hva siger I til den her konfiguration?
Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-05 11:16

Hej

Jeg skal ud og købe ny computer og er kommet frem til følgende
konfiguration:

2GHz Athlon 64 X2 3800+, socket 939, 1MB L2, 256KB L1
ASUS A8N-SLI Premium bundkort
NEC ND 3500A DVD brænder
ZALMAN CNPS 7700-Cu CPU køler
74GB Western Digital Raptor WD740GD harddisk
ASUS Extreme N6600GT grafikkort
GeIL Value 2 x 512 MB RAM (dual channel)

Er det en god konfiguration?

Jeg skal bruge PCen til audio/video-redigering og billedbehandling.
Eksempler på programmer jeg skal bruge er: Adobe Photoshop 7 og Premiere 6.5

Tak på forhånd

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-08-05 12:07

Hej!

Lars Hansen wrote:

> Hej
>
> Jeg skal ud og købe ny computer og er kommet frem til følgende
> konfiguration:

> NEC ND 3500A DVD brænder

Der er kommet NEC en 3540'er.

> 74GB Western Digital Raptor WD740GD harddisk

Personligt ville jeg satse på min. en 300GB disk, men det er selvfølgelig op til
dig :)

> Er det en god konfiguration?

Du kunne evt. overveje en ekstra GB ram, men ellers ser det da fornuftigt ud.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-05 12:12

Men er den lige så hurtig som den harddisk jeg har tænkt mig at købe?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-08-05 13:08

On Sat, 20 Aug 2005 13:12:29 +0200, Lars Hansen <invalid@nospam.com> wrote:

> Men er den lige så hurtig som den harddisk jeg har tænkt mig at købe?

Nej. Det er den ikke. Men det er ikke meget plads til data med kun 74gb.
Men det er et fornuftigt valg at have styresystem og programmer på raptor
disken og så købe en 300gb disk når du løber tør for disk plads på den
lille.

/Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-08-05 13:15

On Sat, 20 Aug 2005 12:16:06 +0200, Lars Hansen <invalid@nospam.com> wrote:

> [...]
> 74GB Western Digital Raptor WD740GD harddisk
> ASUS Extreme N6600GT grafikkort
> GeIL Value 2 x 512 MB RAM (dual channel)

Ja. Det ser fint ud.

> Jeg skal bruge PCen til audio/video-redigering og billedbehandling.
> Eksempler på programmer jeg skal bruge er: Adobe Photoshop 7 og Premiere
> 6.5
Hvis du ikke skal spille så skulle du overveje at købe et billigere
grafikkort og i stedet bruge pengene på noget mere ram eller en raptor
disk mere så du kan køre raid0. Eller måske en AMD64 X2 +4400 Den har
nemlig 1mb ram til hver cpu kerne. Det har stor betydning for overall
preformance.
Du kan også spare lidt på moboet hvis du køber A8N uden SLI. Det har du
alligevel ikke noget at bruge til hvis du ikke skal spille.

/Thomas

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-08-05 14:30

Jeg regner ikke med at jeg skal bruge PCen til 3d-spil. Det er primært
billedbehandling (video/still) og audio-applikationer som skal køre
på PCen.

Jeg har aldrig sat raid0 op...så jeg er total newbie hvad det angår....Jeg
går
ud fra at man kan sætte raid0 op på en windows xp PC uden problemer?
Hvor finder man en god vejledning til raid0-opsætning? Og hvilke fordele
er der i at have en sådan opsætning? Evt. ulemper?

Er Matrox grafikkort bedre end det jeg har valgt?

Er der fordele i at købe dual channel ram?

---------

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-08-05 20:00

On Sat, 20 Aug 2005 15:30:01 +0200, Lars Hansen <invalid@nospam.com> wrote:

> [...]
> angår....Jeg går
> ud fra at man kan sætte raid0 op på en windows xp PC uden problemer?
Det kan man sagtens. Man loader bare driverne under installationen ved at
trykke F6.

> Hvor finder man en god vejledning til raid0-opsætning? Og hvilke fordele
> er der i at have en sådan opsætning? Evt. ulemper?
Fordelen er at der er en hurtigere overførselshastighed af især store
filer. Det er især en fordel ved videoredigaring. Ulempen er at der er
dobbelt så stor risiko for nedbrud da dataene er delt over to drev. Hvis
det ene drev fejler mister man alle data.
Det mobo du har valgt (SLI kortet) har indbygget raid controler. Den kan
godt bruges men man få højere preformance hvis man køber et didikeret kort
med onboard ram. Men så er vi oppe i en lidt større investering. Sådan et
kort koster fra 1500 og op.

> Er Matrox grafikkort bedre end det jeg har valgt?
Nej ikke nødvendigvis. Men du har valt et spille grafikkort. Du kan
sagtens nøjes med et billigere hvis du ikke vil spille. F.eks. et Nvidia
6200 eller et ATI X300. Det er de billigeste PCI-e kort man kan få.

> Er der fordele i at købe dual channel ram?
Der er en lille yddelses forskel på singel og dual ram opsætning. Du
behøver ikke købe en Dual ram sæt. Du kan sagtens køre med to enkelt
moduler bare de er samme størrelse. I dit tilfælde ville jeg købe to 1GB
moduler. Hvis du ikke har noget i forvejen. Det kan ikke betale sig at
købe de dyreste moduler. De kan køre ved lavere ram timings. Men de er
uforskammet dyre. Et godt value sæt er udemærket. F.eks.

/Thomas

Fra : michael bs

Dato : 20-08-05 20:16

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan ikke betale sig at købe de dyreste moduler. De kan køre ved
> lavere ram timings. Men de er uforskammet dyre.

Hvor meget er der egentlig at hente ved at købe de uforskammet dyre ram og
overclocke, sådan procentuelt??

mvh Michael