Computer vil ikke starte op første gang...~
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-08-05 10:56

Hejsa
Jeg prøver lige igen igen, da mit tidligere indlæg har puttet sig.

Efter jeg er kommet hjem fra en uges ferie for små 4 uger siden, er min
computer begyndt at opføre sig lidt underligt. Når jeg tænder for den
stopper den lige inden den skal til at lede efter en bootdsk i
diskettedrevet. Så trykker jeg reset, og så vil den gerne starte op. Den
skal dog evt. have 2-3x reset, og 2.-3. gang kan den godt finde på at stoppe
under indlæsning af windows. Når den er startet op kører den fint i flere
timer, også med spil. Hvad søren kan det være? En HD det ikke vil spinne op
så hurtigt, eller hvad?

Soltek 75KAV
Athlon 1,4 GHz (ikke XP)
2x256 MB RAM
Creative GF2 GTS 32 MB
SB Live 1025 player
2x netkort
Seagate baracuda 200 GB (bootdisk)
Seagate baracuda 60 GB
NEC 3200A DVD-rænder
DVD-drev
Diskettedrev
360 W Cheiftec PSU

HJÆLP!
mvh Frank

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-08-05 11:38

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> timer, også med spil. Hvad søren kan det være? En HD det ikke vil spinne op

Bundkortet er fra den generation med defekte kondensatorer, så se
efter om de buler opad (de skal være normalt være helt flade i toppen).
Det kunne også være kondensatorerne i PSU'en.

Du kan finde billeder af defekte kondensatorer på

http://www.motherboardrepair.com/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-08-05 14:10

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Bundkortet er fra den generation med defekte kondensatorer, så se efter om
> de buler opad (de skal være normalt være helt flade i toppen).
> Det kunne også være kondensatorerne i PSU'en.

Jeg tror sørme at du har ret. Kondensatorene omkring cpu'en buler op, og der
er faktisk lidt tøret snask på toppen af nogle af dem. Hmmm... det havde jeg
nok aldrig selv gættet men så længe at det ikke er mine diske, der er
noget galt med, går det nok. Er ved at kigge på ny computer i forvejen

mvh Frank

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-08-05 16:36

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> nok aldrig selv gættet men så længe at det ikke er mine diske, der er
> noget galt med, går det nok. Er ved at kigge på ny computer i forvejen

Det er trods alt noget billigere kun at skifte bundkortet, og du kan
stadig købe bundkort med Socket A, så du kan genbruge din nuværende
processor.
Alternativt, et nyt bundkort med en anden processor er vel heller ikke
dyrere end en hel PC.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-08-05 17:09

> [...]
> processor.
> Alternativt, et nyt bundkort med en anden processor er vel heller ikke

Den er ved at halte en hel del efter i de nyere spil. En Athlon 1,4 GHz og
GF2 GTS med 32 MB RAM er ved at være for lidt (selvom at jeg faktisk spiller
f.eks. HL2 og CSS på den). Derfor har jeg kig på et nyt bundkort, en Athlon
64, nyt grafikkort og ram (det gamle er SD RAM).

mvh Frank

Fra : Erling Grau

Dato : 05-08-05 14:06

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op kører den fint i flere timer...
> også med spil. Hvad søren kan det være? En HD det ikke vil spinne op

Ram-fejl kan være mulighed. Windows er meget følsom opg tolerer ikke mindste
brist. Prøv evt. at tage klodserne ud og boot skiftevis med den ene og den
anden.

Erling

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-08-05 14:14

"Erling Grau" <egu@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ram-fejl kan være mulighed. Windows er meget følsom opg tolerer ikke
> mindste brist. Prøv evt. at tage klodserne ud og boot skiftevis med den

Også når den ikke engang vil lede efter en bootdiskette, og når den kører
fint i flere timer i windows og belastet med spil?

Men jeg kunne selvfølgelig lige prøve en memtest.

mvh Frank