blomkål/broccoli-krydsning
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-08-05 10:13

Hej

For snart 20 år siden fik jeg serveret nogle vanvittigt flotte
grønne blomkål, som fik mig til at tænke på de geometriske
'fraktaler', der var moderne dengang. Det skulle være en
krydsning mellem blomkål og broccoli. Siden har jeg aldrig set
dem. Men jeg har lige googlet mig frem til at de faktisk hedder
*Blomkål 'Romanesco'*; - så må de vel stadig kunne købes.

Er der nogen der har set dem hos grønthandleren for nylig?

link til billede af "fraktalkål" - blomkål 'Romanesco':
<
http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=657

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-05 10:51

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> For snart 20 år siden fik jeg serveret nogle vanvittigt flotte
> grønne blomkål, som fik mig til at tænke på de geometriske
> 'fraktaler', der var moderne dengang.

Ja, det er fantastisk flotte. For nogen tid siden købte jeg en
grøntsagsblanding i vores lokale SuperBest, hvor der var nogle i.

Men jeg kan heller ikke huske at have set nogle i rå tilstand.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : mcloud

Dato : 19-08-05 11:05

Hej Herluf
Så dem i Mandags i Bilka ,Ishøj ved KBH:
mvh mcloud

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-08-05 11:41

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> *Blomkål 'Romanesco'*; - så må de vel stadig kunne købes.
>
> Er der nogen der har set dem hos grønthandleren for nylig?

I Rom er det den eneste variant, man kan få. Dernede hedder den simpelthen
"broccoli", men er dog i smag og konistens væsentligt nærmere blomkålen (som
hedder det samme på italiensk - cavolfiori). Den tilberedes ved dampning af
buketterne, hvorefter man steger dem i olie, rasp, salt og peber. Nogle
tilsætter lidt eddike, andre ikke. Citronsaft ville også være lækkert.

Har aldrig set dem i DK, men savner dem meget, og nu vil jeg da prøve de
steder, der nævnes her i tråden.

Mvh
Kevin Edelvang