Intel mac
Fra : Mark

Dato : 09-08-05 21:12

Hej

Et hurtigt spørgsmål.
Hvornår kan vi forvente at de såkaldte: "intel-macs" kommer på markedet??

Mvh
Mark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:01

Mark <mjons@fjernmail.dk> wrote:
> Hej

> Et hurtigt sp?rgsm?l.
> Hvorn?r kan vi forvente at de s?kaldte: "intel-macs" kommer p? markedet??

tidligst om 10 måneder (ibook og måske powerbook), afløserne til
Powermac'erne skal du vente 14-16 måneder på.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-08-05 20:29

> tidligst om 10 måneder (ibook og måske powerbook), afløserne til
> Powermac'erne skal du vente 14-16 måneder på.

Hvad bygger du det på? Specielt mht. powerbook (ønske-)tænker jeg, at
der måske er en ny allerede i januar. Jeg har ikke noget at bygge det
på, andet end at powerbooks skal have intel før end iBooks pga.
forventet højere ydelse, og at nye iBooks skal senest komme i
forsommeren i forhold til den sidste opdatering (de kommer cirka hvert
halve år, ikke?).
--
Mvh. Poul

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-05 21:46

In article <1h194uh.1bqztb9gm0ajsN%skovmand@mac.com>,
skovmand@mac.com (Poul Skovmand Thingholm) wrote:

> [...]
> forventet højere ydelse, og at nye iBooks skal senest komme i
> forsommeren i forhold til den sidste opdatering (de kommer cirka hvert

De rygter, jeg har hørt, har sagt, at de billige Macintosh'er får
Intel-processorer i 2006, mens den professionelle serie får det i 2007.
Det tyder da på, at iBook får Intel-processor før PowerBook. Det er vel
heller ikke sikkert, at en Intel-Mac er hurtigere end en PowerPC-Mac.
Det kan meget vel tænkes, at der kommer hurtigere udgaver af G4 og G5.
Det er jo den naturlige udvikling, før Apple skifter. Det kan også
tænkes, at der af hensyn til varme, strømforbrug og pris vælges en
Intel-processor, der ikke er så hurtig, til de første Intel-Mac'er.
Hvis fremtiden er Intel, så kan jeg godt se, det vil være
dejligt, hvis man kan få Intel-processor i den næste Mac. Ellers vil man
hurtigt føle, man har en gammel model. På den anden side risikerer man
jo, der er nogle børnesygdomme i de allerførste, og at den første
revision af dem retter det. Jeg tror derfor ikke, man skal være alt for
fikseret på, om man får PPC eller Intel-processor i sin Mac. Om ikke
andet, så er det jo ikke den sidste computer, man får. Den skal trods
alt skiftes indenfor en overskuelig årrække, og til den tid vil Intel
være godt indarbejdet. Skiftet til PPC i sin tid gik jo også meget
smertefrit. Og folk med gamle 68K-maskiner fik jo ikke problemer med, at
de ikke kunne få software og styresystemer. Det var jo bagudkompatibelt
i årevis.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-08-05 10:26

> [...]
> Det tyder da på, at iBook får Intel-processor før PowerBook. Det er vel
> heller ikke sikkert, at en Intel-Mac er hurtigere end en PowerPC-Mac.

Men de foreløbige tests hos udviklere med intel-macs siger jo (såvidt
jeg har læst mig frem til via artikler på mediamac), at det går
hurtigere end G5?

> Det kan meget vel tænkes, at der kommer hurtigere udgaver af G4 og G5.
> Det er jo den naturlige udvikling, før Apple skifter.

Intel udvikler jo også deres processorer frem til næste år.

> [...]
> revision af dem retter det. Jeg tror derfor ikke, man skal være alt for
> fikseret på, om man får PPC eller Intel-processor i sin Mac.

Måske ikke, men jeg er fikseret på, om jeg kan køre windows rent istedet
for i virtual pc - det har performance-betydning!
Hvis nogen ville vædde en ny iBog/powerbook på, at de nye intel-macs
ikke bliver hurtigere end en tidsmæssig tilsvarende opdatering af
G4'eren (vi snakker mobilt - jeg skal ikke have stationær) og at de er
låst til mac OS og dermed ikke kan køre windows native - ja, så køber
jeg straks en iBog eller powerbook.
MEN intel har mere og flere lag cache i processoren, hurtigere bus og
lavt strømforbrug, samtidig med, at de kan køre windows.
Apple kunne lave de fedeste hurtige bærbare og sælge løs til både osx-
og vista-kunder. Det håber jeg de gør.

--
Mvh. Poul

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-08-05 13:34

In article <1h1a73u.te0jazibseqtN%skovmand@mac.com>,
> [...]

> Men de foreløbige tests hos udviklere med intel-macs siger jo (såvidt
> jeg har læst mig frem til via artikler på mediamac), at det går

Men det er jo kun en testmodel. Den har ikke nødvendigvis noget at gøre,
med de computere, der rent faktisk kommer på markedet; og da slet ikke
med de bærbare.

> Intel udvikler jo også deres processorer frem til næste år.

Helt sikkert. Men Apple kan jo også vælge at nedgradere iBook/iMac af
markedsføringmæssige årsager. iBook/iMac skal jo være langsommere end
PowerBook/PowerMac. Ellers giver det jo ingen mening at have de to
linier. Og Apple har sagt, at det er de billige modeller, der først får
Intel-processorer.

> Måske ikke, men jeg er fikseret på, om jeg kan køre windows rent
> istedet for i virtual pc - det har performance-betydning!

Strengt taget ved vi jo heller ikke, om det bliver muligt.

> Apple kunne lave de fedeste hurtige bærbare og sælge løs til både
> osx- og vista-kunder. Det håber jeg de gør.

Helt sikkert. Det åbner for mange spændende muligheder, når Apple
skifter til Intel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-08-05 15:24

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Hvad bygger du det på?

Intel's roadmap.

Dvs hvornår hvornår 65nm Pentium M ventes at være klar. 65nm Celeron M
m. SSE3 til iBook, Mini & eMac, 65nm single og dualcore Pentium M m.
SSE3 til PowerBook og måske i iMac.

PowerMac og Xserve tror jeg ikke ikke på før Intel har basserede
afløsere for den nuværende Netburst arkitektur klar.

> [...]
> forventet højere ydelse, og at nye iBooks skal senest komme i
> forsommeren i forhold til den sidste opdatering (de kommer cirka hvert

Det vil næppe være en forventet produktcyklus der bliver afgørende
for hvornår vi ser de første MacIntels's, men hvornår Intel er klar med
produkter der passer ind i Apple's produktlinie. Apple kan sagtens
differentiere iBook fra PowerBook ved at reservere dualcore til
PowerBook'en.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 15-08-05 22:16

> [...]
> produkter der passer ind i Apple's produktlinie. Apple kan sagtens
> differentiere iBook fra PowerBook ved at reservere dualcore til

En sådan differentiering kan jeg forstå, men tror du også, at Apple med
vilje vil putte en lavtydende cpu i iBook i forhold til tilsvarende
pc-maskiner blot fordi powerbooken stadig flyder rundt i G4? Ville du
ikke mene, at der er et ydelsesboost på vej med skiftet eller er det
cirka status quo mellem de nuværende bærbare fra henholdsvis mac og
pc-verdenen? Mit indtryk er nemlig farvet af G3 iBooks (3 forskellige)
og Centrino-bærbare - og når jeg så læser om Pentium M i forhold til
Centrino (snips fra reklamer, ikke seriøs hardwarelæsning - det duer jeg
ikke til mere) synes jeg, at de bærbare mac'er virker gamle og
støvede...

Tilgiv min ivrighed, men jeg står midt i valget af at købe nu eller
vente til intel-skiftet. Jeg har cirka 16000,- og ville gerne hoppe op i
power-ligaen, men de er ikke opdaterede i lang tid, og det var her jeg
så muligheden for intels hurtigste entre - fordi jeg tiltænker dem
stærkere ydelse a la G5 med flere Herz?!
--
Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 02:05

> [...]

> power-ligaen, men de er ikke opdaterede i lang tid, og det var her jeg
> så muligheden for intels hurtigste entre

Det skal du ikke regen med. Du ser først Intel i Applemaskiner når
Yonah er klar. Apples udmelding fra foråret stemme stadig overens med
den det seneste roadmap fra Intel: Yonah i 2. kvartal af 2006 og
Conroe i 4 kvartal af 2007.
Indtil da forstæstter Apple med de duværende G4 og g5 linier som dog
løbende vil blive udskiftet med tilsvarende modeller med højere
clockfrekvenser.

> fordi jeg tiltænker dem stærkere ydelse a la G5 med flere Herz?!

Regn ej heller med G5 powerbooks. Apple har ikke i sinde at ofre en
formue på noget de skrotter få måneder efter. Det nuværende G5
bundkort i iMac'en bruger alt for meget strøm til at det kan bruges i
en bærbar - Også selv om det skulle blive udstyret med den modbile
version af PPC970 IBM anoncerede ssammen med dualcore versionen for
knapt en måned siden.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-05 08:10

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> den det seneste roadmap fra Intel: Yonah i 2. kvartal af 2006 og
> Conroe i 4 kvartal af 2007.

Jeg var lige inde og kigge. Gad vide om det er fordi det først er
derfra at de bærbare understøtter SSE3 som åbenbart er en rigtig
killer for dem der gerne vil køre OS X på ikke-Appler.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-05 15:49

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Jeg var lige inde og kigge. Gad vide om det er fordi det først er
> derfra at de bærbare understøtter SSE3 som åbenbart er en rigtig
> killer for dem der gerne vil køre OS X på ikke-Appler.

Muligvis, men det har sikkert også noget at gøre med at Apple gerne
vil have lidt flere intel binære ud, samt optimere deres x86 kode
inden de sender en x86 maskine på markedet. Hvis SSE3 var afgørende
ville de jo i princippet kunne sende MacIntel desktop maskiner ud
allerede nu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-08-05 09:24

> [...]
> Yonah er klar. Apples udmelding fra foråret stemme stadig overens med
> den det seneste roadmap fra Intel: Yonah i 2. kvartal af 2006 og

mht. til spekulationer om hvordan conroe vil adskille sig fra Pentium
M/Yonah og den nuværende P4 arkitektur (Netburst) er det værd at læse
denne artikkel: <http://www.theinquirer.net/?article=25496>