problem: "no 80 conductor cable installed"
Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-08-05 19:16

Hejsa,

Min maskine ville ikke starte i morges - eller rettere; Den tændte, men
skærmen stod hele tiden og skiftede mellen tændt og stand-by uden der kom
noget skærmbillede.

Skilte maskinen ad og støvsugede den (den var blevet MEGET støvet pga.
ombygning). Det hjalp og maskinen startede, men skrev følgende:

"Primary IDE channel no 80 conductor cable installed" og "CMOS checksu
error. Defaults loaded".

Jeg trykkede F1 og maskinen startede og kører nu uden problemer.

Men hvad betyder fejlmeddelelserne? Og hvad gør jeg ved dem?

ras

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 29-08-05 20:06

rasmus carlsen wrote:

> Min maskine ville ikke starte i morges - eller rettere; Den tændte, men
> skærmen stod hele tiden og skiftede mellen tændt og stand-by uden der kom
> noget skærmbillede.

Lyder ikke godt, men det kunne bare være en dårlig forbindelse i et
stik (ATX-stikket fra PSU til bundkort).

> Skilte maskinen ad og støvsugede den (den var blevet MEGET støvet pga.
> ombygning). Det hjalp og maskinen startede, men skrev følgende:

Støvsugning kan give nogle kraftige statiske stød til elektronikken i
kassen - og det er typisk Bios-indstillingerne der smutter.

> [...]
> Jeg trykkede F1 og maskinen startede og kører nu uden problemer.
> Men hvad betyder fejlmeddelelserne? Og hvad gør jeg ved dem?

Du har sandsynligvis "zappet" CMOS'en med Bios-indstillingerne.
Brug CLEAR_CMOS-jumperen til at nulstille Bios-indstillingerne, og når
du så starter op igen; hop ind i Bios-menuen og gem indstillingerne
(Save & Exit). Så skulle den starte op uden checksum-fejlen.

Hvis den besked med "80-conductor cable" stadigvæk forekommer, så er
der måske et IDE-stik som er blevet rykket lidt fri ved støvsugningen,
og som bare skal trykkes ordentligt på plads igen.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-08-05 11:19

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> du så starter op igen; hop ind i Bios-menuen og gem indstillingerne
> (Save & Exit). Så skulle den starte op uden checksum-fejlen.

- uden at gøre andet end at tænde maskinen her til morgen er fejlmeddelelsen
forsvundet. Behøver jeg gøre mere? Så vidt jeg husker har jeg altid kørt med
standardinstillingerne i BIOS.

> Hvis den besked med "80-conductor cable" stadigvæk forekommer, så er
> der måske et IDE-stik som er blevet rykket lidt fri ved støvsugningen,
> og som bare skal trykkes ordentligt på plads igen.

- den fejl er der stadigvæk, men alting virker. Man kunne vel tro, at noget
ikke var tilgængeligt, hvis et kabel ikke sad ordenligt i. Det er vel på
primary at mit win xp er ...

ras

Fra : MV

Dato : 30-08-05 17:04

On Tue, 30 Aug 2005 12:19:07 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>- den fejl er der stadigvæk, men alting virker. Man kunne vel tro, at noget
>ikke var tilgængeligt, hvis et kabel ikke sad ordenligt i. Det er vel på
>primary at mit win xp er ...

Beskeden med "80-conductor cable" kommer også hvis du har et
gammelt 40 leders IDE kabel til f.eks. CD eller DVD drev.
Det er egentlig ikke en fejl besked, men mere en oplysning om at
hvis kablet fører til en nyere harddisk så kan du ikke udnytte
hastigheden på denne 100%. Hvis kablet fører til et CD drev gør
det ingen forskel.

Hvis engang du kigger ind i maskinen, så tjek om ikke der sidder
et gammelt 40 leders IDE kabel. ( et fladkabel med 40 ledere i
modsætning til de 80 ledere som der er i nyere kabler )

mvh Mogens