Bestillingsformular med simpel beregning
Fra : Lotte M

Dato : 25-08-05 20:24

Jeg skal lave en simpel beregningsformular i php, udover manøvren med at
inkludere filer er jeg helt grøn udi php.

Jeg har brug for at lave en formular (sendes via FormMail) a la:
Jeg [anfør navn] [anfør adresse] [anfør e-mail] ønsker at bestille
[anfør antal] dimser a beløb kr.
[vis beregnet beløb] indbetales på kontonr. bla bla.

Jeg kvitterer for bestillingen via en takkeside - det vil være ideelt
hvis totalbeløbet fremgår, så jeg kan skrive:
Tak for bestillingen, dimsen sendes, når [beregnet beløb] er modtaget.

Kan der samtidig sendes en kvittering til bestilleren email vil det være
perfekt!

Jeg har uden held googlet efter en vejledning, har bla kigget på
webcafe.
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-08-05 21:08

On 2005-08-25, Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:
> Jeg har uden held googlet efter en vejledning, har bla kigget på
> webcafe.

Det er ikke særlig ofte man kan finde en vejledning i at lave en
specifik applikation. Normalt bliver man selv nødt til at analysere,
designe og kode skidtet. Man kan så finde vejledninger, der forklarer,
hvordan man omtrent gør visse dele af det man har analyseret sig frem
til.

Med mindre selvfølgelig man kan finde nogen, der har lavet præcis det
samme før. Sandsynligheden for dette falder dog proportionalt med antal
krav man stiller til applikationen.

- Jacob Atzen

Fra : Lotte M

Dato : 26-08-05 01:20

Jacob Atzen skrev:

> Det er ikke særlig ofte man kan finde en vejledning i at lave en
> specifik applikation. Normalt bliver man selv nødt til at analysere,
> designe og kode skidtet.

Jeg vil såmænd gerne både analysere og kode - men læringen skal jo
starte et sted.

> Man kan så finde vejledninger, der forklarer,
> hvordan man omtrent gør visse dele af det man har analyseret sig frem
> til.

Akkurat! Jeg har kigget efter vejledninger, der kunne gøre mig klogere
på hvordan jeg ganger 2 tal og får resultatet vist. Dernest hvordan jeg
sender en e-mail kvittering for en udfyldt formular.

Mit udgangspunkt er en almindelig formular, der, som jeg skrev, bliver
sendt via FormMail. Når formularen sendes, så ser afsenderen en "tak for
bla bla side" - (du kan se min formular her
http://www.kbh-nord.dk/indmeldelse.php)
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 26-08-05 22:20

On 2005-08-26, Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
> sendt via FormMail. Når formularen sendes, så ser afsenderen en "tak for
> bla bla side" - (du kan se min formular her

Okay. Hvis det er noget du vil have hjælp til, bliver du nok nødt til at
formulere et spørgsmål.

- Jacob Atzen

Fra : Leonard

Dato : 26-08-05 07:27

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
>[anfør antal] dimser a beløb kr.
>[vis beregnet beløb] indbetales på kontonr. bla bla.

<form action="kvittering.php" method="post>
og resten kan du sikkert selv finde ud af at sætte op som du vil have
det med <input type="text" name="navn"> osv.

Hvis du vil have den til at vise totalbeløbet allerede når skrives
antal, så skal du have et javascript til at regne det ud på samme side
(det ved jeg ikke så meget om).

>Jeg kvitterer for bestillingen via en takkeside - det vil være ideelt
>hvis totalbeløbet fremgår, så jeg kan skrive:
>Tak for bestillingen, dimsen sendes, når [beregnet beløb] er modtaget.

denne takkeside kalder vi lige for kvittering.php
Her kan du finde de variabler fra din form i $_POST['navn'] osv. efter
hvad du kaldte felterne i formen.
Så er det bare at skrive:

<?php
$pris = "12.25";
$samletpris= $_POST['antal'] * $pris;
$tekst= "Tak for bestillingen, dimsen sendes til: ".$_POST['navn'].",
når ".$samletpris." kr. er indbetalt til ...";

print $tekst;
?>

og så bruge http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php til at sende
en mail til den skal ekspedere bestillingen.

>Kan der samtidig sendes en kvittering til bestilleren email vil det være
>perfekt!

Den kan sendes samtidig med bestillingen ved at skrive 2 modtagere i
mail() eller der kan sendes forskellig mail i de 2 tilfælde.

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 27-08-05 12:26

Leonard skrev:

[noget med et JavaScript]

- hvordan er det med JavaScript - er det ok at bruge med hensyn til
browserunderstøttelse?

[snip forklaring iøvrigt]

1000 tak! - både til dig Leonard og til de 2 der via mail sendte
henvisninger til relevante tutorials!
--
Lotte M

http://www.kbh-nord.dk/
- Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland

Fra : Leonard

Dato : 27-08-05 22:08

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

>- hvordan er det med JavaScript - er det ok at bruge med hensyn til
>browserunderstøttelse?

Delvist, det kan jo slås fra, men lavet rigtigt til dit formål er det
jo kun en detalje som hjælper lidt, og så kan det være meget godt.
Det ved de dog meget mere om clientside-gruppen.

Fra : Lotte M

Dato : 29-08-05 00:16

Leonard skrev:

> Delvist, det kan jo slås fra, men lavet rigtigt til dit formål er det
> jo kun en detalje som hjælper lidt,

Hmmm, jeg dropper JavaScriptet, derimod har jeg lavet en
"ordrebekræftigelse" hvor totalbeløbet fremgår - jeg synes faktisk
scriptet er blevet brugbart! Ordrebekræftigelsen sendes til "kunden",
ligesom jeg får en email med bestillingen.
http://www.lotte-m.dk/test/bestilling2.php

Jeg har 2 småting, som jeg ikke kan finde en løsning på: Hvordan kan jeg
gøre bestemte felter obligatoriske, og er det muligt at validere den
oplyste emailadresse?
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk/

Fra : Leonard

Dato : 29-08-05 08:59

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

>Hvordan kan jeg
>gøre bestemte felter obligatoriske,

Ved at tjekke på indholdet af den variabel der bliver sendt videre og
så gøre noget ved det. Altså i kvittering.php at begynde med:

if ($_POST['navn']=="") {
print "Du skal skrive dit navn, prøv igen";
}

og det skal selvfølgelig raffineres, så det ser pænt ud.

Jeg foretrækker at kode bestilling og kvittering i samme php-fil, da
det så er nemmere at lave tjekket for om alt er udfyldt, og hvis det
ikke er, så vise formularen med det der er udfyldt i felterne, sammen
med tekst der viser hvad der mangler.

Du får lige et helt eksempel pr. mail.

> og er det muligt at validere den
>oplyste emailadresse?

Det vil jeg lade andre svare på. der er mere inde i det problem end
jeg er.

Fra : Lotte M

Dato : 29-08-05 20:20

Leonard skrev:

> [...]
> så gøre noget ved det. Altså i kvittering.php at begynde med:
>
> if ($_POST['navn']=="") {
> print "Du skal skrive dit navn, prøv igen";

Ok tak, det ser jeg på!

> Du får lige et helt eksempel pr. mail.

Tak!

Jeg er støt ind i en udfordring vedr. decimaler i beløb - jeg kan ikke
få php til at skrive '0', når '0' er sidste decimal. Ved 200.25 skrives
begge decimaler, med ved 200,50 mangler jeg nullet. Hvad mon jeg gør
forkert?

--
Lotte M
http://www.kbh-nord.dk/

Fra : Leonard

Dato : 29-08-05 20:35

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
>få php til at skrive '0', når '0' er sidste decimal. Ved 200.25 skrives
>begge decimaler, med ved 200,50 mangler jeg nullet. Hvad mon jeg gør

Det er svært at sige noget om, når du ikke viser hvad du gør?
Bruger du http://dk.php.net/manual/en/function.number-format.php ?

Fra : Lotte M

Dato : 29-08-05 22:25

Leonard skrev:

> Det er svært at sige noget om, når du ikke viser hvad du gør?

Tsk, jeg føler mig ret dum, for jeg tænkte, at hjælpesomme sjæle kan
kigge i kilden

> Bruger du http://dk.php.net/manual/en/function.number-format.php ?

Næ, det er vist ikke det jeg gør ..hmm.... et snip:

$antal = $_REQUEST["antal"];
$pris= "200.25";
$porto= "25";
$samletpris= ($_POST['antal'] * $pris) + $porto;
$email_klub= "email@konto.invalid";

echo   "<h1>Bestilling</h1>";
echo date("j/n-Y");
echo "Du har bestilt $antal dimser til ialt $samletpris kr. <br /><br
/>";
echo "Følgende meddelelse er tilføjet din bestilling:<br />
echo "Det bestilte sendes, når $samletpris kr. er indbetalt til kontonr.
xxxx-xxxxx<br /><br />";
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-08-05 23:22

Lotte M <post@lotte-m.dk> skrev Mon, 29 Aug 2005 23:24:31 +0200

>$antal = $_REQUEST["antal"];
>$pris= "200.25";
>$porto= "25";
>$samletpris= ($_POST['antal'] * $pris) + $porto;

Der er lidt dobbelkonfekt der. Ikke at det ændrer resultatet, men er dog
overflødigt.

$samletpris = ($antal * $pris) + $porto;
echo '<br>'.$samletpris;
$samletpris = number_format($samletpris, 2, ',', '.');
echo '<br>'.$samletpris;

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 06-09-05 11:33

Arne Feldborg skrev:

> Der er lidt dobbelkonfekt der. Ikke at det ændrer resultatet, men er dog
> overflødigt.

Hmm, jeg er helt grøn udi php - hvad er det, der er dobbeltkonfekt?

$antal = $_REQUEST["antal"];
- her spørger jeg efter det antal der blev indtastet i formularen på
forrige side.
$pris= "200.25";
- jeg angiver prisen på min vare
$porto= "25";
- og porto'en
$samletpris= ($_POST['antal'] * $pris) + $porto;
og beregner herefter prisen.

> $samletpris = ($antal * $pris) + $porto;
> echo '<br>'.$samletpris;
> $samletpris = number_format($samletpris, 2, ',', '.');
> echo '<br>'.$samletpris;

Tak, det var et lærerigt lille eksempel!
--
Lotte M
http://www.lotte-m.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-09-05 18:50

On 2005-09-06, Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:
> $antal = $_REQUEST["antal"];
> - her spørger jeg efter det antal der blev indtastet i formularen på
> forrige side.

Men hvor bruger du det?

- Jacob Atzen

Fra : Lotte M

Dato : 08-09-05 18:31

Jacob Atzen skrev:

> Men hvor bruger du det?

$antal = $_REQUEST["antal"];
$pris= "200.25";
$porto= "25";
$samletpris= ($_POST['antal'] * $pris) + $porto;

I 4 linje "$_POST['antal"
- det troede jeg i hvert fald
--
Lotte M