Print til Pixma over netværk
Fra : Tom

Dato : 01-08-05 22:11

Jeg overvejer at købe en Canon Pixma printer, sandsynligvis en IP4000 da den
har parallelport.

Den skal nemlig tilkobles, så jeg kan udskrive til den over netværket, og
jeg har en D-link print server med 2 parallel porte.

Spørgsmålet er, vil det komme til at virke fornuftigt eller mister jeg noget
funktionalitet når printerne ikke sider direkte tilkoblet til PC'en.

Jeg ved at den kan fås i en "R" version som har indbygget netkort, den er
dog ca. Kr. 700 dyrere.

Er der nogen som har erfaringer med at udskrive til en Pixma over netværk ?

/Tom

Fra : Hans

Dato : 01-08-05 22:35

Tom wrote:
> [...]
> den er dog ca. Kr. 700 dyrere.
>
> Er der nogen som har erfaringer med at udskrive til en Pixma over

Du mister sansynligvis en del printerfunktioner, såsom statuspanel og
blækniveau, noget som jeg ikke ville undvære. Jeg ville helt klart vælge R
modellen, og stadigvæk være sikker på at have alle funktioner.

Det er nemlig ikke så smart at løbe tør for blæk, da du kan risikere at
ødelægge en varmetråd i printerhovedet.

Hans

Fra : Mads

Dato : 01-08-05 23:17

On Mon, 1 Aug 2005 23:34:31 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Det er nemlig ikke så smart at løbe tør for blæk, da du kan risikere at
>ødelægge en varmetråd i printerhovedet.

Min Pixma 4000 nægter at skrive ud hvis en blækpatron er løbet tør.
Den starter med at advare om lav blækbeholdning i meget god tid
og når en patron er tom, så går den slet ikke igang med at printe en
side ud, så risikoen for at ødelægge noget er meget begrænset.

Man får dog ikke de advarsler over netværket, men må hen og se
dem på den PC der har printeren tilsluttet.

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Hans

Dato : 01-08-05 23:32

Mads wrote:

> [...]
>
> Man får dog ikke de advarsler over netværket, men må hen og se
> dem på den PC der har printeren tilsluttet.

Den er jeg med på, men de advarsler får man ikke på en printserver, da
tovejs-kommunikationen højst sansynligt ikke kommer til at fungere. Jeg
mener det er for lemfældigt at stole på blæktankenes indikatorer, og
specielt hvis der bruges uoriginale. Jeg har et NAS-drev med indbygget
printserver, som direkte understøtter Pixma serien, men også her mangler
kommunikationen tilbage fra printeren, som i dette tilfælde er en IP5000.

Der er efter min mening for mange jokere i dette tilfælde.

Hans

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-08-05 11:20

Den 01.08.2005 kl. 23:34:31 skrev Hans <nospam@kvik.org.invalid>:

> Du mister sansynligvis en del printerfunktioner, såsom statuspanel og
> blækniveau, noget som jeg ikke ville undvære. Jeg ville helt klart vælge
> modellen, og stadigvæk være sikker på at have alle funktioner.
Har selv en ip4000 som kører fra en anden pc via netværket.
Her kan jeg godt se blæk indhold over netværket.

Du vælger egenskaber for printer>vedligeholddelse
og tryk på start status overvågning

Når den sidder via en print server bruges der samme driver og du stadig
kunne se status overvågning.

Men ellers så er patronerne gennesigtige (de orginale) så man
kan nemt se hvor blæk der er tilbage.

--
Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Hans

Dato : 02-08-05 13:46

Anders Pedersen wrote:

> Har selv en ip4000 som kører fra en anden pc via netværket.
> Her kan jeg godt se blæk indhold over netværket.

Det var jeg heller ikke i tvivl om.

> Du vælger egenskaber for printer>vedligeholddelse
> og tryk på start status overvågning
>
> Når den sidder via en print server bruges der samme driver og du
> stadig kunne se status overvågning.

Er det noget du helt specifikt har prøvet, eller gætter du bare?

Det siger sig selv at du bruger den samme driver. Der findes ganske enkelt
ikke andre, men det er ingen garanti for at alle funktioner bliver ved med
at virke.

> Men ellers så er patronerne gennesigtige (de orginale) så man
> kan nemt se hvor blæk der er tilbage.

Ja, men fra det punkt hvor tanken tilsyneladende er tom, og til printeren
melder at den er tom, er der faktisk en del siders udskrift tilbage i den.

Hans

Fra : Anders Pedersen

Dato : 02-08-05 16:14

Den 02.08.2005 kl. 14:45:50 skrev Hans <nospam@kvik.org.invalid>:

> Det var jeg heller ikke i tvivl om.

> Er det noget du helt specifikt har prøvet, eller gætter du bare?

Ja jeg har prøvet det.
Det kræver selvfølvfølgelig at printeren er tænt

--
Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen