Holdbarhed m.m. vedr. hyldebærsaft
Fra : Kent

Dato : 06-09-05 07:49

Hej

Nu er det snart ved at være tid til at lave hyldebærsaft, men
der går jo nok en uge, inden hyldebærerne er helt modne.
Jeg skal lave det selv for første gang. Sagen er, at jeg er
helt vild med hyldebærsuppe .

Meningen er, at jeg vil koge saften ud vhja. en saftkoger,
jeg har anskaffet mig.

Tilsætter i citronsyre i saften, når den er kogt - eller hvad?

Hvad vil I tro, saftens holdbarhed vil være, hvis den opbevares
i et køkkenskab. Jeg vil hælde saften på Atamon-skyllede
½- og 1½ liters sodavandsflasker. Hvis det er muligt, vil jeg
gerne undgå at fryse flaskerne. Jeg har pladsmangel i fryseren .

Tak.

Kent.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-05 13:34

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ½- og 1½ liters sodavandsflasker. Hvis det er muligt, vil jeg
> gerne undgå at fryse flaskerne. Jeg har pladsmangel i fryseren .

Du kan lave to ting:

Hyldebærsuppe:

1 kg friske hyldebær skylles. De groveste stilke klippes bort. Sammen med
1 stk hel kanel,
2 hele nelliker og
skal af 1 citron koger under låg i 20 minutter med
1½ liter vand. Saften sies, sødes med
100 g melis og koges med æblebåde fra
2 æbler.
100 g melboller tilsættes. Suppen jævnes med
2 spsk. Ideal jævning A, der er rørt ud i 1 dl vand. Suppen jævner med det
samme.

Ved ikke hvorfor suppen skal jævnes efter at melboller er tilsat, men gætter
mig til at Idealjævning er kartoffelmel. Og kartoffelmel må ikke koge.
Personlig har jeg fået hyldebær suppe med tvebakker og ved ikke hvordan det
er med melboller.
Men det er i hvertfald den friskeste måde at få hyldebærsuppe på.
(Tørsleffs Den røde Kogebog)

Ellers er der jo hyldebærsaft:

Rå hyldebærsaft:

1 kg hyldebær, 650 g melis, 3 sure æbler, 1 tsk. citronsyre, ½ tsk.
atamonpulver eller 1 tsk flydende atamon.

Ribbede, skyllede bær røres med sukker, rå revne æbler, syre og atamon med
mellemrum nogle dage, til sukkeret er smeltet. Saften fyldes i vidhalsede
flasker, der bindes til dagen efter.

Kogt hyldebærsaft.

1 kg hyldebær, ½ liter vand, 3 sure æbler.
Til hver liter siet saft: 500 g melis, 1 tsk citronsyre, ½ tsk atamonpulver
eller 1 tsk flydende atamon.,

Bærrene skylles og behøver ikke at ribbes fint, de grove stilke fjernes.
Bærrene og de ituskårne æbler overhældes med halvdelen af vandet og koges
til bærrene brister. Mosen hænges til afdrypning i saftposen. Når saften er
løbet fra koges mosen igen med resten af vandet da man aldrig får saften
helt ud ved første kogning.
De to safter måles, blandes og bringes i kog. Sukker og citronsyre tilsættes
og saften gives et hurtigt opkog.
Saften skummes, tilsættes atamon og fyldes i varme flasker, der bindes til
med det samme.
Kvaset kan koges af med vand for 3. gang til suppe samme dag.

(Tørsleffs Den grønne Syltebog)

Og nåja en syltetøj fra samme bog:

Grevinde syltetøj.

500 g ribbede hyldebær, 500 g æbler, 350 g melis, ½ tsk. atamonpulver eller
1 tsk. flyden atamon.

De ribbede hyldebær sænkes på en sigte i koldt vand, skylles og afdryppes.
Æblerne skylles, deles og befries for blomst, stilk og kernehus. De snittes
fint og blandes med bærrene. Frugten varmes sagte under låg og koges ca. 15
min. til æblestykkerne er møre. Sukkeret drysses i og koges med 10. min.
under omrøring. Atamon tilsættes. Marmeladen fyldes i varme, atamonskyllede
glas, der bindes til med det samme.

Hvis glas og flasker er absolut rene og enten skoldet eller atamonskyllede
burde (kogt) saft og syltetøj holde i mindst et år uåbnet og mindst en måned
efter åbning. Og det er absolut minimums angivelser.
Har ingen erfaring med holdbarhed på rå saft.

mvh
Jørgen

Fra : Kent

Dato : 06-09-05 15:43

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er med melboller.
> Men det er i hvertfald den friskeste måde at få hyldebærsuppe på.

Lyder til at være en fin opskrift, men jeg vil bare være lidt
tilbageholdende
med at bruge den. For det første vil jeg jo koge en masse saft ud
fra en stor mængde hyldebær en dag, så jeg har saft vinteren ud - mindst!
Saften skal fortrinsvis bruges til suppe. Men jeg kan bruge din opskrift
som udgangspunkt. Dog skal suppen helst smage som "vor mor lavede den",
hvis du forstår .

Når min mor lavede hyldebærsuppe for mange år siden, tog hun simpelthen
den usødede, rene hyldebærsaft op fra fryseren eller skabet, varmede den
og tilsatte sukker, æblebåde og rosiner + jævning. Intet andet! Og det
smagte simpelthen så fuglene synger . Men nu er det jo, jeg tænker, at
saften vist helst skal tilsættes syre for holdbarhedens skyld, men er jeg
helt galt på den?

Men på et tidspunkt vil jeg prøve din opskrift!

Er der ikke andre end mig, der kan finde på at bruge opbevaret
saft til suppe???

Din opskrift på marmelade lyder rigtigt spændende!

Tusind tak for svaret!

<klip>

Kent.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-05 17:06

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke andre end mig, der kan finde på at bruge opbevaret
> saft til suppe???

Jo da.

Du behøver ikke tilsætte citronsyre for holdbarhedens skyld - men hvis du
ikke koger hyldebærrene sammen med æbler, mangler der syre i smagen.
Du kan varme flaskerne i ovnen ved 100 grader eller lidt under, hælde den
kogende hyldebærsaft i og skrue låget på med det samme.
Så kan saften holde sig i årevis.

Nogen gange koger jeg bærrene igennem med lidt vand til at trække den sidste
smag ud, tilsætter sukker og jævner det med kartoffelmel eller maizene og
hælder det på opvarmede glas med skruelåg.
Så kan det holde sig i månedsvis i køleskabet (og måske også i et skab) - og
det er bare at varme op og tilsætte æbletern.
Den med melbollerne fik jeg nok af som barn

Hilsen Inger

Fra : Kent

Dato : 06-09-05 17:44

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo da.
>
> Du behøver ikke tilsætte citronsyre for holdbarhedens skyld - men hvis du
> ikke koger hyldebærrene sammen med æbler, mangler der syre i smagen.

Altså gemme saften ren og udsødet, og så søde den og koge den sammen
med æbler, når jeg vil have suppe. Kan jeg ikke gøre det sådan?

> Du kan varme flaskerne i ovnen ved 100 grader eller lidt under, hælde den
> kogende hyldebærsaft i og skrue låget på med det samme.
> Så kan saften holde sig i årevis.

Nu spørger jeg måske dumt, men kan plastik-sodavandsflasker holde
til det? Nu er 100 grader jo ikke så meget.....

Og når du siger, den kan holde sig i årevis, er det så ikke på køl?

> [...]
> smag ud, tilsætter sukker og jævner det med kartoffelmel eller maizene og
> hælder det på opvarmede glas med skruelåg.

Nå, du jævner altså saften, inden du kommer den på glas. Tjaae - så er
den jo også lige til at varme .

Vh
Kent.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-05 18:24

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Altså gemme saften ren og udsødet, og så søde den og koge den sammen
> med æbler, når jeg vil have suppe. Kan jeg ikke gøre det sådan?

Måske - jeg plejer at tilsætte sukker.
Dosering: Til det smager godt.

> Nu spørger jeg måske dumt, men kan plastik-sodavandsflasker holde
> til det? Nu er 100 grader jo ikke så meget.....

Det ved jeg skiseme ikke - det er _dig_, der har valgt plasticflaskerne.
Jeg bruger rødbede/marmelade/whateverglas med skruelåg.
Prøv det! - hvis de mister faconen, bliver du nødt til at sænke varmen og
tilsætte en eller anden form for konserveringsmiddel.
Eller rydde omegnen for "rigtige" glas/glasflasker.
Alternativt: Hælde det i rengjorte mælkekartoner og fryse det.

> Og når du siger, den kan holde sig i årevis, er det så ikke på køl?

Nej. I et skab i et køkken med gulvvarme.

> Nå, du jævner altså saften, inden du kommer den på glas. Tjaae - så er
> den jo også lige til at varme .

Netop. Der er ingen grund til at gøre det mere indviklet end nødvendigt.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-05 02:22

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Nej. I et skab i et køkken med gulvvarme.

> Netop. Der er ingen grund til at gøre det mere indviklet end nødvendigt.

Nørrebroparken havde "markedsdage" iforgårs, og min præst slæbte to store
dunke fyldt med vand hen til teltet, hvor der skulle laves kaffe. De var af
tynd gennemsigtig plast med stort skruelåg og jeg spurgte hvor man ku købe
dem og han sagde tikronersbutikken på Nørrebrogade ("Tiger" hedder den
tilsvarende på Borups Alle og andre steder).

Disse dunke købes sterile og sammenfoldede og er vist geniale i stedet for
rengjorte mælkekartoner og glas med skruelåg, og rummer mange liter4 og er
rektangulære så man de fylder minimalt i køleskab eller fryser. Og kan
genbruges uden afskylning for saft smitter ikke til saft.
Plukker du hyldeblomster (eller bær) kan du proppe hele klaser/skærme ned
gennem hullet med gevindet, og sætte det hele i mikrobølgeovnen når du
kommer hjem.
Måske de er dufttætte og jeg sku bruge dem til lort og pis, no joke.
Men det er så hyggeligt at være genbrugsfrelst og afvaske tømte
emballager....

Fra : Jørgen Hess

Dato : 06-09-05 17:13

> [...]
> saft til suppe???
>
> Din opskrift på marmelade lyder rigtigt spændende!

I dag kan man vel bare fryse nogle portioner hyldebær og lave frisk suppe af
det, men det kunne man jo ikke tidligere, så hvis der skulle laves
hyldebærsuppe om vinteren havde man vel kun saft at gå ud fra. Så det kan
jeg ikke se noget underligt i.

Hyldebær har naturligt ikke meget syre så for både for smag og holdbarhed
tilsættes det.

Som sagt fik jeg den med tvebakker til, men ikke rosiner (Mor kunne ikke
fordrage rosiner, så de var nærmest forbudt hos os) og tror heller ikke der
blev tilsat æble og sådan noget. (Hun kunne heller ikke fordraget noget der
var syrligt).
Kan ikke huske om der blev lavet hyldebærsaft, mener bare jeg fik suppe en
gang i mellem i sæsonen. (Og det har været omkring 1960).
mvh
Jørgen

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 06-09-05 20:47

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP en hel masse hyldebærting]

> Hvis glas og flasker er absolut rene og enten skoldet eller atamonskyllede

Kan man ikke evt. autoklavere glassene i ovnen ved en 150-160 grader i et
kvarter i stedet for at skolde dem (og dermed også egne fingre)?

--
Mvh Mads
----

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 06-09-05 18:33

Hyldbærsuppe. Det smager faktisk godt hele året, men den bedste tid er
selvfølgelig nu.
Jeg kan ikke anbefale dig, at du anvender plastflasker. jeg kan ikke
forestille mig som du selv skriver, at de kan holde til varmen, men uanset
om du bruger en varm påfyldning med hurtig lukning eller du anvender Atamon
som konserveringsmiddel, tror jeg ikke at hyldebærsaften holder sig. Plast
er som regel aldrig 100 % tæt, dog tæt nok til at indholdet ikke siver ud
igen, men på sigt vil der trænge luft og dermed bakterier eller skimmel
igennem plastcellerne.
Køb nogle rigtige glasflasker med patent låg som du kan anvende igen og
igen. De koster ikke særlig meget hos isenkræmmeren.
Hvis du benytter dig af en varm påfyldning på varme falsker behøves du ikke
at anvende Atamon. Men når du først har åbnet flasken, skal den på køl,
Atamon eller ej. Åbnet flasker har en kort holdbarhedstid på en ca uge ved
5°, afhængigt af sukkerindholdet.

Henrik

Fra : PAR

Dato : 14-09-05 20:36

> [...]
> jeg har anskaffet mig.
>
> Tilsætter i citronsyre i saften, når den er kogt - eller hvad?

Når jeg koger bærrene dækker jeg dem med vand og stamper dem under kogningen
med en kødhammer for at få saften hurtigere ud af bærrene. Hælder og presser
den saftige masse gennem en lidt åben si. Hælder vand på bærrene igen og
giver dem et opkog - op i sien og presser den sidste saft ud.
Derpå hælder jeg saften igennem en fin sigte og fjerner de undslupne kerner.
Så lidt Atamon og måske lidt citronsaft i saften.
Så hælder jeg på flaskerne og smører proppen med atamon før lukning.
De fyldte flasker fra for 2 år siden var stadig gode til saftevand for et
par måneder siden i varmen. Og de står ellers kun i et køligt kælderrum.
Drikker du meget snaps kan du bruge flaskerne uden at skolde dem.

> [...]
> ½- og 1½ liters sodavandsflasker. Hvis det er muligt, vil jeg
> gerne undgå at fryse flaskerne. Jeg har pladsmangel i fryseren .

Jeg tror plastflaskerne smelter/vanskabes ved høj varme.
Det skal være skylning med kogende vand tilsat en anelse atamon.

Har du flasker fra flere år, bør du skrive årstal på dem.