tun på dåse
Fra : anders

Dato : 21-08-05 21:43

Det ville glæde mig enormt meget hvis nogle lå inde med gode opskrifter hvor
tnu på dåse kunne indgå. det jeg mest eftersøger er hurtige opskrifter, da
jeg altid har et par dåser stående i tilfæle af at jeg ikke har tid til at
lave mad, eler simpelthen ikke gider. jeg har indtil nu mest bare spist det
uden noget andet, men det er jo lidt kedeligt, håber nogle har nogle gode
foreslag, både til mig og andre der til tider har for travlt til at lave
mad, mn alligevel gerne vil have noget dr smager lidt godt.

mvh anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-05 21:48

anders skrev:
> [...]
> foreslag, både til mig og andre der til tider har for travlt til at lave
> mad, mn alligevel gerne vil have noget dr smager lidt godt.

steg snittede løg, hvidløg, chili + evt anden grøntsag i olie/hæld
nykogt pasta på og pluk tun, kippers eller torskerogn ud over og rør en
gang. Rigtigt blandet er det en fin hurtigret.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Milla

Dato : 29-08-05 13:00

svits hvidløg i olivenolie, smid 2 dåser tun og 2 dåser hakket tomat og
en smule salt i, og så låg på. Lad det simre i 20 min, tilsæt godt med
friskhakket persille, og server med noget godt pasta. Vupti!

Mvh Milla

Fra : IMB

Dato : 31-08-05 07:50

Milla <milla@SOMEHERE.ID> wrote in news:jNCQe.57$1a7.10@news.get2net.dk:

> [...]
> en smule salt i, og så låg på. Lad det simre i 20 min, tilsæt godt med
> friskhakket persille, og server med noget godt pasta. Vupti!

Tun, kapers (hakket) og maoynaise (eller creme fraise eller de magere
produkter) blandes med en smule salt og peber. Det giver en god tunsalat
til frokostbordet.

Spar på cremen og ikke på kapers og så bliver den lidt sur - det smager
rigtig godt.

--
-- Inger Marie

"Just one question. Why?"
"Why not?"
"It's not an answer."
"Oh, yes it is. It's simply not an answer you like or the answer you
expect. There's a difference."

   -- Sakai and G'Kar in Babylon 5:"Mind War"

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 22-08-05 09:32

"anders" <alehmann@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det ville glæde mig enormt meget hvis nogle lå inde med gode opskrifter
hvor
> tnu på dåse kunne indgå.

løg svitses i gryde
et par dåser hvide bønner hældes over
peberfrugt, chili, hvidløg, majs, salt, peber, grønne bønner kastes i -
sammen med andre krydderrier
en dåse tun - eller to - kommes i.

Fra : Peter Westh

Dato : 22-08-05 11:51

> [...]
> travlt til at lave mad, mn alligevel gerne vil have noget dr smager lidt

Salat af tun og hvide bønner (fra dåse) med hakket løg og persille. køb en
færdig dressing eller lav den af citron eller vineddike, olievenolie,
hvidløg, sennep samt alt+peber.

/P

Fra : Leo

Dato : 22-08-05 12:20

En dåse tun, et hakket hårdkogt æg, et lille hakket løg og et par skefulde
creme fraiche eller syrnet fløde røres sammen og bruges som sandwichfyld.
Eller på ristet brød.

Eller et forslag til forret, drr vel også kan bruges som hovedret.
Kolde ris svarende til 4 dL ukogte ris vendes med olien fra én dåse tun og
anrettes på et fad med salatblade. To dåser tunfisk fordeles over.
En dressing af mayonnaise og flødeskum tilsat en snert esdragoneddike
fordeles over.
En håndfuld rejer drysses over, og halve hårdkogte æg og citronbåde anrettes
langs kanten. Der pyntes med stenbiderrogn.
Serveres med kuvertbrød.

Ovenstående er også rigtigt godt med en rest kogt torsk.

Fra : Leo

Dato : 22-08-05 12:28

Jeg kom til at tænke på, at du også kunne lave pizza - sådan en "alt godt
fra havet" - tun, løg, friske tomater, majs og muslinger - det har jeg selv
gjort i en snæver vending, hvis vi blev "for mange" til aftensmad - dåsetun
og muslinger er nemme - dåsemad er en god opfindelse og jeg har også altid
lidt tørgær liggende "bare for en rodens skyld".

Og pizza rimer lidt på pita - så pitabrød i fryseren og lidt til salat, så
er du rimeligt hjulpet.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-05 12:41

> [...]

> opskrifter, da jeg altid har et par dåser stående i tilfæle af at jeg ikke
> har tid til at lave mad, eler simpelthen ikke gider.

Samme her
Min yndlings-gider-ikke-i-dag-ret er
Salat i strimler, tun i plukkede stykker, hakket løg, agurk i tern, halve
cherrytomater, blomkål i buketter, et kogt æg (ikke for hårdt) i kvarte,
oliven og evt. lidt feta.
Olie-eddikedressing med godt med sennep over (jeg laver en stor portion, kan
holde sig længe i køleskab) og et stykke brød til.
Så er den hjemme.

Hilsen Inger

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 22-08-05 18:57

Hvad med en Salat Nicoise:

Der skal bruges:

Salat (iceberg)
Kogte æg
Tunfisk
Tomater
Sorte oliven.

Anret på et ovalt fad salat i midten med tunfisk uden om.

Dernæst kvarte hårdkogte æg skiftevis med kvarte tomater.

Tilsidst garneres med sorte oliven.

Serveres med lune flutes.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 20:15

Peter Løhde Svarre skrev:
> Hvad med en Salat Nicoise:
>
> Der skal bruges:
>
> Salat (iceberg)
> Kogte æg
> Tunfisk
> Tomater
> Sorte oliven.
>
> Anret på et ovalt fad salat i midten med tunfisk uden om.

Det er da kun hvis det skal fotograferes til et dameblad....
Skal det smage, rodes det sammen, imo

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-05 05:06

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Det er da kun hvis det skal fotograferes til et dameblad....
> Skal det smage, rodes det sammen, imo

Flutes med sprød overflade, skal selvsagt ikke i berøring med våd salat før
i munden - men ellers er FAKTORERNES ORDEN LIGEGYLDIG, og der er kun æstetik
i om man blander det hele brutalt på een gang, eller "garnerer med oliven"
som frankofil kunstner der sætter prikken over i et, med middagsgæsterne som
beundrende publikum.

Salat nicoise er al fiske/havdyr salat, og nogen er til ansjoser, nogen til
dåsetun, nogen til frisk sværdfisk og skaldyr

Dåsetun kan bruges til alt som hakket ox bruges til - fx pizza.

Det harsker ikke så hurtigt som makrel

Sulten er det bedste krydderi

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-08-05 22:37

Peter Løhde Svarre wrote:

> Hvad med en Salat Nicoise:
>
> Der skal bruges:
>
> Salat (iceberg)
> Kogte æg
> Tunfisk
> Tomater
> Sorte oliven.
>
> Anret på et ovalt fad salat i midten med tunfisk uden om.

Smag og behag... I min salade niçoise er der hverken tun eller iceberg, men
derimod et godt fransk salathoved (romaine er nemt at få herhjemme),
dampede, grønne bønner, modne tomater, sorte oliven, smilende æg og vigtigst
af alt: Ansjosfileter. Tun er en kæmpe misforståelse, og det har intet med
middelhavsmad at gøre. Dressingen er af rigelig olivenolie, lidt
hvidvinseddike, salt og peber og lidt presset hvidløg og en mikrosmule
dijonsennep. Alt undtagen æg vendes hurtigt i dressingen og æg lægges ovenpå
ved serveringen. Salaten er både lækker let lun og afkølet.

Mit bud på en ret med tun er romersk fredagsspaghetti (tager 10 minutter at
lave), her til to personer:

Sæt spaghettivand over (rigeligt vand, der saltes godt, når det koger).
Hak et stort løg eller to mindre fint (jeg bruger min elskede food
processor), og steg det klart i noget olivenolie i en pande eller gryde.
Tilsæt en 3-4 fed hakket eller tyndskivet hvidløg og giv det et minut mere
ved jævn varme. Tilsæt en dåse tun, en god gang salt og peber. Nu koger dit
vand sikkert, og spaghettien (250 gr. hvis "første ret" af to, som i
Italien, ellers 400 gr.) smides i, koges til den er al dente. Imens
tilsætter du en dåse flåede tomater eller 3 deciliter mosede tomater. Kog
godt igennem og smag til med salt, peber og evt. balsamico. Alt efter
dåsetomaternes smagsfylde, tilsætter jeg sommetider en lille dåse tomatpure
sammen med, men det må man lige eksperimentere med. Spaghettien dryppes godt
af i dørslag og smides i gryden eller panden, der nu er taget af varmen.
Vend godt rundt og server, evt. med finthakket persille over. Parmesanost
hører *ikke* til retter som denne (med fisk).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-05 05:15

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Anret på et ovalt fad salat i midten med tunfisk uden om.
>
> Dernæst kvarte hårdkogte æg skiftevis med kvarte tomater.

Og hvis fadet ikke er ovalt, er det så droite moral lovbrud at kalde det
nicoise-salat?

Jeg vil kalde det en tung hovedret og ikke salat, for icebergen har jo ikke
en promille af rettens kalorieindhold -æg, fed fisk og dressingolie er som
plumkage

Fra : J Mogensen

Dato : 23-08-05 13:46

Hej!

Her en nem og god opskrift på er ret med tun på dåse:
svits et halvt fintsnittet løg i lidt olie i en gryde. når
løgstykkerne er lidt gennemsigtige tilsæt 500 ml. vand. og en halv
tsk. salt. når vandet koger tilsættes 250 ml. ris. rør lidt rundt
og lav det koge for middel varme i 15 minutter med låg på!. sluk
herefter og lad gryden stå på den endnu varme kogeplade i 10
minutter.

spis risen med tun ovenpå, lækkert og nemt.

god fornøjelse...

Fra : Max

Dato : 23-08-05 13:55

Hej Anders

> mad, mn alligevel gerne vil have noget dr smager lidt godt.

Prøv at gå på http://www.dk-kogebogen.dk/ og i
søgefeltet "Søg på opskriftens navn" skriver du "tun"

Mvh Max

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-08-05 14:46

"anders" <alehmann@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det ville glæde mig enormt meget hvis nogle lå inde med gode opskrifter
> hvor tnu på dåse kunne indgå.

Vi er meget glade for denne opskrift på tunfrikadeller
http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0810476.html

Men den er jo ikke specielt hurtig - til gengæld er der også til godt pålæg
dagen efter.
Jeg bruger i øvrigt oftest tykmælk, A38 eller andet lign. surmælksprodukt,
og havregryn istedet for rasp.

MVH Mette

Fra : DaneX

Dato : 28-08-05 11:32

Jeg har selv nogle dåser tun i skabet til når jeg selv ikke gider lave noget
specielt og bare skal have noget hurtigt noget.
Der har jeg så også poser med risblanding liggende i fryseren.

Og det er nu meget simpelt.
Koger en portion og tilsæt tun og så bruger jeg en karry dressing jeg altid
har i køleskabet for at det ikke skal blive alt for kedeligt.
Som regel når jeg gør dette så laver jeg en hel pose (750 gram), så har jeg
til frokosten dagen efter. Og det synes jeg især er lækkert når det er
koldt.

Lyder ikke af noget særligt men jeg synes faktisk at det smager ret godt -
og så er det jo ikke ligefrem usundt (afhængig af hvilken og hvor meget
dressing man bruger).

/Martin