Vedr. hardwareprobs og Windows (samt tidli~
Fra : Niller

Dato : 06-08-05 08:42

Hej venner!

Aller først lad mig sige tusind tak til alle jer der har svaret på mit
indlæg, som i sagens natur ligger noget længere nede i "bunken"
news:42edefe3$0$7385$ba624c82@nntp02.dk.telia.net men jeg vil i dag eller i
morgen lige knytte kommentarer hertil, men indtil videre vil jeg dog lige
sige, at jeg sætter stor pris på og er meget taknemmelig for den hjælp jeg
fik i forbindelse med mit spørgsmål i nævnte tråd.

Det jeg lige vil skrive her er til de der ikke ved det endnu - at det efter
min mening bedst kan betale sig enten ikke at købe en ny pc lige nu, eller
undlade at bruge Windows som OS, idet Windows Vista (tidligere kendt under
navnet Longhorn) tilsyneladende stiller nogle urimelige krav til pc'en, og
jeg synes lige jeg vil poste adressen på en artikel jeg faldt over på nettet
tidligere i dag, hvor det fremgår, at såfremt man skal bruge Windows Vista
(og det skal man jo på et tidspunkt, da XP support og opdateringer udløber
den 31.12.2006), at så skal man hen og investere i en ny pc-skærm og
tilsyneladende en ny pc da den hardware der ligger i de nuværende slet ikke
er kompitabelt med Windows Vista.

Det sætter jo i hvert fald mig i et dillemma, for jeg står og skal have fat
i en ny pc med noget bedre hardware end min nuværende, men jeg kan forstå,
at dette egentlig ville være total-i-orden spild af penge og investere i nyt
Hardware nu (eller har jeg forstået det helt forkert?). Nu ved jeg godt, at
dette ikke er Windows nyhedsgruppen, men eftersom det kan dreje sig om en
kostbar udskiftning af hardware, skærm og dermed helt nyt pc-system har jeg
da i hvert fald fået den klare opfattelse at jeg nok i stedet skal prøve at
opgradere det gamle dyr til pc jeg har nu. Jeg vil jo gerne have en
DVD-brænder, men jeg aner ikke om den kan køre under en Intel Celeron 733
MHz processor, 256 MB RAM (jeg mener dog 256MB Ram og en HD på 20 GB skulle
være nok til en brænder), men er 733 MHz ikke for lidt hastighed, hvis man
vil brænde i DVD format (ved godt jeg bevæger mig på kanten af Drev-gruppen
nu, men jeg synes det hele er lidt blandet, da det jo trods alt er min
nuværende pc's hardware og evt. fremtidige hardware der er min største
bekymring). Jeg har jo altid kørt Windows, men som een så rigtigt skriver
ifm. min tidligere forespørgsel, ja, så kan det Windows XP blive et
problem - men da jeg ikke kender andre styresystemer, udover at have hørt
navnet Linux og Unix og jeg slet ikke aner og det er kompitabelt med det
meste Hardware føler jeg mig lidt låst nu. Jeg kunne jo godt købe en ny pc
lige nu, med masser af lækker Hardware og så køre med XP indtil
opdateringerne udløber om 1½ år, men det føler jeg ligesom er penge smidt
lige ud af "Window'et" så at sige

Nogle råd...?

Mange hilsner og god weekend
Niller

(bemærk, min afsender email adresse er fake pga. store spamproblemer for
tiden)

Fra : Niller

Dato : 06-08-05 08:55

Artiklen jeg omtalte mht. hardware og Windows Vista glemte jeg at poste
hvilket jeg undskylder, men hermed er den:
http://www.computergeil.dk/?artikelid=4451

Mvh
Niller

Fra : N/A

Dato : 06-08-05 10:46

Fra : Niller

Dato : 06-08-05 10:46

Sune skrev:

Niller: >>Det jeg lige vil skrive her er til de der ikke ved det endnu - at
det efter

> Selvfølgelig kan det det.
> Man får aldrig købt en ny PC hvis man venter på det der er 'lige rundt om
> hjørnet'.

Hej Sune! Mange tak for dit svar, og jeg håber da, nu hvor du har gendrevet
alle mine påstande, at du har ret, for jeg er bestemt ikke interesseret i,
at det forholder sig som jeg har skrevet, virkeligt! Men jeg er dog uenig
i, at man i _dette_ specielle tilfælde bør købe en pc lige nu, hvor Vista
ventes til foråret, netop pga. det jo ikke er en "mini-opdatering", og
selvom XP selvfølgelig kan køres efter 31.12.2006 er jeg ikke tryg ved, at
Microsoft ikke udsender opdateringer til at lukke sikkerhedshuller m.v.
efter denne dato. Selvfølgelig skal man ikke blive ved med at vente - og tro
mig, det har jeg heller ikke lyst til - men min mening er, at såfremt man
vil køre Windows ville det være spild af penge at investere i noget der
måske ikke kan køre på det nye system, men det er bare mig selvfølgelig. For
at give et eksempel. Jeg var lige ved at købe en Acer Stationær Pc indtil
jeg fandt ud af, at den ikke kunne køre MS Windows XP Home eller Pro med
sikkerheds pack 2, og hvis den ikke kunne køre sp2, tvivler jeg på, at jeg i
ro og mag til efteråret kunne installere Vista. Sikkert er det dog, at den
maskine jeg havde fået kig på hos Acer (ligesom en anden havde samme
problemer med en Amitech PC), umuligt kunne køre service pack 2, og det kan
godt være det er en bagatel for en professionel bruger, for man kan
selvfølgelig installere en masse andet sikkerhedsprogrammer m.m., men det er
ikke en bagatel for mig, at det OS jeg bruger ikke kan opdateres på adækvat
vis, når nu producenten af Softwaren kraftigt anbefaler det. Så har jeg ikke
lyst til at skulle ud i alle mulige spekulationer om, hvorvidt den eller den
firewall beskytter min pc ordenligt. Med mindre jeg er helt sikker på,
hvordan jeg kompenserer for eks. servicepack 2 ifa. en ordentlig firewall og
antivirus m.v., ville jeg ikke føle den store glæde ved at bruge pc'en,
endsige smide 10K væk efter udstyr jeg måske kun kan bruge på
tilfredsstillende vis i 1½ år. Det har jeg heller ikke råd til. Men som
nævnt: det er bare mig!

<snip>

> Det er ikke sandt. Ingen kender de endelige krav endnu.

Nej, naturligvis ikke - men jeg ville ønske jeg gjorde. Usikkerheden er nok
til jeg ikke vil ud at bruge flere tusinde på nyt udstyr. Havde jeg dit
kendskab til edb ville situationen sikkert være en helt anden, men det har
jeg ganske givet ikke.

<snip>

> Det er heller ikke sandt. Højst kan det være på tale at du har brug for
> det nyeste nye hardware
> såfremt du har brug for alle de nyeste nye funktioner Vista kommer til at
> byde på.
> Ellers ikke.

Yep netop - men hvis jeg har brug for det nyeste nye hardware for at bruge
de nyeste funktioner i Vista, _eller_ for at det kører tilfredsstillende, så
kan det jo være, at det er mere end blot et grafikkort der skal udskiftes.
Man ved jo ikke hvor meget hardware der skal udskiftes, for selvfølgelig vil
jeg gerne kunne køre Vista tilfredsstillende.

Men bortset fra det, ja, så håber jeg da at jeg har fuldstændigt uret i alt
hvad jeg og enkelte andre skriver (det er sjældent jeg ønsker at modparten
har ret i en "diskussion", men jeg håber inderligt det forholder sig så
"ufarligt" som du henviser til) .... og det var ikke sarkasme, men oprigtigt
ment Sune!

Hav en fortsat rigtig god weekend og tak for svar
Mvh
Niller

Fra : Sune

Dato : 06-08-05 11:07

On Sat, 6 Aug 2005 11:46:26 +0200, "Niller" <thisisnotavalid@emailaddressNOSPAM.com> wrote:

> Men jeg er dog uenig
>i, at man i _dette_ specielle tilfælde bør købe en pc lige nu, hvor Vista
>ventes til foråret, netop pga. det jo ikke er en "mini-opdatering"

Det sagde de også om Windows ME, Windows 2000 og Windows XP etc.
Det gik ganske glimrende.

> [...]
>Microsoft ikke udsender opdateringer til at lukke sikkerhedshuller m.v.

Så kan du jo installere Vista .

> Jeg var lige ved at købe en Acer Stationær Pc indtil
>jeg fandt ud af, at den ikke kunne køre MS Windows XP Home eller Pro med
>sikkerheds pack 2,

Det siger mere om Acer PCer end Windows.
Hvis man ikke kan installere SP2 på en nyindkøbt PC bør man købe et andet mærke.

Mon ikke blot der var tale om et par drivere der ikke var opdateret til SP2 endnu?

> og hvis den ikke kunne køre sp2, tvivler jeg på, at jeg i
>ro og mag til efteråret kunne installere Vista.

Hvis Acer ikke engang vil frigive nye drivere sådan at en nyindkøbt PC kan køre SP2 bør du holde dig
langt væk fra Acer.

> [...]
>kan det jo være, at det er mere end blot et grafikkort der skal udskiftes.

Det tror jeg ikke på.
En 1 år gammel PC kunne ganske glimrende køre Windows 2000 dengang Windows 2000 blev frigivet.

Jeg nægter at tro på at Microsoft frigiver et OS der ikke kan køre tilfredsstillende på 1 år gammelt
hardware.

Det er muligt at der er nogle af de nyeste hardware mæssige features der ikke kan køre fordi der
ikke er tænkt på dem endnu. (ligesom dengang USB , WIFI etc blev populært), men du vil kunne benytte
99% af de almindeligeste features.

Mvh
Sune

Fra : Niller

Dato : 06-08-05 13:07

Sune skrev:

> Det sagde de også om Windows ME, Windows 2000 og Windows XP etc.
> Det gik ganske glimrende.

Ja, det gik da bedre end forventet i hvert fald. Det eneste, der ikke
fungerede hos mig var et CD drev, men der installerede jeg en brænder som
fungerede fint med XP PRO SP2 (hov, det rimede

> Så kan du jo installere Vista .

hehehe

> Det siger mere om Acer PCer end Windows.
> Hvis man ikke kan installere SP2 på en nyindkøbt PC bør man købe et andet
> mærke.

Helt enig, men jeg ved bare ikke, hvor omfattende det er. Jeg ved at HP
Pavillion også har nogle problemer, men der gives i det mindste en mulighed
for at downloade nogle drivere, så det fungerer med SP2. Jeg overvejer en
Life PC, men jeg ved ikke, hvordan den fungerer, bortset fra jeg har hørt
det er en god pc, men i butikken kunne de ikke garantere, at den kunne køre
med SP2.

> Mon ikke blot der var tale om et par drivere der ikke var opdateret til
> SP2 endnu?

Jo, det skulle man tro, og det håbede jeg også på, men ACER udtalte
nogenlunde sådan om den sag: "såfremt pågældende ACER pc er produceret før
1. oktober 2004, kan det godt være at det ikke er muligt at installere SP2,
hvorfor der henvises til www.acer.com, og hvor der er en liste over ACER
pc'ere som er testet med SP2! Dog kan det godt være, at din ACER pc
alligevel kan køre service pack 2 selvom den ikke er listet, blot den i så
fald er produceret efter 1. oktober 2004, men der gives ikke nogen garanti
herpå". Jeg ved blot ikke, hvornår en bestemt pc er produceret. Eks. kunne
jeg godt tænke mig en ACER Aspire T630, men denne er ikke listet, ligesom
jeg heller ikke kan få et klart svar på om den er "shipped" efter 1.10.04
Butikken tør heller ikke at garantere noget her. Mht. den Amitech jeg
nævnte fik pgl. klart at vide, at "Amitech ikke kunne forudsige Service Pack
2 opdateringen, og at pgl. kunde måtte affinde sig med, at den ikke kunne
køre med SP2" (igen, nogenlunde det de skulle have svaret den bedrøvede
kunde, som dog havde købt pc'en til sin, er jeg noget overbevist om, store
fortrydelse.

> Hvis Acer ikke engang vil frigive nye drivere sådan at en nyindkøbt PC kan
> køre SP2 bør du holde dig
> langt væk fra Acer.

Det har du helt ret i - og jeg har også opgivet tanken om en ACER.

> Det tror jeg ikke på.
> En 1 år gammel PC kunne ganske glimrende køre Windows 2000 dengang Windows
> 2000 blev frigivet.

Ok, ja, men jeg håber da, at det samme er tilfældet med Windows Vista. Som
nævnt håber jeg bestemt ikke jeg har ret i mine bange anelser Personligt
er jeg dog lidt ked at, at man allerede "opgiver" Windows XP da jeg synes
det er et kanongodt styresystem, som jeg mener de burde udvikle i stedet for
at udskifte... men okay, der skal jo penge i kassen, så Bill Gates ikke går
sulten i seng

> Jeg nægter at tro på at Microsoft frigiver et OS der ikke kan køre
> tilfredsstillende på 1 år gammelt
> hardware.

Jeg vil helst heller ikke tro det - men frygter det så meget, at jeg ikke
tør købe en ny pc, før den leveres med Windows Vista eller jeg finder et
andet styresystem. I øvrigt synes jeg at Vista virker som et stort
spionprogram. Jeg forstår godt, at man gør hvad man kan for at komme
piratkopiering til livs, men jeg troede faktisk at den sikkerhed der er i
forbindelse med XP var i top på det område, men det er selvfølgelig en helt
anden sag....

> [...]
> ikke kan køre fordi der
> ikke er tænkt på dem endnu. (ligesom dengang USB , WIFI etc blev

.....og i så fald ville jeg være en glad mand, Sune ...altså hvis jeg
skulle blive nød til at købe en ny pc forinden (i fald nærværende brænder
sammen), og det viser sig, at det hele virker... men hvordan kan man tjekke
produktionsdatoen førend man har købt pc'en... det er jo det....! Kender du
nogle gode mærke pc'er, når nu jeg ikke er sikker i selv at konstruere en
fra bunden med egne hænder?

Tak for din kommentar!
Med venlig hilsen
Niller

Fra : Inge

Dato : 06-08-05 17:45

> Det har du helt ret i - og jeg har også opgivet tanken om en ACER.

Hej
Jeg købte en Acer Veriton med Win XP Pro i august 2004 og installerede SP2
da den udkom, (bestilte cd-en hos Microsoft), og jeg må sige at jeg har
absolut ingen problemer har haft. Så måske du alligevel ikke behøver at
opgive tanken om Acer hvis du gerne ville have det mærke.

mvh
Inge