grønlangkål - genbruge.
Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 19:30

Vi har fået grønlangkål til aften og der var en del tilbage. Jeg har så
stillet det i køleskabet, men kan jeg lige så godt smide det ud med det
samme, eller kan det spises i morgen opvarmet?
Hvis ja, skal det så koges, eller er det nok at det bliver varmet godt
igennem i en mikroovn?

Jeg synes der er et eller andet med de der grønne ting (spinat og grønkål),
eller er det persille jeg tænker på.......

Hjælp....

/ellisa

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-08-05 19:39

"ellisa"
> [...]
> samme, eller kan det spises i morgen opvarmet?
> Hvis ja, skal det så koges, eller er det nok at det bliver varmet godt

Kan sagtens holde et døgn i køleskabet og behøver kun opvarmning.

> Jeg synes der er et eller andet med de der grønne ting (spinat og
> grønkål), eller er det persille jeg tænker på.......

Ja du forveksler med persille, der ikke maa koge med i sovsen paa grund af
smagen. Derfor maa persillesovs ikke gemmes.

Aage

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 20:52

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja du forveksler med persille, der ikke maa koge med i sovsen paa grund af
> smagen. Derfor maa persillesovs ikke gemmes.

Takker - så er frokosten reddet til i morgen.
Og rart at vide at jeg ikke var helt gal på den mht. persillen *S*

/ellisa

Fra : Bo Warming

Dato : 18-08-05 02:01

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ja du forveksler med persille, der ikke maa koge med i sovsen paa grund af
> smagen. Derfor maa persillesovs ikke gemmes.

Hvis persillen er ren, er der nul problem med genopvarmning. Vandrehistorien
opstod dengang køkkenhaver gødedes med menneskelort, og så kunne
smittebærende suppe og sovs med persille (eller grønkål mm) der ikke havde
været gennemkogt til sterilitet, være substrat hvor smitstof opformeredes og
infektionsfare ville være øget næste dag, efter henstand uden for køleskab.

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-08-05 05:28

"Bo Warming"
> [...]
> ikke havde været gennemkogt til sterilitet, være substrat hvor smitstof
> opformeredes og infektionsfare ville være øget næste dag, efter henstand

Jeg kan kun give dig ret. Men en ren vandrehistorie er det saa ikke. Under
de omstændigheder du nævner kan persillesovs blive er bakteriebombe.
Personlig har jeg intet imod opvarmet persillesovs, som jeg selv har lavet
og derfor ved, at persillen er skyllet omhyggeligt og sovsen kom i
køleskabet meget hurtigt.

Aage

Fra : Bo Warming

Dato : 18-08-05 09:49

> [...]
> Personlig har jeg intet imod opvarmet persillesovs, som jeg selv har lavet
> og derfor ved, at persillen er skyllet omhyggeligt og sovsen kom i

Selvom du giver mig ret vedr det væsentligste, vil jeg opponere mod tro på
at OMHYGGELIG VASK giver sikkerhed imod smitstof.

Kirurger der vasker hånder med vand + sæbe + sprit + andre
desinficeringskemikalier, er ofte påvist at have mikrober gemt i hudfolder -
og persille er svært at spule på alle sider af hvert af de krusede blade.

Måske du ikke gøder med lort, men smitstof er kommet til med blæsten og har
opformeret sig i en lun vandpyt.

Immunforsvar dvs selvtillid er det vigtigste - smittekim er der overalt, til
luft, til vands, til jord og i mad, og det er bedre at ruste sig ved
almindelig vaccinering = SVINSKHED

Man skal have 7 kg skidt om året, sagde min spejderfører - og nu er
overlægerne på Seruminstituttet blevet lige så kloge som denne
civilingeniør. Overbeskyttelse giver allergi, infektion, hypokondri....

" For hver sygdom, lægerne helbreder med medicin, fremkalder
de ti hos raske mennesker ved at indpode dem med den virus, som er tusind
gange mere farlig end nogen mikrobe: ideen at man er syg"
Marcel Proust

At problemopfindere gør netop persille til noget "magisk farligt" viser at
opfindsomheden er enorm hos de der ønsker at få magt via forbud.

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-08-05 11:15

"Bo Warming"
> Man skal have 7 kg skidt om året, sagde min spejderfører

Min moder sagde 7 pund = 3,5 kg, saa der er aabenbart gaaet inflation i det.

Aage

Fra : Nielsen

Dato : 17-08-05 21:31

"ellisa" <virker@ikke> wrote in message
> [...]
>
> Jeg synes der er et eller andet med de der grønne ting (spinat og
> grønkål), eller er det persille jeg tænker på.......

I grønkål og spinat findes nitrat som bakterier kan omdanne til nitrit.
Nitrit er et giftstof og det kan ikke fjernes ved opvarmning. Nitrit kan
dannes hvis du f.eks. afkøler grønkålen for langsomt eller ikke opbevarer
den koldt nok. Dette kan være farligt for små børn (under 1 år). Nitrit har
den virkning at blodet får sværere ved at transportere ilt rundt i kroppen.
Så vidt jeg husker (men her er jeg ikke sikker) kan nitrit derfor også være
farligt for ældre.

Med hensyn til persille at er det ok at genopvarme persille der har var
været kogt/stegt med i retten, men hvis man drysser frisk persille på maden
skal man passe på med at genopvarme da jordbakterierne kan danne toxiner
(giftstoffer) som ikke forsvinder ved kogning.

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 22:43

"Nielsen" <nope@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kroppen.
> Så vidt jeg husker (men her er jeg ikke sikker) kan nitrit derfor også

Ok, takker.
Jeg satte grønkålen i køleskabet så snart vi var færdige med at spise (max.
en halv time) og gryden var stadig så varm at jeg ikke kunne holde om den.
Så er der forhåbentlig ikke sket noget. Køleskabet er max. 5 grader.

Det med at det er farligt for små børn fik jeg tudet ørene fulde af af
sundhedsplejersken, så den har jeg også tjek på. Netop derfor begyndte
knægten først at få grønkål og spinat da han var omkring halvandet år
gammel - og han har taget rigeligt revanche for den tid hvor han ikke måtte
få det.
Han eeeeelsker det simpelthen, og spiser helst ikke andet når der er grønkål
på bordet.

Takker for svar.

/ellisa