Bryggeri i Nykøbing Mors
Fra : Anne Mette Bjørgan

Dato : 27-08-05 05:59

Hei,

min forfar Johan Johnsen overtok et bryggeri i Nykøbing Mors +-1787
etter sin svigerfar Peder Jensen. I en norsk bok jeg har fra 1975 står
det at dette bryggeriet eksisterte da boken ble skrevet. Finnes dette
bryggeriet i Nykøbing M fremdeles?

Takk for hjelpen.

vennlig hilsen
Anne Mette Bjørgan
Norge

Fra : Ib Molbech

Dato : 27-08-05 08:15

Af denne hjemmeside
http://www.jo-hansen.dk/beer/Historie/Nedlagte_bryggerier.html fremgår det,
at der blev etableret et bryggeri i Nykøbing Mors 11. sep. 1926, forfatteren
ved ikke hvornår det er nedlagt.

IM

Fra : Anne Mette Bjørgan

Dato : 27-08-05 09:02

Tusen takk for svaret. Du skriver at det ble etablert i 1929. Kan det
være det samme bryggeri som min forfar overtok i ca. 1787?

--
hilsen Anne Mette
-------------------

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 10:03

On Sat, 27 Aug 2005 09:14:47 +0200, Ib Molbech wrote:

> [...]
> at der blev etableret et bryggeri i Nykøbing Mors 11. sep. 1926, forfatteren

Der har sandsynligvis været mange bryggerier i Nykøbing. Det bryggeri du
refererer til, kan jo tydeligvist ikke være det der efterlyses.

Det senest eksisterende (øl)bryggeri i Nykøbing var Morsø Bryghus, som blev
etableret i 1830. Morsø Bryghus blev opkøbt af Saltum Bryggeri i 1979. Om
det blev nedlagt straks vides ikke, men det eksisterer ikke mere. Saltum
Rørkær blev iøvrigt opkøbt af Carlsberg i 1999.

Spørgeren må nok gå den tunge gang til lokalhistorisk arkiv eller Dueholm
museum i Nykøbing. De er ikke videre hjælpsomme, så han skal ikke regne med
at få noget ud af en telefonisk eller skriftlig henvendelse, men det er da
forsøget værd.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anne Mette Bjørgan

Dato : 27-08-05 10:09

Kurt Hansen wrote:
> Spørgeren må nok gå den tunge gang til lokalhistorisk arkiv eller
Dueholm
> museum i Nykøbing.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Det skal jeg gjøre. Takk for tipset.

--
hilsen Anne Mette
-------------------

Fra : Steven

Dato : 29-08-05 19:56

Må jeg tillade mig et lille forslag?

Hvad med om Anne Mette kontaktede Morsø Folkeblad og beskrev sin historie
for redaktøren? Det kunne jo tænkes, at denne koldhjertede mand kunne fatte
interesse for lidt lokalhistorisk stof, og derved måske også kunne medvirke
til, at Anne Mette får endnu flere oplysninger.

Eller er det forslag måske helt ude i hampen?

Med venlig hilsen

Steven