Optisk mus med ledning?
Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-05 06:14

Jeg har gennem nogle år anvendt en udmærket Microsoft-mus med ledning. Den
er med kugle og har virker godt i lang tid. Men nu er den begyndt at blive
så slidt, at jeg skal hive den flere gange frem og tilbage for at den virker
og det er irriterende. Derfor spørger jeg om der ikke findes optiske mus
(hvor kuglen altså ikke bliver slidt) med ledning (jeg kan ikke lide de
trådløse)?

Jeg har set sådanne mus i ministørrelse labtop, men findes de ikke i
naturlig håndstørrelse?

Mærke? Pris?

Gode råd søges.

v.h.
Jakob

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-08-05 06:35

Alm. mus kan skilles ad og hjulene indeni renses og så kører de fint igen.

Ellers kan du måske finde en optisk logitech mus. Min fungerer udmærket, og
jeg tror den blev købt i Metro. Den kan dog sikkert fåes mange andre steder.
Fuld størrelse, selvfølgelig og med rullehjul ovenpå.

Modviljen mod de lednigsløse kan jeg godt følge: De er tungere, batteriene
løber tør, de kan blive væk (!) og så var i alle fald min ret ustabil, så
derfor blev den udskiftet.

hilsen
Uffe

Fra : KS

Dato : 25-08-05 06:58

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse news:430d586d$0$23571$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> løber tør, de kan blive væk (!) og så var i alle fald min ret ustabil, så

Jeg har en af tilsyneladende samme type - også købt i Metro for ??? kr. 119,-
Udmærket og stabil funktion - kan klar anbefales

Mvh KS

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-08-05 06:59

Jeg kan godt lige Logitech's optiske. Har kørt med en MX510, og har nu en
MX518, som kører med den dobbelte opløsning. Kan klart anbefales. Afhænger
også lidt af hvad du vil give, for det vil være synd ikke at give den en
ordentlig musemåtte også. Der har jeg endnu ikke fundet noget bedre end en
Steelpad 4D. Og så skal der lige teflon under musepoterne også

Logitech MX510:

Logitech MX518:

518'eren har mange lækre finesser, såsom ændring af opløsning midt under
spil ved tryk på en enkelt knap, programmering af knapper mm.. Prøv at læse
lidt reviews, og tag ud i butikkerne og check om de ligger godt i hånden.

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 07:10

Hey!

Som uffe også siger kan en kugle mus skilles ad og renses...

> Jeg har set sådanne mus i ministørrelse labtop, men findes de ikke i
> naturlig håndstørrelse?
Det gør de i hvertfald!

> Mærke? Pris?
Logitech eller microsoft er de førende mærker, umiddelbart hælder jeg mest
til logictech....

Pris tjaaa, hvis du bare vil have en helt almindelig mus kan du få en til
under 100 kr... Hvis den skal være noget ergonomisk eller med en masse
knapper skal du nok op omkring de 300 kr.

Tag et kig her: http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=32

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Max

Dato : 25-08-05 07:16

Hej Jakob

> og det er irriterende. Derfor spørger jeg om der ikke findes optiske mus
> (hvor kuglen altså ikke bliver slidt) med ledning (jeg kan ikke lide de

Jeg vil bare lige sige at de mus man normalt kalder optiske, ja
de indeholder ingen kugle, i dem er der ingen mekaniske dele
der bevæger sig når du flytter den, dermed opnår man det at
intet bliver slidt og svinet til.

Ps: og jeg ved godt at man i almindelige mus aftaster kuglens
bevægelser med optokoblere.

Mvh Max

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-08-05 07:28

Max wrote:
> [...]
> de indeholder ingen kugle, i dem er der ingen mekaniske dele
> der bevæger sig når du flytter den, dermed opnår man det at

Bortset fra at musefødderne bliver slidt med tiden. Derfor en god ide at
sætte teflon under, det udskifter man bare en gang imellem.

Fra : Max

Dato : 25-08-05 07:33

Hej Per

> Bortset fra at musefødderne bliver slidt med tiden. Derfor en god ide at
> sætte teflon under, det udskifter man bare en gang imellem.

Jeg har en del af dem i brug og kender ikke til det problem, de ældste
er et par år gamle og fungere upåklageligt.

Mvh Max

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-08-05 07:40

Max wrote:
> Jeg har en del af dem i brug og kender ikke til det problem, de ældste
> er et par år gamle og fungere upåklageligt.

Afhænger selvfølgelig også af brug og underlag samt føddernes slidstyrke.
Jeg vil nu stadig anbefale teflon, da musen derved også glider bedre, men
det er selvfølgelig også gamerens evige søgen efter det bedste der spiller
ind her

Fra : Rado

Dato : 26-08-05 10:26

Hvor får man sådan noget teflon henne?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-08-05 10:36

Rado wrote:
> Hvor får man sådan noget teflon henne?

F.eks. hos SHG http://shg.dk/
Du skal ind under Mus\Tilbehør\Teflon Tape

Der er jo forsendelsen at tage hensyn til også. Så det kan bedst betale sig
at købe i forbindelse med noget andet, ellers betaler man faktisk mere for
forsendelsen end tapen. Hvilken musemåtte har du?

Fra : Rado

Dato : 27-08-05 07:45

On Fri, 26 Aug 2005 11:35:34 +0200, "Per Nielsen"
> [...]

>at købe i forbindelse med noget andet, ellers betaler man faktisk mere for
>forsendelsen end tapen. Hvilken musemåtte har du?

En af de der firkantede gummimåtter med farvet stof, som kan fås
overalt. Har iøvrigt lige prøvet at skifte til en frisk, den gamle var
noget slidt, og det hjalp faktisk en del på det.

Fra : Per Nielsen

Dato : 27-08-05 09:15

Rado wrote:
> En af de der firkantede gummimåtter med farvet stof, som kan fås
> overalt. Har iøvrigt lige prøvet at skifte til en frisk, den gamle var
> noget slidt, og det hjalp faktisk en del på det.

Ville jeg nødig selv bruge til en optisk mus, sorry Der er en plast-
eller glasmåtte næsten et must (samt teflon). Steelpad eller Icemat i mine
øjne, men andre kan jo have andre erfaringer.

Fra : Rado

Dato : 27-08-05 11:47

On Sat, 27 Aug 2005 10:15:03 +0200, "Per Nielsen"
> [...]

>eller glasmåtte næsten et must (samt teflon). Steelpad eller Icemat i mine
>øjne, men andre kan jo have andre erfaringer.

OK, har lige prøvet med min tegneplade der har plastoverflade, men
synes nu ikke den er mærkbart bedre. En ny teflonpande jeg havde
liggende synes derimod at være en del bedre, så det er måske vejen
frem. :) Der var dog problemer med musepilen der hakkede og hang nogle
gange, så det skal nok være en plade der er lavet til mus.

Fra : Per Nielsen

Dato : 27-08-05 15:27

Rado wrote:
> [...]
> frem. :) Der var dog problemer med musepilen der hakkede og hang nogle
> gange, så det skal nok være en plade der er lavet til mus.

Kommer jo også an på din mus, hvad har du?

Fra : Rado

Dato : 28-08-05 07:35

On Sat, 27 Aug 2005 16:26:55 +0200, "Per Nielsen"
<dazzler53@hotmail.com> wrote:

>Kommer jo også an på din mus, hvad har du?

En LabTec. (har ingen speciel modelbetegnelse udover M-RAE84A,
C-SD26MSE).

Det var iøvrigt en teflonstegepande, hvis ikke du fangede den. :)
Ved ikke hvorfor den forstyrrer optikken, jeg formoder at en
specialdesignet teflon musemåtte ikke skulle give problemer i den
retning.

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-08-05 09:05

Rado wrote:
> En LabTec. (har ingen speciel modelbetegnelse udover M-RAE84A,
> C-SD26MSE).

Ok, kender den ikke.

> Det var iøvrigt en teflonstegepande, hvis ikke du fangede den. :)

Det overså jeg vist i skyndingen

> Ved ikke hvorfor den forstyrrer optikken, jeg formoder at en
> specialdesignet teflon musemåtte ikke skulle give problemer i den
> retning.

Nu ved jeg ikke om teflon er godt eller skidt for optikken, noget kunne tyde
på at det ikke er så godt til at reflektere lyset. Det eneste sted jeg
bruger teflon er under musefødderne. Jeg kan varmt anbefale en Steelpad 4D
musemåtte, det tror jeg ikke du vil fortryde. Den kan du få tilsendt fra SHG
for 148,-, og så kan du jo lige bestille lidt teflon tape (29,-) med
samtidig

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71801

Fra : Rado

Dato : 28-08-05 10:58

On Sun, 28 Aug 2005 10:04:49 +0200, "Per Nielsen"
> [...]

>musemåtte, det tror jeg ikke du vil fortryde. Den kan du få tilsendt fra SHG
>for 148,-, og så kan du jo lige bestille lidt teflon tape (29,-) med

OK, tak, den vil jeg overveje. Den har fået mange gode anmeldelser.
kan jeg se.

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-08-05 11:16

Rado wrote:
> OK, tak, den vil jeg overveje. Den har fået mange gode anmeldelser.
> kan jeg se.

Bare se at få bestilt I betragtning af hvor meget man egentlig bruger
musen, er det ikke længere et sted hvor jeg ville spare. Glem ikke teflon
tapen.

Fra : Max

Dato : 26-08-05 10:27

Hej Per

> [...]
> det er selvfølgelig også gamerens evige søgen efter det bedste der spiller

Nu har jeg blandt mine brugere også nogle CAD folk siddene, og de kan
såmændt også være noget hysteriske med musene, men som sagt har
jeg ikke haft problemer med dem, og til de priser mus ligger i, ja så vælger
jeg nu også at skifte dem frem for at bøvle med andre løsninger.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 25-08-05 07:32

Hej jakob

> Jeg har set sådanne mus i ministørrelse labtop, men findes de ikke i
> naturlig håndstørrelse?
>
> Mærke? Pris?

Jeg har lige modtaget nogle stykker Logitech Pilot Optical Mouse, den
koster 119,00 kr. og er en model der kan lige det du efterlyser.

Mvh Max

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-05 08:34

> Jeg har lige modtaget nogle stykker Logitech Pilot Optical Mouse, den
> koster 119,00 kr. og er en model der kan lige det du efterlyser.

Og hvor køber man så den? Har du en forretning i Kbh?

v.h.
Jakov

Fra : Max

Dato : 25-08-05 09:17

Hej Jakob

> Og hvor køber man så den? Har du en forretning i Kbh?

Prøv at kikke her, mon ikke en af dem ligger i Kbh. Ellers burde den
være tilgængelig i alle lidt større PC forretninger.

Mvh Max

Fra : FedeDorit

Dato : 25-08-05 14:28

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke lide de trådløse)?
>
> Jeg har set sådanne mus i ministørrelse labtop, men findes de ikke i

Logitech MX510

Fra : KsNa

Dato : 25-08-05 14:35

> [...]
> virker og det er irriterende. Derfor spørger jeg om der ikke findes
> optiske mus (hvor kuglen altså ikke bliver slidt) med ledning (jeg kan

Er kuglen slidt ?

Ellers pil kuglen ud og rens rullerne inde i musen, det hjælper tit.

Mvh
Kim

Fra : John

Dato : 25-08-05 15:58

Jakob Munck skrev:
> [...]
> trådløse)?
>
> Jeg har set sådanne mus i ministørrelse labtop, men findes de ikke i

Logitech MX510. Set til 195 kr. i ComputerCity og 249 kr. hos Electronic
World - begge i Odense.

Mvh

John

Fra : FedeDorit

Dato : 25-08-05 16:25

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Logitech MX510. Set til 195 kr. i ComputerCity og 249 kr. hos Electronic
> World - begge i Odense.
>

> Mvh
>
> John

FÅÅÅÅÅRK jeg gav 249 for min hos Electronic World :(

Fra : John

Dato : 25-08-05 22:49

FedeDorit skrev:

> FÅÅÅÅÅRK jeg gav 249 for min hos Electronic World :(

Stadig en god pris for den, efter min mening, til dato bedste mus.

Mvh

John

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-08-05 21:45

On Thu, 25 Aug 2005 07:14:25 +0200, Jakob Munck wrote:

> Mærke? Pris?

Jeg er glad for min Microsoft IntelliMouse

Den har så yderligere en fordel i forhold til de fleste Logitech
løsninger at den er velegnet hvis man er venstre-håndet (ligesom mig).

Fra : KS

Dato : 26-08-05 05:51

Højre/venstre er IKKE noget problem med den Logotech jeg har.

Mvh KS

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-08-05 12:20

On Fri, 26 Aug 2005 06:51:10 +0200, KS wrote:

> Højre/venstre er IKKE noget problem med den Logotech jeg har.

Det kommer selvfølgelig an på model. Jeg vil nødig bruge denne:

Fra : Max

Dato : 26-08-05 12:31

Hej

> Det kommer selvfølgelig an på model. Jeg vil nødig bruge denne:

Det er det mest tåbelige ved mus, de ergonomiske laves ikke
til venstrehåndede. Egentlig sært at firmaer reklamere meget
for ergonomi og så ikke tænker på dem der vil bruge venstre
hånd.

Mvh Max

Fra : John

Dato : 26-08-05 19:28

Max skrev:
> [...]
> til venstrehåndede. Egentlig sært at firmaer reklamere meget
> for ergonomi og så ikke tænker på dem der vil bruge venstre

Lær at bruge højre hånd i stedet for.
Det blev jeg tvunget til i folkeskolen, så det kan lade sig gøre.

Mvh

John

Fra : Rado

Dato : 26-08-05 10:24

> [...]
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

>Jeg har set sådanne mus i ministørrelse labtop, men findes de ikke i

Så en i Føtex igår til lidt over 100. Kan desværre ikke lige huske
mærket.