Hvem sælger støvfilter?
Fra : Tomas Pedersen

Dato : 07-08-05 15:53

De er udsolgt hos studiedata, hvem har dem ellers? Til 80 og 92 mm
blæsere.

Tomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-05 15:12

"Tomas Pedersen" <patina@IngenDaaseskinkeTakwebspeed.dk> skrev

> De er udsolgt hos studiedata, hvem har dem ellers? Til 80 og 92 mm
> blæsere.

Kan du ikke bare bruge det, man køber til støvsugere?

Claus

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-08-05 20:25

On Mon, 08 Aug 2005 16:11:46 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Kan du ikke bare bruge det, man køber til støvsugere?

Hvis du mener de der skumgummipuder, så nej, der kommer slet ikke luft
nok igennem. Dog gad jeg godt finde et billigere alternativ til dem
studiedata har.

Tomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-08-05 20:38

Tomas Pedersen <patina@IngenDaaseskinkeTakwebspeed.dk> crashed Echelon
writing news:pan.2005.08.08.19.25.10.441233@IngenDaaseskinkeTakwebspeed.dk:

> Hvis du mener de der skumgummipuder, så nej, der kommer slet ikke luft
> nok igennem. Dog gad jeg godt finde et billigere alternativ til dem
> studiedata har.

Kan ikke huske om det var i stoejgruppen men et par strømpebukser skulle
være fint effektive.

--
Bjarke Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-05 12:06

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev

> Kan ikke huske om det var i stoejgruppen men et par strømpebukser skulle
> være fint effektive.

Det kan man også, men problemet med strømper er, at de har en struktur, som
gør, at de hurtigt bliver stoppet til, fordi de er så tynde, og dermed ikke
har ret meget fysisk plads til partiklerne.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-05 12:04

> [...]

> Hvis du mener de der skumgummipuder, så nej, der kommer slet ikke luft
> nok igennem. Dog gad jeg godt finde et billigere alternativ til dem

Det er heller ikke dem, jeg mener. Jeg mener rigtige støvfiltre. Alle
moderne støvsugere har en lille fatning foran motoren, hvor man kan sætte et
almindelig støvfilter, og du kan i specialbutikker for støvsugere købe dem i
store størrelser, så du selv kan klippe dem ud. Du kan sikkert også få dem
hos en isenkræmmer.

Alternativt kan du bruge noget i stil med disse: www.tersgov.dk/filter.jpg

Det er nogle kunststof "karklude" som jeg har købt i føtex i deres
kassemarked. De koster en ti'er for en pakke med seks styk, og de fungerer
glimrende som filtre. Jeg bruger dem både i min støvsuger, luftpumpe til min
malerpistol samt luftkompressor/ministøvsuger til PC rensning. Det er ikke
stof, men sådan noget ubeskriveligt presset materiale, lidt ligesom
overfladen på "renslet", men det er ikke skumgummi. Det er absolut fuld
gennemstrømning, men alligevel kan de gange støv og andre partikler.

Hvis du sender mig porto samt adresse, så kan jeg sende dig en pakke, næste
gang jeg kommer i føtex.

Claus

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 10-08-05 17:12

On Wed, 10 Aug 2005 13:03:40 +0200, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> almindelig støvfilter, og du kan i specialbutikker for støvsugere købe dem i
> store størrelser, så du selv kan klippe dem ud.

Min støvsuger er monteret med et filter af 5mm tykt skumgummi.

> Du kan sikkert også få dem
> hos en isenkræmmer.

Det må jeg prøve.

> [...]
> overfladen på "renslet", men det er ikke skumgummi. Det er absolut fuld
> gennemstrømning, men alligevel kan de gange støv og andre partikler.

Det lyder som dem jeg har under navnet "altmulig klude", noget kviltet
kunststof. De kan sikkert bruges i en støvsuger, men til en
computerblæser kommer der slet ikke luft nok gennem.

Tomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-08-05 10:36

> [...]

> kunststof. De kan sikkert bruges i en støvsuger, men til en
> computerblæser kommer der slet ikke luft nok gennem.

Jo, på mine gør der. Du skal bare sikre dig, at det er lavet af det rigtige
materiale. Jeg har lige lavet en prøvemåling, og disse klude tager *mindre*
end 2% af luften, og det er mere end godt nok!

Men det er vigtigt, at det er det rigtige materiale, og at det har en vis
tykkelse. Hvis et filter skal fungere uden at stoppe til, så skal de have et
stort overfladeareal, hvor partiklerne kan fanges i, eller lukker man for
luftgennemstrømningen.Det er derfor, at nylonstrømper ikke er anvendelige
som luftfiltre, der er næsten inegn overflade areal, fordi stoffet er så
tyndt.

Claus

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-08-05 13:37

> [...]
> gennemstrømning, men alligevel kan de gange støv og andre partikler.
>
> Hvis du sender mig porto samt adresse, så kan jeg sende dig en pakke,

Nu har jeg været i 2 forskellige Føtex, en Kvickly og i Bilka, og jeg
simpelhen ikke finde noget, der liger de "karklude". I mangle af bedre har
jeg så købt en pakke Kleenair klip-selv filter til støvsugere, men jeg synes
ikke rigtigt, at der kommer nok luft igennem (bruger selvfølgelig kun
motorfilteret og ikke det meget tætte partikkelfilter). Hvilken Føtex
Handler du i? Og har du evt. et billede af pakken?

mvh Frank

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 18:30

Der er nok ikke nogen af jer der har børn, hva´ ???

Hvis i havde børn, ville i vide, at man i de fleste supermarkeder kan købe
nogle fine skumgummi-servietter til de små børns numser... Disse kommer i en
vakum-indpakning med 50 stk. til 10-20 kr.

Disse er perfekte til montering i computere !

Så i må ud og lede efter en børnefamilie

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 19-09-05 14:44

On Sun, 07 Aug 2005 16:52:44 +0200, Tomas Pedersen wrote:

> De er udsolgt hos studiedata, hvem har dem ellers? Til 80 og 92 mm
> blæsere.
Jeg fandt nogle hos vcore.dk. Desværre har de kun 80 og 120mm,
tilgengæld koster et 80mm kun 17 kroner.

Tomas