Inkscape
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-08-05 13:09

Erik Richard gjorde i går opmærksom på det gratis grafikprogram Incscape
(http://www.inkscape.org/). Det så interessant ud.
Jeg har hentet programmet. Det viser sig, at installationen kræver X11.
Med den begrundelse vil den ikke gå igang.
Men jeg har X11 vers. 1.0. Det ligger i Programmer > Hjælpeprogrammer.
Jeg kan ikke engang komme til at køre installation af et nyt eksemplar,
for programmet er der jo i forvejen. Men det kan Inkscape altså ikke se.
Min Mac OS er 10.4.2.
Hvad er det, der ikke passer sammen her?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-05 14:17

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Jeg kan ikke engang komme til at køre installation af et nyt eksemplar,

Du skal starte X11 manuelt. Det skulle gerne hjælpe på sagen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 02-08-05 14:46

Hej Thorbjørn

Som jeg lige har svaret Ove Steen, så er det ikke nødvendigt -
ihvertfald ikke her...
mvh. Erik Richard

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Du skal starte X11 manuelt. Det skulle gerne hjælpe på sagen.

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-08-05 14:51

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Du skal starte X11 manuelt. Det skulle gerne hjælpe på sagen.

Der er bare det, at der tilsyneladende ikke sker noget, når jeg
dobbeltklikker på X11.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 02-08-05 14:45

Ove Steen Smidt skrev:

> [...] Incscape [...] Det viser sig, at installationen kræver X11.

Det fandt jeg også ud af.

> Men jeg har X11 vers. 1.0. Det ligger i Programmer > Hjælpeprogrammer.

Så er du længere end mig. Jeg kan ikke finde X11. Og prøver jeg at hente
det hos Apple, får jeg ved forsøg på installation beskeden, at jeg
allerede har en nyere version af X11! Nånå, men hvor er den så?

Jeg har også prøvet at køre den X11SDK, der ligger i
Applications/Installers/Xcode Tools/Packages/ - men får her den besked,
at "der er intet at installere"?

Jeg har også søgt på X11, men det afslører heller ikke noget. Hm. Skal
jeg forsøge at slette dokumentet "X11SDK.pkg" i Library/Receipts/ for at
få den til at ville geninstallere? Eller er det noget helt andet? Og er
X11 det samme som X11SDK? Hjælp.

> Min Mac OS er 10.4.2.

Ditto.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard

Dato : 02-08-05 14:55

Hej Jesper

Prøv at hente XFree86 XonX 4.4.0 og installer den.
<http://prdownloads.sourceforge.net/xonx/XFree86_4.3.0.dmg?use_mirror=heanet>.
mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-08-05 19:47

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Jesper
>
> Prøv at hente XFree86 XonX 4.4.0 og installer den.
> <http://prdownloads.sourceforge.net/xonx/XFree86_4.3.0.dmg?use_mirror=heanet>.
> mvh. Erik Richard

Jeg har hentet XFree86 og installeret den.

Jeg dobbeltklikkede på Inkscape og kunne se, at XFree86 startede
(erstatter den X11?).

Så kommer der til at stå "Inkscape" oppe ved siden af det blå æble. Men
jeg kan ikke se, hvordan jeg så kommer videre ind i programmet. Der er
ikke andre menuer. - Jeg er helt blank i forhold til forståelsen af
sådanne X-programmer.

Der var sket noget mærkeligt, da jeg var færdig med at installere
XFree86. Mine Dock-indstillinger var nulstillet. Docken, som jeg har
ønsket at have i højre side, var flyttet ned i bunden. Og de ikoner, som
jeg selv har lagt i docken, var væk.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 20:48

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jeg kan ikke se, hvordan jeg så kommer videre ind i programmet. Der er
> ikke andre menuer. - Jeg er helt blank i forhold til forståelsen af

jeg kunne forstile mig at såvel Aples X11 som den alternative du har
hentet står til at starte i fullscreen modus, dvs uden overlap med
Aqua vinduer. Kig i mnuerne og se om der ikke r et sted du kan skifte
til "Fuld skærm" Envidere erInskape lang tid om om at indlæse første
gamg da den skal generere et hav at filer i ~/.inkscape og
~/inkscape-etc.

> [...]
> XFree86. Mine Dock-indstillinger var nulstillet. Docken, som jeg har
> ønsket at have i højre side, var flyttet ned i bunden. Og de ikoner, som

= dÅm udvikler der har skevet et installationsscript der ændrer DINE
Dock indstillinger. Brug Apples X11 istedet.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 02-08-05 22:22

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg har hentet XFree86 og installeret den.
>
> Jeg dobbeltklikkede på Inkscape og kunne se, at XFree86 startede
> (erstatter den X11?).

Både og. Den kan fuldt ud erstatte X11, men samtidig tilføjer den ekstra
features til X11, så man kan godt kalde det 'samarbejde'

> [...]
> jeg kan ikke se, hvordan jeg så kommer videre ind i programmet. Der er
> ikke andre menuer. - Jeg er helt blank i forhold til forståelsen af

Inkscape skulle meget gerne åbne et nyt vindue med en masse
funktionsknapper. Prøv at klikke på Inkscape ikonet, hvis den ligger i
dock'en og dobbeltklik, hvis ikke.

Hvis den så ikke kommer op med et vindue, skal du i XFree86 -> Programs
vælge 'Add' og navigere frem til Inkscape.

> [...]
> XFree86. Mine Dock-indstillinger var nulstillet. Docken, som jeg har
> ønsket at have i højre side, var flyttet ned i bunden. Og de ikoner, som

Du fik ikke en advarselsdialog op, at XFree86 installeren ville
nulstille dele af systemet og at den ville nulstille dine X11
indstillinger? - Hm, det burde den have gjort. Jeg fik den melding, og
jeg klikkede blot OK til den, da jeg ikke havde ændret på
indstillingerne til X11.

Men det er nu lidt spøjst. - Jeg har lige prøvet igen, og denne gang var
det X11, der blev startet og ikke XFree86, men jeg får stadig et meget
fint Inkscape vindue op...

så det ser ud til, at X-programmerne starter det XDarwin program, der er
mest brugbart her og nu...

Prøv evt. at starte X11 ved dobbeltklik i 'Hjælpeprogrammer'. Der skulle
så gerne komme til at stå X11 øverst ved siden af æblet. Prøv så at
dobbeltklikke på Inkscape og se, hvad der sker. Sker der intet, så bring
X11 til front og gå til menuen 'Programmer' og vælg 'Tilføj' og naviger
til Inkscape, så skulle den meget gerne komme op med sit 'edit' vindue...

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-08-05 09:32

Status onsdag morgen:

X11 ligger som tidligere i mappen Hjælpeprogrammer og reagerer ikke på
åbningsforsøg.
I mappen programmer ligger der en XFree86-install-log (der sjovt nok
åbner med Adobe Illustrator). Den ikke læselig for almindelige
medborgere.
Der ligger ikke noget program nogetsteds, der hedder XFree86, men det er
måske heller ikke meningen.
Der ligger et program, der hedder XDarwin i mappen programmer. Når man
åbner det, spørges der, om jeg ønsker Full Screen eller Rootless. Hvad
jeg end svarer, så åbner der ikke noget som helst.
Jeg kan se i Docken eller kigge på listen "Afbryd", at der ikke er noget
program aktivt, når jeg har dobbeltklikket på X11 eller XFree86 eller
XDarwin.
Inkscape ligger i mappen Programmer. Jeg klikkede på programmet.
Programnavnet kom frem med en lille menu ved siden af det blå æble. Jeg
gav det fem minutter til at indlæse noget mere. Der skete ikke noget.

Mit eget bud på at komme videre er at slette alt, hvad der har at gøre
med X11, XFree86 og XDarwin (forslag til effektiv metode udbedes) og
installere X11 fra Tiger-CD.

Det hele udspringer af, at jeg kunne skimte nogle interessante features
på Inkscapes hjemmeside, som jeg regner med at kunne bruge. Jeg havde
ikke regnet med at det skulle være så besværligt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 12:20

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Status onsdag morgen:
>
> X11 ligger som tidligere i mappen Hjælpeprogrammer og reagerer ikke på
> åbningsforsøg.

Så kan vi konkludere at du har pillet ved ting som du ikke skulle have
pillet ved. Enten har du fået slettet, flyttet elle rændret usynlige
filer eller pillet ved tilladeldser.

Har du pøvet at reparere tilladelser med Diskværktøj? Det vile nok
være en rigtig god ide at starte med.

I fremtiden skal nok nok tænke to gange eler spørge når du piller ved
ting som kræver du indtaster dit pasword. Jeg synes at du har
usædvanlig mange ikke definerbare problemer med din Mac.

> I mappen programmer ligger der en XFree86-install-log (der sjovt nok
> åbner med Adobe Illustrator). Den ikke læselig for almindelige
> medborgere.

Det er en almindelig textfil, du har uorden i dine filemappings men
lad nu det ligge.

> Der ligger ikke noget program nogetsteds, der hedder XFree86, men det er
> måske heller ikke meningen.

nej

> [...]

> Programnavnet kom frem med en lille menu ved siden af det blå æble. Jeg
> gav det fem minutter til at indlæse noget mere. Der skete ikke noget.

lad bare det ligge.

> Mit eget bud på at komme videre er at slette alt, hvad der har at gøre
> med X11, XFree86 og XDarwin (forslag til effektiv metode udbedes) og
> installere X11 fra Tiger-CD.

Vent... det skal alstå gøre rigtigt hvis du vil gøre dig forhåbninger
om at det skal virke! Skid hul i XFree86 og XDarwin 404 og hvad Erik
nu ellers har prakket dig på. Han ved åbenbart mindre om emnet end end
han ved om fejlen på Discovery. - Jeg ved ikke hvad de dimser Erik har
prakket dig på har lavet i /etc/X11 og /usr/X11R6, men slet følgende:

/Applications/XDarwin.app
/Applications/Utilities/X11.app
/Library/Recipts/X11User.pkg

Find din 10.4 DVD frem og installer pakken X11User.pkg

Kan Apples X11 program stadig ikke starte bør du gentage processen og
slette yderligere følgende to emner

/etc/X11
/usr/X11R6

og disse såfremt du har dem:

/Library/Recipts/X11SDK.pkg
~/.xinitrc)
~/.inkscape
~/.inkscape-etc
/Library/Recipts/"whatever-der-hedder-noget-med-xdarwin-eller-xonx.pkg"

Emnerne skal slettes inden du installerer X11User.pkg
Driller det stadig vil jeg gerne se output af dine tre Font mapper.

> Det hele udspringer af, at jeg kunne skimte nogle interessante features
> på Inkscapes hjemmeside, som jeg regner med at kunne bruge. Jeg havde
> ikke regnet med at det skulle være så besværligt.

Jeg tror Erik har gjort det lige lovligt besværligt for dig. Men X11
programmer /er/ besværlige for Joe Averageeuser. Når man ikke ved
hvordan en X windows fungerer bør man holde sig til hvad Apple
installerer. Det øger chancen for at man kan finde hjælp når det
driller.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-08-05 12:48

> [...]
> ting som kræver du indtaster dit pasword. Jeg synes at du har
> usædvanlig mange ikke definerbare problemer med din Mac.

Hvad mener du med "at pille"?
I dette forløb har jeg ikke gjort noget som helst andet end at downloade
og installere Inkscape og XFree86.
Jeg har ikke nogen andre problemer med min Mac end dem, der er relateret
til netop denne sag.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 13:02

> Hvad mener du med "at pille"?

Du har gjort et eller andet du ikke skulle have gjort - ikke at du
nødvendigvis har dimset manuelt, det kan osse være et program du har
brugt der har pillet.
Moderne OS'er som eks Mac OS X holder ikke op med at fungere pga af
voodoo. 99% af alle problemer er brugerfejl.

> I dette forløb har jeg ikke gjort noget som helst andet end at downloade
> og installere Inkscape og XFree86.
> Jeg har ikke nogen andre problemer med min Mac end dem, der er relateret
> til netop denne sag.

Jeg synes nu tit du har "mærkelige" problemer som ikke kan løses
umidelbart, men min hukommelse kan spille mig et puds.

Ret nu tilladelser, slet nu de ting jeg angav og installer pakken
X11User.pkg fra din installations DVD. Så skal vi nok få det til at
spille.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-08-05 14:21

> [...]
>
> Ret nu tilladelser, slet nu de ting jeg angav og installer pakken
> X11User.pkg fra din installations DVD. Så skal vi nok få det til at

Din hukommelse spiller dig nok delvis et puds. Jeg har længe holdt min
sti meget ren svarende til, hvad du har skrevet andetsteds forleden: jeg
piller netop ikke ved systemet, jeg foretager kun almindeligt anbefalede
tilpasninger, jeg har meget lidt shareware (stort set kun det, som
Mogens Thyregod anbefaler). Men jeg stiller måske nogle "mærkelige"
spørgsmål, fordi jeg har nogle andre synsvinkler og behov. Og så kan jeg
nok virke noget tungt opfattende, når det bliver rigtig teknisk.
Jeg minder om, at vi har været tre i denne tråd, der meldt os med
problemer i forhold til at få Inkscape til at fungere.

Jeg er bange for, at jeg ikke lige kan finde listen over det, som du
foreslog at slette i forhold til X11, XFree86, XDarwin. Er der noget,
som skal væk ud over programmerne?
Jeg går ud fra, at jeg kan lade være Inkscape være og se frem til, at
det virker, når det øvrige er bragt i orden.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 15:28

> [...]

> spørgsmål, fordi jeg har nogle andre synsvinkler og behov. Og så kan jeg
> nok virke noget tungt opfattende, når det bliver rigtig teknisk.

de kan være...

> Jeg minder om, at vi har været tre i denne tråd, der meldt os med
> problemer i forhold til at få Inkscape til at fungere.

Jeps, og i hvert fald den ene har slet ikke X windows på sin maskine.

> Jeg er bange for, at jeg ikke lige kan finde listen over det, som du
> foreslog at slette i forhold til X11, XFree86, XDarwin. Er der noget,
> som skal væk ud over programmerne?

læs igen:

<http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/msg/29145efa507dbcd8?hl=da>

kvitteringerne i /Library/Recipts er ret essentielle.

> Jeg går ud fra, at jeg kan lade være Inkscape være og se frem til, at
> det virker, når det øvrige er bragt i orden.

ja - så skal du bare lige hitte ud af at betjene Apples X11.app, men
den er meget nem - vi tar det når du når såvidt at din X windows
fungerer.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-08-05 19:28

> [...]
>
> ja - så skal du bare lige hitte ud af at betjene Apples X11.app, men
> den er meget nem - vi tar det når du når såvidt at din X windows

Rapport:

Slettede de tre anførte ting: XDarwin.app, X11.app., X!User.pkg

Startede på Tiger Install DVD

Valgte Speciel Installering, valgte X11 og fravalgte det øvrige på
listen. Alligevel har installationsprogrammet sat mig tilbage fra 10.4.2
til 10.4. Og Airport var slået fra.
Jeg er også blevet belemret med den idiotiske besked:

- Application Launch Failure. The Application "Transport Monitor" culd
not be launched because of a shared library error: "8<Transport
Monitor><Transport Monitor><HotSyncLib.PPC><>"

Jeg ved godt, at den slags meddelelser genereres efter koder og
automatik. Men derfor kunne der godt komme noget mindre
goddawmandøkseskaft-agtigt ud af det. Men jeg skal altså ind og rette
(pille) i Palm-indstillingerne for at kunne bruge iSync igen.

Jeg granskede vejledningen længe. Den er MEGET dårligt og uklart
formuleret i forhold til at tilføje enkelte pakker. Jeg ved ikke,
hvordan jeg ellers skulle have båret mig ad. Men nu er det vel bare at
køre Softwareopdatering. Man skal jo også vide, at man skal starte
installation for at kunne køre Diskværktøj. Det er helt Windowsagtigt,
at tingene ikke hedder nøjagtigt, hvad de er. - Det var en parentes.

Dobbeltklik på X11 får X11 til at starte. Dobbeltklik på Inkscape får
også X11 til at starte. Men Inkscape kommer ikke længere end tidligere.
Så er der noget med, at Inkscape skal tilføjes som emne i X11.
Xfree86 lader ikke mere høre fra sig.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 21:17

> [...]

> Valgte Speciel Installering, valgte X11 og fravalgte det øvrige på
> listen. Alligevel har installationsprogrammet sat mig tilbage fra 10.4.2

Du skulle ikke starte en /hel/ installation, men bare sætte din DVD i
drevet (ikke boote den), hitte pakken X11User.pkg på DVD'en og
installere den.

> [...]

> goddawmandøkseskaft-agtigt ud af det. Men jeg skal altså ind og rette
> (pille) i Palm-indstillingerne for at kunne bruge iSync igen.

jeps.

> Jeg granskede vejledningen længe. Den er MEGET dårligt og uklart
> formuleret i forhold til at tilføje enkelte pakker.

Man /kan/ spørge igen.

Vejledningen sagde ret præcist: "slet x,y og z", derefter sagde den
"installer pakken "X11User.pkg fra DVD" - Den sagde /ikke/ "boot DVD
> [...]

> også X11 til at starte. Men Inkscape kommer ikke længere end tidligere.
> Så er der noget med, at Inkscape skal tilføjes som emne i X11.

Nej den skal ikke tilføjes som emne noget sted. Når du dobbeltklikker
på Inkscape skulle X11 gerne starte og inkscape skulle gerne komme frem.
(og xfree86 er ikkke noget du skal bekymre dig om). Jeg har en bunke
simple spørgsmål som du gerne må besvare.

Når du starter X11 kommer der så en xterm frem på din skærm?

Har du prøvet menu-emnet fra X11:
"X11" -> "Start Fuld Skærm" (Eller er emnet ikke valgbart)
"Vindue" -> "New Document Inkscape"

Husker du at køre inkscape fra harddisken? (ikke fra disk imaget)

Har du mere end én skærm på computeren?

Hvad siger output af console.log når du starter og lukker X11 og
Inkscape? (åben programmet /Applications/Utilities/Console.app)

Har du andre X11 programmer? eks Gimp eller OpenOffice, virker de?

Har du nogen emner i dine tre fontmapper der ikke er skrifter?
(herunder osse usynlige emner)

Har du som DTP'erne fjernet og erstattet nogen af Apples skrifter?

Fik du tjekket disktilladelser? (man skal ej heller boote fra CD for
at gøre det)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 09:19

> Du skulle ikke starte en /hel/ installation, men bare sætte din DVD i
> drevet (ikke boote den), hitte pakken X11User.pkg på DVD'en og
> installere den.

Forstået. Men Apples installationsvejledning er uklar og misvisende.

> Når du starter X11 kommer der så en xterm frem på din skærm?

Ja.

> Har du prøvet menu-emnet fra X11:
> "X11" -> "Start Fuld Skærm" (Eller er emnet ikke valgbart)
> "Vindue" -> "New Document Inkscape"

Ja. Men jeg har været uvidende om, hvordan jeg skal bruge det. (også her
får man en halvkvædet vise fra hjælpfremviser, som jeg har printet og
gransket).

> Husker du at køre inkscape fra harddisken? (ikke fra disk imaget)

Ja.

> Har du mere end én skærm på computeren?

Ja. PB G4's egen skærm og en ekstern skærm. De er sat til at vise samme
skærmbillede.

> Hvad siger output af console.log når du starter og lukker X11 og
> Inkscape? (åben programmet /Applications/Utilities/Console.app)

Sidste to meddelelser:

XFree86 Version 4.4.0 / X Window System
(protocol Version 11, revision 0, vendor release 6600)
_XSERVTransmkdir: Owner of /tmp/.X11-unix should be set to root
[DRI] screen 0 installation complete
Screen 0 added: 1024x768 @ (0,0)
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID/, removing
from list!
Quitting XDarwin...
Quitting XDarwin...

[...]
No fonts found; this probably means that the fontconfig
library is not correctly configured. You may need to
edit the fonts.conf configuration file. More information
about fontconfig can be found in the fontconfig(3) manual
page and on http://fontconfig.org
Quitting XDarwin...

> Har du andre X11 programmer? eks Gimp eller OpenOffice, virker de?

Jeg har forsøgt mig med OpenOffice sidste år. Det virkede dengang. men
jeg har opgivet at bruge det. Det er ikke slettet.

> Har du nogen emner i dine tre fontmapper der ikke er skrifter?
> (herunder osse usynlige emner)

Jeg har fået ryddet op i mine skrifter i sidste uge med professionel
assistance, der har installeret Suitcase for mig. Der skulle ikke ligge
noget uvedkommende. Alle de konflikter, som Suitcase har angivet, er
fjernet.

> Har du som DTP'erne fjernet og erstattet nogen af Apples skrifter?

Hvis du mener de skrifter, som systemet anser for obligatoriske, er der
ikke erstattet noget. Når man sletter skrifter via Suitcase, bliver man
automatisk forhindret i at slette visse skrifter. Det er vel dem. Jeg
har fået at vide, at for Suitcase er det ikke afgørende, hvor skrifterne
ligger, hvis man er eneste bruger. Men der gælder måske andre regler for
X11?

> Fik du tjekket disktilladelser? (man skal ej heller boote fra CD for
> at gøre det)

Disktilladelser blev repareret igår.

Venlig hilsen

Ove Stteen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 11:40

> Forstået. Men Apples installationsvejledning er uklar og misvisende.

Så må du undskylde jeg antog det du mente at min var meget uklar

> Ja.

godt X windows fungerer fint.

> Ja. Men jeg har været uvidende om, hvordan jeg skal bruge det. (også her
> får man en halvkvædet vise fra hjælpfremviser, som jeg har printet og
> gransket).

Jeg spørger igen: Dukker emnet "Vindue" -> "New Document Inkscape" op
i X11 programmet? I givet fald er inkscape i fuld gang med at starte.
(se mit sene svar fra i nat, hrmpf... morgen velsagtens)

Apple og brugbar dokumentation er ikke to begreber der hører sammen.
De er gode tilat at skrive SW der 9 ud af 10 gange kan betjenes uden
dokumentation. Har man behov for dokumentation er man på den. (af
samme årsag har jeg sat mig for at bruge solaris på min server)

> Ja.

godt - dvs jeg har konstateret at den er ret ligeglad om man har
skrive adgang til sig selv. Den starte fint fra et readonly NFS
export.

> Ja. PB G4's egen skærm og en ekstern skærm. De er sat til at vise samme
> skærmbillede.

xinerama burde været slået til så det er sikkert ikke det driller.
Hvis du piller skærmen af og på skal du dog lukke X11 bruge Mac OS's
"find skærme" finktion og starte X11 (og inkscape) igen.n

> [...]

> edit the fonts.conf configuration file. More information
> about fontconfig can be found in the fontconfig(3) manual

De er ikke alarmenrende CID har med PostScript fonte at gøre og
fontserveren (noget x windows fims) at gøre.

> Jeg har forsøgt mig med OpenOffice sidste år. Det virkede dengang. men
> jeg har opgivet at bruge det. Det er ikke slettet.

Kan OO starte?

> [...]
> assistance, der har installeret Suitcase for mig. Der skulle ikke ligge
> noget uvedkommende. Alle de konflikter, som Suitcase har angivet, er

Ok, det var nu ikke lige det jeg tænkte på, men det skader selvfølgelig
ikke. Jeg ved ikke i hvilket omfang Suitcase fontene scannes.

> [...]
> har fået at vide, at for Suitcase er det ikke afgørende, hvor skrifterne
> ligger, hvis man er eneste bruger. Men der gælder måske andre regler for

både ja og nej, men fontserveren burde fungere

> Disktilladelser blev repareret igår.

fint

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 12:15

> Jeg spørger igen: Dukker emnet "Vindue" -> "New Document Inkscape" op
> i X11 programmet? I givet fald er inkscape i fuld gang med at starte.
> (se mit sene svar fra i nat, hrmpf... morgen velsagtens)

Der kommer et vindue, der hedder xTerm. Ikke andet.

> xinerama burde været slået til så det er sikkert ikke det driller.
> Hvis du piller skærmen af og på skal du dog lukke X11 bruge Mac OS's
> "find skærme" finktion og starte X11 (og inkscape) igen.n

Jeg har ikke noget, der hedder Xinerama

> Kan OO starte?

Der kommer en besked: Could not find OpenOfice.org

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 13:13

> Der kommer et vindue, der hedder xTerm. Ikke andet.

Et vindue du kan se: ja, men jeg vil vide om der er en menupunkt i menuen
"Vindue" når du starter inkscape. (et vindue du ikke kan se fordi det
er i gang med at blive indlæst)

> Jeg har ikke noget, der hedder Xinerama

jo, men ikke noget du kan se. - lad det ligge, det var en indskudt
bemærkning.

> Der kommer en besked: Could not find OpenOfice.org

ok

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 02:22

> [...]
> også X11 til at starte. Men Inkscape kommer ikke længere end tidligere.
> Så er der noget med, at Inkscape skal tilføjes som emne i X11.

Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål:

Hvor længe lader du din mac indlæse inkscape før du opgiver?
Hvilken Mac har du, hvor hurtig er den og hvor meget ram har den?
Hvor mange skrifter har du indstalleret?

Jeg har lige inlæst inkscape på min 300MHz iBog. Selv om den burde
have ram (576MB) nok og og kun har en minimalt Apple skftsæt
indstalleret tog det inkscape 17 _minutter_ at indlæse første gang, og
brugte ca 80% CPU undervejs! Jeg rørte ikke maskinen imens og alle
andre programmer var inaktive.

2.gang jeg startede inkscape tog det til sammenligming ca 15 sekunder.

På min G5 tog 1. indlæsning til sammenligning under under et minut

Kan det være du ikke er helt så toldmodig som du bør være? Det tager
altså lang tid at generere filerne i ~/.inkscape, ~/inkscape-etc samt
gøre fontene fr aAqua miljøet tilgængelige i X windows.

iBogen's X windows miljø er iøvrigt plain vanilla Apple uden sjove
fink dimser.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 09:24

> Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål:
>
> Hvor længe lader du din mac indlæse inkscape før du opgiver?

Jeg gav den 7-8 minutter.

> Hvilken Mac har du, hvor hurtig er den og hvor meget ram har den?

Computernavn: 15" PowerBook G4
Model: PowerBook3,5
CPU-type: PowerPC G4 (3.3)
Antal processorer: 1
CPU-hastighed: 1 GHz
L2-buffer (pr. CPU): 256 K
L3-buffer (pr. CPU): 1 MB
Hukommelse: 768 MB
Bushastighed: 133 MHz
Boot ROM-version: 4.5.3f2

> Hvor mange skrifter har du indstalleret?

Mange.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 11:22

> Jeg gav den 7-8 minutter.

> Computernavn: 15" PowerBook G4
> Model: PowerBook3,5
> CPU-type: PowerPC G4 (3.3)
> Antal processorer: 1
> CPU-hastighed: 1 GHz
> L2-buffer (pr. CPU): 256 K
> L3-buffer (pr. CPU): 1 MB
> Hukommelse: 768 MB
> Bushastighed: 133 MHz
> Boot ROM-version: 4.5.3f2

> Mange.

Jeg vil gætter på det er problemet, du giver den ikke nok tid. Alle
dine fonte skal scanes og gøres tilgængelige for X windows. Det kan
konstateres hvis du åbner et terminal vindue og skiver "top" <return>
og starter inscape.

Lad inkscape køre kolonnen %CPU for emnerne "inscape" og "inkscape-b"
når 0%.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 11:48

> Lad inkscape køre kolonnen %CPU for emnerne "inscape" og "inkscape-b"
> når 0%.

Der skulle have stået "Lad inkscape køre til kolonnen %CPU for
emnerne "inkscape" og "inkscape-b" begger når 0%."

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 12:19

> Der skulle have stået "Lad inkscape køre til kolonnen %CPU for
> emnerne "inkscape" og "inkscape-b" begger når 0%."

På nuværende tidspunkt er det således, at klik på Inkscape starter X11.
Så står der Inkscape oppe ved æblet et kort øjeblik. Og så forsvinder
Inkscape helt igen. Der går ingen åbning igang.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 13:09

> På nuværende tidspunkt er det således, at klik på Inkscape starter X11.
> Så står der Inkscape oppe ved æblet et kort øjeblik. Og så forsvinder
> Inkscape helt igen. Der går ingen åbning igang.

hvad mener du med "Og så forsvinder Inkscape helt igen. Der går ingen
åbning igang" Bliver inkscape i Dock'en?

Og mere interessant, hvad siger top som jeg beskrev du skulle kigge på?
Det er svært at hjælpe hvis ikke du gør som beskrevet.

slet lige "~/.inkscape" og "~/.inkscape-bin" inden du starter inkscape!

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 14:04

> hvad mener du med "Og så forsvinder Inkscape helt igen. Der går ingen
> åbning igang" Bliver inkscape i Dock'en?

Nej.

> Og mere interessant, hvad siger top som jeg beskrev du skulle kigge på?
> Det er svært at hjælpe hvis ikke du gør som beskrevet.

Det gør jeg faktisk også.

> slet lige "~/.inkscape" og "~/.inkscape-bin" inden du starter inkscape!

Iflg, Spotlight og Find eksisterer der intet, der hedder sådan.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 14:47

> Nej.

> Det gør jeg faktisk også.

> Iflg, Spotlight og Find eksisterer der intet, der hedder sådan.

det er usynlige filer slet, den slags vil Spotlight ikke vise. Du
sletter dem således:

Åben programmet Terminal

skriv følgenede præcist som anført:

rm -rf .inkscape

tast return

skriv følgende præcist som anført:

rm -rf .inkscape-etc

tast return

Så er de slettet - slet osse ~/.fonts.cache-1 således:

skriv følgende præcist som anført:

rm -rf .fonts-cache-1

tast return

Nu skal du se om maskinen arbejder når du starter inkscape, det gør du
med terminal programmet "top". Skriv følgende præsist som anført:

top

tast return

Programmet top vise nu hvilke processer der kører på din maskine, hvor
meget af CPU'ns tid de bruger osv.

Skift til Finder og start Inkscape igen.

Hold øje med emnerne "inkscape" og "inkscap-b"'s CPU forbrug i top i
dit terminalvindue. Hvis de forsvinder betyder det at inkscape har
lukket ned. Hvis de når en stabil værdi omkring 0-1% CPU er inkscape
færdig indlæst. og du burde få et vindue frem på skærmen. Jeg vil
skyde på at det kan tage et sted mellem 5 og 20 minutter på din
maskine før inkscape har genereret en cache af dine fonte så de kan
bruges i X windows.

Meld tilbage når Inkscape enten er færdig med at indlæse eller når
den quitter.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 15:28

> [...]
> bruges i X windows.
>
> Meld tilbage når Inkscape enten er færdig med at indlæse eller når

De kom tilsyne og forsvandt straks efter.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 11:48

> De kom tilsyne og forsvandt straks efter.

Nu er jeg blank uden konsol meddelelser. Du har et jomfrueligt X windows
system og din font cache er tom. Jeg vil skyde på at du har et
skriftproblem men jeg ved ikke hvilket.

Prøv at oprette en anden bruger (og undlad at starte Suitcase) - og se
om Inkscape så vil starte.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-08-05 14:54

> [...]
> skriftproblem men jeg ved ikke hvilket.
>
> Prøv at oprette en anden bruger (og undlad at starte Suitcase) - og se

I alternativ identitet (uden Suitcase) kan jeg:

Starte X11, starte OpenOffice og åbne nyt dokument, jeg kan ikke starte
InkScape

I sædvanlig identitet kan jeg:

Starte X11
OpenOffice siger her: Could not find OpenOffice.org program: swriter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 11:59

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Starte X11
> OpenOffice siger her: Could not find OpenOffice.org program: swriter

Det skyldes et helt andet problem.

> Jeg kan ikke starte Inkscape.

prøv at skrive følgende i en terminal:

sudo fc-cache -f -v

afslut med return og start inkscape.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-08-05 16:58

> Det skyldes et helt andet problem.

> prøv at skrive følgende i en terminal:
>
> sudo fc-cache -f -v
>
> afslut med return og start inkscape.

Efter return beder Terminal om et password. Det er dog ikke muligt at
komme til skrive.
Start af Inkscape starter X11, men ikke Inkscape.

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:06

> Efter return beder Terminal om et password. Det er dog ikke muligt at
> komme til skrive.

Du skal ganske rigtig skrive dit password der og slutte med return,
det tog jeg for givet at du vidste "sudo" indebar. Undskyld. Du kan
ikke se når du skriver passswordet, men den skal nok meddele dig, at du
har skrevt forkert såfremt det sker.

> Start af Inkscape starter X11, men ikke Inkscape.

i know, prøv igen.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-08-05 17:19

> [...]
> det tog jeg for givet at du vidste "sudo" indebar. Undskyld. Du kan
> ikke se når du skriver passswordet, men den skal nok meddele dig, at du

Jeg har ingen anelse om, hvad "sudo" er. Når jeg i dag skriver i
terminalen, ser det således ud:

Last login: Tue Aug 9 18:15:41 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[OSmac] ovesteen% sudo fc-cache -f -v
sudo: fc-cache: command not found
[OSmac] ovesteen%

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 18:02

> Jeg har ingen anelse om, hvad "sudo" er. Når jeg i dag skriver i
> [...]

Så skriver du det altså ikke rigtigt. Første gang du prøvede kunne den
godt finde komandoen.

I øvrigt lader det til du sidder på en MEGET opgraderet maskine idet
din shell er tcsh og ikke bash. Jeg tvivler på at du selv har ændret på
dette. Dvs at din maskine er opgraderet fra 10.2 til 10.3 til 10.4,
kan det passe?

tcsh's standart path bør også kunne finde såvel fc-cache som sudo,
men i tilfælde af at du har dimset med path, kan du jo skrive den fulde
sti:

/usr/bin/sudo /usr/X11R6/bin/fc-cache -f -v

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-08-05 19:36

> Så skriver du det altså ikke rigtigt. Første gang du prøvede kunne den
> godt finde komandoen.

Jovist, jeg kopierer præcis, hvad du har skrevet: sudo fc-cache -f -v >
> [...]
shell er tcsh og ikke bash. Jeg tvivler på at du selv har ændret på >
dette. Dvs at din maskine er opgraderet fra 10.2 til 10.3 til 10.4, >

Javist, jeg opgraderer altid, når Apple kommer med besked om, at der er
opgradering af deres software. > > tcsh's standart path bør også kunne
finde såvel fc-cache som sudo, > men i tilfælde af at du har dimset med
path (nej!), kan du jo skrive den fulde > sti: > > /usr/bin/sudo
/usr/X11R6/bin/fc-cache -f -v

Herefter kom der dette i Terminal:

Last login: Tue Aug 9 20:24:07 on ttyp1 Welcome to Darwin! [OSmac]
ovesteen% /usr/bin/sudo /usr/X11R6/bin/fc-cache -f -v
/usr/X11R6/bin/fc-cache: "/Library/Fonts": caching, 34 fonts, 0 dirs
/usr/X11R6/bin/fc-cache: "/Network/Library/Fonts": no such directory,
skipping /usr/X11R6/bin/fc-cache: "/System/Library/Fonts":

Herefter klikkede jeg på Inkscape, som nu for første gang åbnede med
vindue, menuer og det hele. Jeg lukkede nu for Terminal, Inkscape og
X11. Klikkede igen på Inkscape med samme positive resultat. Kan man nu
regne, at Inkscape dermed er et fungerende program på min maskine? - I
så fald skal du7 have mange tak for din stædige og vedholdende
interesse.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-08-05 21:59

Jeg har fulgt med i tråden fra sidelinjen og håbet, at I med fælles
hjælp fandt frem til en løsning, som jeg også kunne bruge. (Det er lidt
at nasse på jer andre, men det er vel (også) det usenet går ud på. Jeg
havde planlagt at installere OpenOffice til X11, men har ikke haft
tid...)

Den fejl skyldes ganske sikkert, at du kører kommandoen fra den
almindelige terminal og ikke fra xterm under X11. Stien til
/usr/X11R6/bin findes kun dér.

> [...]
> /usr/X11R6/bin/fc-cache: "/Network/Library/Fonts": no such directory,
> skipping /usr/X11R6/bin/fc-cache: "/System/Library/Fonts":

Min skrev en del mere. I øvrigt tog det ganske lang tid. Jeg synes, du
skulle prøve at køre kommandoen igen - denne gang fra xterm.

> Herefter klikkede jeg på Inkscape, som nu for første gang åbnede med
> vindue, menuer og det hele.

Det samme her. Det gik endda ret hurtigt at åbne Inkscape første gang
selv på min gamle G3 600 MHz. Et tidligere indlæg i tråden (jeg husker
ikke fra hvem) advarede om en voldsom lang tid til at åbne programmet
første gang, men det oplevede jeg slet ikke.

Tak for hjælpen allesammen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 22:26

> [...]

> /usr/X11R6/bin/fc-cache: "/Network/Library/Fonts": no such directory,
> skipping /usr/X11R6/bin/fc-cache: "/System/Library/Fonts":

det ser rigtigt ud.

> [...]
> regne, at Inkscape dermed er et fungerende program på min maskine? - I
> så fald skal du7 have mange tak for din stædige og vedholdende

ja - det var et fontproblem.

Fra : Erik Richard

Dato : 09-08-05 22:43

Hej thorkil

Thorkil Olesen wrote:
> [...]
> at nasse på jer andre, men det er vel (også) det usenet går ud på. Jeg
> havde planlagt at installere OpenOffice til X11, men har ikke haft

Husk at få fat i hjælpeprogrammet 'Start OpenOffice', så åbner den
direkte sammen med X11. Det gør den ihvertfald her på både 10.3.9 og 10.4.2.

> Den fejl skyldes ganske sikkert, at du kører kommandoen fra den
> almindelige terminal og ikke fra xterm under X11. Stien til
> /usr/X11R6/bin findes kun dér.

Det undrer mig altså stadig, at det i det hele taget er nødvendig at
åbne fra en terminal.

Nu har jeg eksperimenteret yderligere med det, og Inkscape åbner direkte
enten i X11 eller i XFree86 XonX (XDarwin 4.3).

Hvis jeg starter Inkscape, uden at enten X11 eller XDarwin i forvejen er
åben, vælger den altid den X-Windows, der sidst har været åbnet - i.e.,
hvis jeg har haft X11 igang og quittet, åbner Inkscape først X11 og
derefter sig selv, - har jeg sidst haft XDarwin åben, så åbnes først
XDarwin og derefter Inkscape.

> [...]
> ikke fra hvem) advarede om en voldsom lang tid til at åbne programmet
> første gang, men det oplevede jeg slet ikke.

Det så jeg også... Her tog det ca. 15 sek. i alt først at åbne X11 og
derefter Inkscape. - Og såvidt jeg kan se, har jeg adgang til samtlige
mine skrifter i begge skriftmapper på 10.4.2, de 2, der er på 10.3.9
samt de 6 mapper med skrifter, jeg har på de to OS 9.2.2 systemer, jeg
også har på den her G4/1,4ghz.

- Jeg bruger seneste version af FontReserve X 3.1.4 på OS X og
FontReserve Classic 3.1.3 på OS 9.x. Det er og bliver det bedste
fontstyringsprogram overhovedet, og det glæder mig derfor særdeles
meget, at Extensis har valgt at fortsætte med den.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 23:26

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Den fejl skyldes ganske sikkert, at du kører kommandoen fra den
> almindelige terminal og ikke fra xterm under X11. Stien til
> /usr/X11R6/bin findes kun dér.

Den findes skam i Apples globale path for bash.

> Min skrev en del mere. I øvrigt tog det ganske lang tid. Jeg synes, du
> skulle prøve at køre kommandoen igen - denne gang fra xterm.

Jeg tvivler på det vil gøre en forskel, om det gøres fra xterm eller
terimal når shell'en er den samme.
Hvis Ove ikke fik mere output end han skrev her, tror jeg det skyldes
at han lukkede terminalen inden fc-cache var færdig. (jeg tror nu bare
han blev ivrigt og startede Inkscape hvorefter, han klippede output
fra terminalen til sin newsreader)

> [...]
> ikke fra hvem) advarede om en voldsom lang tid til at åbne programmet
> første gang, men det oplevede jeg slet ikke.

mig - det kommer an på hvor mange skrifter man har (og hardwarens
beskaffenhed)

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-08-05 22:19

> Den findes skam i Apples globale path for bash.

Ikke hos mig:

Last login: Wed Aug 10 22:47:06 on ttyp2
Welcome to Darwin!
~ thorkil$ echo $PATH
/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/mysql/bin
~ thorkil$ echo $SHELL
/bin/bash
~ thorkil$

> Jeg tvivler på det vil gøre en forskel, om det gøres fra xterm eller
> terimal når shell'en er den samme.

I xterm får jeg:

Thorkil-Olesens-computer thorkil$ echo $PATH
/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin:/usr/X11R6/bin
Thorkil-Olesens-computer thorkil$ echo $SHELL
/bin/bash
Thorkil-Olesens-computer thorkil$

> mig - det kommer an på hvor mange skrifter man har (og hardwarens
> beskaffenhed)

OK. Jeg troede bare, at det er mig, som har en langsom hardware.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 22:49

> [...]

> Welcome to Darwin!
> ~ thorkil$ echo $PATH
> /bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/mysql/bin

Det er rigtigt at du ikke har den der, men du har dimset med din.
Ellers er der et program der har gjort det for dig. Kan det have lagt
sin helt egen path ind?

fra env i min Terminal.app får jeg:

G5morten$ env
--klip--
PATH=/sw/bin:/sw/sbin:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/bin:/usr/local/teTeX/bin/powerpc-apple-darwin-current:/usr/X11R6/bin
--klip--

*/tetext er tilføjet af i-installer, /sw/* af fink. Jeg har ikke selv
skrevet /usr/X11R6/bin ind. Jeg har selv tilføjet /usr/local/bin og
/usr/local/sbin.

På min jomfruelige iBog, er den osse i path, og der har jeg med garanti ikke
skrevet den ind, eller dimset med fink og i-installer der /kan/ have
skrevet den ind på min G5.

> [...]

> Thorkil-Olesens-computer thorkil$ echo $PATH
> /usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin:/usr/X11R6/bin
> Thorkil-Olesens-computer thorkil$ echo $SHELL

Deter rigtigt du ikke har den. Men hvad siger output af "env" fra
terminal.app?

> OK. Jeg troede bare, at det er mig, som har en langsom hardware.

Den du har er sgi da rap: lidt accelereret grafik med et ordligt læs
VRAM, dobbelt så hurtig CPU, on-die L2 cache, spurte-ATA bus, moderat
moderne disk og hyper-hurtig 100Mhz bus ... altså i forhold til en
iBog 300 med den originale disk.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-08-05 23:23

> Det er rigtigt at du ikke har den der, men du har dimset med din.
> Ellers er der et program der har gjort det for dig. Kan det have lagt
> sin helt egen path ind?

Jeg har ikke selv "dimset" med min sti. Jeg kan se, at jeg har en sti
til mysql, og den har jeg slet ikke installeret i øjeblikket. Jeg havde
mysql installeret under Panther, men har ikke installeret den igen efter
jeg opgraderede til Tiger med "Arkivér og installér". Så stien er
åbenbart overført fra Panther. Kan det være forskellen?

> Deter rigtigt du ikke har den. Men hvad siger output af "env" fra
> terminal.app?

Det samme:

Last login: Wed Aug 10 23:38:52 on ttyp1
Welcome to Darwin!
~ thorkil$ env
[snip]
> [...]

> VRAM, dobbelt så hurtig CPU, on-die L2 cache, spurte-ATA bus, moderat
> moderne disk og hyper-hurtig 100Mhz bus ... altså i forhold til en

Bliv ved, bliv ved! Min gamle iBog nærmest hævede sig fra bordpladen, da
dit indlæg tonede frem på skærmen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-05 17:20

> [...]

> jeg opgraderede til Tiger med "Arkivér og installér". Så stien er
> åbenbart overført fra Panther. Kan det være forskellen?

Det er da en mulighed.

> Bliv ved, bliv ved! Min gamle iBog nærmest hævede sig fra bordpladen, da
> dit indlæg tonede frem på skærmen.

Firewire og hele to USB porte... er det nok?

Fra : Erik Richard

Dato : 03-08-05 19:13

Hej ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Status onsdag morgen:
>
> X11 ligger som tidligere i mappen Hjælpeprogrammer og reagerer ikke på
> åbningsforsøg.

OK, så er den defekt, når den ikke vil åbne.

> [...]
> måske heller ikke meningen.
> Der ligger et program, der hedder XDarwin i mappen programmer.

Den XFree86 ver., du har installeret hedder XDarwin. Det er åbenbart kun
i installeren, den hedder XonX 4.4.0...

> Når man åbner det, spørges der, om jeg ønsker Full Screen eller
> Rootless. Hvad jeg end svarer, så åbner der ikke noget som helst.

Det skal der heller ikke normalt, hvis man ikke i prefs settings har sat
den til at vise fx. sit eget skrivebord.

> Jeg kan se i Docken eller kigge på listen "Afbryd", at der ikke er noget
> program aktivt, når jeg har dobbeltklikket på X11 eller XFree86 eller
> XDarwin.

Hvad sker der, hvis du klikker på XDarwin ikonet i dock'en?

> Inkscape ligger i mappen Programmer. Jeg klikkede på programmet.
> Programnavnet kom frem med en lille menu ved siden af det blå æble. Jeg
> gav det fem minutter til at indlæse noget mere. Der skete ikke noget.

Det er fordi, der mangler noget i enten X11 og/eller SDarwin, så der
ikke kan laves kontakt mellem en af dem og Inkscape.

> Mit eget bud på at komme videre er at slette alt, hvad der har at gøre
> med X11, XFree86 og XDarwin (forslag til effektiv metode udbedes) og
> installere X11 fra Tiger-CD.

Søg med COM+F på 'X11', 'XFree86' og 'XDarwin' - evt. også på XonX - og
slet alt ved at markere det i søgevinduet og tryk på COM+BACKSPACE, så
flyttes det automatisk til papirkurven.

Geninstaller så X11 fra Tiger CD'en og kør 10.4.2 Combo Update bagefter.

> Det hele udspringer af, at jeg kunne skimte nogle interessante features
> på Inkscapes hjemmeside, som jeg regner med at kunne bruge. Jeg havde
> ikke regnet med at det skulle være så besværligt.

Jeg synes også, det er underligt, det ikke virker for hverken dig eller
Thorkil... De mange fine features var også grunden til, at jeg
videresendte linket, fordi det er sket før, at folk har efterlyst gode
og billige (gratis) grafikprogrammer til bl.a. brug med digicams...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 20:42

> [...]

> videresendte linket, fordi det er sket før, at folk har efterlyst gode
> og billige (gratis) grafikprogrammer til bl.a. brug med digicams...

Nu er det her et program til vector grafik, jeg ved ikke hvor smart
det er til bitmap. Gimp, photshop eller sågar preview er nok mere
egnede. På den anden side er der jo "nogen" der redigere billeder i
Freehand... (LOL)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 21:22

On 2005-08-03 21:42:26 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> Freehand var jo rigtig smart fordi man kunne skalere bitmap-billeder
> uden kvalitetstab! Det kan jeg ihvertfald huske at noge argumenterede

Jeg fik det dog ikke at vide, men jeg er også bare grafiker som profession

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 22:15

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg fik det dog ikke at vide, men jeg er også bare grafiker som profession

vide = virke...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 22:46

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> vide = virke...

tvy!, du ma kikke stkøle mnit tsatur.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 20:16

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Jesper

> Prøv at hente XFree86 XonX 4.4.0 og installer den.
> [...]

som nævnt i en anden tråd er der ingen grund til det!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 20:15

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Jeg har også prøvet at køre den X11SDK, der ligger i
> Applications/Installers/Xcode Tools/Packages/ - men får her den besked,
> at "der er intet at installere"?

Du har formegenlig ikke lagt X11 på den, hvorfor det ikke giver mening at
installere X11SDK'et.

> [...]
> jeg forsøge at slette dokumentet "X11SDK.pkg" i Library/Receipts/ for at
> få den til at ville geninstallere? Eller er det noget helt andet? Og er

X11SDK er developer bibliotekerne, hvad der i mange distributionr
hedder Xfree86-developer.

tjek om du har: /Library/Receipts/X11User.pkg

Hvis du ikke har lavet en custom install af Mac OS X, har du ikke
fået X11 på den. Frem med din installations DVD og læg den på derfra.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-08-05 13:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> tjek om du har: /Library/Receipts/X11User.pkg

Det havde jeg ikke.

> Hvis du ikke har lavet en custom install af Mac OS X, har du ikke fået X11
> på den. Frem med din installations DVD og læg den på derfra.

Selvfølgelig. Det virkede, og nu kører X11 (og Inkscape). Tak for
hjælpen!

Mærkeligt, at den ikke ville lade mig hente og installere X11 fra Apples
site, men at det skulle være fra dvd'en.

Første gang jeg dobbeltklikkede på Inkscape, startede den i øvrigt X11,
men X11 lukkede så ret hurtigt ned igen (før Inkspace selv startede).
Anden gang kørte det fint. Spøjst.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard

Dato : 02-08-05 14:51

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> Jeg har hentet programmet. Det viser sig, at installationen kræver X11.
> Med den begrundelse vil den ikke gå igang.

Og du har installeret Inkscape ved at trække ikonet over i mappen
'Programmer'?

> Men jeg har X11 vers. 1.0. Det ligger i Programmer > Hjælpeprogrammer.
> Jeg kan ikke engang komme til at køre installation af et nyt eksemplar,
> for programmet er der jo i forvejen. Men det kan Inkscape altså ikke se.

Hm, Der er ingen problem her med at åbne Inkscape. Jeg placerede den i
dock'en og klikkede... Det, jeg så observerede var, at det er XFree86
XonX 4.4.0. der åbner - Det var ihvertfald den, der 'dansede i dock'en,
- Jeg har ikke X11 i dock'en. - Men info om åbne programmer viser, at
X11 også er åben, så begge - XFree86 og X11 er åbne her - sammen med
Inkscape....

Inkscape viser et flot åbent vindue med masser af knapper og
dippedutter, og ved at bruge menuen 'File' -> 'Open', kan jeg uden
videre browse gennem mine billeder, og der vises automatisk preview af
alle, selvom de ligger i forskellige formater. Det gælder også for
fotos, - alle vises med preview.

> Min Mac OS er 10.4.2.
> Hvad er det, der ikke passer sammen her?

Hm, det kunne være det, jeg i en tidl. tråd har sagt, at netop XFree86
XonX 4.4.0 tilføjer en del ekstra ting til brug med XDarwin. Så det
kunne måske være en idé at hente XFree86 og installere den oveni X11. -
Jeg har også på GIMP Graphics bemærket, at den er blevet væsentlig
hurtigere med XFree86 XonX installeret.

Måske kan en kørsel af OS X 10.4.2 Combo Update også løse det, men det
kan jeg ikke sige med fuld sikkerhed, da jeg altid downloader Combo
Update fremfor at bruge 'Software Update'.

En anden mulighed kunne være at du manuelt trækker X11 i papirkurven og
starter Tiger Installeren og vælger 'Tilføj' og så geninstallerer X11 og
derefter kører 10.4.2 Combo.

Her er et direkte download til XFree86 XonX 4.4.0
<http://prdownloads.sourceforge.net/xonx/XFree86_4.3.0.dmg?use_mirror=heanet>

Det er fra Dublin serveren til SourgeForge.net. Det er den hurtigste.
Jeg har lige hentet den igen, da jeg ikke kan finde den tidl. download
på min software disk. Det tog 2:39 min. at hente de godt 58mb med min
4mbits Stofa linie...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 20:07

> [...]

> Hm, det kunne være det, jeg i en tidl. tråd har sagt, at netop XFree86
> XonX 4.4.0 tilføjer en del ekstra ting til brug med XDarwin.

Det bliver det ikke mere rigtigt af, den diskussion har været oppe
adskillige gange... Din adfærd svarer til at du gang på gang hævdede
at jorden var flad. Det ville ikke blive mere rigtigt af at du gentog
det og ignorerede ethvert fornuftigt argument om at jorden var rund.

> Så det kunne måske være en idé at hente XFree86 og installere den
> oveni X11. -

Apples X11 _er_ XFree86, og den _er_ komplet. Her er output fra Apples
installation på min G5'er:

    g5 morten$ X -version

    XFree86 Version 4.4.0 / X Window System
    (protocol Version 11, revision 0, vendor release 6600)

> Jeg har også på GIMP Graphics bemærket, at den er blevet væsentlig
> hurtigere med XFree86 XonX installeret.

Jeg tror nu der er tale om en placebo effekt, eller at du kører de to
forskellige konfigurationer i forskellige farvedybde eller lignende.
Der er /ingen/ grund til at installere XonX med mindre man synes dens
windowmanager er pænere eller mere funktionel end Apples Xquarts. Og
som altid når det drejer som om X11R6, kan man til enhver tid bruge en
anden windowmanager som eks. Windowmaker eller Metacity, Apple
inkluderer eks. osse den klassiske twm hvis man er til den slags.

> [...]

> En anden mulighed kunne være at du manuelt trækker X11 i papirkurven og
> starter Tiger Installeren og vælger 'Tilføj' og så geninstallerer X11 og

Der er ingen opdateringer til Apples X11 fra 10.4, så det skulle være
unødvendigt. Hvad der kan være interesant er hvilken version af Mac OS
X Ove bruger (og dermed hvilken version af X11 hanm har installeret)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-08-05 08:42

> [...]
> unødvendigt. Hvad der kan være interesant er hvilken version af Mac OS
> X Ove bruger (og dermed hvilken version af X11 hanm har installeret)

Som tidligere nævnt 10.4.2. X11 vers. 1.0 ligger i Hjælpeprogrammer.

Venlig hilsen

Ove Steen
'

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 10:11

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Som tidligere nævnt 10.4.2. X11 vers. 1.0 ligger i Hjælpeprogrammer.

Som med 99% sikkerhed duer fint. Start X11, åbn et nyt xterm vindue
ved at taste ævle+N.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 02-08-05 21:03

> [...]

> (http://www.inkscape.org/). Det så interessant ud.
> Jeg har hentet programmet. Det viser sig, at installationen kræver X11.

Jeg kan heller ikke starte Inkscape, og jeg har allerede X11 liggende,
men ikke brugt det før. Jeg kører Tiger og har X11 derfra.

Når jeg forsøger at starte Inkscape skriver den kortvarigt navnet i
menu-linjen, men lukker ned straks efter. Jeg har også prøvet at starte
med xterm ved at gå ind i Inkscape-pakken og finde selve
program-arkivet. Så skriver den:

[...]

Jeg har en /etc/fonts/fonts.conf, som har har en liste til mine
font-mapper.

Jeg forstår intet. Nogle forslag?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard

Dato : 02-08-05 22:57

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Jeg kan heller ikke starte Inkscape, og jeg har allerede X11 liggende,
> men ikke brugt det før. Jeg kører Tiger og har X11 derfra.

Det samme her - 10.4.2, og stadig ingen problemer, uanset om jeg bruger
XFree86 - den, der hedder XDarwin, eller om jeg bruger den nyeste
XFree86 XonX 4.4.0.

Men som jeg skrev til Ove Steen, - Prøv i X11 at gå til 'Programmer' ->
'Tilføj' og navigere frem til Inkscape.

Jeg har som sagt forsøgt begge metoder - direkte start af Inkscape og
via 'Tilføj programmer', og begge metoder virker perfekt.

> [...]
> edit the fonts.conf configuration file. More information
> about fontconfig can be found in the fontconfig(3) manual

Det lyder specielt! - Bruger du et font management system, - hvis ja, så
hvilket - Suitcase X, - FontReserve X? - Jeg bruger selv FontReserve X
(den nyeste ver. 3.1.4 fra ca. 14.7.05). Ingen fontproblemer her heller...

> Jeg har en /etc/fonts/fonts.conf, som har har en liste til mine
> font-mapper.

Bruger du 'FontBook'/'Skriftbog'? - Det _kan_ være den, der laver
knuder. Hos Nisus har vi fået flere raporter omkring netop 'Skriftbog'
om, at den laver kludder i flere forskellige programmer, hvis der er
mere end 2 mapper, - én med aktive' og én med 'inaktive' skrifter

> Jeg forstår intet. Nogle forslag?

Som jeg har anbefalet både Jesper og Ove Steen, så vil jeg foreslå at
hente og installere XFree86 XonX 4.4.0. - De 3 X emulatorer, jeg har, -
X11, Xfree86 XDarwin 1.2.0 og XFree86 XonX 4.4.0 virker alle uden
problemer. Og det på alle de X-programmer, jeg har installeret - GIMP
Graphics, Conon, Inkscape, FontForge osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 12:34

> Det lyder specielt! - Bruger du et font management system, - hvis ja, så
> hvilket - Suitcase X, - FontReserve X? - Jeg bruger selv FontReserve X
> (den nyeste ver. 3.1.4 fra ca. 14.7.05). Ingen fontproblemer her heller...

Erik hold dog for fanden op med dit gætteri. Du forvirrrer 10 gange
mere end du hjælper. læs "man fontconfig" og bid mærke i de sidste
liner:

AUTHOR
        Keith Packard, member of the XFree86 Project, Inc.

        XFree86 Version 1.0
        FONTCONFIG(3)

fontconfig har ikke noget med Fontmanagere til Apples GUI programmer.
Det er der fonte i X severen defineres, og dermed noget du med garanti
ikke skal pille ved.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-08-05 09:17

> [...]

> page and on http://fontconfig.org
>
> Jeg har en /etc/fonts/fonts.conf, som har har en liste til mine

De ting man installere som binære filer med Fink er kompileret til at
bruge den X11 som Fink installerer. Man skal installere fra source for
at bruge Apples X11.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 10:09

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg forstår intet. Nogle forslag?

Har du "fondu" opå din maskine? (ooffice og tetex lægger den ofte på),
hvis du har den på dit system, prøv da at køre den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 15:32

> [...]

> page and on http://fontconfig.org

> Jeg har en /etc/fonts/fonts.conf, som har har en liste til mine

kigger lige på det. kan du starte andre X windows programmer? eks Open
Office?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 03-08-05 21:45

> kigger lige på det. kan du starte andre X windows programmer? eks Open
> Office?

De eneste andre X-programmer, jeg har prøver, er de 3, som Apple har
vedlagt X11: xterm, xman og xlogo. De fungererer. (Det er også svar på
dit tidligere spørgsmål: Nej, jeg har ikke fondu installeret.)

Jeg vil prøve at installere Open Office, men det bliver ikke i aften.
Jeg vender tilbage, når jeg er kommet længere...

Tak for hjælpen indtil videre.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.