Backup
Fra : Ulrik

Dato : 24-08-05 20:21

Hej,

Jeg vil høre, hvad i andre gør, for at tage backup? Tager I backup af
alt I har, eller har I udset jer jeres vigtigste data, og tager kun
backup af disse?
Hvor lagrer I backup'en? CD, DVD, HD, Tape...? Og hvor tit laver I den?
Har I lavet noget smart, for at automatisere det?

Find selv på flere spørgsmål...

Jeg har på nuværende tidspunkt ca. 3,5 GB data, som jeg meget nødig vil
miste. De 3 af dem ændrer sig stort set ikke, mens resten er mere
"levende" data.
Resten af mine data er jeg self. heller ikke interesseret i at miste, så
jeg er vel egentlig ude efter en løsning, hvor det er nemt at holde en
backup af ca. 100 GB data opdateret...

Ulrik

Fra : KsNa

Dato : 24-08-05 20:46

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> Resten af mine data er jeg self. heller ikke interesseret i at miste, så
> jeg er vel egentlig ude efter en løsning, hvor det er nemt at holde en

Jeg tager backup daglig med programmet Nero, backupfilen placeres på en
anden PC via netværk, det sker automatisk.
Jeg tager også en backup ca. 2 gange pr. måned, der flytter jeg manuelt
filerne (dokumenter, billeder, musik, foretrukne, mailinstillinger m.m.) til
en USB harddisk, den bliver derefter gemt væk, oven på et skab - under
sofaen - i garagen - i drivhuset - eller et helt andet sted.

Mvh
Kim

Fra : Hans

Dato : 24-08-05 20:47

Ulrik wrote:
> [...]
> så jeg er vel egentlig ude efter en løsning, hvor det er nemt at
> holde en backup af ca. 100 GB data opdateret...

En harddiskskuffe med en ekstra løs indsats, indkøb af to harddiske i den
fornødne størrelse, og så roterer du mellem de to harddiske for at have en
ekstra kopi af dine data. Hvis du så opbevarer én af harddiskene væk fra
hjemmet i den periode du ikke bruger den, kan du ikke gøre det ret meget
bedre.

Jeg bruger selv dette udmærkede program til at synkronisere mine dataer:
http://www.dillobits.com/insync.html

Alle de andre medier du nævner er IMHO langsomme og besværlige at arbejde
med.

Hans

Fra : Max

Dato : 24-08-05 21:34

Hej Hans

> Alle de andre medier du nævner er IMHO langsomme og besværlige at arbejde
> med.

Bare tænk på at der er forskel på om man taber et bånd eller
en harddisk ned af trappen.

Mvh Max

Fra : Hans

Dato : 24-08-05 21:45

Max wrote:
> Hej Hans

> Bare tænk på at der er forskel på om man taber et bånd eller
> en harddisk ned af trappen.

Tjoh - Men så har man jo altid den anden i reserve, med mindre man er dum
nok til at jonglere med dem begge.

Hans

Fra : Rado

Dato : 26-08-05 10:21

On Wed, 24 Aug 2005 21:20:41 +0200, Ulrik <you.dont@need.it> wrote:

> [...]
>Hvor lagrer I backup'en? CD, DVD, HD, Tape...? Og hvor tit laver I den?
>Har I lavet noget smart, for at automatisere det?

Jeg har et Ghost image af systemet liggende på en anden disk, så jeg
kan genoprette det hvis der går koks i det.

Derudover 2 ens datadiske i maskinen, hvor den ene er arbejdsdisk og
den anden backupdisk som løbende bliver opdateret med den første (ikke
RAID). Og så en 3. løs USB disk der også jævnligt bliver synkroniseret
med arbejdsdisken og ellers bliver taget helt fra, så hvis der skulle
slå et lyn ned eller lign., så begge diske i computeren står af, så
har jeg stadig en backup af det hele.

Jeg bruger Second Copy til al backup, det kan en hel masse smarte
ting, også vedr. automatisering. http://centered.com

> [...]
>Resten af mine data er jeg self. heller ikke interesseret i at miste, så
>jeg er vel egentlig ude efter en løsning, hvor det er nemt at holde en

Smid en 120 GB disk i en løs USB box, og brug Second Copy til at
opdatere med, med jævne mellemrum. Læg alt hvad du vil have backup af
på denm oigså det du evt, lægger på DVD. Hellere en kopi for meget end
en for lidt.

Til løbende opdatering af arbejdsfiler kan du bruge en DVD-RW via
f.ex. Nero ImageDrive, så den fungerer som en HD. Brug kvalitetets RW
skiver, der findes en hel del bras især blandt de billige mærker.
En mindre disk kan også bruges i stedet, det er sikrere og hurtigere.

Lav desuden backup af de vigtige 3 GB på DVD (mindst 2 kopier, gerne
på forskellige mærker DVD). Læg en CRC/MD5 checksum fil af data på
DVD'erne. så du kan tjekke med mellemrum (f.ex. hvert ½ år) om de er
OK (brug f.ex. QuickSFV: http://quicksfv.org/ ). Lav ny kopi fra den
anden der er OK, hvis der skulle opstå problemer med en af dem med
tiden.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein