Overføre data mellem computere
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-08-05 11:35

Hej

Jeg har to computere, en bærbar og en stationær, og jeg vil gerne overføre
en del data (flere GB) fra den stationære til den bærbare. Begge computere
har netkort (det har de vel når de kan gå på internettet via et kabel). Kan
jeg bare bruge mit "internetkabel" mellem de to computere til at overføre
data? eller er der noget farligt i det? Kan man gøre det på en anden måde?
Kræver det noget specielt program eller er det bare lige til når jeg slutter
dem sammen?

Mvh. Hans

Fra : News

Dato : 07-08-05 12:06

Hej

Nej du kan ikke bruge dit internetkabel, du skal have et kabel som er
krydset, og nej du skal ikke bruge noget special program du kan bruge
netværksforbindelse i windows.

Hilsen

Lars

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-08-05 12:16

Ok tak for svaret!

Så jeg skal altså bare købe et netværkskabel som er krydset?

Mvh. Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-05 12:38

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev

> Så jeg skal altså bare købe et netværkskabel som er krydset?

Du må komme med flere informationer, hvordan er dine computere sat til
Internettet?

Er de sat til samtidig? Beskriv din opsætning og dit udstyr!

Hvis du eksempelvis har en router med indbygget switch, så er det
udelukkende kun et spørgsmål om at oprette et netværkssted i windows, så er
der fri adgang.

Hvis du ikke har en switch, så køb en billig een, det er langt det nemmeste,
og så er begge dine maskiner på nettet samtidig. det vil de ikke være med
den direkte forbindelse via et krydset netkabel, uden at du skal lave
unødigt meget om på systemet.

Claus

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-08-05 12:53

"Claus Tersgov" skrev
[snip]
> [...]
>
> Hvis du eksempelvis har en router med indbygget switch, så er det
> udelukkende kun et spørgsmål om at oprette et netværkssted i windows, så
[snip]

Ok. Jeg har en stationær computer (AMD 1,6 GHZ, 512 MB ram, 40 GB HD, CD
brænder, netværkskort) med Windows XP home, og en bærbar (IBM Thinkpad R50e,
1,6 GHz, netværkskort, trådløst netkort(?), CD brænder) med Windows XP pro.
I min lejlighed er der to stik, en til telefon og en til internet. Jeg ved
ikke så meget om de tekniske detaljer, men når jeg skal på internettet med
f.eks. min stationær forbinder jeg computeren og stikket i væggen med et
kabel. Jeg tror at stikkene på kablet hedder RJ45. I svaret til Kai
Harrekilde-Petersen har jeg skrevet hvad der står på siden af de to kabler
som jeg har.

Jeg har kun et stik i lejligheden, så begge computere er ikke sat til på
samme tid. Jeg skal skifte mellem dem.

Desuden er der USB-ind/udgange på begge computere, men det eneste jeg bruger
USB til er når jeg skal overføre billeder fra mit digital kamera, samt til
musen på bærbaren.

Jeg har vist ikke noget router med eller uden switch, da ikke hvis dette er
noget eksternt.

Ellers ved jeg vist ikke så meget mere....

Mvh. Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-05 13:38

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev

> I min lejlighed er der to stik, en til telefon og en til internet. Jeg ved
> ikke så meget om de tekniske detaljer, men når jeg skal på internettet med

Ok, så køber du blot en billig netværks switch. Dem kan du finde på
edbpriser eller hos din foretrukne leverandør, Bilka eller noget helt
tredie. Den koster under kr 200,- og så skal du blot have tre almindelige
netværkskabler. Så sætter du switchen til vægstikket i uploadporten eller
port 1 og så dine maskiner i hver sin port.

Så er begge maskiner på nettet, idet jeg formoder, at du har en form for
bolignet med automatisk tildeling af IP adresse.

Når begge maskiner er tilsluttet switchen, så er det bare at lade windows
finde den anden maskine, evt. skal du følge guiden "opret hjemmenetværk". Så
kan du selv bestemme, hvilke diske og mapper, der skal deles.

****MEN!!****

Hvis du gør det på denne måde, så er der nogle sikkerhedsaspekter, du skal
være opmærksom på. Når "deling" er aktiveret, så skal du bruge en firewall,
så andre på netværket ikke kan komme ind på dine maskiner. Enten kan du
bruge XP's indbyggede, eller du kan f.eks. bruge den gratis version af
Zonealarm, den er glimrende. Husk også at sørge for, at dine windows er
fuldt opdaterede altid.

Afhængigt af strukturen på dit bolignet, så er det vigtigt, at du er sikret,
når du bruger "deling". Hvorvidt du er udsat er ikke til at svare på, når
man ikke kender din internetforbindelse i detaljer.

Alternativet er et USB link kabel. Det koster noge få hundrede kroner og
hvis du har USB highspeed, så er det endda hurtigere end almindeligt 100mbit
netværk. Jeg har købt denne i Aldi, og den fungerer fremragende:
www.tersgov.dk/usblink.jpg

Såvidt jeg husker, så kan den bruges med det medfølgende software, uden at
"deling" er aktiveret, men jeg er ikke helt sikker.

Ellers er der jo løsningen med et krydset kabel direkte mellem maskinerne.
Der skal du også aktivere deling, og den skal du så huske at slå fra, når du
sætter maskinerne på Internettet.

Claus

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-08-05 12:15

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> writes:

> [...]
> Kræver det noget specielt program eller er det bare lige til når jeg slutter

Hvis du vil koble de to computere direkte sammen, skal du
sandsynligvis*) bruge et såkaldt krydset kabel Ethernet kabel.

Ellers burde der ikke være nogle ben i det - det er ikke farligt og du
behøver ikke noget særligt program til det. Dog skal det siges at ftp
er væsentligt mere effektiv til at overføre filer end Windows
Explorer. www.ncftp.com har en udemærket kommandolinie klient, som
kan tage hele directory strukturer på een gang. Der findes også nogle
grafiske ftp værktøjer, men dem må du selv lede efter.

*)Nogle NICs har det såkaldte auto MDI/MDI-X indbygget, og de kan så
godt køre på et normalt patch-kabel. Hvis den ene eller begge kan
køre Gigabit Ethernet, så er det bare at bruge et standard
patch-kabel, da GbE standarden inkluderer auto-MDI/MDI-X.

Kai

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-08-05 12:33

"Kai Harrekilde-Petersen" skrev
[snip]
> [...]
> køre Gigabit Ethernet, så er det bare at bruge et standard
> patch-kabel, da GbE standarden inkluderer auto-MDI/MDI-X.

Mange tak for svaret! Hvad er en/et NIC? Hvordan ved jeg om jeg har
MDI/MDI-X indbygget?

Jeg har i øvrigt to nætværkskabler:

På den ene står der:
FTP 26AWGx4P CAT SE PATCH CORD CABLE TEST TO EIA TIA 568A 0801

På den anden:
UTP ENHANCED CAT.5 PATCH ISO/IEC 11801 & EN 50173 & TIA/EIA 568A 3P VERIFIED
FOR GIGABIT ETHERNET-24AWGX4P TYPE CM(UL) C(UL) CMH E164469

Mvh. Hans

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-08-05 13:59

> [...]

> [snip]
> [snip]
>
> Mange tak for svaret! Hvad er en/et NIC? Hvordan ved jeg om jeg har

NIC er en forkortelse for Network Interface Card, dvs det kort/de
chip(s) som forbinder computeren med netværket. Dem har du jo :)

Den simpleste lakmus-test for om en af kortene har auto-MDI/MDI-X er
at forbinde computerne med netværkskabel, og se om 'link' dioderne
lyser og computerne kan se hinanden.

Du kan ikke skade computerne ved at prøve.

> Jeg har i øvrigt to nætværkskabler:

[snip]

Det siger kun noget om hvilke typer kabel du har. Begge er Categori 5e
kabel, og er derfor mere end rigeligt kode til at sende 1Gbit/s.

Du har to (ok, tre) muligheder: gå ud og købe et krydset kabel, lave
det selv, hvis du har adgang til RJ45 stik og crimp-tang, eller
sluttelig koble computerne til en switch med almindelige patch kabler.

Kai

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-08-05 17:25

Hans J. Jensen wrote:
> [...]
> Kræver det noget specielt program eller er det bare lige til når jeg slutter

Det nemmeste er nok at du bare køber en router med indbygget switch, den
fås for et par hundrede. Så kan du have begge maskiner på samtidig, og
routeren sørger for at der ikke er adgang udefra, til de filer og mapper
som du deler. Samtidig bliver dine maskiner kun set som én computer af
resten af bolignettet, hvilket kan være en fordel alt afhængig af hvor
mange begrænsninger der er på dit net...

Når begge maskiner er på nettet, kan du som andre nævner, køre guiden
med netværksdeling, eller du kan aktivere det manuaelt, spørg evt om råd
i dk.edb.system.ms-windows

Når du alligevel skal du og shoppe en router, kan du med fordel købe en
trådløs, så du kan flytte din laptop rundt i boligen og stadig være på
nettet. Her er det selvfølgelig vigtigt at du sørger for at kryptere det
trådløse net, hvilket vil være beskrevet i manualen til den trådløse
router, du kan evt. spørge mere i dk.edb.netvaerk.traadloest

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-05 14:53

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev

> Det nemmeste er nok at du bare køber en router med indbygget switch, den

NEJ!

(Bemærk smileyen ..)

Det er absolut ikke det nemmeste, når han ikke har mere styr på netværk. Han
skal være forsigtig med at tilslutte en DHCP server til bolignettet. Det kan
give andre brugere problemer, og kan betyde, at bolignettets router skal
nulstilles. Sluttelig er der flere bolignet, som slet ikke tillader, at man
kobler en DHCP server til nettet, så han skal være opmærksom på, hvad han
laver.

Claus

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-08-05 21:30

Claus Tersgov wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev

> NEJ!
>
> (Bemærk smileyen ..)
Det må da være fordi du er ironisk...

> Det er absolut ikke det nemmeste, når han ikke har mere styr på netværk. Han
> skal være forsigtig med at tilslutte en DHCP server til bolignettet.

DHCP serveren kører kun på LAN portene... Stikket i hans væg sætter han
selvfølgelig i WAN porten på routeren

> [...]
> kobler en DHCP server til nettet, så han skal være opmærksom på, hvad han

Som sagt, DHCP serveren er ikke aktiv på andet end den lokale side af
hans router - og INGEN kan udefra se, om han har købet en enkelt PC til
stikket eller om det er en router der deler hans IP på flere PCer.

De aller fleste routere virker out of the box, man smider internet i WAN
stikket og et par computere på LAN stikkene, og så er nettet oppe og
køre, evt efter genstart af maskinerne

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 10-08-05 05:33

install netbeui, og et krydset kabel mellem de 2 maskiner.
pris 10-15 kr
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-05 12:15

> [...]

> hans router - og INGEN kan udefra se, om han har købet en enkelt PC til
> stikket eller om det er en router der deler hans IP på flere PCer.

Det er ikke korrekt.

Jeg kan nævne flere bolignet, der har haft problemer med en løs DHCPserver
bl.a. vores eget. Her kan de se, hvad kabelnettet måtte udsende til alle
deres brugere: www.tersgov.dk/dhcpadvarsel.jpg

Og da du eller jeg ikke kender hans netopbygning, så kan du ikke være så
skråsikker. Desværre er der masser af bolignet, hvor ikke alt er lavet
hensigtsmæssigt.

Claus

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 13:21

Claus Tersgov wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev

> Det er ikke korrekt.

JO det er korrekt

> Jeg kan nævne flere bolignet, der har haft problemer med en løs DHCPserver
> bl.a. vores eget. Her kan de se, hvad kabelnettet måtte udsende til alle
> deres brugere: www.tersgov.dk/dhcpadvarsel.jpg

Denne advarsel går som der står primært på f.eks. ISDN routere. Det er
tydeligt, at det som er sket, er at nogen har tilsluttet en LAN port på
deres router direkte til bolignettet, og så siger det sig selv at DHCP
serveren forstyrrer. Der er jo netop ingen WAN ethernet port på en ISDN
router, da ISDN routeren forbinder via en ISDN linje.

> Og da du eller jeg ikke kender hans netopbygning, så kan du ikke være så
> skråsikker. Desværre er der masser af bolignet, hvor ikke alt er lavet
> hensigtsmæssigt.

Jo, jeg ved hvordan en router fungerer, WAN porten og LAN portene er
100% adskilte, det eneste som slipper igennem er den trafik brugeren
selv vælger skal gå ud fra routeren, og evt. de porte brugeren åbner.
Og DHCP serveren er KUN aktiv på LAN siden af routeren, på WAN siden
kører der en DHCP client, som sørger for at routeren får tildelt en IP,
ligesom en PC ville gøre det.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 08-08-05 09:28

[snip]

Tak for alle svarene! Nu er jeg sikker på at jeg nok skal finde ud af noget.

Mvh. Hans