Jeres bedste opskrift på burgerbolle/madbr~
Fra : Ditte

Dato : 21-08-05 16:51

Hej

Jeg vil gerne bage nogle brød, formet enten som bolle eller flutes, så jeg
kan lægge salat, grønt, kød og smørrelse imellem.
Hvad er jeres bedste og afprøvede opskrift?
Må gerne være så sund som brød nu kan blive.

På forhånd tak.

Hilsen Ditte

Fra : Ralph

Dato : 21-08-05 19:30

"Ditte" <dittehansen@---tamuin.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres bedste og afprøvede opskrift?

Flg. er MEGET afprøvet, laves næsten hver aften før en skoledag.

> Må gerne være så sund som brød nu kan blive.

Derfor små portioner så man slipper for olien, men de er kun gode ca. een
dag:

4 dl lunken vand (evt udskift een dl. med yoghurt eller kærnemælk)
½ pakke gær udrøres i væsken
1 spsk. sukker
1-1½ dl. durummel (den grove kornede) evt. ½-delen groft majsmel eller
sesamkerner
røres sammen,
2-3 dl. mel
4-5 tsk. salt
røres sammen tilføj mel til det passer (nogle synes dejen skal være for
"våd" så man kan komme mel i når den er efterhævet, det synes jeg er for
tidskrævende, spørg ikke hvorfor, men dejen "suger" melen til sig meget
langsommere - sådan føles det )

hæve min. 2 timer, gerne flere, jeg laver som regel dej inden aftensmad og
laver så bollerne så de er færdige ved 22-tiden.

efter hævning laves en tyk flute, gøres våd og drysses med durum, majs,
sesam eller....
skæres i trekanter med en skarp kniv (12-14 stk.), placeres på
bagepapirplade.

tænd ovnen på 250 gr (ja, det ER rigtigt) helst med undervarme og varmluft
hvis muligt, bollerne bages i maks 10 min.. men begynd at kig til dem efter
6-7 min..

Lækker sprød skorpe, og sønnerne står i kø kl. 22 for at få en natmad.

--
venligst
Ralph