navneskift?
Fra : Berit

Dato : 21-08-05 07:15

Kære Forum

Jeg har igennem en del år slægtsforsket men mangler en tipoldemors
gren. Her foreligger der allerede et arbejde udført af en
"professionel slægtsforsker" engang for længe siden, men det, der
undrer mig, er allerede oplysningerne om min tipoldemor. I familiens
erindring hed hun Martha, og i kirkebøger og folketællinger efter
hendes ægteskabs indgåelse står hun også opført som Martha. Ved
sit bryllup står hun imidlertid opført som Maren, og ifølge denne
slægtsforskers arbejde er hun også døbt Maren (i 1829). Dette
navneskift undrer mig en hel del, især da Maren og Martha ikke engang
udspringer af det samme navn, så jeg vil høre jer, om I har været
ude for lignende navneskift, der angår fornavnet, som altså også
findes genfindes i kirkebøgerne! Jeg er naturligvis klar over, at der
kan være fejl etc. i kilderne, men her er det helt konsekvent??

Mange hilsner fra
Berit

Fra : K. H. Hansen

Dato : 21-08-05 09:15

Du er såmænd ikke den eneste der har fundet meget grove fejl i
"professionelle" slægtsforskeres arbejde.

Fra : Berit

Dato : 21-08-05 13:16

Ja, jeg har også tænkt, at der måske bare var tale om en grov fejl,
men problemet er, at i de kilder, som er tilgængelige på Nettet
(længere er jeg ikke nået endnu), har jeg selv dels fundet hende som
Maren (i kirkebogen da hun bliver gift), og dels som Martha (i alle
senere kirkebogsindførsler og folketællinger)!!! Kan det tænkes, at
hun slet og ret er gået over til at kalde sig sit kælenavn - også i
kirkebøgerne? Jeg er ikke stødt på dette før, men her midt i
1800-tallet skete der jo meget med navneskikken!??

Mange hilsner fra
Berit

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-08-05 18:43

Hej Berit!

Jeg ville kontrollerede det hele meget grundigt. Er du sikker på at der ikke
er tale om 2 forskellige. Tidligere giftede man sig hurtigt efter en
ægtefælles død. Du bliver nødt Undersøge om Maren skulle være død før
Martha kommer på banen.

Jeg ville tvivle på at en der er døbt Maren senere kaldes Martha, men det er
selvfølgelig ikke umuligt.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 01-09-05 19:20

On 20 Aug 2005 23:15:29 -0700, "Berit" <berit.christ@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>gren. Her foreligger der allerede et arbejde udført af en
>"professionel slægtsforsker" engang for længe siden, men det, der

Hej Berit

Hvem er denne "professionelle slægtsforsker" og har han arbejdet
gennem et bureau eller helt privat?

Navnlig fra sidst i 40'erne og til 60'erne var det vældigt på mode at
få sin slægt dokumenteret, og der opererede en række først og fremmest
bureauer med Dansk Slægtsforskning, Fredericia i spidsen. Iøvrigt
stort set alle baseret i det jyske, og stort set seriøse.

Men der var også brodne kar iblandt som Arnum Slægtsforskning (der
tilmed optrådte under forskellige navne, efterhånden som han blev dømt
for svindel!)

Der var selvfølgelig også enkelte private, som producerede
slægtsbøger, både seriøse og useriøse. Det var jo så nemt at falde for
fristelsen til at "pynte" på anetræerne, når en velhavende bondemand
ønskede sig en slægtsbog, ligesom han skulle have malet et billede af
sin gård.... )

Bureauerne organiserede det gerne således, at de kunne sælge varianter
af det færdige værk til forskellige grene af familien. Det medførte
også omfattelse af afleveringspligten, som de private i større stil
kunne tillade sig at se bort fra.

Derfor foreligger der også omfattende registre over bureauernes
arbejder og endda kopier, som man kan konferere med.

Aktuelt vil jeg anbefale dig at indtaste personerne fra tipoldemors
gren i et separat datasæt og først søge dette sæt sammenlignet med
andre(s), inden du lukker personerne over i din egentlige
slægtsforsknings-base. Husk at få en reference på hver person til
dette værk.

Det kan bl.a. være en rigtig god idé at danne en GEDCOM-fil af både
dette værks indtastning og af din hoved-base, og indsende til GEDCOMP,
hvor de bliver maskinelt sammenlignet og kvalitetskontrolleret.

Venligst
John