PC helt død. Røg. Haster: PSU eller bundko~
Fra : Jonas Worsøe

Dato : 02-08-05 10:19

Min søster flyttede sin PC nogle cm da der pludselig lød et smæld og
(vitsnok) kom der røg ud af maskinen. Jeg var ikke til stede da det skete
igår, men den er nu komplet død, og jeg skal reparere den idag (helst).
Maskinen var slukket da det skete, så hvad kan det mon være?
Det er en HP D530. Hvis det nu er PSU'en, kan jeg så købe en alm. std. PSU
og sætte i istedet?
Kan bundkortet være brændt af hvis maskinen var slukket?
Jeg skal ud og købe en ny PSU idag, og sætte den i i aften, men det ville
være fjollet, hvis det ikke er det, så jeg kunne godt bruge lidt teknisk
indsigt (erfaring med smæld og røg). På forhånd tak.
/jonas

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 02-08-05 10:49

On Tue, 2 Aug 2005 11:18:53 +0200, Jonas Worsøe <ng004@godmode.dk>
wrote:

> [...]
>Maskinen var slukket da det skete, så hvad kan det mon være?
>Det er en HP D530. Hvis det nu er PSU'en, kan jeg så købe en alm. std. PSU

muligvis, der er flere HP D530

nøjagtig hvilken model er der tale om og hvor gammel og hvilken cpu

Jeg ville satse på PSU eller motherboard se efter nogle kondensatorer
der kan være sprunget. Men tag den gamle psu med med til den lokale
pc forhandler.

Hvis det er en special HP psu, så er det nok billigere at købe en ny
computer og flytte det der kan flyttes, HP Compaq etc er urimeligt
dyre med psu

>Kan bundkortet være brændt af hvis maskinen var slukket?

ja der er strøm på den selv om den er "slukket"
slukket i den forbindelse er på vægen.

Fra : Jonas Worsøe

Dato : 02-08-05 11:20

On Tue, 02 Aug 2005 11:49:17 +0200, complexFJERNES@pc.dk wrote:

> muligvis, der er flere HP D530
>
> nøjagtig hvilken model er der tale om og hvor gammel og hvilken cpu
Det er minitower modellen (såkaldt convertible, fordi den i teorien kan
lægges ned
Jeg ved ikke p.t. hvilken cpu der er i, og jeg kan ikke huske hvor gammel
den er... vistnok 1-2 år.

> Jeg ville satse på PSU eller motherboard se efter nogle kondensatorer
> der kan være sprunget. Men tag den gamle psu med med til den lokale
> pc forhandler.
Ja, det er jo inde i dem, røgen ligger og venter på at komme ud, har jeg
hørt.
Jeg håber sandelig ikke det er bundkortet, for det ville være en ordentlig
omgang at skifte ud. Men med andre ord mener du ikke jeg umiddelbart kan
antage at det er PSU'en?

> Hvis det er en special HP psu, så er det nok billigere at købe en ny
> computer og flytte det der kan flyttes, HP Compaq etc er urimeligt
> dyre med psu
Ja, det regnede jeg med. Jeg håber sandelig det er en standard type.
Jeg vil lige tage ned til en HP forhandler (f.eks. Multimediaworld,
Falkoner Allé) og checke hvilken type det er.

> ja der er strøm på den selv om den er "slukket"
> slukket i den forbindelse er på vægen.
Ja, det vil sandelig også blive gjort fremover!!

Tak for dit svar.

Fra : Henning

Dato : 02-08-05 12:25

>Jeg ved ikke p.t. hvilken cpu der er i, og jeg kan ikke huske hvor gammel
>den er... vistnok 1-2 år.

Den er formodentlig solgt med tre års garanti - har du checket med HP?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 11:17

"Jonas Worsøe" <ng004@godmode.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være fjollet, hvis det ikke er det, så jeg kunne godt bruge lidt teknisk
> indsigt (erfaring med smæld og røg). På forhånd tak.

Prøv lige at kigge på noget så banalt som netledningen. Hvis maskinen har
stået presset op mod en væg eller lign. kan den ha' fået et knæk lige ved
aflastningen. Jeg synes ikke det lyder ret sandsynligt at "indmaden" futter
af ved flytning, selvom atx-forsyningen står med spænding på.

mvh
Ebbe

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 02-08-05 18:51

On Tue, 02 Aug 2005 11:18:53 +0200, Jonas Worsøe wrote:

> [...]
> være fjollet, hvis det ikke er det, så jeg kunne godt bruge lidt teknisk
> indsigt (erfaring med smæld og røg). På forhånd tak.

Noget i den stil kan opleves hvis strømstikket, det fra stikkontakten i
væggen til strømforsyningen, sidder lidt løst.

Tomas

Fra : william

Dato : 02-08-05 20:41

Hej Jonas.
Hvis det er PSUén der er futtet af (med et "smæld" mv) kan man som regel
lugte det.
Skru den ud, og tá en sniffer - lugter det af brændt elektronik - så er der
stor sandsynlighed for at den er feset af.