IBM Netvista personal computer virker ikke~
Fra : michael

Dato : 27-08-05 15:46

Hej jeg har købt en 2 år gammel IBM Netvista 8307, 27G personal computer og
har lige prøvet at nyinstallere (med formattering) XP-prof. Computeren
virkede fint før installationen - også netværk og internet. Bagefter virker
netværk ikke og jeg ved ikke hvordan jeg får det onboard netværkkort til at
virke :(. Følgende virker ikke:

Ethernet-controller
SM-buscontroller
USB-controller

På IBM's driver-download side for denne type computer kan man hente rigtig
mange drivers/updates (se neders i denne post) og jeg har prøvet at hente og
installere filen "qh7z14us.exe" som har følgende tekst:

"This package installs an update to the device driver for the 3Com ethernet
driver that comes preinstalled
in your IBM computer. This update requires approximately 15 MB of space on
your hard disk drive (drive C)."

når jeg så fra windows prøver at installere ny hardware og angiver stien ned
til det downloadede bibliotek, så kan windows ikke finde nogle drivere :(.

Hvad gør jeg egentlig for at få det til at virke? Har det noget at gøre med
at SM-buscontrolleren heller ikke virker? Har IBM en CD man kan købe med de
nødvendig drivere. Der er jo tale om en standard-PC med maskinnummber
distribueret i X eksemplare. Desværre tror jeg ikke der er varranty på mere.
Jeg prøvede på ibm's hjemmeside at intaste S/N nummber etc men den kunne
ikke findes. Hvilke af nedenstående skal jeg eventuel prøve at installere??

M.v.h. Michael

Bios:
--Flash BIOS update - NetVista 2289, 6824, 8181, 8182, 8301, 8303, 8304,
8305, 8306, 8307,8308, 8309, 8310, 8311, 8312, 8313, 8314, 8315 /
ThinkCentre A30 3.63 MB 2005-05-08
--Flash BIOS update (bootable diskette version) 788 KB 24KT55A
--Instructions for flash BIOS update (bootable diskette version) 15.2 KB
24KT55A
--Flash BIOS update (Flash from operating system version) 1.82 MB
24KT55A
--Instructions for flash BIOS update (Flash from operating system version)
14.3 KB 24KT55A
--Flash BIOS update (CD ISO image version) 0.99 MB 24KT55A
--Instructions for flash BIOS update (CD ISO image version) 16.0 KB
24KT55A

Core Chipset:
--Intel INF installation utility for Windows 98SE, Me, 2000, XP - QI3Z05US -
NetVista 2289, 6290, 6824, 8181, 8182, 8301, 8303, 8304, 8305, 8306, 8307,
8308, 8309, 8310, 8311, 8312, 8313, 8314, 8315 2.51 MB 2002-10-11
--Intel INF installation utility 2.51 MB 4.00.1011
--Installation instructions for Intel INF installation utility (English)

Firmware Update:
--Firmware update for HLDS GCE-8483B CD-RW drives for Microsoft Windows 2000
and XP - Crossbrand 887 KB 2004-09-07
--Firmware update for HLDS GCE-8483B CD-RW drive - Windows 2000 and XP
version 885 KB 1.03
--Firmware update for HLDS GCE-8483B CD-RW drive - Windows 2000 and XP
version 2.56 KB 1.03
--Firmware update for Lite-On LTR-48327S CD-RW drive 706 KB 2004-08-09
--Firmware update for Lite-On LTR-48327S CD-RW drive 703 KB PUS6
--Installation instructions for firmware update for Lite-On LTR-48327S CD-RW
drive 2.87 KB PUS6
--Firmware update for Seagate Barracuda ATA IV hard disk drives - PZ1T19A -
NetVista 993 KB 2004-01-06
--Firmware update for Seagate Barracuda ATA IV hard disk drives 989 KB
2.0
--Installation instructions for firmware update for Seagate Barracuda ATA IV
hard disk drives 3.79 KB 2.0
--Firmware Update for HLDS GCC-4481B CD-RW/DVD combo drive 903 KB
2005-07-14
--Firmware Update for HLDS GCC-4481B CD-RW/DVD combo drive 899 KB 1.06
--Installation instructions for Firmware Update for HLDS GCC-4481B CD-RW/DVD
combo drive 4.01 KB 1.06

Networking:
--3Com Ethernet driver - QH7Z14US - NetVista 8181, 8182, 8301, 8303, 8304,
8305, 8306, 8307, 8308, 8309, 8310, 8311, 8312, 8313, 8314, 8315 5.67 MB
2002-09-25
--3Com ethernet driver 5.67 MB 5.4 (build 2)
--Installation instructions for the 3Com ethernet driver 2.31 KB 5.4
(Build 2)
--IBM High Rate wireless LAN driver - 941Z05US - NetVista 4.94 MB
2002-10-09
--IBM High Rate wirelesss LAN driver for Windows 95, 98, 98SE, NT 4.0, 2000,
and XP 4.94 MB 1.7.37
--Installation instructions for IBM High Rate wirelesss LAN driver for
Windows 95, 98, 98SE, NT 4.0, 2000, and XP (English) 2.07 KB 1.7.37
--IBM PCI Token-Ring drivers - NetVista / ThinkCentre A30, A50, A50, M50,
M50e, S50 2.46 MB 2003-05-12
--User Guide (Hardware and software installation instructions) for IBM PCI
Token-Ring adapter (English) 898 KB 3.2
--IBM PCI Token-Ring drivers 1.58 MB 3.3b
--Installation instructions for IBM PCI Token-Ring drivers (English) 1.94
KB 3.3b
--Intel Ethernet driver only (no applications) - NetVista / ThinkCentre
3.47 MB 2004-09-13
--Intel Ethernet drivers (without applications) 3.47 MB 8.3.3
--Installation instructions for Intel Ethernet drivers (without
applications) 2.73 KB 8.3.3
--Intel Ethernet drivers and applications - NetVista / ThinkCentre 59.8 MB
2003-10-17
--Intel Ethernet drivers and applications 59.8 MB 8.1.5
--Installation instructions for Intel Ethernet drivers and applications
2.82 KB 8.1.5

Patch:
--Update to add 48x CD-RW support to older versions of RecordNow and MyCD -
B91Z32US - NetVista 299 KB 2002-12-19
--PX.INI update to provide compatibility with IBM RecordNow Version 3.X and
the IBM 48x CD-RW drive. (English) 295 KB Release 1
--Installation instructions for the IBM RecordNow Version 3.X update for the
IBM 48x CD-RW. (English) 3.94 KB Release 1
--WinDVD software update for Windows 98, Me, NT 4.0, 2000, and XP -
9D1Z01US - NetVista 2289, 6290, 6824, 8301, 8303, 8304, 8305, 8306, 8307,
8308, 8309, 8310, 8311, 8312, 8313, 8314, 8315 8.16 MB 2002-09-11
--WinDVD software update for Windows 98, Me, NT 4.0, 2000, and XP 8.16 MB
3.2.41.148
--Installation instructions for WinDVD software update for Windows 98, Me,
NT 4.0, 2000, and XP (English) 2.56 KB 3.2.41.148

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 16:33

"michael" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker netværk ikke og jeg ved ikke hvordan jeg får det onboard
> netværkkort til at virke :(. Følgende virker ikke:

Du skal hente chipsetdriveren først og installere denne.
Derefter de resterende drivere (til hardware ikke diverse patches +
firmware), som passer til din PC og så kører en windows update.

Zulu

Zulu

Fra : michael

Dato : 27-08-05 18:32

Mange tak for svaret. Jeg downloade "core chipset" som er den eneste at
downloade. Her er downloadlinket:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=ibm&lndocid=MIGR-43021

Jeg installerede chipset ved at køre setup.exe filen og kørte bagefter en
opgradering fra Win. XP CD rommen. Ved genstart af computeren og ved at se i
"enhedshåndtering" kan jeg se at problemet med "SM-buscontroller" nu er
forsvundet. Men stadigvæk kan jeg se disse 2 i "enhedshåndtering" som ikke
installerede:

Ethernet-controller
USB-controller

og stadigvæk kan windows ikke finde nogle driverfiler når jeg prøver
"installer hardware" og så vælge at den skal søge i det overkatalog hvor de
downloadede driverfiler skulle ligge.

Den Ethernetdriver jeg har downloaded (vist i linket herover) er 1 af 2
mulige som ses i linket herunder:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=ibm&lndocid=MIGR-57033

Nemlig til onboard intel. Alternativt skulle det være den anden som i linket
herunder:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=ibm&lndocid=MIGR-44503

men det er vist et rigtig netkort og netstikket går alså ind i et stik som
er direkte forbundet med motherboardet så det må været det første intel
onboad.

Anyway så kan jeg altså ikke finde nogle driverfiler ved "installer
hardware" uanset om jeg prøver den ene eller anden driver :(. Men der er en
masse filer og nogel oemsetup.inf ??? filer etc filer som afvikles som dos
programmer. Jeg ved ikke helt om jeg skal starte computeren i dos mode og så
installere eller hvad dulen jeg skal gøre. Normalt når jeg har installeret
hardware har jeg nemt kunne finde ud af at angive stien ned til
driverkatalogerne men her virker det bare ikke. Håber der kan komme lidt
mere hjælp :).

Vh. Michael

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 22:01

michael wrote:
> [...]
> med "SM-buscontroller" nu er forsvundet. Men stadigvæk kan jeg se
> disse 2 i "enhedshåndtering" som ikke installerede:

Har du opdateret din XP til minimum SP2.
USB2.0 er ikke officielt understøttet før SP1.

Hvis du har installeret SP1 og/ eller SP2, kan du prøve at fjerne
USB-controlleren fra enhedshåndteringen, genstarte og så se om windows ikke
selv finder de rigtige drivere. Det virker af og til (det er jo Windows...).

Zulu

Fra : michael

Dato : 28-08-05 00:48

næ jeg har nu ikke installeret sp2 fordi jeg normalt ville installere den
fra nettet. men så kan jeg måske downloade den fra en anden compuuter og
brænde den. men når du siger at windows selv finder de rigtige drivere mener
du så at den finder dem rigtigt i "tilføj hardware" proceduren eller burde
windows måske finde dem når jeg kører opdateringen?

vh michael

Fra : michael

Dato : 27-08-05 18:40

og desværre er installationsvejledningen for de 2 forskellig drivere ikke
ret god i det den kun anviser hvordan man afvikler den downloade exe fil men
ikke noget om hvorvidt windows selv får fat i filerne under windows
installation eller man skal bruge "tilføj hardware" eller man skal køre et
program eller hvad man skal :(. "Tilføj hardware" virker i alle tilfælde
ikke.

1.. Click Start, select Find or Search, then click Files and folders.

2.. Type qh7z14us.exe in the search field, then click Find Now. This will
locate the qh7z14us.exe file you just downloaded.

3.. Double-click the qh7z14us.exe icon.

4.. Click Next. Read the license agreement.

5.. Click I accept the terms in the license agreement.

6.. Click Next.

7.. Ensure that "Save files in folder" is set to
C:\IBMTOOLS\DRIVERS\QH7Z14US.

8.. Click Next.

9.. Click Finish to extract the necessary files to your hard disk drive.

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 27-08-05 19:36

Hvad hedder din Netvista helt præsist?

Model nr 4 chifre - type nummer 3 chifre.

Mvh.
Niels

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 27-08-05 19:52
Fra : michael

Dato : 27-08-05 21:53

ah dejligt så er jeg ikke helt galt på den. tak for det :). det er præcis
disse 2 jeg har downloaded or kørt så de er lagt ned i henholdsvis:

c:\Ibmtools\DRIVERS\QI3Z05US
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US

QI3Z05US omhandler følgende

"This package installs Plug and Play INF support for Intel chipset
components on your IBM NetVista system. This update takes approximately 8MB
of space on your hard disk drive (C:)."

og har en setup.exe fil som jeg fint kan afvikle hvorefter jeg opdatere
windows (fra windows cd rom) som Zulu sagde. Herefter spørger windows ikke
efter at jeg installere "SM-buscontroller" og det er jo fint. Men stadigvæk
spørger den efter Ethernet-controller og USB-controller. Så dertil bruger
jeg den anden driver som du forslår "Q38Z01US" men her opstår problemet bare
at jeg ikke kan installere skidtet.

I windows vælger jeg "tilføj hardware" og ved manuel fremgangsmåde vælger
jeg at windows skal søge efter driveren i kataloget
"c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US" som driveren jo altså så skulle ligge i
(måske i et af underkatalogerne), men windows melder tilbage at den ikke kan
finde nogle drivere og siger så ironisk nok om jeg vil bruge internettet til
at søge samt opret internetforbindelse m.v. Ikke så smart når det nu er et
netværk til at bruge internet jeg prøver at installere.

Så det virker altså ikke. Men måske er det en eller anden anden måde man
skal installere på selvom jeg ved flere timers arbejde ikke har kunnet finde
ud af det. Som sagt ligger driveren i følgende katalog:

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US

og har følgende underkataloger:

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO1000

hvor både PRO100 og PRO1000 har følgende underkataloger (lister lige
PRO100):

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\DOCS
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\DOS
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\NWSERVER
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\OS2
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WIN2K
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WIN_98ME
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WINNT4
c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WS03XP32

Jeg går så egentlig ud fra at driveren ligger i:

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WS03XP32

hvor der ligger følgende filer:
e1000msg.dll
e1000325.cat
e1000325.din
e1000325.inf
E1000325.sys
intelnic.dll
PROUnstl.exe

Men som sagt så angiver jeg i windows "tilføj hardware" stien ned til
kataloget

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US

og regner så med at den selv kan finde driver filerne (tror nok det er .inf
filerne) men det virker dælme ikke. Heller ikke hvis jeg klikker direkte på
folderen med XP "c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WS03XP32"

ØV

Vh. Michael

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 27-08-05 22:54

Er du mega doven.

hent denne:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=ibm&lndocid=MIGR-51215

Hvis jeg husker rigtigt installerer den hele skidtet til netkortet.

Ellers gør som der bliver foreslået, gå ind i device manager klik på
spørgsmåltegnet for ethernet controlleren, vælg da opdater driver og browse
dig ned til den.

Jeg havde også en hulens bøvl med alt det der på min Think Centre S50.

/Niels

Fra : michael

Dato : 28-08-05 00:54

hahaha jo jeg er lidt doven. indtil videre går det med at downloade fra en
anden computer og så arj pakke dem til 1.44 disketter for så at copiere dem
til den problamatiske ibm. det er vel lige meget nok at gøre med den store
driverpakke på 63 MB lol. men hvis det er løsningen må jeg købe nogle medier
på mandag og brænde skidtet. det samme bagefter med sp2 som zulu forslår
hvis dette ikke virker. god damn jeg er glad for ikke at arbejde i drift
afdeling som har med ibm computere at gøre.

jeg vil lige prøve igen at browse ned til filen som du siger selv om jeg har
browset ned til kataloget. jeg går så ud fra at det er denne fil:

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WS03XP32\e1000325.inf

hmm det må blive i morgen.

vh michael

Fra : michael

Dato : 28-08-05 01:02

LOL okay nu virker det. Jeg browsede til kataloget som jeg nævnte og den
fandt det fint og installerede. Så zulus tip om at installere chipdriver og
xp samt jeres bekræftelse på de 2 rigtige filer og sidst ideen med at browse
helt ned virkede her lige før lukketid :). Pyha what a day. Mange tak skal i
have for hjælpen.

Vh. Michael

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-08-05 20:00

"Niels C. Grønlund \(2500 Valby\)" <nielsgronlund@gmail.com> wrote in

> Hvad hedder din Netvista helt præsist?
>
> Model nr 4 chifre - type nummer 3 chifre.

Øhh, står der ikke det i første linje i hans første post:
"Hej jeg har købt en 2 år gammel IBM Netvista 8307, 27G personal computer
og "

/Flemming

Fra : M.I

Dato : 27-08-05 22:03

> [...]
> "c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US" som driveren jo altså så skulle ligge i
> (måske i et af underkatalogerne), men windows melder tilbage at den ikke

Måske er det det, du gør; men istedet for at lade Windwos søge i den mappe,
har du så prøvet muligheden fra Enhedshåndtering og Opdater driver; "Søg
ikke. Jeg vælger drivere, der skal installeres" Og så vælg "Har
diskette/cd...." og så browse frem til .inf filen.

M.I

Fra : michael

Dato : 28-08-05 00:55

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

yep det er det jeg gør, men dog vistnok kun til folderen. jeg vil prøve at
browse til filen i det jeg går ud fra at det er denne fil til XP.

c:\Ibmtools\DRIVERS\Q38Z01US\PRO100\WS03XP32\e1000325.inf

vh. michael