID3 informationer, - det gad jeg ikke bruge ekstra

Hvis du har nummeret i dine ID3 tags kan du bare sætte iTunes til at
sortere efter navn og så vil den tage dem i den rigtige rækkefølge.
Det er dog ikke den rigtige måde at gøre det på, for der skal jo ikke
være numre i kunster/sangnavn. Det er derfor der er en tag til
spornummeret.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard

Dato : 20-08-05 00:34

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> filer. Enten har man købt musikken på nettet, eller også har man
> rippet musikken fra sine CD'ere, og selvfølgelig brugt et program som

Jeg har ikke tilføjet/ændret noget i ID3 tags, så det er jo derfor,
itunes 'opfører' sig som den gør. Som jeg har skrevet, så er det ikke
normalt, jeg overhovedet har musik kørende, når jeg arbejder, men i
nogle tilfælde er det da godt nok. - Og jeg orker ikke bruge flere timer
på at indføje/ændre tags i hver enkelt fil. - Så kunne jeg jo lige så
godt sætte CD'erne i min Nakamichi CD-skifter og programmere de numre,
jeg vil høre.

Jeg bruger heller ikke et decideret rip program, - jeg foretrækker at
bruge et ordentlig lydprogram, så jeg fx. kan hæve/sænke niveau, så det
ene nummer ikke bare brøler igennem og det næste nærmest kommer
hviskende ud i højttalerne. - Jeg bruger mest Amadeus II og Peak Express
4 på X og Amadeus II + Cubase 5.x VST på OS 9.2.2.

> [...]
> Det er dog ikke den rigtige måde at gøre det på, for der skal jo ikke
> være numre i kunster/sangnavn. Det er derfor der er en tag til

Det er for såvidt rigtig nok, men det hjælper jo ikke, når man fx. som i
tilfældet her - har 88 forskellige numre fra 10-15 forskellige LP/CD.
Hvis der i spor-feltet dukker 10-15 nr. 4 op, så vil de jo alle i en
sortering komme som '1' og derefter som alfabetisk. (se også det andet
svar, om undersøgelse af iTunes og Cog).

- Og som jeg har svaret Henrik, så kan det jo gøres ved at trække hvert
enkelt nummer ind i en playliste i den rækkefølge, man ønsker, men så
forsvinder fidusen med at trække en hel mappe over jo fuldstændig....

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-08-05 10:53

> [...]
> normalt, jeg overhovedet har musik kørende, når jeg arbejder, men i
> nogle tilfælde er det da godt nok. - Og jeg orker ikke bruge flere timer

Det er med sikkerhed derfor, at den ikke opfører sig som du vil have
den til.

> [...]
> hviskende ud i højttalerne. - Jeg bruger mest Amadeus II og Peak Express
> 4 på X og Amadeus II + Cubase 5.x VST på OS 9.2.2.

Så har du ikke nogen anden mulighed end at tilføje ID3 tags manuelt.
Men skulle du få bedre lyd ud af at konvertere lyden til analog lyd,
køre det igennem dit udstyr og så konvertere til digital i Mac'en igen?

iTunes kan jo automatisk justere lydstyrken på numrene, så den er ens
hele vejen igennem. Det er også muligt at justere lydstyrken for hvert
eneste nummer, hvis nu et par af dem opfører sig underligt.

> [...]
> sortering komme som '1' og derefter som alfabetisk. (se også det andet
> svar, om undersøgelse af iTunes og Cog).

Det kan du have ret i. Du har kun numrene i filnavnene, og dem er
iTunes sådan set ligeglad mere. Hvis du hat sat iTunes til at styre
sit eget bibliotek vil den faktisk også omdøbe alle filerne, og så er
dine egne filnavne væk.

> - Og som jeg har svaret Henrik, så kan det jo gøres ved at trække hvert
> enkelt nummer ind i en playliste i den rækkefølge, man ønsker, men så
> forsvinder fidusen med at trække en hel mappe over jo fuldstændig....

Hvis du vil organisere din musik på den måde, så er iTunes ikke for
dig. iTunes er lavet til at håndtere al musikken selv, og det gør den
rigtigt godt, og det er nemt at finde musikken. Hvis man vil arbejde
på filniveau og høre et par bestemte filer nu og da, og ikke have al
sin musik i ét søgbart katalog, så skal man bruge et mere traditionelt
afspiller-program.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard

Dato : 20-08-05 17:18

René Frej Nielsen wrote:

> Det er med sikkerhed derfor, at den ikke opfører sig som du vil have
> den til.

Det _er_ ID3 tags, der er skyld i det...

> Så har du ikke nogen anden mulighed end at tilføje ID3 tags manuelt.
> Men skulle du få bedre lyd ud af at konvertere lyden til analog lyd,
> køre det igennem dit udstyr og så konvertere til digital i Mac'en igen?

Det er jo heller ikke det, jeg skrev, at jeg gjorde... Jeg skrev, at jeg
kun åbner de filer, der fx. ligger altfor lavt i lydniveauet i forhold
til andre. Her bruger jeg så funktionen 'Amplify' til at hæve
lydniveauet. så den nivelleres op på linie med de øvrige. Og jeg gemmer
så stadig i mp3. På den måde undgår man, at en enkelt sang 'brøler
igennem', mens en anden nærmest kommer 'hviskende' ud af højttalerne....
Og så skal man ikke sidde og skrue op og ned for højttalerne hele tiden.

> iTunes kan jo automatisk justere lydstyrken på numrene, så den er ens
> hele vejen igennem. Det er også muligt at justere lydstyrken for hvert
> eneste nummer, hvis nu et par af dem opfører sig underligt.

Jaaaah, men det virker nu ikke helt, som det skal. Jeg går ud fra, du
kender Dubliners? - Deres musik er jo utrolig varieret lige fra en sang
som 'The Irish Rover', hvor der er fuld knald på, og så til 'TheOld
Mountain Dew', der er en meget stille sang blot med fløjte og guitar. -
Hvis nu 'the Old Mountain Dew' spilles lige før 'The Irish Rover', så
vil iTunes 'komprimere' lyden på The Irish Rover, så der de første 20-30
sek. kommer en 'pumpeeffekt', indtil lyden er nivelleret i niveau med
forrige nummer - The Old Mountain Dew. - Og kommer The Old Mountain Dew
efter The Irish Rover, så vil den starte meget svagt og 'fade' ind,
indtil lydniveauet er nivelleret ud igen. - Det er ikke til at holde ud
at høre på...

> [...]
> iTunes sådan set ligeglad mere. Hvis du hat sat iTunes til at styre
> sit eget bibliotek vil den faktisk også omdøbe alle filerne, og så er

Jep, den læser kun ud fra ID3 tags...

> [...]
> på filniveau og høre et par bestemte filer nu og da, og ikke have al
> sin musik i ét søgbart katalog, så skal man bruge et mere traditionelt

DET har jeg fundet ud af. - Jeg har nu også fået fat i et program,
der kan gøre lige netop det, jeg vil - Audion X 3.02. Den kan en hel del
mere en iTunes, - undtaget er dog den direkte adgang til TIMS. Som std.
står Audion til at styre efter ID3 tags, men det kan slås fra, så den
kan vise i forskellige andre 'ordener' som alfabetisk, efter album,
efter kunstner, efter længde osv.osv.. - Og så har den _EN_ væsentlig
ting i forhold til itunes. Den nivellerer musikken allerede i det
øjeblik, du tilføjer den til playlisten. Det betyder jo også, at der
hverken kommer 'pumpeeffekt' eller 'fade-effekt', når musikken
afspilles. Desværre er nivelleringsområdet begrænset til ca. +/-4db,
hvilket ikke altid er nok til filer, der hentes via nettet. - Laver man
selv dine mp3 filer, så tilpasser man dem jo allerede i
produktionsprocessen.

Audion X 3.0.2 kører fuldt ud så godt som OS 9 versionen. Den er ikke
opd. siden Panther kom på gaden, men den arbejder stot og godt på Tiger
også. Den er som andre programmer brugbart med skins/faces, og der er
flere hundrede at vælge imellem. Modsat Cabrio kører Audion også 100%
med alle skins. Der er skins lige fra en lille strip ala en kontrollinie
til nogle 'nuttede' ...hm... ikke så påklædte 'yndigheder'

Jeg bruger selv et skin, der hedder Vertical 1. Den giver en lille
lodret strip, som kan placeres fx helt til højre på skærmen, så der
altid er adgang til den. Og så er Audion det eneste lydprogram, jeg
endnu har set, der har skins, der er velegnede for svagtseende. Der
laves et par skins, der er med så store knapper, at det er en fornøjelse
for svagtseende! Desuden er Audion 100% hotkey customizable, så alt kan
styres fra tastaturet!

Så alle mine problemer er løst med Audion X.

Audion X og skins/faces kan hentes her. Audion er nu blevet freeware.
<http://www.panic.com/audion/>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-08-05 08:46

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Så alle mine problemer er løst med Audion X.

Tillykke... Audion har altid været et lækkert lille program.

> Audion X og skins/faces kan hentes her. Audion er nu blevet freeware.
> <http://www.panic.com/audion/>

Ja, de kunne ikke rigtigt klare sig i konkurrencen med iTunes;
ærgeligt, for burde jo være plads til lidt forskellelige programmer.
Heldigvis har de andre gode programmer på menuen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-05 16:29

> [...]

> hviskende ud i højttalerne. - Jeg bruger mest Amadeus II og Peak Express
> 4 på X og Amadeus II + Cubase 5.x VST på OS 9.2.

Itunes kan automatisk begrænse dynamikområdet for dig så du slipper
for at gøre det manuelt - og den er vældig god til det. Du kan til
enhver tid slå funktionen til og fra, uden at skulle encode din musik
igen - Funktionen kan også slås til og fra når du brænder en Audio CD,
hvilket er ganske smart til bagrundsmusik, bilen og bærbare
afspillere. Nogen gange er mystyiske krumspring slet ikke
nødvendige...

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-08-05 17:42

http://bigfoot.com/~thunderbear