SD RAM problemer
Fra : Rado

Dato : 12-08-05 20:38

Jeg købte forleden i Føtex 512 MB SDRAM af mærket Dane-Elec. Da jeg så
prøvede den i mit kamera (Panasonic FZ10), viste det sig at en del at
billederne var korrupte. Jeg prøvede så at fylde kortet op med et
videoklip, men det kunne Quicktime ikke genkende som et format den
kunne afspille. Det har jeg aldrig oplevet før.

Jeg har i forvejen et 16 MB Panasonic kort, der fulgte med kameratet,.
samt et 256 MB Lexar, og de har leveret flere tusind fejlfrie billeder
i det års tid jeg har haft kameraet. Så jeg gik ud fra at det var
kortet der var noget galt med.

For at være helt sikker satte jeg så kortet i en normalt velfungerende
kortlæser, formaterede kortet FAT32 i Windows og fyldte det derefter
op med billeder, sammen med en MD5 checksum fil.
Da jeg så kørte MD5 check på billederne på kortet, var halvdelen af
dem korrupte eller manglede (filnavn kunne ikke genkendes). I
Stifinder var et par af mapperne fyldt med mapper og filer med
underlige tegn i filnavnet.

Jeg gik så ned i Føtex og fik kortet byttet til et nyt. Da jeg kom
hjem og testede det, var der nøjagtig samme problemer med det som med
det første - halvdelen af filerne var altid korrupte, når jeg fyldte
kortet op.

Ned og bytte igen. Her fortalte jeg så at det var det andet defekte
kort jeg havde fået. Jeg fik så at vide af ekspedienten at det måtte
være mit kamera der var problemet, for de havde ikke haft
reklamationer på det kort før. Jeg sagde så at jeg havde to andre
kort, og dem havde jeg aldrig haft et eneste problem med. Desuden
havde jeg testet dem på min PC også, og der virkede de andre kort også
fint. Så sagde han at det var min PC der var noget galt med. Efter
nogen diskussion frem og tilbage gav jeg op, det lød som om han ikke
rigtig vidste hvad han havde med at gøre, eller også forstod han ikke
rigtig hvor grundigt jeg havde testet kortet.

Han sagde bl.a. noget med at SD kort ikke altid fulgte samme standard,
og nogle mærker kunne ikke bruges sammen med visse kameraer. Det har
jeg nu aldrig hørt før.

Men enden på det blev at han gav mit et nyt kort - det tredje. Hvis
der så også var problemer med det, skulle jeg komme ned med kortet
sammen med mit kamera, så han kunne se om det var kameraet der ikke
var kompatibelt med kortet.

Så nu vil jeg - inden jeg pakker det nye kort ud for at teste det -
lige høre om der er nogen der har et bud på hvad problemet kan være?
Er der noget specielt ved 512 MB kort i forhold til 256 MB og
derunder, som jeg ikke er klar over? For jeg synes godtnok at det er
underligt at begge kort fejler på nøjagtig samme måde, både i kameraet
og på min PC, og at jeg åbenbart er den eneste der har oplevet dette.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 12-08-05 20:43

"Rado" skrev

> Han sagde bl.a. noget med at SD kort ikke altid fulgte samme standard,
> og nogle mærker kunne ikke bruges sammen med visse kameraer. Det har
> jeg nu aldrig hørt før.

Det har jeg hørt før i forbindelse med CANON IXUS 700
Se
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/8fbd8c306fd9a745/49baebd6d61d9469?lnk=st&q=sd+kort+canon+ixus+700&rnum=1&hl=da#49baebd6d61d9469

(linket skal klistres sammen til een linie)

<quote>
Har en super foto forhandler der siger at Canon først
lige er blevet opmærksomme på problemet.
Og at det ikke er mit kort, men et eller andet med controlleren
i selve kameraet....
</quote>

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 12-08-05 21:08

On Fri, 12 Aug 2005 21:43:04 +0200, "Thorkild Dalsgaard"
<tdalsgaard@despammed.com> wrote:

>"Rado" skrev

>Det har jeg hørt før i forbindelse med CANON IXUS 700

OK. Men så er der jo stadig spørgsmålet hvorfor der er de samme
problemer med kortlæser/PC? Af den tråd du henviser til fremgår det
netop at der ikke er nogen problemer med det nævnte Kingston kort når
man bruger en kortlæser.

Fra : Gert Medom

Dato : 12-08-05 20:51

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Rado
>
> Always listen to experts. They will explain what can't be done

Kender et lignende problem med kombinationen Nikon cp 4100 og Kingston
elite
pro SD ram. Får ca 33% af gangene når jeg starter kameraet at vide at
"this
card cannot be used". Det problem har jeg aldrig haft med mine to sandisk
kort.

Siger manualen/ hjemmesiden noget om, hvor store kort kameraet kan
håndtere???

/ Gert

PS: du kunne prøve at lave en chkdsk i xp på kortet for at c om kortet har
ødelagte clusters, men det hjælper jo ikke hvis kameraet har en anden
mening

Fra : Rado

Dato : 12-08-05 22:58

On Fri, 12 Aug 2005 21:50:41 +0200, "Gert Medom"
<Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>"this
>card cannot be used". Det problem har jeg aldrig haft med mine to sandisk

Jeg får ingen fejlmeldinger, nogle af billederne bliver blot korrupte.

>Siger manualen/ hjemmesiden noget om, hvor store kort kameraet kan
>håndtere???

Der står ikke nogen max. størrelse. men der er en tabel over
kortstørrelser/antal billeder, og der er 512 MB med som det største.
Så det skulle være OK.

>PS: du kunne prøve at lave en chkdsk i xp på kortet for at c om kortet har
>ødelagte clusters, men det hjælper jo ikke hvis kameraet har en anden
>mening

Jeg har som sagt testet kortet ved at fylde det med filer fra PC'en,
her er der det samme problem med mange korrupte filer, når man
derefter læser fra kortet.

Fra : Jacob

Dato : 13-08-05 00:09

> [...]
>

> --
> Rado
>
> Always listen to experts. They will explain what can't be done
Det lyder som om at føtex har købt en masse defekte kort.
muligvis er det din kortlæser der er dum. sådanne en har jeg haft. den
"smedrede" ca 500 billeder på en ferie. sur numse. prøv at se om det kan
læses i en ipaq. en ipaq er kendt for at have en ekstremt god læse egenskab.
de kan læse næsten hvad somhelst der virker.
Bor du i kbh området kan du jo kigge forbi.

Jacob

Fra : Rado

Dato : 13-08-05 03:24

On Sat, 13 Aug 2005 01:08:40 +0200, "Jacob" <bip@bop.dk> wrote:

> [...]
>læses i en ipaq. en ipaq er kendt for at have en ekstremt god læse egenskab.
>de kan læse næsten hvad somhelst der virker.

Well, det var faktisk kortlæseren der var problemet.

Jeg har lige opdaget at hvis jeg kopierer filerne direkte fra
Dana-Elec kortet via kameraets USB port, så er de OK. Og så faldt
mistanken jo på enten Windows eller kortlæseren. Jeg fandt så manualen
frem for at se om jeg kunne finde noget brugbart der, og ser så at de
skriver man skal downloade drivere fra deres website.

Det har jeg åbenbart gjort i sin tid, for jeg kan se de ligger i
mappen med drivere, og jeg antager at jeg også har installeret dem
dengang. Men de er åbenbart forsvundet igen, sandsynligvis fordi jeg
har reverteret til et tidligere Ghost image af systemet et par gange,
på grund af problemer. Og det image har åbenbart været fra før
driverne blev installeret. Jeg har ikke opdaget dette da kortlæseren
indlæser mine to andre SD kort lige godt både med og uden drivere. Men
det funker bare ikke med lige netop de her Dana-Elec kort, af en eller
anden grund.

>Bor du i kbh området kan du jo kigge forbi.

Takker mange gange for tilbudet men nu er problemet som sagt blevet
løst :)

Fra : Finn Egmose

Dato : 12-08-05 21:10

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

Prøv at formatere kortet med kameraets formateringsfunktion istedet for at
formatere det i en kortlæser. Det kan give problemer..

Mvh. Finn

Fra : Jacob

Dato : 12-08-05 21:33

> [...]
>

> --
> Rado
>
> Always listen to experts. They will explain what can't be done

Jeg ville benytte et andet mærke flash kort. jeg har selv brugt dan-elec i
mit minolta Z2 og de virker bare super. derimod har jeg haft problemer med
sandisk. de der kameraer er åbentbart ret fint følsomme hvad flash kort
angår. der har jo været noget bøv med at canon 20D ikke kunne sammen med et
lexorkort var det vist. der var det firmwearen på kortet der skulle skiftes.
jeg vidste slet ikke at der var firmweare på et cf kort.

Jacob