hjælp søges
Fra : bjarne christensen

Dato : 17-08-05 11:50

Jeg er begyndt at slægtsforske lidt i min familie, men er stødt på et
problem.
Jeg ved intet om min oldemor, da ingen i familien kan hjælpe mig.
Eneste hjælp er, at jeg med sikkerhed kender min farmor`s navn samt
fødested.

Hendes navn er Elly Johanna Kristine Jensen, født d 11-10-1917, i sølyst,
Nr. Tranders sogn.

Formentlig skulle hendes mor hedde Emma Jensen Født omkring 1884 i nr.
tranders sogn.

På forhånd tak

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 12:57

bjarne christensen wrote:
> [...]
> Nr. Tranders sogn.
>
> Formentlig skulle hendes mor hedde Emma Jensen Født omkring 1884 i nr.

Hvis ellers familien blev boende i Sølyst, er der en mulighed i
folketællingen 1921, men det kræver til gengæld et besøg på rigsarkivet,
da så sene FTer ikke er lagt på mikrofiche.

Du skriver ikke noget om hvor du bor - men måske en venlig sjæl kan slå
op for dig hvis du bor langt fra metropolen.

Børge

Fra : Bodil Madsen

Dato : 17-08-05 13:41

Jo, da. Folketællingen 1921 findes på mikrokort. Jeg går ud fra, at de
findes for hele landet.

Kirkebogskopier på mikrokort findes også på alle statens arkiver. De fleste
sogne vel til omkring 1891.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-08-05 13:10

Den Wed, 17 Aug 2005 12:50:12 +0200, skrev bjarne christensen:

> [...]
>Nr. Tranders sogn.
>
>Formentlig skulle hendes mor hedde Emma Jensen Født omkring 1884 i nr.

Med disse oplysninger skulle det være en smal sag at finde hende i
kirkebogen, som befinder sig på Landsarkivet i Viborg.

Fødsels-/dåbsindførslen vil give dig oplysninger om forældrene, i det
mindste navnene og bopælen. I en del tilfælde kan du være heldig at få
oplyst deres vielse og eventuelt deres forældes.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anker Eriksen

Dato : 17-08-05 16:18

Der er ingen Emma Jensen født i Nr.Tranders sogn i 1883-84 eller 85.
Kirkebøgerne er på nettet - Fleskum Herred, Aalborg Amt.
mvh
Anker

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-08-05 20:13

"Anker Eriksen" <ankerFJERN@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> Der er ingen Emma Jensen født i Nr.Tranders sogn i 1883-84 eller 85.
> Kirkebøgerne er på nettet - Fleskum Herred, Aalborg Amt.
> [...]

Der er da ingen grund til at begynde eftersøgning af "Emma Jensen",
før han har fundet farmor'en i kirkebogen, og med sikkerhed kender
oldes fødested og -tidspunkt. Navnet er jo i sig selv meget almindeligt.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 17-08-05 20:26

Der er alt for mange Emma Jensen i Hjørring amt på Familysearch i årene
omkring 1884. Det er derfor alt for usikkert at vælge én af dem. Der er ikke
andet at gøre end at besøge Landsarkivet i Viborg og finde datterens dåb i
kirkebogen for Nørre Tranders eller spørge om nogen vil gøre det for dig. Du
kan også prøve at spørge på kirkekontoret i sognet, hvor datteren er
begravet. Måske står der ved hendes begravelse oplysninger om hendes
forældre. Jeg går ud fra at hun ikke lever længere, ellers kunne I vel kigge
på hendes dåbsattest.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43038c42$0$23740$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Anker Eriksen

Dato : 17-08-05 21:26

Undskyld, jeg forsøgte at hjælpe, - men kan oplyse at der, at der ikke er
"mange hundrede ved navn Emma Jensen" der skulle være født/døbt i Nr.
Tranders sogn, Fleskum Herred, Aalborg.
mvh
Anker

Fra : Bodil Madsen

Dato : 18-08-05 06:55

Jeg ved ikke om det var et hip til mig, Anker, men man kan aldrig være
sikker på at et fødested er rigtig. Mange tror, at de er født det sted hvor
de var i deres tidligeste barndom. Folketællinger er heller ikke sikre
oplysninger til fødested, slet ikke 1845.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-08-05 15:00

> [...]
> Undskyld, jeg forsøgte at hjælpe, - men kan oplyse at der, at der ikke er
> "mange hundrede ved navn Emma Jensen" der skulle være født/døbt i Nr.

Der er ingen grund til at undskylde, at du ville hjælpe,
det er da ok, men det gør sagen vanskeligere for slægtsforskeren,
da han ikke har eksakte data.

Mvh.Bodil.

Fra : Evald Adamsen

Dato : 18-08-05 10:14

Hej
Prøv at ringe til Nr. Tranders kirkekontor
De rare mennesker og har før været mig behjælpelig, og da det er din farmor,
tror jeg ikke det kan være noget problem
Mvh.
Evald