USB æske
Fra : Jesper

Dato : 29-07-05 10:56

Hej

Jeg har købt en G3 Metal Gear Box
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98554 rigtig lækker) til min
gamle maxtor disk for at kunne bruge disken med USB2 i windows xp på min
stationære. I starten (i forgårs) kunne jeg fint bruge disken, hvor jeg
lavede lidt videoredigering. Jeg havde glemt at nogen siger at man bør
"unmounte " enheden når man vil slukke ned eller ikke bruge den mere.
-Betyder det egenligt meget i winxp?

Nå, men jeg skulle også lige bruge disken i min bærbare med windows 2000
som vistnok kun har USB1 (kan ikke lige huske det). Det går også fint
den første gang, men anden gang fryser den mens den var ved at flytte
nogle filer. Og så er fanden løs! Win2k er ikke glad hvis man ikke
unmounter på den rigtige måde. Det er faktisk muligt at miste data.

Siden da har jeg haft enheden frem og tilbage mellem bærbar og
stationær. På stationær vil enheden ikke længere vises i stifinder. På
bærbar vil den godt vises fra start, men hurtigt bliver windows langsom
og ustabil. Det er efterfølgende nærmest umuligt at unmounte enheden og
den meddeler blot at enheden er optaget og ikke kan kobles fra på
nuværende tidspunkt.

Bærbar er en Compaq presario og stationær er den her :
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=355

På stationær har jeg her til aften prøvet at fjerne USB enhederne én
efter én i hardware konsollen, men min disk virker stadig ikke.

Hjælp.

Jesper

Fra : John

Dato : 29-07-05 13:51

On Fri, 29 Jul 2005 11:56:07 +0200, Jesper
<wolfman3214Fjern@Dettehotmail.com> wrote:

> [...]
>lavede lidt videoredigering. Jeg havde glemt at nogen siger at man bør
>"unmounte " enheden når man vil slukke ned eller ikke bruge den mere.

Dette gør man blot ved enkeltklikke på ikonet for usb-enheden på
nederste ikon-bjælke i windows. Så kommer der en besked 'Fjern
usb-enhed'.
Baggrunden for at gøre sådan, at man ikke afbryder evt. cache-indhold.
Data-overførslen kan være igang fra cache (en buffer).

> [...]
>
>På stationær har jeg her til aften prøvet at fjerne USB enhederne én
>efter én i hardware konsollen, men min disk virker stadig ikke.

Jeg bruger meget sådanne usb-harddiske. Jeg har aldrig set sådanne
problemer.

Jeg kan dårligt tilskrive det andet end for lidt ram og for lidt
harddisk plads på den bærbare (til swap).

Jeg arbejder aldrig på sådan en usb-harddisk. Den anvendes kun som
flytte-rum.

En enkelt gang har jeg været på den:

hvis strømforsyningen i usb-enheden er dårlig. Så kan fil overførsel
ophøre og windows opdager det ikke !

For eksempel ved backup: kopiere en masse over på usb-enheden. Ved
start på jobbet overføres indekset (folderne) og fil-overførslen til
dem starter. Efterfølgende viste de fleste foldere sig at være tomme.
Dårlig strømforsyning, - jeg fik en ny.
Husk derfor denne backup regel: flyt aldrig. Men kopier og slet. Dette
går også hurtigere. Man kan checke inden man sletter.

Nå, men jeg har faktisk ikke rigtigt svar på dit spørgsmål.
Bruger naturligvis windows commander. www.ghisler.com

Men vedrørende XP kontra 2000: de er lige gode til usb (bortset fra at
xp med sp2 kan usb 2.0).

mvh

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-07-05 14:45

> [...]

>(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98554 rigtig lækker) til min
>gamle maxtor disk for at kunne bruge disken med USB2 i windows xp på min

...cut

> [...]
>
>På stationær har jeg her til aften prøvet at fjerne USB enhederne én
>efter én i hardware konsollen, men min disk virker stadig ikke.

Lyder som om der er gået ged i filsystemet - Prøv at lade windows køre
en 'Fejlsøgning' på drevet (Kig under fanebladet 'Funktioner' i
'Egenskaber' for USB-drevet).

Alternativt kan du prøve at re-formattere USB-disken.

<mlr>

Fra : Jesper

Dato : 30-07-05 16:16

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> 'Egenskaber' for USB-drevet).
>
> Alternativt kan du prøve at re-formattere USB-disken.

Jeg kan ikke engang få lov til at undersøge disken eller drevene for
fejl. Hjælp, hvad gør jeg?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-07-05 17:44

Jesper <x@xxx.com> wrote:

>Jeg kan ikke engang få lov til at undersøge disken eller drevene for
>fejl. Hjælp, hvad gør jeg?

Problemet kan jo ligge flere steder: Måske er der ged i computerens
opsætning, controlleren i usb-kassen kan være gået, eller måske er selve
disken færdig..

Derfor må du gå systematisk frem. Foreslår

- Du først prøver at tilslutte usb-disken til en anden computer...

- Hvis ikke det hjælper, piller du harddisken ud af usb-kassen og
monterer den på IDE-controlleren i din computer. Kan du stadig ikke få
kontakt til disken, er den færdig. Så må du en tur i byen efter en ny
harddisk.

<mlr>

Fra : Jesper

Dato : 30-07-05 20:05

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> monterer den på IDE-controlleren i din computer. Kan du stadig ikke få
> kontakt til disken, er den færdig. Så må du en tur i byen efter en ny

Jeg har nu fået æsken til at virke med bærbaren. Jeg fjernede "usb
lagerenheden" fra enhedshåndteringen og genstartede derpå. Nu tror jeg
det virker på bærbaren. Så skal jeg også have æsken til at virke med min
stationære.
Jeg tror, at jeg har opdaget at stikkene på æsken er skrøbelige. Jeg kom
nemlig til at skubbe æsken hen ad bordet imens bærbaren flyttede en stor
stak data, og så gik den helt agurk og det endte med at jeg måtte
genstarte og lave kopieringen påny. Er godtnok for ringe hvis der er
fejl eller dårlig konstruktion på æsken.

Jeg vender tilbage når jeg får koblet æsken til min stationære igen.

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-07-05 20:23

"Jesper" <wolfman3214Fjern@Dettehotmail.com> skrev

> lavede lidt videoredigering. Jeg havde glemt at nogen siger at man bør
> "unmounte " enheden når man vil slukke ned eller ikke bruge den mere.
> -Betyder det egenligt meget i winxp?

Ja...

> [...]
> nogle filer. Og så er fanden løs! Win2k er ikke glad hvis man ikke
> unmounter på den rigtige måde. Det er faktisk muligt at miste data.

Det er måske derfor ens OS returnerer en fejlmeddelelse, når man ikke lukker
sine USB lagerenheder korrekt?

Claus