Nvidia driver eller ej??
Fra : Sven

Dato : 21-08-05 00:01

Hej.
Nu er jeg lidt forvirret? Jeg har købt et ASUS A8N-SLI bundkort, og når
Windows er installeret kører den med standard drivere til mine harddiske.
Nogle fortæller mig så, at jeg ABSOLUT IKKE må installere nvidia's
controller-drivere hvis jeg ikke skal køre RAID (det skal jeg ikke), og at
jeg ikke vil kunne fjerne dem igen hvis jeg gør det. Hvis det er så
"farligt" hvorfor advarer nvidia så ikke mod det?
Andre siger til mig, at det giver et pænt ydelsesboost med mine SATA-diske,
hvis jeg installerer Nvidia's controller-driver.

Hvad skal jeg gøre? Windows standard driver, eller Nvidia's specielle
driver?

Sven

Fra : Hans

Dato : 21-08-05 01:43

Sven wrote:
> [...]
> SATA-diske, hvis jeg installerer Nvidia's controller-driver.
>
> Hvad skal jeg gøre? Windows standard driver, eller Nvidia's specielle

nVidias IDE SW drivere giver et ganske pænt boost, noget der helt klart kan
mærkes. Samtidig får dine SATA-diske hot-plug funktioner, da de bliver
betragtet som flytbare enheder af Windows. Jeg har ikke oplevet nedbrud på
grund af disse drivere, så jeg kan da kun anbefale dig at installere dem. Du
skal dog vide, at når først de er installerede er der ingen vej tilbage, så
hvis det går galt er det helt forfra med en ny installation af systemet.

Hans

Fra : Sven

Dato : 21-08-05 02:11

> [...]
> Du skal dog vide, at når først de er installerede er der ingen vej
> tilbage, så hvis det går galt er det helt forfra med en ny installation af

Ok, tak for svaret. Du skriver, at der "ingen vej er tilbage" hvis jeg
installerer disse drivere. Men de laver vel ikke om på filsystemet? Jeg kan
forhåbentligt godt tilgå mine andre harddiske efter en evt. nyinstallering
med standarddriverne?

Sven

Fra : Hans

Dato : 21-08-05 02:20

Sven wrote:

> [...]
> installerer disse drivere. Men de laver vel ikke om på filsystemet?
> Jeg kan forhåbentligt godt tilgå mine andre harddiske efter en evt.

Med "ingen vej tilbage" menes, at de ikke kan afinstalleres igen. Ikke
andet. Der røres ikke ved filsystemet.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-08-05 09:01

> Med "ingen vej tilbage" menes, at de ikke kan afinstalleres igen. Ikke
> andet. Der røres ikke ved filsystemet.

Jeg har lige rodet med det i en uge!! :-/ Mine erfaringer kort: Man må ikke
installere nye drivere oven på de gamle, i mit tilfælle 6.65 (fra Asus'
hjemme side) oven på 6.35 (mener jeg - dem på A8N-SLI premium CD'en). Der
kommer en lille uskyldig popup med et tal (mener det var 1155, eller sådan
noget) og en ok-knap. Ligegyldigt hvad jeg lavede af afinstalleringer og
installeringsrækkefølger, kunne jeg ikke installere de nye drivere, uden at
systemet gik ned efter 30 sek i windows. De gamle drivere fra Asus CD'en
virkede fint. Jeg geninstallerede windows, så SP2 og så de nyeste drivere
(6.66) fra nVidia med SW driveren, og nu ser det ud til at virke fint.

mvh Frank

Fra : Sven

Dato : 21-08-05 15:05

> [...]
> drivere fra Asus CD'en virkede fint. Jeg geninstallerede windows, så SP2
> og så de nyeste drivere (6.66) fra nVidia med SW driveren, og nu ser det

Hov! Jeg har installeret dem fra ASUS-CD'en, og nu skriver du, at der er
nyere drivere fra Nvidia's egen hjemmeside! Kan jeg ikke opgradere dette
uden at skulle geninstallere Windows?

Sven

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-08-05 19:00

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

> Hov! Jeg har installeret dem fra ASUS-CD'en, og nu skriver du, at der er
> nyere drivere fra Nvidia's egen hjemmeside! Kan jeg ikke opgradere dette
> uden at skulle geninstallere Windows?

Du skal i hver fald ikke installere den ovenpå de andre. Måske du kan fjerne
dem først og så installere de nye. Sig endlig til hvis du prøver.

mvh Frank

Fra : Sven

Dato : 22-08-05 05:34

> Du skal i hver fald ikke installere den ovenpå de andre. Måske du kan
> fjerne dem først og så installere de nye. Sig endlig til hvis du prøver.

Nu har jeg gjort det, og det ser ud til at virke. jeg startede med at vælge
"annuller opdatering" på driver-fanebladet, så den "rullede" tibage til
Windowsdriveren, genstartede PC'en og kørte Nvidia setup.exe. Der valgte jeg
at installere IDE-driveren, hvilket den gjorde, og efter en genstart har jeg
nu "fjernelse af drev" ikonet i taskbaren, så jeg kan fjerne en harddisk,
mens Windows kører.
Alt ser ud til at virke fint

Sven

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-08-05 17:10

> [...]
> valgte jeg at installere IDE-driveren, hvilket den gjorde, og efter en
> genstart har jeg nu "fjernelse af drev" ikonet i taskbaren, så jeg kan

Det lyder da godt

Jeg plejer bare at vælge afinstaller driver under tilføj/fjern programmer.
Giver det det samme, eller skal man gøre ovenstående?

mvh Frank

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-08-05 19:12

Frank K. Jensen wrote:

> Jeg plejer bare at vælge afinstaller driver under tilføj/fjern
> programmer. Giver det det samme, eller skal man gøre
> ovenstående?

Ovenstående bruger et gendannelsespunkt, så det er klart at
foretrække.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-08-05 20:55

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ovenstående bruger et gendannelsespunkt, så det er klart at foretrække.

Ok, rart at vide.

mvh Frank