PC med startproblemer
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-08-05 20:40

Min pc er begyndt at skabe sig.

Er den kold skal der mange forsøg til at starte og den kan lave flere
forskellige ting:

1) Bare sort skærm
2) Bipper 2 gange
3) Bipper uafbruft
4) Kommer op med melder ingen diskettedrev, der så virker alligevel
5) Starter Windows op med går ned igen
6) Starter Windows op, men fryser i velkomstbilledet

Kommer den endelig op, kan den køre i timevis uden problemer.

Jeg har kørt forskellige hardware diagnostics-programmer, som jeg har fundet
på nettet, men disse har ikke afsløret noget.

Hvor skal jeg starte?

Mvh/Pft

Jesper

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 20:51

Jesper Nielsen skrev:

> 2) Bipper 2 gange

Er ofte et tegn på RAM-fejl.

> 3) Bipper uafbruft

Også ofte RAM-fejl, så det var nok det første, jeg ville tjekke.

Se f.eks.:
<http://dades.joor.net/article_fitxers/1592/bios.beepcodes.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-08-05 21:05

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> 6) Starter Windows op, men fryser i velkomstbilledet
>
> Kommer den endelig op, kan den køre i timevis uden problemer.

Skal det forstås derhen, at den aldrig starter op første gang når den
er kold, men efterhånden som den bliver varm, starter den bedre og
bedre, indtil den er varmet helt op, så kører den fejlfrit?

Kan vi få en liste over hardwaren i den, inkl. mærke og modelnummer på
alle stumperne i den?

Mit umiddelbare gæt er defekte kondensatorer i PSU eller på bundkort,
men jeg vil gerne se listen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-08-05 18:29

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> alle stumperne i den?
>
> Mit umiddelbare gæt er defekte kondensatorer i PSU eller på bundkort, men

Ja, det er rigtig forstået. Jo varmere den bliver, jo bedre starter den.

Det er en bambus computer. Hvordan trækker jeg snedigst en hardware liste
ud.

Bundkortet er også en af mine teorier, men jeg har ikke kunnet finde et
diagnosticsprogram, der ville afsløre det.

Jesper

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-08-05 21:32

Jesper Nielsen wrote:

> Det er en bambus computer. Hvordan trækker jeg snedigst en hardware liste
> ud.

Hvis det var Linux du brugte, så var det bare at skrive kommandoen
'lspci', men da jeg kan se at det er Outlook Express du bruger, så er
det nok Everest Home Edition, du skal have fat i.

http://lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Du kunne også bare åbne kabinettet og tage kortene ud - der trænger
sikkert til at blive muget ud, hvis du har haft den PC længe og ikke
har gjort det før.
Pas dog på med ikke at zappe noget af indmaden med statisk
elektricitet - en støvsuger kan nemt give nogle ret kraftige stød,
hvis mundstykket er af plastik.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-08-05 20:21

> [...]
> en støvsuger kan nemt give nogle ret kraftige stød, hvis mundstykket er af

Nu sender den ikke noget signal til skærmen (har prøvet med anden). Jeg må
låne et grafikkort et sted.

Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-08-05 06:04

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> "Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Nu sender den ikke noget signal til skærmen (har prøvet med anden). Jeg må
> låne et grafikkort et sted.
>
> Jesper
Den er ikke på nettet, selv om den er tændt. Det må være bundkortet.

Jesper

Fra : Peter

Dato : 07-08-05 22:38

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kørt forskellige hardware diagnostics-programmer, som jeg har
> fundet på nettet, men disse har ikke afsløret noget.

Jeg ville starte med at tjekke spændingen på bios backup batteriet.

Peter B

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-08-05 18:32

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville starte med at tjekke spændingen på bios backup batteriet.
>
> Peter B
Sony CR2032?

De koster vel ikke noget?

Jesper

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-08-05 21:17

Jesper Nielsen wrote:

> Sony CR2032?
>
> De koster vel ikke noget?

En 10'er i nærmeste Harald Nyborg.
De blev ret billige, efter at de nye diode-cykellygter med dem i kom
på markedet..

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-08-05 20:20

> En 10'er i nærmeste Harald Nyborg.
> De blev ret billige, efter at de nye diode-cykellygter med dem i kom på
> markedet..

Har skiftet batteri, men det var ikke det.

Jesper