Holdbarhed på hjemmelavet marmelade?
Fra : Gainsbourg

Dato : 02-09-05 22:32

Vi har syltet hver sommer/efterår i mange år, men aldrig rigtig fundet ud af
hvor længe man kan blive ved med at spise af tingene. Vi plejer at sige ca.
1 år uåbnet og ca. 1 måned i køleskab efter åbning.

Hvad er mon egentlig den reelle holdbarhed på hjemmelavede marmelader og
syltetøj fx. ved 750 g. frugt + 500 ml. vand + 500 g. sukker. Kogt og tilsat
Atamon som anbefalet på flasken og hældt i skoldede, Atamonskyllede
patentglas?

Hvor længe gemmer I tingene?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ole Laursen

Dato : 03-09-05 17:24

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> writes:

> Vi har syltet hver sommer/efterår i mange år, men aldrig rigtig fundet ud af
> hvor længe man kan blive ved med at spise af tingene. Vi plejer at sige ca.
> 1 år uåbnet og ca. 1 måned i køleskab efter åbning.

Mine forældre plejer at lave blåbær- og jordbærsyltetøj med
konverseringsmiddel i, og de har flere gange haft et åbnet glas til at
stå i deres sommerhus vinteren over. Jeg tror endnu ikke jeg har
oplevet at det fejlede noget næste sæson, og det er aldrig blevet
opbevaret i køleskab. Det der med nogle få uger i køleskab efter
åbning holder ikke for alle de marmelader med konverseringsmiddel jeg
har prøvet.

En del af frugtsmagen går dog efterhånden af, og f.eks.
hindbærsyltetøj bliver også noget mørkere. Hvis du har mulighed for at
opbevare bærrene frosne, er det derfor en fordel at gøre det sålænge
så muligt og kun lave mindre portioner ad gangen.

> [...]
> syltetøj fx. ved 750 g. frugt + 500 ml. vand + 500 g. sukker. Kogt og tilsat
> Atamon som anbefalet på flasken og hældt i skoldede, Atamonskyllede

Mine forældre plejer at bruge et geleringsmiddel med
konverseringsmiddel i - hvis det er nogenlunde samme dosering, ville
jeg skyde på et år i hvert fald. Men der plejer at være ganske
tydelige mugpletter hvis det bliver for gammelt, så det er sådan set
bare at kigge efter.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Ole Laursen

Dato : 03-09-05 17:31

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> [...]
> stå i deres sommerhus vinteren over. Jeg tror endnu ikke jeg har
> oplevet at det fejlede noget næste sæson, og det er aldrig blevet

Jeg skulle måske lige indskyde at med "åbnet" mener jeg at låget har
været skruet af efter at det er blevet lavet, men at det naturligvis
er skruet på når det står og ikke bliver brugt. Jeg ved ikke om der er
forskel på holdbarheden hvis man opbevarer det i åbne glas bare med
lidt madpapir over i stedet for i glas fra Den Gamle Fabrik med
lufttætte skruelåg som mine forældre gør.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Padre

Dato : 03-09-05 21:04

> [...]
tilsat
> Atamon som anbefalet på flasken og hældt i skoldede, Atamonskyllede

Tja min mormors ribsgelé har da præsteret at blive en 3-4 år uden forandring
af farve, smag eller lignende, for slet ikke at tale om at få mug.

Padre

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 04-09-05 07:48

Således skrev Padre den Sat, 3 Sep 2005 22:04:07 +0200:

>Tja min mormors ribsgelé har da præsteret at blive en 3-4 år uden forandring
>af farve, smag eller lignende, for slet ikke at tale om at få mug.

Jeg havde i sommeren 1988 en nær-religiøs oplevelse med et glas af min
kære mormors blåbærmarmelade, som var lavet i 1958.

Knud
--
I only please one person per day.
Today is not your day.

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-09-05 23:40

> Jeg havde i sommeren 1988 en nær-religiøs oplevelse med et glas af min
> kære mormors blåbærmarmelade, som var lavet i 1958.

Fantastisk! Nær-religiøs fordi du blev nostalgisk eller fordi den var blevet
bedre med årene?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 05-09-05 06:50

Således skrev Gainsbourg den Mon, 5 Sep 2005 00:40:13 +0200:

>Fantastisk! Nær-religiøs fordi du blev nostalgisk eller fordi den var blevet
>bedre med årene?

Jeg var 14 i 1988, så det var i høj grad smagen, der slog benene væk
under mig.

Jeg sad på min lille sky, da de begyndte at snakke om hvor
ualmindeligt godt vejr, der havde været i sommeren 1958...

Knud
--
Put on your seatbelt. I wanna try something...

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-05 21:30

"Knud Winckelmann" <07032005@winck.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg sad på min lille sky, da de begyndte at snakke om hvor
> ualmindeligt godt vejr, der havde været i sommeren 1958...

Hvis en marmelade bliver BEDRE med alderen, så er sukkeret helt eller næsten
helt glemt og den er ved at gære til vin.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-05 21:28

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
> syltetøj fx. ved 750 g. frugt + 500 ml. vand + 500 g. sukker. Kogt og
> tilsat Atamon som anbefalet på flasken og hældt i skoldede, Atamonskyllede

Købemarmelade er altid UENDELIG holdbar.

Hvis der i hjemmelavet marmelade er sparet på sukkeret og ikke tilsat
atamon, kan en smule gæring eller mugning ske - dog ikke i køleskab.

Visse blommer kan undergå Mayllard-reaktion a la den der kendes ved tørring
til svedsker, så selvom konservering er i top, bliver marmeladen lidt
mørkere og den friske smag aftager - så jeg opbevarer i køleskab.

Åbning kan betyde en anelse indtørring, øverst i glasset.