Hjælp til ekstrem langsom computer
Fra : The_holyfather

Dato : 12-08-05 09:28

Hjælp mig venligst med at få opklaret, hvorfor min computer er blevet
SÅ langsom.

For det første er computeren meget længe om at starte op, ca. 3-4
minutter

Når jeg så kører bare eet program, kan jeg knap nok bruge computeren.
Windows jobliste er næsten konstant oppe på 100 %
Mens jeg skriver dette indlæg søger jeg efter virus med Norton
Antivirus. Joblisten er på 100%
Downloader jeg noget med BitComet, kan jeg ikke se film eller høre
mp3. Filmen kører i slowmotion og mp3'erne hakker og sprutter.
Skal jeg pakke en dvd ud (4,5 gb) i Winrar, tager det over en time,
skal jeg efterfølgende brænde den tager det 40 minutter. Mine skiver
kører 8x speed. Bufferen farer op og ned, der er dog ingen
fejlbrændinger.

Vil jeg kopierer en fil på 700 mb fra et bibliotek til et andet, tager
det ca 15-20 min.

Redigerer jeg privatoptagelser i Windows Movie Maker, hakker den også
af sted.

Det er altså ikke kun et program man kan klantre for at smadre
computeren. Det er generelt alle programmer.

Jeg har checket for spyware med programmerne spybot og det der andet
populære program (Kan ikke lige huske hvad det hedder), og har fjernet
det den fandt.
Jeg har Norton Antivirus og Internet Security installeret med nyeste
opdateringer.
Har kørt Registry Mechanic for at slette overflødigheder
Har kørt Bootvis for at forbedre opstart

Kører med sidste nye drivere

Har et TT Xaser 3 kabinet m/ 7 blæsere, kører på fuld knald. Temp
føleren (i kabinettet) siger i øjeblikket 39 grader, mens MBM siger 34
grader for CPU Diode og 48 grader for CPU socket. Kører jeg processor
krævende ting siger min temp føler 42-43 grader mens MBM's stort set
er uændret

Har for noget tid siden udskiftet min cpublæser fra en Silverado MKII
til en Zalman 700B ALCU. Det fik temperaturen til at falde 20 grader

Har ligeledes for nylig udskiftet min PSU Fra en Enermax 350w til en
anden Enermax EG465AX-VE(G)FMA, 460W, pga. ustabilitet. Dette hjalp

Så jeg kan snart ikke finde på mere...

TT Xaser 3
AMD Athlon XP 2400+
Zalman 700B ALCU
Arctic Silver 3 kølepasta
Asus a7v8x Motherboard
Asus tv fm card
Palit FX5600 256 mb grafikkort
1024 mb ram DDr ram pc 2100 266 mhz (1x512 + 2x256)
120 gb maxtor HD 8 mb cache 7200 rpm ATA
60 gb Barracuda IV 7200 RPM ATA
Pioneer DVR 109
Plextor CDRW 401240A

Windows XP SP2

Fra : Lyrik

Dato : 12-08-05 09:43

"The_holyfather" <the_holyfather@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hjælp mig venligst med at få opklaret, hvorfor min computer er blevet
> SÅ langsom.
++++++++++++++++++
Mystisk!
Prøv Start=>kør=>msconfig og tryk <enter>
Gå ind i fanebladet <Start> og vælg deaktiver alle.
Så prøv om den kører. Du kan klikke dem til igen efterhånden (antivirus)
Kig også under fanebladet <Tjenester> og se om der kører noget som ikke er
Microsoft.

Hilsen
Jens

Fra : Hans

Dato : 12-08-05 10:26

The_holyfather wrote:
> [...]
> Windows jobliste er næsten konstant oppe på 100 %
> Mens jeg skriver dette indlæg søger jeg efter virus med Norton

Du famler lidt i blinde så længe du ikke finder ud af hvad det er som bruger
prosessorkraften.

Jeg vil anbefale dig at hente dette tool:

http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

Hans

Fra : The_holyfather

Dato : 12-08-05 11:33

Ok har hentet det og startet det. Jeg prøver at overføre en fil på 1,4
gb fra en partition til en anden. Det tager ca 20 minutter

I process Explorer står der i nederste venstre hjørne: CPU Usage ml
97,10% og 100%
Øverst står der under Process: Interrupts Under PID står der n/a under
CPU står der ml 88,6 og 100. Under Description står der Hardware
Interrupts

Det program der bruger næstmest CPU er Process Explorer. Det bruger ca
5

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-08-05 11:51

> [...]
> Interrupts
>
> Det program der bruger næstmest CPU er Process Explorer. Det bruger ca

Prøv at gå ind i Enhedshåndteringen og kig på dine IDE-controllere.
Et gæt fra mig er at de står til PIO-mode. Det gør at alle overførsler
til/fra HD skal ind over CPU'en. Det sløver selvsagt maskinen meget.

De skal i stedet stå til DMA eller Ultra-DMA.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : The_holyfather

Dato : 12-08-05 12:14

På primary IDE sidder min lille harddisk Som Master. Det er den jeg
booter fra. Den kører UDMA-5
Som slave på primary IDE sidder min store harddisk. Den har jeg det
meste data på. Den kører UDMA-6

På sec IDE har jeg så mine to brændere

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-08-05 13:08

"The_holyfather" <the_holyfather@hotmail.com> skrev
> Hjælp mig venligst med at få opklaret, hvorfor min computer er blevet
> SÅ langsom.

Post en udskrift af alle dine aktive processer, det er det eneste, man kan
gøre. Så må man gå dem igennem een for een!

Søg efter alle processer på google. Jeg er ret sikker på, at det er noget
virus eller anden form for malware.

Claus

Fra : MadHatter

Dato : 12-08-05 14:16

On Fri, 12 Aug 2005 10:27:37 +0200, The_holyfather
<the_holyfather@hotmail.com> wrote:

>Hjælp mig venligst med at få opklaret, hvorfor min computer er blevet
>SÅ langsom.

.... cut meget lang klage sang

Du burde nok henvende dig ovre i dk.edb.system.ms-windows, for det er
næppe hardwaren men din windows opsætning der driller...

Du har formentlig et-eller-flere programmer / processer der ligger i
baggrunden og sluger resourcer.

Derfor: Ryd op i kørende tjenester og programmer. SERVICES.MSC og
MSCONFIG.EXE er gode værktøjer i denne sammenhæng.

Norton Antivirus og Internet Security er notorisk kendt for at kunne
suge al saft og kraft ud af selv den hurtigste maskine. Har du
virkelig brug for disse programmer. Ofte er en bredbåndsrouter og
lidt sund fornuft en bedre løsning

>For det første er computeren meget længe om at starte op, ca. 3-4
>minutter

Den slags skyldes i reglen netværk under en-eller-anden form - Måske
et-eller-flere iikke-forbundne netkort / firewire kort der venter på
en DHCP-server der ikke er der. Den slags løses ved at samle
netkortene i en 'netværksbro' eller alternativt give dem fast
ip-adresse..

Kan også være windows der åbner vinduer til netværkssteder. Her er
løsningen at fjerne fluebenet i 'Gendan tidligere mappevinduer ved
logon'.

Fra : The_holyfather

Dato : 12-08-05 20:11

Det kan vel lige såvel være et hw problem. Eksempelvis en smadret
harddisk eller processor eller et varmeproblem etc. etc.

Har vedlagt logfil fra hijackthis. Jeg har ikke kunne finde noget
ondartet.

Har også haft den fornemmelse. Har prøvet at disable det. Det hjalp
ikke. Ville det mon hjælpe og afinstalere det?

Til ovenstående er du nok nødt til at give mig noget assistance
Hvordan er det lige jeg laver en netværksbro?
Og hvordan er det lige jeg fjerner fluebenet?

Fra : The_holyfather

Dato : 12-08-05 20:23

Er sendt til dk.binaer istedet

Fra : MadHatter

Dato : 12-08-05 22:53

On Fri, 12 Aug 2005 21:10:40 +0200, The_holyfather

>Det kan vel lige såvel være et hw problem. Eksempelvis en smadret
>harddisk eller processor eller et varmeproblem etc. etc.

Det lyder mest som et opsætningsproblem...

Harddiske med problemer laver mærkelige lyde, så der er du sjældent i
tvivl. Men du kan da for en god ordens skyld checke windows logbogen,
står der en række linier med læsefejl på harddisken har du lokaliseret
problemet.

Men iøvrigt vil hardware problemer oftest medfører at maskinen går ned
med Blue Screen Of Death...

>Har vedlagt logfil fra hijackthis. Jeg har ikke kunne finde noget
>ondartet.

Skal tjekke den lidt senere...

>Til ovenstående er du nok nødt til at give mig noget assistance
>Hvordan er det lige jeg laver en netværksbro?

Har du mere end eet netkort (kablede, trådløse og firewire) ?

Netkort er i reglen opsat til automatisk ip-adresse. Det er fint hvis
kortet er forbundet til et netværk med en DHCP-server. Men er kortet
ikke forbundet, vil det forsinke opstarten 30 - 60 sekunder.

Har du netkort der ikke er forbundet, bør du give dem en fast
ip-adresse. Det gør du i 'Netværksforbindelse': højreklik og vælg
'Egenskaber' for de relevante netkort, og vælg herefter Egenskaber for
TCP/IP-protokollen'

>Og hvordan er det lige jeg fjerner fluebenet?

Du skal ind i 'Mappeindstillinger' hvor du vælger fanebladet 'Vis' og
under 'Avancerede Indstillinger' finder du 'Gendan tidligere
mappevinduer ved logon'. Er der et flueben, fjerner du det ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-08-05 20:55

MadHatter wrote:
> Harddiske med problemer laver mærkelige lyde, så der er du
> sjældent i tvivl.

Det er du helt galt på den, en harddisk kan sagtens være defekt
selvom den ikke siger mærkelige lyde...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : The_holyfather

Dato : 14-08-05 13:21

Var allerede fjernet

Jeg har et alm. netkort med ledning, derudover har jeg et
firewirekort. Hvad har et firewirekort med et netforbindelse at gøre.
Jeg bruger det jo bare til mit videokamera?

Kan jeg give firewireforb. en hvilken som helst ip add.?

Fra : Lyrik

Dato : 12-08-05 22:29

> [...]
> minutter
>
> Når jeg så kører bare eet program, kan jeg knap nok bruge computeren.
oodag.exe som er Windows defragmentering står og kører. Så længe den
defragmenterer suges al kraft ud af maskinen.
Deinstaller også det Nortoncrap som bruger resten af ressourcerne. Og lad
den blive færdig med defragmentering.
Hilsen
Jens