Rimelig temp for en 3500+?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-08-05 21:00

Hejsa

Har lige lige købt div. nyt hardware bla. et Asus A8N-SLI Premium, en
Athlon64 3500+ og en Thermalright XP-120 med en 1000 rpm 120mm blæser. Pga.
pladsproblemer når man skal montere den monster køler, har jeg nok puttet
lidt for meget kølepasta på, for at være sikker på at der ikke er luft i
mellem. Mine temperaturere er (cpu/chipset) 34/36 ved idle uden C&Q og 44/38
efter 2 timer med prime95. Er det rimeligt med sådan en monster køler (dog
med en rimelig langsom blæser), eller skal jeg tage den af og prøve igen?

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 17-08-05 21:48

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> rimeligt med sådan en monster køler (dog med en rimelig langsom
> blæser), eller skal jeg tage den af og prøve igen?
Jeg har samme board og køler og har ikke set cpu'en over 41 grader endnu.
Jeg bruger også en 1000 rpm. blæser som kører ca. 600 rpm. ved idle styret
af speedfan, og her ligger cpu'en på 32 grader.

Hvad vej har du vendt blæseren? Blæser du ned i profilen eller hiver du
varmen op?

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-08-05 22:10

> [...]
> af speedfan, og her ligger cpu'en på 32 grader.
>
> Hvad vej har du vendt blæseren? Blæser du ned i profilen eller hiver du

Jeg blæser ned. Har overvejet at prøve at vende den om.

Hvordan monterede du køleren? Ifølge manualen skal den vippes over mod
heatpipe køleren på bundkortet, og så klipses fast i den ene side, men jeg
synes ikke at der er plads til at vippe den langt nok ned. Defor satte jeg
et hjørne på først, vippede det andet hjørne ned og bøjede klipsen på med en
finger, inden jeg kunne sætte den rigtig på.

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 18-08-05 04:13

Frank K. Jensen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg blæser ned. Har overvejet at prøve at vende den om.

Jeg hiver varmen op af profilen, hvilket giver det bedste resultat hos mig.

> [...]
> Defor satte jeg et hjørne på først, vippede det andet hjørne ned og
> bøjede klipsen på med en finger, inden jeg kunne sætte den rigtig på.

Jeg har monteret nogle stykker efterhånden, og det letteste er at vippe den
bagover så de to bagerste klips kan sættes på plads, og derefter vippe
køleren vandret igen og med en skruetrækker trykke de to sidste klips på
plads.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-08-05 16:10

> [...]
> køleren vandret igen og med en skruetrækker trykke de to sidste klips på

Ja, det er også det der står i manualen, men jeg kan ikke vippe den langt
nok ned for heatpipe køleren på bundkortet til at klipsene kan få fat. :-/
Du har også heatpipes'ene på køleren til at vende over mod RAM'ene, right?

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 18-08-05 16:30

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> langt nok ned for heatpipe køleren på bundkortet til at klipsene kan
> få fat. :-/ Du har også heatpipes'ene på køleren til at vende over
Ork jo. Du kan bare nok ikke se hvad du laver. Der er nemlig lige nøjagtig
plads over køleprofilen til chipsættet. Jeg monterer altid køleren *inden*
bundkortet kommer i kabinettet, så kan man nemlig se hvad man laver.

Det er korrekt at heatpipes'ne vender fremad, for ellers støder de mod
køleren til chipsættet.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-08-05 16:49

> Ork jo. Du kan bare nok ikke se hvad du laver. Der er nemlig lige nøjagtig
> plads over køleprofilen til chipsættet. Jeg monterer altid køleren *inden*
> bundkortet kommer i kabinettet, så kan man nemlig se hvad man laver.

Vipper du dem på med fingrene?

Jeg er nemlig ret sikker på, at der ikke er plads til, at de bare kan vippes
på hos mig. Måske har jeg fået en køler, hvor klipsene er bøjet lidt mere,
og derfor lidt for høje, og altså ikke kan nå...

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 19-08-05 15:33

Frank K. Jensen wrote:

> Vipper du dem på med fingrene?

Ja.

> Jeg er nemlig ret sikker på, at der ikke er plads til, at de bare kan
> vippes på hos mig. Måske har jeg fået en køler, hvor klipsene er
> bøjet lidt mere, og derfor lidt for høje, og altså ikke kan nå...

Det er da en mulighed, men jeg har ikke oplevet det, da jeg har monteret 8
af dem indtil videre.

Bortset fra det, så vil jeg da anbefale at du lader den sidde da dine
temperaturer er ganske udmærkede. Du kan nemlig risikere at lave hakker i
bunden af profilen, da den kører hen over kanten af cpu'en hver gang du
monterer den, og materialet er ret blødt.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-08-05 17:41

> [...]
> bunden af profilen, da den kører hen over kanten af cpu'en hver gang du
> monterer den, og materialet er ret blødt.

Jeps, tror også at den bare bliver siddende. Jeg kan jo evt. lige prøve at
vende blæseren om.

mvh Frank

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 18-08-05 07:58

"Frank K. Jensen" <ingen@mail.pt> wrote in message
> [...]
> og 44/38 efter 2 timer med prime95. Er det rimeligt med sådan en monster
> køler (dog med en rimelig langsom blæser), eller skal jeg tage den af og

Ja jeg syntes da det lyder rigtigt flot med en temp på 44 grader når den er
under load.
Min egen 3500+ (130nm model) (med en Thermalright SLK-948U og en Papst
3412N/2GL 92mm) bliver ca. 54 / 38 grader under load.
Idle er den ca. 45.

/Thomas