Vejledning
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-06-01 18:14

Jeg har forsøgt mig med lidt starthjælp til Hamster.

Er der nogen, der gider løbe den igennem for fejl og misforståelige
ting?

Det drejer sig om http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml og
-02, -03, -04, -05, -06
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-06-01 20:06

"Kaj Svenningsen" skrev

> Jeg har forsøgt mig med lidt starthjælp til Hamster.

Vil du have en kopi af mit delvise oversatte sprogmodul?

Så send lige en mail.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-06-01 20:29

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Vil du have en kopi af mit delvise oversatte sprogmodul?

Meget gerne.

>Så send lige en mail.

Done

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 05-06-01 20:10

Således skrev Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Tue, 05 Jun 2001 19:13:48 +0200:

>Jeg har forsøgt mig med lidt starthjælp til Hamster.
>
>Er der nogen, der gider løbe den igennem for fejl og misforståelige
>ting?

Nydeligt, nydeligt.

Unmiddelbart ser det ganske udmærket ud, men jeg skal lige have
nærlæst det ved lejlighed.

Knud
--
For I am a Bear of Very Little Brain,
and big words Bother me.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-06-01 20:29

Knud Winckelmann skrev:

>Unmiddelbart ser det ganske udmærket ud, men jeg skal lige have
>nærlæst det ved lejlighed.

Venter på dommen.

Fra : Morten Ovi

Dato : 05-06-01 20:17

Kaj Svenningsen wrote in dk.edb.internet.software.mail+news:

> http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Lækkert arbejde! Jeg har ikke læst noget, kun skimmet det igennem.
Hvad med at tilføje dette script til ADSL-folk der gerne vil have
opdateret deres Hamster ofte (lavet af Henrik K Hansen):

#!hs2
atClear
AtAdd (hent,"00:00", "24;00", "1111111", x, true)
atExecute
quit

sub hent
HamWaitIdle
print("Henter News")
HamNewsPost
HamNewsPull
HamWaitIdle
print("News hentet")
endsub

quit

som henter hver x'ende minut

Morten Ovi
Webdesign når det ikke bliver bedre: http://www.i386.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-06-01 20:31

Morten Ovi skrev:

>Lækkert arbejde! Jeg har ikke læst noget, kun skimmet det igennem.

Hvis du gør mere ud af det, vil jeg gerne høre dommen.

>Hvad med at tilføje dette script til ADSL-folk der gerne vil have
>opdateret deres Hamster ofte (lavet af Henrik K Hansen):

Udmærket idé til et kort script.

Fra : Morten Ovi

Dato : 05-06-01 21:48

Kaj Svenningsen wrote in dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hvis du gør mere ud af det, vil jeg gerne høre dommen.

0.1 Der er måske en del modembrugere der vil bruge Hamster. Hvad med
at lave en zip-fil med hele onlinedokumentationen som du har skrevet?

0. Måske skal der stå en oversigt over at installationen er på så og
så mange sider og hvad hver enkel side tage sig af.

1. Sidder lige og kigger på side 1. Der mangler en intro af hvad
Hamster er, og hvorfor man burde bruge den.

2. Prøv at gør emailadresserne under 'Klargør mailprogrammet' til
hyperlinks.

3. 'men det sikkert ikke nok så' rettes til 'men det er sikkert ikke
nok så' (lille ting)

4. Jeg ved ikke om det er en lille ting som måske kunne være oplysende
for folk, men det var måske en god ide at nævne at hamsteren henter
alle headers _plus_ indlæg (nederst side 1).

5. Side 2. Smid evt. et billede eller to ind. Det letter forståelsen
en smule (selvom det er nemt nok at forstå det der står, men for en
utrænet er det ikke altid nemt at overskue en 6-siders
installationsvejledning).

6. 'Når du er færdig med at tilføje mailservere er du klar til at
hente mails, men måske er det klogt at vælge fanebladet Settings og
markere Leave mails on server, så der stadig er en kopi af din mail på
serveren, hvis noget går galt i starten, '

Godt!

7. Side 3. Du burde måske skrive noget mere om at hver bruger har hver
sin egen "afdeling" hos Hamster, så de er 100% uafhængige af
hindanden. Altså at lillebror ikke henter storesøsters mails osv

8. Side 4: Der skal lige laves et linieskift så skriften ikke står
uden for det første billede.

9. Side 4: Måske skulle de originale tekster stå får dine
fortolkninger/oversættelser på dansk, så man ikke er i tvivl om noget.

--
'Første felt skal markeres hvis Hamster skal starte som ikon.'

Jeg vil foreslå:

"Første felt skal markeres hvis Hamster skal starte som ikon i
taskbaren (nederst i højre hjørne).

'Feltet nedenunder skal markeres hvis Hamster skal minimeres til ikon
ved at trykke på krydset øverst til højre i stedet for at lukke helt.'

Jeg vil foreslå:

"Feltet nedenunder skal markeres hvis Hamster skal minimeres til ikon
i taskbaren når du lukker vinduet med Hamster ned"

'Det tredje felt skal markeres hvis Hamster skal advare om usendte
mails/artikler når den bliver lukket.'

Jeg vil foreslå:

"Det tredje felt skal markeres hvis Hamster skal advare om ikke-
usendte mails/nyhedsartikler når du lukker programmet"
--

10. Side 4: Der mangler et screenshot af "Online-Menu" og "Mixed".

Nå, det var de første fire sider. Kigger videre på de andre på et
senere tidspunkt.

Nå ja, hov:

10567. Jeg synes at det er en rigtig god side (sider) du har fået
lavet! Men det springende punkt er hvordan du får gjort den populær.
Den skal jo ligesom være reference for (al?) Hamstersnak. Jeg ved ikke
om du burde have den med i din signatur eller om der skal gøres en
mere aktiv og aggresiv indsats. Det må du selv bedømme :)

> Udmærket idé til et kort script.

Ja, for det script der er på siden er ret uoverskueligt hvis ikke man
har læst manualen (her er jeg et godt eksempel :))

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-06-01 22:25

Morten Ovi skrev:
Nogle meget gode og letfattelige ændringsforslag.

Jeg takker for ulejligheden og vil indarbejde dine forslag i
projektet.

Sammen med PVMs forslag lige efter dine er der arbejde til et stykke
ind i oktober, så jeg klør på i løbet af natten.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-01 15:11

Morten Ovi skrev:

>0.1 Der er måske en del modembrugere der vil bruge Hamster. Hvad med
>at lave en zip-fil med hele onlinedokumentationen som du har skrevet?

Det vil jeg gøre, når dokumentet nogenlunde har fået sit endelige
udseende.

> [...]
>
>1. Sidder lige og kigger på side 1. Der mangler en intro af hvad
>Hamster er, og hvorfor man burde bruge den.

De 2 kunne jeg nok slå sammen til en forside med noget oversigt.
Gad vide, om man må 'organisere' et par hamsterbilleder fra de tyske
sider. Mit tysk er ikke beregnet til forhandlinger.

Resten af dine forslag har jeg vist fået indarbejdet.

Fra : Morten Ovi

Dato : 08-06-01 11:43

Kaj Svenningsen wrote in news:dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hvis du gør mere ud af det, vil jeg gerne høre dommen.

20. Side 6:
Forklar at pull betyder at den henter alle indlæg nu og at purge
betyder at den rydder op (forklar evt. også hvordan den rydder og -
altså hvad den gør).

21. Maximum size for outgoing mail.
Giv den evt. en værdi på 500K som jo er grænsen for mange newsservere.

22. Der mangler en forklaring på propertionaliteterne i scoringen.
Hvor meget er 15? 100? -100? Og hvordan kan man sortere det der er
under -50 fra?

23. Henvis evt. til en side med flere score-eksempler (mod spam).

24. Side 7:
"Udskift x med et minuttal, og du er kørende" burde efterfølges af
noget med at den så henter news hvert x'tende minut.

25. Kan du ikke lave et link til alle de scripts der er på siden? Så
kan man downloade dem og så er man også sikker på at man får det hele
med osv. Det store script kan nemlig godt virke lidt uoverskueligt.

26. Side 8:
Der skal stå doWnload :)

27. "Denne forklaring zippet. Pak den ud og læs den offline, hvis du
foretrækker det"

I stedet for 'forklaring' burde du måske skrive "danske online-manual"
(peanuts)

34543545345. PR! Hvad har du tænkt dig at gøre ved det?

3242353456436456. Kanon godt arbejde, Kaj!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-01 12:38

j2elsej2fs001@sneakemail.com (Morten Ovi) skrev:

> 24. Side 7:
> "Udskift x med et minuttal, og du er kørende" burde efterfølges
> af noget med at den så henter news hvert x'tende minut.

Og gerne et par forslag til værdien af x.

PS: Imponerende stykke arbejde - tak for det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Morten Ovi

Dato : 08-06-01 13:57

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in

> Og gerne et par forslag til værdien af x.
>
> PS: Imponerende stykke arbejde - tak for det.

Hvem taler du til? (jeg troede at fisuso stod for sproglig omhu ).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-01 14:02

j2elsej2fs001@sneakemail.com (Morten Ovi) skrev:

Prøver lige igen - håber min cancel går igennem.

> [...]

Det skulle have været:
PS (til Kaj Svenningsen): Imponerende...

> Hvem taler du til?

Se ovenfor.

>(jeg troede at fisuso stod for sproglig omhu ).

Det gør det også. En gang imellem kan omhuen smutte - jeg beklager.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-06-01 00:42

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Og gerne et par forslag til værdien af x.

Det fik du.

>PS: Imponerende stykke arbejde - tak for det.

Det gik ikke uden hjælp. Skulder ved skulder er vi uovervindelige.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-06-01 00:41

Morten Ovi skrev:

>20. Side 6:
>Forklar at pull betyder at den henter alle indlæg nu og at purge
>betyder at den rydder op (forklar evt. også hvordan den rydder og -
>altså hvad den gør).

Forsøgt.

>21. Maximum size for outgoing mail.
>Giv den evt. en værdi på 500K som jo er grænsen for mange newsservere.

Opfører newsservere sig ikke ret alternativt, når de modtager mail?

>22. Der mangler en forklaring på propertionaliteterne i scoringen.
>Hvor meget er 15? 100? -100?

Forsøgt.

>Og hvordan kan man sortere det der er
>under -50 fra?

Er ikke sikker på at have forstået det der.

>23. Henvis evt. til en side med flere score-eksempler (mod spam).

Har du gode forslag?

>24. Side 7:
>"Udskift x med et minuttal, og du er kørende" burde efterfølges af
>noget med at den så henter news hvert x'tende minut.

Har tilføjet noget.

>25. Kan du ikke lave et link til alle de scripts der er på siden? Så
>kan man downloade dem og så er man også sikker på at man får det hele
>med osv. Det store script kan nemlig godt virke lidt uoverskueligt.

Det vil jeg rode lidt med. Jeg håber lidt på at få en større dansk
samling efterhånden, hvis der dukker 'en rig onkel' op med tasken
fuld.

>26. Side 8:
>Der skal stå doWnload :)

Du får din vilje da.

>27. "Denne forklaring zippet. Pak den ud og læs den offline, hvis du
>foretrækker det"
>
>I stedet for 'forklaring' burde du måske skrive "danske online-manual"
>(peanuts)

Rettet.

>34543545345. PR! Hvad har du tænkt dig at gøre ved det?

Græmmes?

>3242353456436456. Kanon godt arbejde, Kaj!

Godt samarbejde Morten.
Med så meget hjælp er det ikke umuligt at ligne et geni.
Tak.

Fra : Morten Ovi

Dato : 10-06-01 08:48

> Opfører newsservere sig ikke ret alternativt, når de modtager
> mail?

OK - du vinder. Men der er vel et sted hvor man kan sætte loftet for
størrelsen af ens _news_indlæg?

> Har du gode forslag?

Nej, desværre.

> Græmmes?

Hvorfor? Jeg kan da se at du har fået gjort noget ved signaturen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-06-01 13:00

Morten Ovi skrev:

>OK - du vinder. Men der er vel et sted hvor man kan sætte loftet for
>størrelsen af ens _news_indlæg?

Wauw mig - en vinder.

>Hvorfor? Jeg kan da se at du har fået gjort noget ved signaturen.

Jeg er ikke PR-mand.

Jeg ser også en tendens til effekt. Noget statistik-noget siger 345
hit i går lørdag.
Det er godt eller løbsk statistik.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-06-01 21:16

"Morten Ovi" skrev

> 21. Maximum size for outgoing mail.
> Giv den evt. en værdi på 500K som jo er grænsen for mange
> newsservere.

Bemærk i øvrigt, at grænsen vistnok er 128 KB hos Cybercity.

Jeg kom lige til at tænke på, at det nok også er værd at nævne,
at Hamster ikke er et ret godt valg, hvis man vil bruge den til
at hente binære indlæg. Grunden er at der er en indbygget grænse,
så en gruppe pt. ikke kan være mere end 2 GB stor.

Heiko Studt nævner det på mailinglisten i "Digest Number 439" (fra
den 5 marts 2001), som svar på at en bruger af Hamster gerne ser
at grænsen på gruppestørrelsen sættes op.

Hvis der er en Delphi haj, som kan lave Hamster om, vil Heiko sik-
kert ikke afvise at inkludere udvidelsen i en fremtidig udgave af
Hamster.

Jeg ved ikke om nogle af .future udgaverne, har indbygget mulighed
for at bruge grupper som er større end 2 GB.

Man kan i øvrigt blive medlem af mailinglisten på denne side:

Mailinglisten, kan læses direkte her:

Der findes også mailinglister til de frankofile, der sker åben-
bart en sideløbende videreudvikling af Hamster i Frankrig (ifølge
mailinglisten kommer de bedste ting med i .future versionerne).

Mailingliste:

Hjemmeside:

Her er hvad jeg tror er en fransk FAQ (jeg forstår ikke ret meget
fransk):

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-06-01 02:01

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Bemærk i øvrigt, at grænsen vistnok er 128 KB hos Cybercity.

Ok. Nævnt som 'nogle'.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-06-01 21:37

"Kaj Svenningsen" skrev

Jeg har markeret citater fra dine sider med ""%eksempel"", citat-
er fra f.eks. hjælpefilen er markeret "%eksempel".

Skærmbillederne du har på siderne, kan gøres betydeligt mindre,
ved at gemme billederne som *.gif/ *.pcx (eller *.png, men det er
ikke alle browsere som understøtter formatet), fordi du reducerer
farvetallet til 256 (der er ikke brug for mere, med mindre det
drejer sig om fotografier af mennesker).

Ok, jeg skal ikke kloge mig for meget med billeder, mine Photo-
shop evner kan ligge på kanten af en nyslået 20 krones mønt.

> Jeg har forsøgt mig med lidt starthjælp til Hamster.

Woo, en dansk ressourceperson på Hamster!

> Er der nogen, der gider løbe den igennem for fejl og mis-
> forståelige ting?

Jada.

> Det drejer sig om http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-
> 01.shtml og

""Opret administrator

Tryk OK og kontoen har fået tilføjet ordet (SET).""

(SET) optræder ved alle former for konti, hvor der er sat bruger-
navn og kodeord.

Bemærk, afhængig af opsætning af maskinen, kan (SET) blive slet-
tet: f.eks. hvis man geninstallerer maskinen og har ændret navnet
på pcen (bl.a. navnet på pcen bruges til at lave en nøgle til at
kryptere kodeord med, hvis navnet ændres kan Hamster ikke længere
dekryptere kodeord og bliver derfor nødt til at slette kodeorde-
ne).

(fra hjælpefilen om Hamster.ini):

"; Defines how the keyword is built for encoding the entries in
; password-file. If set to 1, the user-name is not used for it
; (e.g. on NT, if Hamster is used with different logins). If set
; to 2, neither computer nor OS-specific values are used.
; Note: You have to restart Hamster and set all passwords again
; after changing this value!

password.codebase=0"

Hvis der ud for kontoen står (NONE) er der ikke sat brugernavn og
kodeord.

Husk at adminkontoen kun skal bruges til det allermest nødvendige,
det er en dårlig ide, at bruge admin brugernavn og kodeord til at
hente news med (problemet bliver større, jo flere administratorer
der er).

""Klargør newsprogrammet

Et newsservernavn der altid virker, når du læser fra samme mas-
kine, som Hamster er på, er 127.0.0.1,som er en IP-adresse der
peger på aktuel maskine. Som regel virker navnet localhost også.""

Bemærk, at nogle nok kan komme i vanskeligheder, hvis de benytter
en lokal firewall (som f.eks. den i Nortons sikkerhedspakke), man
skal sandsynligvis indstille i Norton hvilken port der skal be-
nyttes.

En anden ting er, at f.eks. www.grc.com vil påstå at man har åbne
porte, hvis man laver en portscanningstest, hvis de lokale NNTP,
SMTP og POP3 services er startet når testen udføres.

Det er nok en god ide, at have en seperat side som forklaret hvor-
dan filen ipacces.hst virker, hvis man gerne vil undgå at andre
kan udnytte Hamster:

(fra hjælpefilen):

"As Hamster is intended to be used "at home", the default-setting
is to allow full access on all local servers for adresses
127.0.0.1 and 192.168.0.0-192.168.255.255. Furthermore, all local
IP-addresses are treated like "127.0.0.1".

To change this behaviour, you have to create a file named "IPAccess.hst" in Hamster's root-directory and add at least one valid definition-line."

10.* adresser skal tilføjes, hvis man bruger det i sit lokale net-
værk:

(fra hjælpefilen):

"# full access on all services for LAN-stations:
ALL, RW, 192.168.0.0, 192.168.255.255

# full access on all services for specific addresses:
ALL, RW, 11.22.33.44 # John Doe
ALL, RW, 44.33.22.11 # Jane Doe

# no access for all other addresses and services:
ALL, NA, 0.0.0.0, 255.255.255.255"

""Klargør mailprogrammet""

Samme som ovennævnte.

""Hent news

Det kan tage lidt tid, vent til der står 0/0 i hovedvinduets
nederste venstre hjørne (tasks/jobs) før du ringer af.""

Hvis der sker noget med forbindelsen, kan det komme til at stå
f.eks. 0/2, som f.eks. gør at forbindelsen bliver afbrudt eller
den timer ud.

"Luk vinduerne igen, ring op og vælg igen Online ···> Allservers
(news + mails) for at hente artikler i de valgte grupper."

Bemærk, at ikonen i traybar ændrer sig hvis der er sket fejl, der
kommer en lille rød trekant på ikonet (jeg kan faktisk ikke huske
om det er en standardindstilling).

> -02,

""Hent mails

Send mails""

Her skal man nok også nævne noget med firewalls og porte.

> -03,

""Luk op for lokalnettet.""

Uhu, sikke noget. Trafik til og fra Hamster foregår i ren rå
tekst, på et lokalt netværk kan man "aflytte" (sniffe) netværks-
trafik uden at det kan opdages (med mindre man bruger noget avan-
ceret netværksudstyr). Hvis jeg husker korrekt, kan man gøre det
på både en hub og en switch, spørg i sikkerhedsgruppen, de ved
alt derinde.

Her er det nok også vigtigt at pointere, at det er en god ide at
den maskine man har sat Hamster op på, er tændt døgnet rundt, så
alle kan sende hvornår de har lyst. Hamster kan jo i øvrigt sæt-
tes op til at sende/ hente automatisk f.eks. en gang i timen.

Når maskinen skal være tændt døgnet rundt, er det en dum ide hvis
den f.eks. står i soveværelset (hvis man har svært ved at falde
i søvn, kan man nemt komme til at fokusere på den djævelens blæ-
ser i maskinen).

> -04, -06

Der kan nemt fyldes meget på, især den omkring at lægge scripts
i menuen.

Det var lige hvad jeg kan finde på. Henrik K. Hansen og Peter
Alfredsen kan garanteret komme med mange bedre ideer.

Hmm, jeg kom lige i tanke om, at det nok er en god ide hvis du
har links til Hamster relaterede sider (uprioriteret rækkeføl-
ge):

Das Script-Archiv med mere, på tysk:

Elfdens engelske oversættelse af Michas hjælpesider:

Hamster og uundværlige hjælpeværktøjer, på tysk:

John Fitzsimons engelske opsætningsguide:

Officiel hjemmeside for Hamster.* grupperne, der er også en liste
over hvilke servere som har grupperne:

Næsten alt hvad man vil vide om Hamster, på tysk:

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-06-01 22:44

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Ok, jeg skal ikke kloge mig for meget med billeder, mine Photo-
>shop evner kan ligge på kanten af en nyslået 20 krones mønt.

Og min viden kan skjules under din.

>Woo, en dansk ressourceperson på Hamster!

Rolig nu. Jeg ved en lille smule mere, end før jeg fandt Hamster.
Bemærk især 'lille smule'.

(klip en masse som jeg vist forstod)

> [...]
>
>Det er nok en god ide, at have en seperat side som forklaret hvor-
>dan filen ipacces.hst virker, hvis man gerne vil undgå at andre

Spørgsmålet er, om jeg fatter det godt nok til at forklare det til
nogen.

> [...]
>127.0.0.1 and 192.168.0.0-192.168.255.255. Furthermore, all local
>IP-addresses are treated like "127.0.0.1".

Den har jeg grundet en del over, for da jeg startede med Hamster
virkede kun 127.0.0.1, indtil ipacces.hst blev oprettet. Der var
overhovedet ingen adgang fra lokalnettet.

> [...]
>
>10.* adresser skal tilføjes, hvis man bruger det i sit lokale net-

Hvordan? maskinerne har da 192.* numre på mit netværk.
Jeg husker endnu mit bøvl i den retning, da jeg brugte en hel nat med
Lasse Jarlskov på news for at få det forbandede windows-netværk ændret
til IP.

> [...]
>ALL, RW, 11.22.33.44 # John Doe
>ALL, RW, 44.33.22.11 # Jane Doe
>
># no access for all other addresses and services:

Jeg synes bare, jeg lukker for alle maskiner, men det er måske bare
min manglende forståelse?

(klip forstået tekst)

>Bemærk, at ikonen i traybar ændrer sig hvis der er sket fejl, der
>kommer en lille rød trekant på ikonet (jeg kan faktisk ikke huske
>om det er en standardindstilling).

Det er standard. Den kan også få et gult advarselshjørne.

>""Luk op for lokalnettet.""
>
>Uhu, sikke noget. Trafik til og fra Hamster foregår i ren rå

Tjah, det er vel betingelserne?

>på både en hub og en switch, spørg i sikkerhedsgruppen, de ved
>alt derinde.

Kommer vi ikke langt vær fra den typiske begynder, hvis vi begynder at
advare mod snuffere og andre lurere?
Er det ikke først noget, man vil rode med langt senere, hvis man er en
lille lukket kreds?

(klippet mere klar tale)

>Det var lige hvad jeg kan finde på. Henrik K. Hansen og Peter
>Alfredsen kan garanteret komme med mange bedre ideer.

Ja jeg frygter også det værste. Jeg kommer lige tilbage engang i
oktober, når jeg har lidt styr på det her.

(klip gode links)

Foreløbig tak Peder

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 05-06-01 23:41

Kaj Svenningsen du skrev:

> Jeg har forsøgt mig med lidt starthjælp til Hamster.
>
> Er der nogen, der gider løbe den igennem for fejl og misforståelige
> ting?

Det ser absolut godt ud, jeg nær studerer den en af dagene, måske
kunne du nævne muligheden for at sætte grupperne op til at bevare
meddelelser i x antal dage, nogen grupper kører jeg med 2 dage andre
med 10 dage o.s.v, et par eksempler på regx filtre ville også være
godt, det var lige en hurtig skimning.
--
Hilsen Henrik

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-01 01:20

Henrik K Hansen skrev:

>Det ser absolut godt ud, jeg nær studerer den en af dagene, måske

Tak for rosen.

>kunne du nævne muligheden for at sætte grupperne op til at bevare
>meddelelser i x antal dage, nogen grupper kører jeg med 2 dage andre

Selvfølgelig. Godt du kom.

>med 10 dage o.s.v, et par eksempler på regx filtre ville også være
>godt, det var lige en hurtig skimning.

Jeg vidste, det ville ske, når du dukkede op.
Jaja så må jeg jo se at få det med også.

Tak Henrik. (nejnej den var god nok)

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 06-06-01 16:01

On Wed, 06 Jun 2001 02:19:46 +0200, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Jeg vidste, det ville ske, når du dukkede op.
>Jaja så må jeg jo se at få det med også.

Du må godt bruge nogle af mine:

(Ignorer |)

#Variationer over "make money fast"
|-250 Subject {(mak((e|)ing|e)|save|get|easy|ez|earn)\s(\$\s|)(\d+\s|)(some|more|real|extra|money|cash|rich|paid|bucks)(\s|)(\$\s|spare\s|extra\s|fast|)(money|cash|\$|)}

#Alt der starter med $ fjernes på nær i unix og perl grupper.
|-3 Subject +{^\$} -@Xref:"perl" -@Xref:"unix"

#Variationer set over "check this out" og only/just $ tal
|-3 Subject {(check\s(this|it)\sout)|((only|just)(\s|)\$(\s|)(\d|\.))}

#Fjerner spam der ender i to spaces og tal eller
#i space, parantes start, tal, parantes slut -
#fritager hyppigt brugte årstal.
|-20 Subject +{\s(\s|\()\d{4,7}(\)|)$} -{\s(19[0-9]{2}|20[0-9]{2}|18[0-9]{2})$}

--
Peter Alfredsen (peteralf@fabel.dk)
And help keep USENET archives in the public domain.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-01 17:43

Peter Alfredsen skrev:

>Du må godt bruge nogle af mine:

Tak, det vil jeg meget gerne.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-06-01 21:51

Peter Alfredsen du skrev:

> kontonavn= admin

det betyder ikke noget den accepterer Admin og admin.
--
Hilsen Henrik

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 06-06-01 14:10

Kaj Svenningsen du skrev:

> Jeg vidste, det ville ske, når du dukkede op.
> Jaja så må jeg jo se at få det med også.

Nu skal jeg nok undlade at nævne attest, testamente o.s.v,
og hvem det det var der "tvang" mig til at studere regexp.

Her får du 3 som du kan bruge hvis du vil

# scorer på emnelinien, hvor subject består af mindst 8 bogstaver der
skal 2 af dem være små.
~subject {(?-i)[A-Z]{6,}} -{(?-i)[a-z]{2,}}

# scorer på emnelinien, hvor subject består af test, tester ,testing,
tæst, tæster, tæsting
~subject {\bt[eæ]+st(ing|er)?\b}

# scorer på ord der begynder med hamste
~subject {\bhamste\B}
--
Hilsen Henrik

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-01 15:36

Henrik K Hansen skrev:

>Nu skal jeg nok undlade at nævne attest, testamente o.s.v,
>og hvem det det var der "tvang" mig til at studere regexp.

Det er ualmindelig pænt af dig Henrik. Du er altså en kammerat.

>Her får du 3 som du kan bruge hvis du vil

Selvfølgelig vil jeg. Jeg kasserer ikke værdier, hvis jeg kan kende
dem.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 06-06-01 15:00

Peder Vendelbo Mikkelsen du skrev:

> Bemærk, afhængig af opsætning af maskinen, kan (SET) blive slet-
> tet: f.eks. hvis man geninstallerer maskinen og har ændret navnet
> på pcen

Det tog mig tre indtastninger af alle passwords, indtil jeg læste
hjælpefilen, bruger hamsteren i W98 og W2000.

--
Henrik
En grundig, men letforståelig gennemgang af

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 07-06-01 11:29

On Wed, 06 Jun 2001 15:59:49 +0200, Henrik K Hansen
<xxc4a0ok5f001@sneakemail.com> wrote:

>Det tog mig tre indtastninger af alle passwords, indtil jeg læste
>hjælpefilen, bruger hamsteren i W98 og W2000.

Hvor lang tid har du haft Hamsteren kørende i Win2000? Jeg har en rekord
på 14 dage, før den ramte en intern mur af en eller anden slags, og
udgød den magiske røg.
Generelt synes jeg at de nyere Future versioner af Hamster er mere
stabile end 22.0/1 - jeg har ramt et par bugs, men i normal drift uden
indblanding, er Future mere stabil for mig.

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 06-06-01 20:00

On Tue, 05 Jun 2001 23:43:54 +0200, Kaj Svenningsen

>Jeg synes bare, jeg lukker for alle maskiner, men det er måske bare
>min manglende forståelse?

Tja..Joooh...
Du skal se ovenstående linjer som "Match-first". Det vil sige, at
Hamster læser filen fra oven og ned og stopper, hvis den finder noget
der passer på udtrykket.

BTW
Er der nogen med ADSL, der har prøvet den nye Hamster future .65? Jeg
vil gerne køre et lidt mere ekstensivt forsøg i "Rigtige omgivelser" med
Feed-funktionen for at kontrollere om den nu er så stabil som Joern og
Heiko siger[1].

[1] Jeg har allerede fundet den første bug, og det forekommer mig, at
der må være nogen implementations-svagheder, der skal afprøves.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-06-01 21:27

Peter Alfredsen skrev:

>Tja..Joooh...
>Du skal se ovenstående linjer som "Match-first". Det vil sige, at
>Hamster læser filen fra oven og ned og stopper, hvis den finder noget
>der passer på udtrykket.

Ja. Mener du, der er nogen forskel - sikkerhedsmæssigt eller andet -
på at bruge 192.168.x.x og var det 10.*?

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 06-06-01 23:15

On Wed, 06 Jun 2001 22:27:06 +0200, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Ja. Mener du, der er nogen forskel - sikkerhedsmæssigt eller andet -
>på at bruge 192.168.x.x og var det 10.*?

Nej - det er begge RFC-et-eller-andet adresser, som kan bruges af alle til
private netværk, bag en Network Address Translator.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-06-01 00:46

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-06-01 07:16

"Peter Alfredsen" skrev

> Nej - det er begge RFC-et-eller-andet adresser, som kan bruges
> af alle til private netværk, bag en Network Address Translator.

"Address Allocation for Private Internets"

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-06-01 19:02

On Wed, 06 Jun 2001 21:00:19 +0200, Peter Alfredsen
<peteralf@fabel.dk> wrote:

> [...]
>vil gerne køre et lidt mere ekstensivt forsøg i "Rigtige omgivelser" med
>Feed-funktionen for at kontrollere om den nu er så stabil som Joern og

Ja, jeg har installeret den, og tror at jeg vil vedblive at bruge den,
indtil der kommer en nyere, version. PT køre jeg med en beta Boild
1.3.22.65

>[1] Jeg har allerede fundet den første bug, og det forekommer mig, at
>der må være nogen implementations-svagheder, der skal afprøves.

Eneste bug jeg har fundet, er at når man har ænderet på hvilke grupper
man har subcridet hos hvilke server, ser det ud som win fryser, i
nogen tid afhænig af hvor mange grupper man har (un)subcribet.

Jeg tænker også på, hvorledes funker det med ihave feedet, er det
begge ender der sætter op til at sende, eller er det kun den ene ende,
som så samtidig får nye indlæg, der sendes ind på usenettet fra den
server, der modtager feed med ihave?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-06-01 21:44

"Ivar Madsen" skrev

> [...]
> grupper man har subcridet hos hvilke server, ser det ud som win
> fryser, i nogen tid afhænig af hvor mange grupper man har (un)

Jeg tror ikke at det er en bug i din udgave, så findes buggen i
alt fald også i "Classic" udgaven.

Jeg tror ikke engang at det er en bug, for såvidt jeg lige kan
regne ud, så opdaterer Hamster sin egen gruppeliste ud fra de
grupper man lige har abonneret på (det tager selvfølgelig lidt
tid, hvis man har bedt den hente et par grupper fra 25 forskel-
lige servere. Navnene/ beskrivelserne skal lige læses og sorteres
fra hver enkelt servers liste over grupper).

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-01 06:56

On Sun, 10 Jun 2001 22:44:28 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@gmx.net> wrote:

>Jeg tror ikke at det er en bug i din udgave, så findes buggen i
>alt fald også i "Classic" udgaven.

Har jeg ikke oplevet, det er konfiguration -> news configuration,
fanblad Newsserver. -> news-pull
Når man går ind der, og har subcribet grupper, og trykker på OK, så er
den væsentlig længer om at få opdateret næste skærmbilde, end 1.3.22.0
var det.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-06-01 21:09

<peteralf@fabel.dk> wrote:

> [...]
>vil gerne køre et lidt mere ekstensivt forsøg i "Rigtige omgivelser" med
>Feed-funktionen for at kontrollere om den nu er så stabil som Joern og

Jeg kan godt finde udaf hvor man sætter ande rtil at måtte sende ihave
feed til en, men hvorledes sættes den til at sende det til ander?

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-06-01 18:25

Peter Alfredsen du skrev:

> Hvor lang tid har du haft Hamsteren kørende i Win2000? Jeg har en rekord
> på 14 dage, før den ramte en intern mur af en eller anden slags, og
> udgød den magiske røg.

16 timer , jeg booter hver dag.
--
Hilsen Henrik

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-06-01 18:24

Kaj Svenningsen du skrev:

> Tak for rosen.

Nu har jeg haft tid til at gennemse siderne, folk der har lyst til at
prøve Hamsteren, er rigtigt godt hjulpet med dine sider, der
gennemgår det hele på en grundig, men letforståelig måde, så stor ros
herfra.
--
Hilsen Henrik

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-06-01 18:41

Henrik K Hansen skrev:

>gennemgår det hele på en grundig, men letforståelig måde, så stor ros
>herfra.

Tak, men Lotte-M har lige 'brokket' sig over at OE ikke kan få
password godkendt til mails, når forklaringen er fulgt slavisk.
Hun har gjort nøjagtig o.s.v.
Ved du hvorfor 'lidt bedre end andre' brokker sig?

Fra : Lotte M

Dato : 07-06-01 19:02

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Tak, men Lotte-M har lige 'brokket' sig over at OE ikke kan få
> password godkendt til mails, når forklaringen er fulgt slavisk.

Det behøver jo ikke være vejledningen, der er problemet

Jeg synes jeg har tjekket og dobbelttjekket alt, men oe (mail)
/vil/ ikke tale med hamster - det går derimod fint med news
- oe opdaterer internal.misc uden problemer.

> Hun har gjort nøjagtig o.s.v.

og kan ikke gennemskue hvad jeg kan have overset.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 08-06-01 12:58

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> writes:

> [...]
> /vil/ ikke tale med hamster - det går derimod fint med news
> - oe opdaterer internal.misc uden problemer.

Prøv at åbne en dosboks. Skriv:

telnet localhost pop3
user admin
pass hemmeligt

Den burde så svare med:

+OK mailbox locked, n messages

Hvor går det galt?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-06-01 21:37

"Jesper Harder" skrev

> Prøv at åbne en dosboks. Skriv:

> telnet localhost pop3

Virker naturligvis kun, hvis man gør det på den maskine hvorpå
Hamster kører. Hvis maskinen er på (et peer-to-peer)netværk og
hedder "guitarstreng", skal man fra en anden maskine skrive:

telnet guitarstreng 110
[1]

> user admin
> pass hemmeligt

> Den burde så svare med:

> +OK mailbox locked, n messages

God ide.

Kaj, du skal have lavet en ny side som drejer sig om fejlsøgning.

Øverst på den side, kan der stå noget om Antivirus og firewall
programmer og hvordan de kan influere på Hamster (ved at nogle af
dem spærrer for de porte som benyttes, i deres ud-af-pakken op-
sætning).

Det er nok en god ide, hvis du linker til denne nyhedsgruppe (hvis
man har problemer med Hamster) og til Outlook Express-gruppen (OE)
hvis man har problemer med at benytte OE op imod Hamster.

Det er nok også en god ide, hvis du direkte skriver at du ikke
personligt har tid til at afhjælpe de problemer folk måtte komme
ud for, men at de kan få hjælp i de ovennævnte grupper (så din
mailboks ikke oversvømmes).

Med venlig hilsen

Peder

[1] Jeg vil hellere skrive portnumrene så jeg kan huske dem, i
stedet for at skulle slå dem op i Assigned Numbers listen:

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-06-01 02:23

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Kaj, du skal have lavet en ny side som drejer sig om fejlsøgning.

Javel.

> [...]
>programmer og hvordan de kan influere på Hamster (ved at nogle af
>dem spærrer for de porte som benyttes, i deres ud-af-pakken op-

Ok.

> [...]

>personligt har tid til at afhjælpe de problemer folk måtte komme
>ud for, men at de kan få hjælp i de ovennævnte grupper (så din

Ja for søren da. Takker.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-06-01 19:11

Lotte M du skrev:

> og kan ikke gennemskue hvad jeg kan have overset.

Mit bud er at du ikke har sat din email konto til at logge ind i
Hamsteren.

Egenskaber for din emailkonto, server
indgående localhost eller 127.0.0.1
udgående localhost eller 127.0.0.1

Kontonavn= Admin
Adgangskode= Den du har valgt som adgangskode til Admin
--
Hilsen Henrik

Fra : Lotte M

Dato : 07-06-01 19:51

"Henrik K Hansen" skrev i en meddelelse

> Mit bud er at du ikke har sat din email konto til at logge ind i
> Hamsteren.

hmmmm

> Egenskaber for din emailkonto, server
> indgående localhost eller 127.0.0.1
> udgående localhost eller 127.0.0.1

Har prøvet med både den ene og den anden...

> Kontonavn= Admin
> Adgangskode= Den du har valgt som adgangskode til Admin

Akkurat

Når jeg beder oe om at sende og modtage er hamsterkontoen med
på listen, men den accepterer ikke kodeordet, hvorfor jeg får
dialogboksen for kodeord. Jeg /har/ naturligvis tjekket at kodeordet
er korrekt indtastet.

Det er sikkert noget helt indlysende, der er problemet, men jeg
kan ikke se skoven for bare træer.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-06-01 21:59

"Lotte M" skrev

> Det er sikkert noget helt indlysende, der er problemet, men jeg
> kan ikke se skoven for bare træer.

I forbindelse med kodeord og ikke at kunne logge på, er fejlen i
9 ud af 10 tilfælde at kodeordet er skrevet mens caps-lock har været aktiveret.

Hvis du ser på log-fanebladet i Hamster, står der så ikke nogle
fejl?

Se i logfilen, når du lige har startet Hamster op, måske står
der "Start of local XXXX-server failed", grunden kan være at du
bruger Norton Antivirus som spærrer porten som pop3 serveren har
brug for.

Sammenlign eventuelt fejlmeddelelsen som bør stå i logfilen, med
hvad der står i hjælpefilen under punktet "Error-codes and -
messages".

Er pop3 serveren startet?

Prøv at fortælle noget mere om din opsætning, kører Hamster f.eks.
i et netværk på en anden pc? er der firewall på den pc hvor Ham-
ser kører? spærrer firewallen for trafik udefra (andre pcere)?

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Lotte M

Dato : 08-06-01 06:00

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev i

> bruger Norton Antivirus som spærrer porten som pop3 serveren har
> brug for.

Jeg bruger Norton Antivirus...

> Er pop3 serveren startet?

Ja

> Prøv at fortælle noget mere om din opsætning, kører Hamster f.eks.
> i et netværk på en anden pc?

Kører på et netværk, på serveren. Det er et mininetværk, med kun
2 maskiner, det er forbundet med en hub og 2 netkort i serveren og 1 i
klienten (for at kunne bruge min stofanet via begge maskiner).

> er der firewall på den pc hvor Hamtser kører?

Nej.

> spærrer firewallen for trafik udefra (andre pcere)?

Kan det være Stofa, der giver problemer. Stofa er vel så'n set et
netværk, med en firewall mellem min maskine og Stofa - eller?

Jeg er ikke i nærheden af min computer i weekenden, men jeg
vender tilbage på mandag - håber i kan hjælpe med at lokalisere
fejlen/problemet.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-06-01 09:03

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i news:9fprk5$jui$1@sunsite.dk:

> Jeg bruger Norton Antivirus...

Prøv at slå NA fra, jeg har hørt utroligt mange dårlige ting om det
program.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 07-06-01 21:52

On Thu, 7 Jun 2001 20:50:34 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>Akkurat

kontonavn= admin
^
?

Fra : Lotte M

Dato : 08-06-01 05:42

"Peter Alfredsen" skrev

> kontonavn= admin
> ^

Jeg har prøvet både Admin og admin, ligesom jeg har tjekket for
slåfejl....

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 07-06-01 21:52

On Thu, 07 Jun 2001 19:25:28 +0200, Henrik K Hansen
<xxc4a0ok5f001@sneakemail.com> wrote:

>16 timer , jeg booter hver dag.

Booter?
Der er sikkert fordele ved det. Den største logfil, jeg har fylder for
eksempel 500MB, og når den roterer hver gang den genstartes, kan der
være mange af dem.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-06-01 21:36

Lotte M du skrev:

> hmmmm

Undskyld , en jeg har hjulpet med Hamsteren havde brugt bruger og
passwordet fra hans emailkonto.

> Det er sikkert noget helt indlysende, der er problemet, men jeg
> kan ikke se skoven for bare træer.

Jeg kan ikke regne det ud, når du kan logge ind på newsserveren
med bruger Admin og adgangskode til Admin, så burde du også kunne
logge ind med send og modtage post med bruger Admin og adgangskode
til Admin , det er jo de samme man bruger.
--
Hilsen Henrik

Fra : Lotte M

Dato : 08-06-01 05:40

"Henrik K Hansen" skrev

> Undskyld ,

> Jeg kan ikke regne det ud, når du kan logge ind på newsserveren

- opsætningen af newsserveren tog kun et øjeblik og gik som smurt.

For nylig skulle jeg sætte et par emalkonti op, og løb ind i et lignende
problem og da var det serveren "der lige skulle puffes igang" (min
udbyderes kommentar) - men derudover kan jeg ikke huske oe har
opført sig så'n, med mindre jeg jeg jeg lavet en slåfejl i kontonavn eller
password.

De næste par dage er jeg ikke hjemme, hvis jeg er heldig har oe
"repareret sig selv", når jeg kommer hjem

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-06-01 21:53

Peter Alfredsen du skrev:

> Booter?
> Der er sikkert fordele ved det.

Det er nødvendigt, jeg har 3 styresystemmer på den her PC.
--
Hilsen Henrik

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 11-06-01 00:04

On Sun, 10 Jun 2001 22:08:51 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

>Jeg kan godt finde udaf hvor man sætter ande rtil at måtte sende ihave
>feed til en, men hvorledes sættes den til at sende det til ander?

Herunder en Beta-Version af den tyske FAQ. Princippet er det samme som
andre steder. Hvis du vil sende grupperne alt.fan.* til serveren
localhost på porten nntp (119), kan et script eksempelvis se således ud.

#!hs2
HamNewsJobsFeed( "localhost", "^alt\.fan\." )
HamNewsJobsStart( "localhost,nntp" )

Først skal serveren lige sættes op inde under
Configuration->News->Newsserver->Add

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-01 07:05

On Mon, 11 Jun 2001 01:04:23 +0200, Peter Alfredsen
<peteralf@fabel.dk> wrote:

>Herunder en Beta-Version af den tyske FAQ.

Tysk er ikke et tvangsfag i den lovpligtige undervisning, og jeg havde
besvær nok med det danske, og engelske, så jeg kan ikke tysk,,,
Nogen der kender en brugbar oversætter på nettet?
Har fundet www.translate.ru der arbejder på Tysk -> Engelsk, men er
meget langsom med at få sendt siderne til mig,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-06-01 08:08

On Mon, 11 Jun 2001 08:05:21 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

>Har fundet www.translate.ru der arbejder på Tysk -> Engelsk, men er
>meget langsom med at få sendt siderne til mig,,,

den virker ikke pt. thivertifald,,,

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 13-06-01 23:23

> [...]

>Har fundet www.translate.ru der arbejder på Tysk -> Engelsk, men er
>meget langsom med at få sendt siderne til mig,,,

Som lovet i privat mail (og mailet til dig), sender jeg her en nogenlunde
oversættelse (Dem der virkelig kan tysk er velkomne til at rette mig):

(Kaj Svenningsen er velkommen til at bruge dette på hans udmærkede sider)

Feed-mekanismen i Hamster

0. Forord:

Den der vil benytte Hamster som en feeder, har brug for et forudgående
kenskab til NNTP protokollen og hvordan Usenet fungerer.

1. Grundforudsætninger:

Skal Hamster anvendes som feeder, eller skal der feedes artikler til
hamster, bør Hamster udelukkende anvendes til dette formål. Anvendelsen af
værktøjer

til efterbearbejdning af artikler er anbefalet. Hvis man vil anvende Hamster
som en feeder, er det nødvendigt at have et domænenavn. Domænenavnet (FQDN)
kan indstilles i menuen Configuration-> Local Server & Accounts-> Local
server. Endvidere findes der i menuen Configuration-> Local Server &
Accounts-> News mulighed for "Local Injection" (Lokal tilføjelse af
artikler, der postes på den lokale server), "Generate Message-ID" og
"Generate or expand "path" header", som også bør bruges.

Boxene "X-posting-agent" og "User-Agent" bør deaktiveres. Det anbefales at
du aktiverer "X-Trace" headeren ved at indsætte news.addxhtrace=X-Trace i
[Setup] afsnittet i Hamster.ini, for at bekæmpe SPAM.

Advarsel: Feeding af artikler uden en korrekt Path eller Message-ID header
kan forårsage problemer.

2. Feed den lokale server

For at tillade en bruger at feede din maskine, skal sææte den tilsvarende
Checkbox i "local accounts..".

Med linjen
ihave.auth=1
i hamster.ini, kan du give alle brugere tilladelse til at feede dig.

Hamster kan feedes med både NNTPkommandoerne IHAVE og TAKETHIS.

Hamster sender normalt lokale artikler til news.out for senere at blive
postet.

Med indstillingen "Feeder only" i indstillingsdialogboksen for den enkelte
gruppe, kan du sørge for at dette ikke sker.

I så tilfælde bliver artikler postet til den lokale server ikke mere postet,
men må videresendes med feed-kommandoer.

3. Feed andre servere med Hamster.

For at feede andre servere, skal du med hs2 (i et script) indsætte denne
linje:

HamNewsJobsFeed( <server>, <group-select> )

Og denne for at starte det hele:

HamNewsJobsStart( <server-list> )

Den server du vil feede skal først indstilles i
Configuration->News->Newsserver.
Alle artikler du har liggende bliver feedet til denne server.
Alle artikler bliver på denne måde tilbudt serveren med IHAVE. Hamster
holder styr på hvilke artikler, der allerede er blevet feedet.

Altså hvis du vil feed alt.fan.* til serveren localhost, kan dette script
bruges:

#!hs2
HamNewsJobsFeed( "localhost", "^alt\.fan" )
HamNewsJobsStart( "localhost,nntp" )

[4.* snippet - andre er velkomne til at oversætte]