hvilken bærbar ?
Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 20:52

Er der nogle der kan anbefale en bærbar computer (fabrikat - ikke model).

Jeg har brug for at få lidt information om de forskellige fabrikater - der
er jo mange på markedet (fx acer, fujitsusiemens, hp, imb, vega osv.)

Fx er der jo meget forskel i layout, skærm, tastatur mv.
Det _skal_ være en pc, hvor jeg selv uden de store problemer selv kan
opgradere med fx mere ram, større harddisk mv. - altså een hvor jeg kan
skrue bagpladen af og få adgang til den enkelte hardware i pc´en.

Hvor får jeg mest for pengene ?

Hilsen Palle

Fra : Max

Dato : 10-08-05 21:03

Hej Palle

> Jeg har brug for at få lidt information om de forskellige fabrikater - der
> er jo mange på markedet (fx acer, fujitsusiemens, hp, imb, vega osv.)

Skal ikke gøre mig til den store ekspert, men jeg har efterhånden købt
en del af disse bærebare. HP er idag den maskine der mekanisk er lavet
bedst, og vidst den eneste der leveres dockingstationer til. ACER er gode,
men lidt mere plastikagtige.

> Fx er der jo meget forskel i layout, skærm, tastatur mv.

Har lige set en ny generation bærbar med en utrolig flot skærm, men kan
ikke lige huske fabrikatet, vender tilbage imorgen med det :)

> Det _skal_ være en pc, hvor jeg selv uden de store problemer selv kan
> opgradere med fx mere ram, større harddisk mv. - altså een hvor jeg kan
> skrue bagpladen af og få adgang til den enkelte hardware i pc´en.

Glem det, køb det du skal bruge nu, og så skift den hvis dit behov ændres.
Jeg regner en levetid på en 2-3 år på sådan en hvis den virkelig bruges
som slævbar.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 10-08-05 21:24

Max wrote:

> Skal ikke gøre mig til den store ekspert, men jeg har efterhånden købt
> en del af disse bærebare. HP er idag den maskine der mekanisk er lavet
> bedst, og vidst den eneste der leveres dockingstationer til.

Jeg har nu en fin dockingstation til min Dell, så HP er vist ikke de
eneste, som kan klare det.

Jeg kan kun udtale mig positivt om min Dell, men jeg må indrømme, at jeg
ikke rigtig ved, hvordan den er, når det drejer sig om opgradering med
mere ram, harddisk eller lignende. Det har jeg ikke prøvet. Når jeg
vokser fra den, er det nok også tid til at købe en anden.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 23:11

Holst wrote:

> Jeg har nu en fin dockingstation til min Dell, så HP er vist ikke de
> eneste, som kan klare det.

*ALLE* IBM maskiner har stik til docking... De nye Dell har ikke. Jeg
havde en Dell Inspiron 8600, den havde stik til dock, jeg fik så en
Inspiron 6000 i erstatning, den havde IKKE stik til dock. (og den fik
Dell i øvrigt tilbage i hovedet, så fik jeg penge af dem og brugte dem
på en IBM hehe)

> [...]
> mere ram, harddisk eller lignende. Det har jeg ikke prøvet. Når jeg
> vokser fra den, er det nok også tid til at købe en anden.

Nu er HD og RAM jo nogle ting som er ret væsentlige for ydelsen og
rummeligheden, og de er heldigvis meget nemme at skifte på stort set
alle mærker

Fra : Henning

Dato : 11-08-05 08:02

>*ALLE* IBM maskiner har stik til docking... De nye Dell har ikke. Jeg
>havde en Dell Inspiron 8600, den havde stik til dock, jeg fik så en
>Inspiron 6000 i erstatning, den havde IKKE stik til dock. (og den fik

Du er forkert på den. Det er forkert at sige at de nye Dell ikke kan
bruges i docking. Alle i den professionelle serie, Latitude, er
forberedt til dockingstation.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Holst

Dato : 11-08-05 08:46

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> Inspiron 6000 i erstatning, den havde IKKE stik til dock. (og den fik
> Dell i øvrigt tilbage i hovedet, så fik jeg penge af dem og brugte dem

Man har måske sparet dockingstikket i low-end serien. Min Inspiron har
dockingstik, men jeg skal da ikke afvise, at den måske ikke vil have det
i dag, hvis jeg købte en ny. Men forleden, da jeg rodede rundt på Dells
side, havde nogle fra Lattitude-serie i hvert fald mulighed for en
dockingstation.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 21:15

Palle Johansen wrote:
> Er der nogle der kan anbefale en bærbar computer (fabrikat - ikke model).
IBM

> Jeg har brug for at få lidt information om de forskellige fabrikater - der
> er jo mange på markedet (fx acer, fujitsusiemens, hp, imb, vega osv.)

Vega, ShgNote, @-computer, alfanote og hvad de hedder, er nogle noname
mærker som diverse danske firmaer har lagt navn til - ikke noget jeg
ville købe

Acer, Fujitsu, HP, Toshiba, Dell osv. er nogle mainstream mærker, som
giver meget allround ydelse for pengene, men ikke ligefrem er nogle
særligt solide maskiner, og heller ik særlig små og lette i forhold til
ydelsen.

IBM er så mercedes-klassen som har nogle holdbare maskiner i gennemført
kvalitet, godt tastatur og pegeredskab, og som er forholdsvis små og
lette, og har god support og garanti

> Fx er der jo meget forskel i layout, skærm, tastatur mv.
Vær opmærksom på skærmopløsningen, jeg synes 1024*768 er alt for lidt
plads hvis man er vant til mere på den stationære. Heldigvis fås der små
14" modeller med 1400*1050 opløsning

> Det _skal_ være en pc, hvor jeg selv uden de store problemer selv kan
> opgradere med fx mere ram, større harddisk mv. - altså een hvor jeg kan
> skrue bagpladen af og få adgang til den enkelte hardware i pc´en.

Stort set alle laptops kan opgraderes med ekstra RAM ved at løsne en
skrue, og harddisken kan udskiftes let, i hvert fald på IBM og Dell, har
ik prøvet andre

Hvis du er studerende så kig på www.ok1.de, www.nofost.de og
www.campus-point.de

Fra : Esben

Dato : 10-08-05 22:28

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver meget allround ydelse for pengene, men ikke ligefrem er nogle
> særligt solide maskiner, og heller ik særlig små og lette i forhold til

Det er muligt du kun har kigget på Bilka-modeller, men hvad skal en bærbar
kunne holde til for at være særlig solid?

--
Esben

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 23:27

Esben wrote:
> [...]
>

> Det er muligt du kun har kigget på Bilka-modeller, men hvad skal en bærbar
> kunne holde til for at være særlig solid?

Min Dell inspiron 8600 kunne i hvert fald ikke holde til at blive slæbt
frem og tilbage mellem skole og hjem. Plasticen omkring skærmen knækkede
efter 8 mdr, og igen 6 mdr efter reparationen. Skærmen gik i stykker,
opladeren gik i stykker osv. osv.

De fleste laptops jeg har siddet med, har været af samme knirkende
knasende plastickvalitet som den Dell maskine...

Skal dog ik kunne sige om Dells nyere Latitude modeller er af bedre kvalitet

Hvorimod min IBM T43 har en metal-agtig overflade og langt mindre
knirken og knasen når man holder om den eller åbner/lukker låget

Fra : Henning

Dato : 11-08-05 08:04

> [...]
>knasende plastickvalitet som den Dell maskine...
>
>Skal dog ik kunne sige om Dells nyere Latitude modeller er af bedre kvalitet

Du sammenligner to forskellige serier og prislejer. Inspiron er til
hjemmebrug, Latitude er til professionelt. Inspiron er primært
plastickabinet, Latitude er letmetal.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-08-05 19:17

Henning wrote:

> Du sammenligner to forskellige serier og prislejer. Inspiron er til
> hjemmebrug, Latitude er til professionelt. Inspiron er primært
> plastickabinet, Latitude er letmetal.

Det er vel relevant nok at nævne, at kvaliteten en anden serie hos dell
er bedre end det billige plastic på inspiron?