Strømopladning i USA?
Fra : JG

Dato : 25-08-05 11:00

Vi skal til USA og skal have kameraer og muligvis computer med - så vi får
nok brug for at oplade et par gange. Vi har rejsestik, der kan gå i
amerikanske kontakter - er det nok?

Såvidt jeg ved, kører de med 110 V, og det burde ikke brænde noget af - men
opladning foregår måske lidt langsommere?

Eller har vi brug for en transformer?

- jg

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 11:40

"JG" <jgood@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Såvidt jeg ved, kører de med 110 V, og det burde ikke brænde noget af -
> men opladning foregår måske lidt langsommere?

Et kik på laderne afslører alt, de fleste nyere ladere justerer selv om det
er 110 eller 220v

På andre er der nanuel mulighed, men husk at stille tilbage når i kommer
hjem

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : JK

Dato : 25-08-05 11:39

On Thu, 25 Aug 2005 11:59:57 +0200, "JG" <jgood@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Såvidt jeg ved, kører de med 110 V, og det burde ikke brænde noget af - men
>opladning foregår måske lidt langsommere?

Visse opladere er universal, så de selv finder ud af det. Tjek
datablade om muligt.

Jeg købte eksempelvist et digital kamera i new york. Jeg fik et
overgangsstik med til den til dansk stikkontakt, og den lader
fortrinligt her også. Det er Sony.

Hvis man går over til tekniske løsninger, så er der denne mulighed:

elnettet i usa er faktisk 2-faset. Hvor det i danmark er med 1 fase og
jord. Man kan med kondensator forsinke den ene fase 180 grader og
herved opnå, at spændingsforskellen bliver 220 volt (2x110). Man skal
tænke på 2 sinuskurver, der er synkrone normalt, men hvor den ene
forskydes, så de svinger modsat. Frekvensafvigelsen til 60 Hz betyder
mindre.

Jeg ved at udrejste danskere har benyttet dette kondensator-trick og
brugt danske fjernsyn i New Jersey. Lovligt er det ikke, og man skal
have teknisk ekspertise for at fuldføre det.

mvh

John

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-08-05 12:28

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
> Hvis man går over til tekniske løsninger, så er der denne mulighed:
>
> elnettet i usa er faktisk 2-faset. Hvor det i danmark er med 1 fase og
> jord. Man kan med kondensator forsinke den ene fase 180 grader og

For en god ordens skyld skal det vel lige siges at dansk elnet er med 1 fase
og NUL. Der kan også være jord, men de to ting er ikke det samme. Ellers en
spændende løsning

Keller

Fra : jesper outzen

Dato : 26-08-05 13:17

JG wrote:

> Vi skal til USA og skal have kameraer og muligvis computer med - så vi får
> nok brug for at oplade et par gange. Vi har rejsestik, der kan gå i
> amerikanske kontakter - er det nok?
Ja så er det bare at bruge opladeren. Jeg har opladet AAbatterier og
specielle batterier uden problemer i USA, med laderne som jeg bruger
her i landet

jesper o

Fra : Dan K. Rasmussen

Dato : 31-08-05 20:12

> [...]
>
> Såvidt jeg ved, kører de med 110 V, og det burde ikke brænde noget af -
> men opladning foregår måske lidt langsommere?

vi har været der en del gange - vi har en omformer (blot stikket) fra netto
til 10 kr og har aldrig haft problemer med:

Ipaq
Forsk. mobiler
El-tandbørste
Forsk. digital kameraer
Batteriladere

om det tager længere at lade har jeg ikke lagt mærke til. Som skrevet finde
de fleste apparater idag (vi var der første gang i 2001 og allerede den gang
uden problemer) ud af at stille om - check dog lige manualen først - i de
fleste står der 110-230v (se evt på transformer).

Dog ingen garantier herfra.

Mvh

Dan