Blev du også snydt i din ferie?
Fra : Jens Jensen

Dato : 18-08-05 15:31

Det er mit indtryk at alt for mange mennesker tænder fuldstændigt af
og er i dårligt humør i store dele af deres ferie blot fordi en af de
lokale har snydt dem på en eller anden måde.

Efter selv at have rejst i mange lande bl.a. Tunesien, Egypten, Tyrkiet,
Thailand må jeg, med glæde, indrømme at jeg er blevet taget ved røven i
hvert eneste land, det er for mig at se en uundværlig del af
ferieoplevelserne
at man skal tages ved røven, og jo mere erfaren jeg bliver med hensyn til
at gennemskue dem der prøver at tage røven på mig, jo mere dygtige skal
de jo så selvsølgelig også være, så for mig er det efterhånden helt ærefuldt
at møde en professionel der bare kan sit kram.

For mig at se gør man sig selv en stor tjeneste ved at tage det som en
god og positiv ferieoplevelse at blive taget ved røven, det er jo trods alt
ofte, udfra vores forhold beskedne beløb det drejer sig om, hvorimod det
for de lokale måske er det der bevirker at de kan få et lidt mere behagelig
liv.

Fra : Coppi

Dato : 19-08-05 06:12

"Hej Jens.

Jamen, jeg kan ikke være mere enig.
Vi bliver bestemt også snydt hver eneste gang, det lever vi fint med.

Den tur til Gambia, hvor vi hver gang vi viste os uden for døren blev snydt
så det drev af os, er også den tur vi snakker mest om. Det var sådan lige
før det var for meget.

I øvrigt er der næsten hver gang vi er afsted, nogle mennesker, der bare er
utilfredse med alt, jeg fatter ikke de gider, det er da spild af en dyrt
betalt ferie.

Kan man ikke lide morgenmaden på hotellet i Thailand, så gå dog et andet
sted hen og spis den i stedet for, at bruge 14 dage på, at være sur over det
!.

coppi

Fra : Carsten Keller

Dato : 19-08-05 08:27

"Jens Jensen" <fuldfisk@hotmail.com> wrote in message
> Det er mit indtryk at alt for mange mennesker tænder fuldstændigt af
> og er i dårligt humør i store dele af deres ferie blot fordi en af de
> lokale har snydt dem på en eller anden måde.

Jeg tror opskriften på bedre humør er at lade være med at opfatte det som at
blive snydt. I bund og grund er det det samme som sker i Bilka eller en
hvilken som helst dansk butik. Sælger foreslår en pris og køber kan vælge at
acceptere.

Man må gå ud fra at sælger kun vil sælge hvis det han kan få for varen er
mere værd end varen for ham (han får mere end han har givet hos
leverandøren, alternativt at han er brændt inde med varen og er nødt til at
sælge billigt for at mindske sit tab).
Køber vil kun købe hvis varen er mere værd for ham end det han skal give
(han ved at den er billigere end i butikken på den anden side af gaden,
eller der er lukket for det varme vand hos konen hvis han ikke kommer hjem
med lige netop denne halskæde).

Hvis det første ikke er opfyldt holder sælger nok hurtigt op med at sælge
noget som helst. Hvis det sidste ikke er opfyldt skulle køber måske begynde
at tænke sig lidt mere om hver gang man køber en liter mælk i Brugsen, for
man er da nødt til at have sine prioriteringer i orden, med mindre man
plukker sine penge fra en busk i haven.

Konklusion: Hvis man opfatter det at skulle give det 4-dobbelte for en
Tuk-tuk tur rundt i BKK som at blive snydt, bliver man snydt hver eneste dag
man sætter sin fod i et supermarked. Det kan godt være at det grænser til
snyd når en eller anden prøver at lokke dig til at betale det hvide ud af
øjnene for et par flettede palmeblade på weekend markedet, men i det øjeblik
man har betalt er det pr. definition den rigtige pris. At man kunne have
fået det billigere er næsten helt sikkert, men det gælder også altid
indkøbene herhjemme, og alligevel sælger 7elleven masser af dagligvarer...

Keller

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-08-05 11:35

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne have fået det billigere er næsten helt sikkert, men det gælder også
> altid indkøbene herhjemme, og alligevel sælger 7elleven masser af

Jeg opfattede det at blive snydt som rigtig snydt. F.eks. ved balaton søen,
forsøgte stort set alle handlende i butikker og på tankstationer at give for
lidt tilbage i byttepenge.

Man lærte hurtigt at give lige penge, eller også at forlange de ikke lagde
sedlen væk før de havde givet returpenge.

Lev med det ? Jeg ikke blev sur over det, men træt af at skulle være på
vagt konstant.
Så have jeg hellere set de havde sat prisen de 10 procent højere.

mvh Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-08-05 13:21

> [...]
>
> Man lærte hurtigt at give lige penge, eller også at forlange de ikke
> lagde sedlen væk før de havde givet returpenge.

Og så den lille positive:
Vi var ude for det samme hos vores lokale 'købmand' i Alanya - men gad ikke
rigtigt gøre noget ved det al den stund, det var småpenge det drejede sig
om. Men, da vi skulle hjem, og lige skulle hente nogle småting inden
afrejsen kom 'købmanden' futtende ud fra baglokalet med de manglende
byttepenge, der havde akumuleret sig i løbet af ugen. Det varmer ( og så fik
han i øvrigt pengene som drikkepenge ). Flink mand!

vh
Jan
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-08-05 09:42

Jeg kan heller ikke være mere enige.
Første gang vi var i Tyrkiet blev vi snydt hver gang vi bevægede os ud for
hotellet.
Bl.a. blev jeg 'snydt' til at købe 'hjemmelavet' frugtthe til 'special price
for you'. Det griner resten af familien stadig af.
I år da vi var dernede igen, prøvede jeg at sælge en flyrejse til Danmark,
for kun kr. 10.000 til alle der henvendte sig uopfordret. Hvilket
resulterede i store smil på begge sider samt en hyggelig sludder uden mere
salgssnak.

Per

Fra : Coppi

Dato : 19-08-05 21:18

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> for kun kr. 10.000 til alle der henvendte sig uopfordret. Hvilket
> resulterede i store smil på begge sider samt en hyggelig sludder uden mere
> salgssnak.
>
> Per

Hej Per.

Det er ligesom, når alle spørger, hvor man kommer fra ; oh Danmark, jeg har
en fætter o.s.v.

Vi er begyndt, at sige, at vi kommer fra Hellum ( nærmeste landsby ), den
tygger de så meget på, at vi når videre inden, de når, at blive endnu mere
pågående.

coppi

Fra : Per Thomsen

Dato : 22-08-05 07:50

> Vi er begyndt, at sige, at vi kommer fra Hellum ( nærmeste landsby ), den
> tygger de så meget på, at vi når videre inden, de når, at blive endnu mere
> pågående.

LOL - tror jeg vil sige jeg kommer fra sokkelund (Kbh's tidligere navn)

Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 07:54

> [...]
> tygger de så meget på, at vi når videre inden, de når, at blive endnu mere

Jeg har en fætter i Hellum

Fra : Per Thomsen

Dato : 23-08-05 08:30

> Jeg har en fætter i Hellum

Det er det jeg gør :)
Næste gang jeg skal derned, sælger jeg pakkerejser til Hellum. Lille idylisk
dansk by med native mad og typisk dansk landskab. Til kun 2000 euro.

Per

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 19-08-05 15:00

">
> [...]
> ærefuldt
> at møde en professionel der bare kan sit kram.

Det kommer an på... At betale for meget, i forhold til hvad naboen har
betalt, er bare ærgeligt. Jeg græmmer mig også over, at folk kan få ødelagt
deres ferie, bare fordi deres skakspil kostede det dobbelte af, hvad naboen
betalte. Har man aftalt en pris, så er det den rigtige pris!

Hvad jeg deriomd kan blive stik-rasende over, er når man aftaler en pris for
en taxi, hotelværelse, sejltur el.lign, og så er det lige pludseligt "pr.
person, pr. kilometer, pr. vej" eller noget andet åndsvagt. Vi har også
rejst meget, så vi ved det. Den form for "tages ved røven" kan godt bringe
mit pis voldsomt i kog.

Kennet
--
så er vi hjemme fra Afrika.....
læs www.pernille-kennet.dk

Fra : zillyink

Dato : 19-08-05 21:48

Jens Jensen wrote:
>Snip<
Om at blive "snydt" på rejser..
>snap<

En bekendt (A), lidt mørk i huden og engelsktalende, skulle fra
lufthavnen og ind til KBH.
Chaufføren spurgte om det var første gang han var i Dk, hvilket
blev bekræftiget, hvilket var løgn, han har været her adskillige
gange.

Chaufføren kvitterede med at køre ham til Avedøre, op på Gl. Køge
landevej og ind til Valby og ned af Vesterbroggade og ind til
Svanemøllen. - (A) kvitterede med en politianmeldelse og modtog
inden politiets ankomst en hav af trusler fra chaufføren og nogle
hidkaldte kollegaer.

Og ja, chaufføren var etnisk dansker.

På et hotel i nordsjælland ville de have penge for at opbevare
pas/penge i pengeskabet, selv om det i følge deres hjemmeside,
foldere mv. oplyser at det er gratis.

Og sådan kan vi alle sikkert nogle historier om udenlændinge der
forsøges snydt og ofte bliver det!

Det eneste, ud over det er en pisse uværdig opførsel at
røvrende/bedrage en kunde (læs: taxamanden), er at det er
opslidende hele tiden at skulle være på dupperne og forhandle i
ét væk, men at der på den anden side går lidt sport i den for at
få handlet sælger ned i pris.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Per Thomsen

Dato : 22-08-05 07:57

> [...]
> Svanemøllen. - (A) kvitterede med en politianmeldelse og modtog
> inden politiets ankomst en hav af trusler fra chaufføren og nogle

for ca 20 år siden kørte jeg som hyrevognchauffør, og havde en kollega der
fra lufthavnen fik en tur til Dan Hotel.
Normalpris ink. drikkepenge var kr. 20. De lykkedes chaufføren at få $100
for turen.
Han havde fortalt, at det var en meget lang tur og tilbød at køre uden om
taxametret (derfor det runde beløb), hvorefter han kørte ud til
Kongelundsvej og rundt om Amager til Dan Hotel.

> Og ja, chaufføren var etnisk dansker.

Ditto - Og han var meget stolt over sin dåd.

Per

Fra : Steen Johansen

Dato : 20-08-05 16:12

"Jens Jensen" <fuldfisk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thailand må jeg, med glæde, indrømme at jeg er blevet taget ved røven i
> hvert eneste land, det er for mig at se en uundværlig del af

FUT dk.snak. sm eller lign.
Det er da altid ireterende at blive snydt uanset hvor stort beløbet er
Det er da ikke særligt morsomt at hver gang man ankommer til Thailand går
den første halve time med skænderi med Taxa manden, før man for den rigtige
pris og sådan foregår det stort set hver dag
Farland pris er ren racisme også så det klosser!
Race opdelt prispoliktik er da fælt!
MvH Steen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-08-05 18:43

> [...]

> ofte, udfra vores forhold beskedne beløb det drejer sig om, hvorimod det
> for de lokale måske er det der bevirker at de kan få et lidt mere

http://www.df-r.dk/nyhedsbrev.htm

En fortælling om at blive snydt gang på gang på gang på gang ...

Da det er et nyhedsbrev ved jeg ikke hvor lang tid den ligger der. Det
handler om en bustur til Ungarn ...
--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Parolsen

Dato : 27-08-05 06:27

Der er ingen grund til at ødelægge sin ferie p.g.a et par platugler eller
andet , for de finde alle vegne også i kbh. Men man kan passe på de værste
fæller.

god ferie til alle

kim