surkål/sauerkraut-erfaringer
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 22-08-05 17:15

Hej folkens

Jeg kunne godt tænke mig at lave sauerkraut, og har googlet mig frem til
nogle opskrifter. Inden jeg måske prøver een af dem, vil jeg dog lige høre
om nogen herinde har prøvet at lave det - og evt hvilken opskrift de brugte.

PFT

Tommy

Fra : Peter Larsen

Dato : 22-08-05 21:24

Hej Tommy

Jeg plejer at gøre følgende ved en 800grams dåse med Weinsauerkraut:

1 fed Hvidløg og 1 løg hakkes og brunes i en gryde der også kan indeholde
kålen og væde og evt pølser og kød

Put derefter kålen i gryden (Den er dryppet af i en sigte inden ) , tilsæt
så ca 3dl god Oksebouillon og rør det hele godt rundt, tilsæt så 2 stk
laurbærblade og ca 10 sorte peberkorn og hvis du synes så er et par stykker
allehånde og noget hel spidskommen heller ikke at foragte, læg låg på og lad
det simre en 10min tid, derefter kan du putte en 4-6 stk Sønderjydske
Kålpølser som du har prikket inden og lægge oven på/nede i kålen.

Dertil hjemmelavet kartoffelmos god sennep og øl og brændevin

God fornøjelse

Mvh Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 23-08-05 08:00

> [...]
> nogle opskrifter. Inden jeg måske prøver een af dem, vil jeg dog lige høre
> om nogen herinde har prøvet at lave det - og evt hvilken opskrift de

Jeg har lavet en del surkål efter:

Annelies Schöneck
Mælkesyregæring af grønsager / tekst: Annelies Schöneck ; tegninger:
Birgitta Hällström ; [oversat af Bodil Pedersen]
.. - [Kbh.] : [Bageriet Bodil], [1978]. - 34 sider : ill. ; 21 cm
Originaltitel: Mjölksyrejäsning av grönsaker.
Litteratur: side 30.
Hf. : kr 12.50.

De store toliters rødbede/asieglas er fine beholdere til mælkesyregæring,
man skal så bare lægge noget under skruelåget, som kan holde kålen nede i
saltlagen, eksempelvis et lille æggebæger af porcelæn eller glas. Glas med
patentlåg kan bruges efter samme princip.

Selve gæringen lod jeg foregå oven på gasfyret i bryggerset. Det stinker
ikke lige så meget som vinbrygning, men næsten.

MVH

Peter