Performa 5200 på Internet med sammen med P~
Fra : J.K.

Dato : 11-08-05 19:37

Hej gruppe

Ja utroligt nok startede min computertid med en Performa 5200. Nu har min
datter fået en og imellemtiden er jeg blevet PC bruger.

Mit spørgsmål er. Er der nogen som helst mulighed for at få mac'en på nettet
sammen med det jeg bruger nu.

Har

PC
ADSL
Linksys trådløs router BEFW11S4
Win XP Prof.

Kan mac'en enten komme på via kabel eller trådløst... Er helt tom for hvad
jeg evt kan gøre. Er der evt andre muligheder her tænker jeg på
Apples Airport..

Håber der er nogen der kan hjælpe.

--
Hilsen
J.K.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 11-08-05 19:47

J.K. <gruppe@xxxknudstrup.info> wrote:

> Kan mac'en enten komme på via kabel eller trådløst... Er helt tom for hvad
> jeg evt kan gøre. Er der evt andre muligheder her tænker jeg på
> Apples Airport.
Har den netkort?
Mao. er der en RJ-45-port bagpå markeret med symbolet <···>

Fra : Erik Richard

Dato : 11-08-05 20:59

Hej JK

J.K. wrote:
> [...]
> Linksys trådløs router BEFW11S4
> Win XP Prof.
>
> Kan mac'en enten komme på via kabel eller trådløst...

Ja og nej. Ja, du kan montere et netkort i den. Performa 52xx serien har
et LC PDS slot til netkort, men maskinerne er ikke født med netkort.
Hvis du får fat på et LC netkort, så kan den godt komme på net via ADSL,
men det er ikke muligt at bruge trådløs netværk til en 5200.

> Er helt tom for hvad
> jeg evt kan gøre. Er der evt andre muligheder her tænker jeg på
> Apples Airport.

Nej, det kan ikke lade sig gøre med Airport eller andre trådløse
systemer overhovedet. Der findes ikke trådløse baser til brug med LC slot.

For at kunne bruge ADSL, skal systemet være mindst Mac OS 8.6, - kræver
min. 24mb RAM installeret. OS 9.1 kan installeres, vhis der er mindst
32mb RAM, men kører bedst med 64mb fysisk RAM.

Svjv. kan din Linksys ikke bruges, - det er ikke så mange af deres
modeller, der er kompatible med Mac og slet ikke med de ældre modeller.
Men en lille 4-5 ports ethernet switch er jo ikke det, der koster så
meget. Jeg véd, at fx. switches fra NorthQ kan bruges med OS 8.6 og op.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-08-05 21:10

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 11/08/05 21:59 wrote:

> [...]
> Men en lille 4-5 ports ethernet switch er jo ikke det, der koster så
> meget. Jeg véd, at fx. switches fra NorthQ kan bruges med OS 8.6 og op.

Det var dog noget værre sludder. En router er sgu ligeglad med hvilket OS
den snakker med så længe det foregår via tcp/ip. Og en switch er heller ikke
OS afhængig.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-08-05 21:53

On Thu, 11 Aug 2005 21:59:19 +0200, Erik Richard wrote:

> For at kunne bruge ADSL, skal systemet være mindst Mac OS 8.6, - kræver
> min. 24mb RAM installeret.

En ADSL forbindelse nu til dags snakker TCP/IP over Ethernet, enten
direkte eller via en router. Hvis ens ADSL-forbindelse kræver en
PPPoE-klient og det ikke fås til ens OS, kan man sætte en router på
forbindelsen.

> Svjv. kan din Linksys ikke bruges, - det er ikke så mange af deres
> modeller, der er kompatible med Mac og slet ikke med de ældre modeller.

Der har været problemer med enkelte af Linksys' produkter, men det er
afhængigt af hardware, ikke software.

> Men en lille 4-5 ports ethernet switch er jo ikke det, der koster så
> meget. Jeg véd, at fx. switches fra NorthQ kan bruges med OS 8.6 og op.

En switch kan slet ikke se hvilket OS din PC benytter sig af, så så
længe ens netværkskort snakker ethernet, kan man bruge en
ethernet-switch.

--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard

Dato : 12-08-05 00:44

Hej 'Monster'

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> direkte eller via en router. Hvis ens ADSL-forbindelse kræver en
> PPPoE-klient og det ikke fås til ens OS, kan man sætte en router på

Jep, men det software, - TCP/IP med tilhørende OpenTransport, der ligger
i Mac OS tidl. end 8.6 kan ikke snakke sammen med en ADSL router / ADSL
modem, - sådan er det altså bare. Der kræves OpenTransport 1.1.5 eller
nyere. Pakken med OT 1.1.5 kan hentes på apples download site -> Old
Software -> US English -> Network. Den ver., der ligger i OS 8.6DK er en
1.1.4, og den vil ikke snakke sammen med fx. TDC eller Stofanet.

PPPoe kan ikke køre på de klassiske Mac OS, men kræver OS X. Og selv om
OS X 10.0 kan køre på en Performa 5200 via XPostFacto, vil jeg absolut
ikke tilråde det, da det sætter alle de serielle porte og andre
tilslutninger ud af kraft bortset fra SCSI og ADB...

> Der har været problemer med enkelte af Linksys' produkter, men det er
> afhængigt af hardware, ikke software.

Det er nu altså både og - jvf. ovenfor med TCP/IP softwaren. Det samme
gælder i øvrigt også for en del D-Link routers/switches, - og 3Com kan
da slet ikke bruges på Mac - desværre...

> En switch kan slet ikke se hvilket OS din PC benytter sig af, så så
> længe ens netværkskort snakker ethernet, kan man bruge en
> ethernet-switch.

Som sagt, kan fx. D-Link ikke bruges på en Performa med OS 8.6 - ikke
engang en model 904, som ellers skulle være en af dem, der kan bruges på
Mac. Den vil heller ikke bruges på en Beige G3/300 med OS 8.6 men gerne
med 9.2.x - eller en B&W G3/400 med OS 8.6, men gerne med OS 9.2

Den lille NorthQ switch, som ALDI solgte sidste år til 119kr. kører fint
med OS 8.6 + OpenTransport 1.1.4, men ikke med Opentransport 1.1.3.

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-08-05 00:54

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 12/08/05 1:44 wrote:

> [...]
>
> Den lille NorthQ switch, som ALDI solgte sidste år til 119kr. kører fint
> med OS 8.6 + OpenTransport 1.1.4, men ikke med Opentransport 1.1.3.

Here we go again....

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-08-05 18:08

On Fri, 12 Aug 2005 01:44:03 +0200, Erik Richard wrote:

> Jep, men det software, - TCP/IP med tilhørende OpenTransport, der ligger
> i Mac OS tidl. end 8.6 kan ikke snakke sammen med en ADSL router / ADSL
> modem, - sådan er det altså bare.

Sært, jeg havde ellers en Pro@ccess ADSL-forbindelse dengang jeg kørte
Mac OS 8.1. Det fungerede helt fint. Der er da heller ikke nogen som helst
grund til at det ikke skulle virke.

> [...]
> Software -> US English -> Network. Den ver., der ligger i OS 8.6DK er en
> 1.1.4, og den vil ikke snakke sammen med fx. TDC eller Stofanet.

Man kan såmænd klare sig med MacTCP.

> PPPoe kan ikke køre på de klassiske Mac OS, men kræver OS X.

Der findes ellers et produkt kaldet MacPoET der gør netop det muligt.

> [...]
> ikke tilråde det, da det sætter alle de serielle porte og andre
> tilslutninger ud af kraft bortset fra SCSI og ADB...

Det er sgu ikke den eneste grund til at man ikke skal gøre det. Den
mængde RAM en Performa 5200 kan indeholde kombineret med dens alt andet
end livlige performance, vil gøre det til en nogenlunde ligeså
interessant oplevelse som at læse et EU-direktiv.

> Det er nu altså både og - jvf. ovenfor med TCP/IP softwaren.

Det er hardwaren, der giver problemerne.

> Det samme
> gælder i øvrigt også for en del D-Link routers/switches, - og 3Com
> kan da slet ikke bruges på Mac - desværre...

Jo, det kan det altså godt. Jeg har haft Mac'er siddende på 3Com-udstyr.
Udover det, så er det en fejltagelse at skrive "routers/switches". Det er
to vidt forskellige måder man ens computer snakker med dem på. En
almindelig dødelig switch kan ikke se om PC'en snakker TCP/IP, AppleTalk,
VoIP, NetBIOS eller andet via den.

> [...]
> på Mac. Den vil heller ikke bruges på en Beige G3/300 med OS 8.6 men
> gerne med 9.2.x - eller en B&W G3/400 med OS 8.6, men gerne med OS 9.2

Det har været noget andet der var dit problem.

> Den lille NorthQ switch, som ALDI solgte sidste år til 119kr. kører fint
> med OS 8.6 + OpenTransport 1.1.4, men ikke med Opentransport 1.1.3.

Jeg har svært ved at finde et mere dækkende ord end vrøvl for
ovenstående.

--
MVH
osv...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-08-05 08:58

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> [...]
> end livlige performance, vil gøre det til en nogenlunde ligeså
> interessant oplevelse som at læse et EU-direktiv.

Du er for naiv når du sluger ERS's påstand om XPostFacto på en P5200.

Fra XPostFacto FAC:
# The basic requirement for Mac OS X to ever work on a machine is that
# it have a PowerPC processor, a PCI bus, and Open Firmware. So the
# earliest PowerPC computers from Apple (e.g. the 6100, 7100, and 8100)
# are not likely to ever work with Mac OS X.

En P5200 har ikke PCI.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-08-05 10:47

On Sat, 13 Aug 2005 09:58:28 +0200, Niels Jørgen Kruse wrote:

> [...]
> # earliest PowerPC computers from Apple (e.g. the 6100, 7100, and 8100)
> # are not likely to ever work with Mac OS X.

Eller Open Firmware svjh. Det jeg ville frem til, var nu også bare, at
selvom det teknisk set var muligt at køre OS X på en Performa 5200, så
ville man få kartoflerne til at hænge nede ved knæene af at vente på
den.

--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard

Dato : 13-08-05 23:14

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Du er for naiv når du sluger ERS's påstand om XPostFacto på en P5200.

Og jeg er ked af at måtte sige, at du åbenbart ikke véd, hvad man kan
eller ikke kan.!

> [...]
> # earliest PowerPC computers from Apple (e.g. the 6100, 7100, and 8100)
> # are not likely to ever work with Mac OS X.

Og hvilken ver. af XPF er det så fra? - Det står ikke i nogen af de
ver., jeg har til rådighed, - heller ikke i de noter, jeg har fået fra
udvikleren, som jeg i parantes bemærket arbejder sammen med!

> En P5200 har ikke PCI.

Nej, men alligevel kan det lade sig gøre.

Alle PPC Performa kan køre med OS X 10.0
Alle PPC PowerMac 61/71/8100 kan køre med OS X 10.0
Alle PCI PowerMac 72/73/75/76/82/85/86/95/9600 kan køre med OS X 10.1.5
Alle WGS modeller kan køre OS X op til og med 10.1.5 m.u. WGS 50/60/80,
der kun kan køre med OS X 10.0

Men som jeg også har skrevet flere gange, så er der _kun_ ADB der er
understøttet på non-PCI maskiner! - Og at det går særdeles langsomt!

Men udvikleren af XPF véd jo heller ikke, hvad det er, han laver...

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-08-05 23:35

On Sun, 14 Aug 2005 00:14:02 +0200, Erik Richard wrote:

> Og jeg er ked af at måtte sige, at du åbenbart ikke véd, hvad man kan
> eller ikke kan.!

Vil det sige at følgende er løgn fra ende til anden?
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto3.html#machine

> Men som jeg også har skrevet flere gange, så er der _kun_ ADB der er
> understøttet på non-PCI maskiner! - Og at det går særdeles langsomt!
>
> Men udvikleren af XPF véd jo heller ikke, hvad det er, han laver...

Enten det, eller også kan han ikke finde ud af at dokumentere sit arbejde.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 02:29

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> Nej, men alligevel kan det lade sig gøre.

> Alle PPC Performa kan køre med OS X 10.0
> Alle PPC PowerMac 61/71/8100 kan køre med OS X 10.0

Overstående passer ikke - og det har intet med CPU'en at gøre men
derimod med bundkortet.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-05 00:23

In article <42fbadbe$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> netkort. Hvis du får fat på et LC netkort, så kan den godt komme på
> net via ADSL, men det er ikke muligt at bruge trådløs netværk til en

Hvis man får sat et netkort i en Performa 5200, kan man så ikke sætte en
ekstern trådløs modtager til? Vi har sat en Linksys Wireless Ethernet
Bridge til ethernetporten på en iMac 233, der kom frem længe før, der
var tænkt på AirPort. Hvis en Performa 5200 har almindelig ethernet, så
må det da virke.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster