Gajol-bartenderens lakridscognac
Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 09:07

Jeg valgte kemistudiet, fordi lektor Pi Johannesen på Metropolitanskolen
havde udført magi med permanganat og sølv opløsninger, og tanken om at
blande kemikalier og vupti var miraklet i boxen, tiltalte mig.
"Big Lebowsky" filmen reklamerer for "White Russian" og denne magiske
cocktail satte gang i min bartenderhobby, og min søgen efter de vises
helligegral sten har gået på stærk+sød spirituosa, og da hetz mod
slikfabrikkernes vodkaklovn og chokoladeskildpaddeshot, skabte
forbudenfrugtsmagerbedst om det, var undertegnede ungepåjagtefterensag
tændt.

At Gajols gule vodkashot er sejlivet på Nettos aflåste hylder , lokkede mig
til at nedlade mig til sådant flydende slik - og Heureka - løsningen var
fundet på verdens problemer (for Homer Simpson er det øl).

Den gule gajolshot skal tilsættes to dele skodcognac(fx Aldis) og det
overgår ethvert vodkashot.
Blir du træt af den ædle destillerede drue og hostesaft-salmiaklakridsen, så
kan lidt fernetbranca eller underberg tilsættes oveni.
Men Korn (som tyskerne kalder vodka) er for fattigrøvs-bartendere .- og for
opportunistiske fake-jøder som Lebowsky, der blot snobber for hvad
gruppepresset dikterer - denne vidundermix er the real thing.

Sød+stærk er dog bedst når man har råd til et "rustent søm" dvs Drambuie +
skodwhisky, - eller Cointreau + tekila (lime er ikke vigtig for en
margerita).
Mine forældre snobbede for "Manhattan" og troede at brun Martini-vermouth
skulle blandes med særlig whisky fx Canadian Club. Find en person der tør et
væddemål om at whiskyen smager ikke igennem wormwouth bitterheden. Politiken
hævder idag at god gin ikke kan redde en dårlig tonic - her er jeg i tvivl.
Overvægtige drankere, som jeg, har ikke Jeppe På Bjergets sultne mave, der
gør alt sprut himmerisk. Vi blir let til kult og snobberi, men naturlovene
bør afdækkes....