Cognac
Fra : Christian Hansen

Dato : 19-08-05 09:49

Hejsa

Jeg er i gang med at udforske cognac-verdenen - stille og roligt, ellers
bliver man jo fuld.

Er der nogen, som kan anbefale gode cognacs? Og hvad prisniveau vil en
god cognac typisk ligge i? Indtil videre har jeg fundet cognacs fra 79kr
flasken og op til ca. 30000kr flasken :)

Jeg vil meget gerne høre om cognacmærker og personlige erfaringer.

Mvh Christian

Fra : mcloud

Dato : 19-08-05 11:03

Hej Christian
Er du kun interesseret i cognac eller er du også til brandy

--
Mvh.
Kim Rasmussen

Fra : Christian Hansen

Dato : 19-08-05 12:23

Hej mcloud

mcloud wrote:
> Hej Christian
> Er du kun interesseret i cognac eller er du også til brandy

Når jeg nu skrev cognac, er det blot fordi det var en cognac jeg
opdagede, men jeg er klart også interesseret i brandy - det er jo det samme.

Mvh Christian

Fra : mcloud

Dato : 19-08-05 22:30

Hej Christian
Den Spanske brandy -Carlos- er bedre end de fleste .Prøv den ,den er så
rund
og lækker og med en rigtig god lang eftersmag. ca 280 kr. Hvis du kan
finde
den ,

--
Mvh.
Kim Rasmussen

Fra : Padre

Dato : 19-08-05 15:38

> Er der nogen, som kan anbefale gode cognacs? Og hvad prisniveau vil en
> god cognac typisk ligge i? Indtil videre har jeg fundet cognacs fra 79kr
> flasken og op til ca. 30000kr flasken :)

Tja - i de overkommelige priser har jeg personligt altid syntes, at
courvoisier var den bedste. Hennesy og de andre synes jeg er mindre
komplekse i smagen.

Hvis du vil give lidt mere, så kig på det de har hos Løgismose
http://www.loegismose.dk/. De fører bla Ragnaud-Sabourin, som er en rigtig
god kvalitet til prisen, og koster fra 275 og op.

Padre

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-08-05 21:34

Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> skrev:
>Hejsa
>
>Jeg er i gang med at udforske
>cognac-verdenen - stille og roligt, ellers
> [...]

Det med prisniveauet er mere eller mindre håbløst. Hvis man ser
sig godt omkring vil man opdage, at en masse virkeligt gode men
ukendte cognac'er ikke er særligt dyre. Og at en masse virkeligt
dyre og kendte cognac'er ikke er særligt gode (wauv, hvor
filosofisk).

Prøv nogle af de bedre vinhandlere og spiritusforretninger. Mange
af dem har en totalt ukendt cognac, hvor man ikke betaler en kæmpe
overpris for navnet samt deres omkostninger til promotion.

Søg, og du skal finde.

Vh. JIB

PS: prøv Suenssons Eftf. i Dr. Tværgade. Han har en kanon cognac,
jeg ikke kan huske hvad hedder. Ca. 200-250 kr. pr. flaske.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-05 15:00

Jørn Ibsen (slet 640ZK) skrev:

> [...]

> af dem har en totalt ukendt cognac, hvor man ikke betaler en
> kæmpe overpris for navnet samt deres omkostninger til promotion.

Det med de ukendte mærker er virkelig en *tillidssag*. Blandt de
ukendte mærker kan der gemme sig alt, lige fra det værste sprøjt
til det ypperste af det ypperste. Da jeg var i den branche, holdt
vi os til at anbefale det, vi mente var det bedste blandt de kendte
og de halvkendte mærker. Ingen har hørt mig anbefale en trestjernet
"Larsen" eller en "De Luze", selvom det var de mest populære mærker
i sin tid.

Min far og jeg talte derimod altid varmt for "Martell V.S.O.P. Fine
Champagne Cognac" eller den lidt dyrere "Martell Cordon Bleu".

Og hvis penge ikke var problemet, så skulle det selvfølgelig være
"Martell Cordon Argent", "Martell X.O." eller "Martell L'Or".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- tidligere vin- og likørpusher i byen Slesvig

Fra : Bo Warming

Dato : 20-08-05 08:50

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> wrote in message
> [...]
> cognac typisk ligge i? Indtil videre har jeg fundet cognacs fra 79kr
> flasken og op til ca. 30000kr flasken :)

Aldis Grand Royal til 98 kr er vist det billigste i disountsupermarkeder -
hvor finder du andet til lavere literpris , udover den sprittede spanske
brandy , som Netto havde på helliterflasker i forsommeren?
Den er god til black russian royal, altså kahlua eller borghonese
kaffekllikør med hochprocentiger sprut - altså prøv med cognac istf. vodka,
det er pengene værd, hvis ikke isterninger og fuldskabs-mål.

Egetræslagringen er perfekt i Remy Martin, syns jeg

Blomstersmag i De Luze er endnu bedre.

Courvoisier er for snobber, men Martell er vist pengene værd.

Du har da ikke drukket auktionssnobbecognac til titusinder af kroner, vel?

Føtex og Iso har haft flotte karafler i 400 kr prislaget, og hvis jeg en dag
køber en, er det med den altspolerende fordom at erfare snobberi.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-08-05 11:55

> [...]
>god cognac typisk ligge i? Indtil
>videre har jeg fundet cognacs fra 79kr
>flasken og op til ca. 30000kr flasken :)

Allerførst er Cognac og Brandy ikke det samme, idet Cognac kommer
fra distriktet af samme navn i Frankrig, og kun herfra må der
sælges Cognac.
Nu går jeg heller ikke ud fra at det er til lomumba og andre
drinks, for så køb bare den billigste.
Begynd med mærker der efter navnet har betegnelsel VSOP, gå videre
til VVSOP, og prøv også Grand Cru. Renault cognac findes i mange
varianter, og priser, men ellers korrekt, tag en snak med en god
vinhandel, og ikke kiosk pigen i Føtex.Aldi og Netto, giv den til
svigermor.

--
thomas

Fra : fl@net.dialog.dk

Dato : 20-08-05 15:39

Når der skal vælges cognac kan man finde en glimrende inspiration i
bogen "Cognac" skrevet af Søren Frank.

Ellers kan du sådan nogenlunde gå ud fra af tre-stjernet ikke er
vanvittig godt, VS er bedre, VSOP er en del bedre, Napoleon endnu et
trin, XO ligger pænt i toppen. Men det er kun tommelfingerregler - man
kan sagtens få en billig XO der heller ikke er mere værd. Har i
grænsebutikkerne købt en XO for 100 kr - smagte udmærket, men ikke
bedre end Faktas
Maxime Trijol VSOP til nogenlunde samme pris.

Blandt mine favoriter er Fransac, Daniel Bojou, Martell XO, og Hardys

Prøv dig frem - det er en lækker omend halvdyr hobby.

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 20-08-05 16:29

Christian Hansen skrev blandt andet:

> Jeg vil meget gerne høre om cognacmærker og personlige erfaringer.

Blå Martell, Sort Renault og den græske Metaxa 7 stjerner og ned efter
kvalitet.

JAF

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-08-05 17:08

J.A.F. Pedersen <freshair@mail.dk> skrev:

>Blå Martell, Sort Renault og den
>græske Metaxa 7 stjerner og ned efter
>kvalitet.
>
>JAF
Og hvad har lige Metaxa med Cognac at gøre??

--
thomas pb

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 20-08-05 17:37

Thomas Peter Bitsch skrev blandt andet:

> Og hvad har lige Metaxa med Cognac at gøre??

Cognac og Brandy - se tidligere i tråden.

JAF

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-08-05 18:01

J.A.F. Pedersen <freshair@mail.dk> skrev:

>Cognac og Brandy - se tidligere i tråden.
>
>JAF
Ja, det har jeg sgu selv skrevet, men hvad har Metaxa med Cognac
at gøre, siden du nævner det? Skal vi ikke holde os til emnet?

--
thomas

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 20-08-05 18:18

Thomas Peter Bitsch (slet N8GGV) skrev blandt andet:

> Ja, det har jeg sgu selv skrevet, men hvad har Metaxa med
> Cognac at gøre, siden du nævner det? Skal vi ikke holde os til > emnet?

Metaxa er den bedste brandy, jeg har smagt. Der er også en spansk brandy med
et kongenavn, som jeg ikke lige husker, der også smager fremragende. Felipe
den 2., der var den. Men hvor den sidste fås i DK, ved jeg ikke, men godt
smager den.

JAF