TV på PC
Fra : Argh

Dato : 16-08-05 19:19

... så sparer man jo licensen. Men hvad skal der til for at man kan se tv på
sin PC? Og skal man til at rode med at sætte tv-antenner på taget igen?

Jeg kunne tænke mig at se de gængse programmer -DR1 DR2 tv2 etc.. men jeg
kunne jo godt tænke mig at spare kabelforbindelsen til TDC også.

Tak
Aargh

Fra : Max

Dato : 16-08-05 19:29

Hej

> .. så sparer man jo licensen. Men hvad skal der til for at man kan se tv

Du kan kun spare licensen hvis du streamer fra en hjemmeside.

Mvh Max

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-08-05 19:38

Argh wrote:
> .. så sparer man jo licensen.

Nix, for ifølge loven skal man også betale licens, selv om man kun har
et tv-kort.

> Men hvad skal der til for at man kan se tv på
> sin PC?

Et tv-kort og en antenneforbindelse (parabol eller antenneforening).

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-08-05 20:48

Jens C. Hansen wrote:

> Nix, for ifølge loven skal man også betale licens, selv om man
> kun har et tv-kort.

Jeg troede det var den diskussion, som pt. er oppe i medierne
eller er det kun streamet TV?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-08-05 21:18

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede det var den diskussion, som pt. er oppe i medierne
> eller er det kun streamet TV?

Nope, det er streamet TV der bliver diskuteret om.
Har man en funktionel TV-tuner i huset skal man betale licens, og så er det
såmænd ligemeget om den sidder monteret på kanariefuglen.
Det samme gør sig gældende hvis det er en FM radio-tuner, dog er FM radio
licensen dækket af TV-licensen.

Mvh
Benjamin

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 16-08-05 21:33

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> såmænd ligemeget om den sidder monteret på kanariefuglen.
> Det samme gør sig gældende hvis det er en FM radio-tuner, dog er FM radio

Der tror jeg altså, du tager fejl. Den tolkning af loven har DR vist fået no
go på fra Kultur-Brian.

En computer med TV-tuner-kort indbygget vil ikke blive opkrævet licens som
DR administrerer reglerne pt. Det er det, som flere spekulerer i (se
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=23213)

Hvordan DR vil forholde sig til IP-TV ved jeg ikke.

Men til det spørgsmål, som indledte det, så skal du altså blot have en
relativt hurtig computer og så blot købe et TV-tuner-kort. De fås for et par
hundrede kroner og op i mange tusinde.

De fås både i USB-version og i PCI-version, som skal monteres i PC'en. Har
prøvet begge versioner, og min erfaring er, at PCI-versionerne er mere
stabile, men også sværere at installere.

Denne side var behjælpelig, da jeg kiggede på kort i sin tid:
http://www.tv-cards.com/

Mvh.

Kasper Hyllested

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 16-08-05 21:31

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> såmænd ligemeget om den sidder monteret på kanariefuglen.
> Det samme gør sig gældende hvis det er en FM radio-tuner, dog er FM radio

Det kan godtvære det er streaming de taler om men læs lige dr's hp

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsektion=105&FaqId=6#

Spørgsmål:

Skal jeg betale licens, når jeg kun hører radio eller ser tv via nettet
på min pc’er?

Svar:

DR har besluttet aktuelt ikke at opkræve licens for pc’er,
mobiltelefoner m.m., som kan modtage radio- og tv-signaler. Denne
beslutning er bl.a. truffet under hensyn til det forholdsvist begrænsede
omfang, radio og TV brug har haft på fx nettet. DR har endvidere ønsket
en politisk beslutning om, i hvilket omfang licensen udbredes til at
omfatte andre apparater end de ”traditionelle” radio- og
fjernsyns-apparater.

Med udbredelse af apparater som pc’er, mobiltelefoner og lign. som kan
modtage radio- og tv-signaler, kan det ikke udelukkes, at licensen på
sigt også kommer til at omfatte disse apparater.

Fra : hansen

Dato : 16-08-05 22:34

> [...]
> såmænd ligemeget om den sidder monteret på kanariefuglen.
> Det samme gør sig gældende hvis det er en FM radio-tuner, dog er FM radio

Ja, og det gælder vel også for en mellembølgemodtager?

Fra : Argh

Dato : 16-08-05 21:12

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Nix, for ifølge loven skal man også betale licens, selv om man kun har et
> tv-kort.

Hvad er det så for noget Elmutanten snakker om idag? -er det streamet tv?
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=29325

Fra : Søren Helskov

Dato : 16-08-05 19:55

"Argh" <ohhhh@ohh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne tænke mig at se de gængse programmer -DR1 DR2 tv2 etc.. men jeg
> kunne jo godt tænke mig at spare kabelforbindelsen til TDC også.

du ka kun spare licens hvis du streamer...
Kan bla gøres herfra...
www.streamtv.dk
Det er så bare ikke gratis

Fra : KsNa

Dato : 16-08-05 22:44

> [...]
>
> Jeg kunne tænke mig at se de gængse programmer -DR1 DR2 tv2 etc.. men jeg
> kunne jo godt tænke mig at spare kabelforbindelsen til TDC også.

Husk, at hvis du har en video eller DVDoptager med egen tuner, så skal der
betales licens for disse modtagere.

Mvh
Kim