Pizza opskrifter ??? nye ideer søges
Fra : Janner

Dato : 16-08-05 08:53

Mangler lidt nye ideer ...

--
Hygge

Jan

Fra : IMB

Dato : 16-08-05 09:21

"Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> wrote in news:43019ac3$0$1177$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Mangler lidt nye ideer ...

Hvad plejer du at gøre? Mener du til toppings eller til bunden?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Janner

Dato : 16-08-05 09:39

www.gugmc.dk
"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message
> "Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> wrote in
> @nntp02.dk.telia.net:

> Hvad plejer du at gøre? Mener du til toppings eller til bunden?

Toppings ,,,,,, ! ja det er her jeg mangler ideer

Fra : IMB

Dato : 16-08-05 16:57

"Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> wrote in news:4301a5b5$0$1175
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> www.gugmc.dk
> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message

> Toppings ,,,,,, ! ja det er her jeg mangler ideer

Kebab og salat med creme fraise. Vores lokale pizzaria laver dem og de
er gode.

Jeg har hørt om pizza med spejlæg og/eller bearnaise sovs. Jeg har ikke
smagt dem.

chery-tomater og peberfrugter er lækre.

Eller hvad med asiatisk pizza? Lav microfrikadeller marineret i soja,
ingefær ol

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 16-08-05 17:04

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smagt dem.
>
> chery-tomater og peberfrugter er lækre.
>
> Eller hvad med asiatisk pizza? Lav microfrikadeller marineret i soja,

Eli, Eli, lama sabaktani!
--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Mille

Dato : 16-08-05 19:24

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> skrev i en meddelelse
> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Eli, Eli, lama sabaktani!

...det er fuldbragt.... hehe

Fra : -V-

Dato : 16-08-05 20:18

IMB wrote:
> Kebab og salat med creme fraise. Vores lokale pizzaria laver dem og de
> er gode.

Hvor er pizzakarakteren i det forslag?
IMO er det en fuldstændig afskyelig forvanskning af pizzesjæl.

> Jeg har hørt om pizza med spejlæg og/eller bearnaise sovs. Jeg har
> ikke smagt dem.

Hvor er pizzakarakteren i det forslag?

> chery-tomater og peberfrugter er lækre.

Now we're talking.

> Eller hvad med asiatisk pizza? Lav microfrikadeller marineret i soja,
> ingefær ol

Igen, hvad har det med pizza at gøre?

Janner, du har naturligvis prøvet kartoffelpizza med rosmarin og en
ordentlig olivenolie?

-V-

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-08-05 05:41

> Janner, du har naturligvis prøvet kartoffelpizza med rosmarin og en
> ordentlig olivenolie?

Rå eller hvad? Altså, jeg er med på at vi snakker papirstynde skiver....

Margrete

Fra : -V-

Dato : 17-08-05 16:18

Margrete Johansen wrote:

> Rå eller hvad? Altså, jeg er med på at vi snakker papirstynde
> skiver....

Helt fine skiver, evt. blancheret, og så i lag på bunden med masser af
rosmarin og rigelige mængder olie.

-V-

Fra : IMB

Dato : 17-08-05 07:52

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in

> Hvor er pizzakarakteren i det forslag?

Tja.. på en 13 skala ville jeg nok give den 11 for god og selvstændig
præsentation.

> IMO er det en fuldstændig afskyelig forvanskning af pizzesjæl.

Du mener vek pizzAsjæl?

Jeg var ikke klar over at pizzaer besad en sjæl, men hvis de gør så
kommer dem med gorgonzola i Helvede.

> Hvor er pizzakarakteren i det forslag?

Jeg ville give den 05. Der blev lavet et forsøg men den dumpede.

> Now we're talking.

> Igen, hvad har det med pizza at gøre?

Der blev spurgt efter nye ideer uden at fortælle hvad de gamle ideer
var. Hvorfor må pizzaer ikke blive udsat for nytænkning?

> Janner, du har naturligvis prøvet kartoffelpizza med rosmarin og en
> ordentlig olivenolie?

Mmmm flødekartofler med rosmarin og brød til

Fra : -V-

Dato : 17-08-05 16:17

IMB wrote:

> Tja.. på en 13 skala ville jeg nok give den 11 for god og selvstændig
> præsentation.

Det vil ikke undre dig at høre at jeg er lodret uenig med dig i den
betragtning.

> Du mener vek pizzAsjæl?

Kevin Edelvang, vil du tage dig af denne her?

> Jeg var ikke klar over at pizzaer besad en sjæl, men hvis de gør så
> kommer dem med gorgonzola i Helvede.

Endnu et punkt, som vi er uenige om.

> Jeg ville give den 05. Der blev lavet et forsøg men den dumpede.

Godt, så er der håb for dig endnu.

> Der blev spurgt efter nye ideer uden at fortælle hvad de gamle ideer
> var. Hvorfor må pizzaer ikke blive udsat for nytænkning?

Nytænkning?
Det skulle gerne være et skridt frem i den gastronomiske evolution, og det
er en kebabpizza med salat satme ikke. Pardon my french.

> Mmmm flødekartofler med rosmarin og brød til

Prøv den, det vil du ikke fortryde.

-V-

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 17-08-05 16:59

>Kevin Edelvang, vil du tage dig af denne her?

Jeg vil da gerne kommentere lidt.

Emnet har været oppe før her i gruppen:
http://groups.google.com/group/dk.kultur.sprog/browse_frm/thread/3f207f830a7c502f/7ba1011120127f93?lnk=st&q=pizzaria+pizzeria+group:dk.*&rnum=1&hl=en#7ba1011120127f93

Det korte resume af den tråd er nogenlunde, at på italiensk hedder det
pizza i ental og pizze i flertal. Altså 1 pizza, 2 pizze.

Endelsen -eria betyder butik på italiensk:
profumo/profumeria (parfumebutik)
libro/libreria (bogbutik)
gioiello/gioielleria (juvelbutik)

og derfor også

pizza/pizzeria

Men deri mener jeg ikke, man kan finde noget argument for at kalde det
"pizzesjæl". Ifølge Dansk Sprognævn (www.dsn.dk) hedder det en pizza
(flere pizzaer), og derfor må ordet også blive "pizzasjæl" på korrekt
dansk.
At Dansk Sprognævn har "pizzeria" med i Retskrivningsordbogen skyldes
formentligt, at hele ordet er "importeret" fra italiensk.

>Det skulle gerne være et skridt frem i den gastronomiske evolution, og det
>er en kebabpizza med salat satme ikke. Pardon my french.

Nu er smag jo ikke en objektiv sag...

--
mvh Kåre

Fra : IMB

Dato : 17-08-05 21:28

Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> wrote in

> [...]
>
> Det korte resume af den tråd er nogenlunde, at på italiensk hedder det
> pizza i ental og pizze i flertal. Altså 1 pizza, 2 pizze.

Betyder det så at hvis man siger pizzesjæl, så deles flere pizzaer om
den samme sjæl? Ellers vil man jo f.eks. sige menneskesjæl og ikke
menneskeRsjæl.

Men tak for redegørelsen.

> Nu er smag jo ikke en objektiv sag...

Næ... men smag er nu alligevel ret sjov at diskutere, hvis man altså
bevæger sig væk fra "nej/jo" diskusionen. F.eks. mener jeg ikke at
nytænkning nødvendigvis er fremskridt og f.eks. mener jeg at der ikke
findes en pizzasjæl og hvis det smager godt og det ligner en pizza -
jamen så er det jo nok en god pizza.

Det er jo ikke fordi at vi her diskuterer vanhelligelser som f.eks.
vegetarisk chili con carne eller spinat-lasagne

Iøvrigt så er det absolut værste jeg nogensinde har været udsat for rent
pizzavis (ud over den med gorgonzola jeg engang bestilte) en pepperoni
pizza hvor der var kommet 3-stjernet salami på. Af de store. Det var på
en pizzaria jeg fik den (af alle steder). Frygteligt!

Fra : -V-

Dato : 17-08-05 23:14

IMB wrote:
> F.eks. mener jeg ikke at nytænkning nødvendigvis er fremskridt

Gælder det også omvendt: fremskridt er ikke nødvendigvis nytænkning?

> hvis det smager godt og det ligner en pizza - jamen så er det jo nok en
> god pizza.

OK, så det er universelt gældende for mad, sådan som du præsenterer det der.

Så noget der ligner en bøf og smager godt, det er en god bøf, uagtet om den
er lavet af soya, selleri, maskinudbenet halskød eller tartar?

> Iøvrigt så er det absolut værste jeg nogensinde har været udsat for
> rent pizzavis (ud over den med gorgonzola jeg engang bestilte)

Jeeez, du disser min yndlingspizza.

> pepperoni pizza hvor der var kommet 3-stjernet salami på. Af de
> store. Det var på en pizzaria jeg fik den (af alle steder).
> Frygteligt!

Ja, det lyder næsten ligeså slemt som kebabpizza med salat og creme fraiche.

-V-

Fra : IMB

Dato : 18-08-05 20:14

> Gælder det også omvendt: fremskridt er ikke nødvendigvis nytænkning?

Helt sikkert... F.eks. var ubåden jo et teknisk fremskidt, men en vis
fransk herre ved navn Jules Verne havde jo tænkt den op mange år
forinden.

For at fremskridt kan finde sted er der mange ydre forhold der skal gøre
sig gældende (politisk, religiøst, finansielt etc) så tanken eller
teorien, der ligger bag fremskridtet kan udemærket godt være ret gammel.

> [...]
>
> Så noget der ligner en bøf og smager godt, det er en god bøf, uagtet
> om den er lavet af soya, selleri, maskinudbenet halskød eller tartar?

Nu ligger du en anden betydning af ordet "god" i munden på mig (i hvert
tilfælde faldt det mig ikke ind du kunne fortolke mig udsagn således).
En god pizza skal naturligvis bestå af gode råvarer for at være god -
jeg har aldrig hævdet andet. God salat, god kebab og god creme fraise

> Jeeez, du disser min yndlingspizza.

Jo.. jeg tænkte jo nok at der er nogen som køber dem, siden de fortsat
er på menukortet.

> Ja, det lyder næsten ligeså slemt som kebabpizza med salat og creme
> fraiche.

Nej, det var værre fordi mine forventninger ikke blev indfriet. Og fordi
at 3-stjernet salami jo ikke er det samme som en pepperoni. Jeg mener nu
godt at man kan bruge anden spegepølse end pepperoni på en pizza - men
det bliver det ikke til en pepperoni pizza af. Men denne pizza lignede
mest en skolemadpakke der havde ligger for længe i solen.

Fra : -V-

Dato : 17-08-05 23:03

Kåre Nejmann wrote:
> [...]
>
> Det korte resume af den tråd er nogenlunde, at på italiensk hedder det
> pizza i ental og pizze i flertal. Altså 1 pizza, 2 pizze.

I stand corrected, tak.

> Nu er smag jo ikke en objektiv sag...

Nu ved jeg ikke om du nogensinde har lagt mærke til mine holdninger i denne
gruppe før, men lige præcis det udsagn er jeg helt enig med dig i.
Læg mærke til, at jeg allerede i min første post giver udtryk for at det er
*min* mening, underforstået at den ikke nødvendigvis deles af andre.

-V-

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-05 23:40

Kåre Nejmann wrote:

> [...]
> "pizzesjæl". Ifølge Dansk Sprognævn (www.dsn.dk) hedder det en pizza
> (flere pizzaer), og derfor må ordet også blive "pizzasjæl" på korrekt

Jeg er ked af det, -V-, men jeg er helt enig med Kåre. Pizza hedder pizza på
dansk. Og flere pizzaer hedder sådan. Det må derfor hedde pizzasjæl. På
italiensk ville formen "pizza" også bevares i et sådant udtryk, idet
"pizzasjæl" vil hedde "l'anima della pizza".

Kåre redegør fint for sagen.

På de øvrige punkter er vi helt enige. Simpel, original pizza er så lækker,
at der ikke er grund til at ødelægge den ved at smide alt muligt klamt på

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mus

Dato : 18-08-05 11:19

> [...]
lækker,
> at der ikke er grund til at ødelægge den ved at smide alt muligt klamt på

Hvor er det dejligt vi alle har forskellig smag og der er pizzatyper til os
alle

LN (som elsker pizza med parmaskinke, friskhøvlet parmesan og rucola)

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 18-08-05 11:45

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det dejligt vi alle har forskellig smag og der er pizzatyper til
os
> alle

Spørgsmålet er kun, om det stadig er en pizza, når der er biksemad+ bernaise
eller leverpostej+rødbeder på?
--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Mus

Dato : 18-08-05 12:00

> [...]
> os
>

> Spørgsmålet er kun, om det stadig er en pizza, når der er biksemad+

Jeg ved ikke hvad definitionen på pizza er - om det er fladt brød med fyld
bagt i ovn eller der er en anden. Men personligt betyder det ikke så meget
for mig - bare det smager mine smagsløg. Hvis dem der kan lide pizza med
kebab og salat vil kalde det en pizza er jeg ligeglad. Kalder den også selv
en pizza. Personligt kan jeg også bedre lide en pizza med kebab og salat end
dem man kan få med et kæmpe lag skinkestrimler - det er simpelthen det
værste.

Jeg synes bare at det er dejligt at der er forskellig smag. Smag kan ikke
diskutteres, selv om det kan være sjovt alligevel

LN

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-08-05 08:13

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor er pizzakarakteren i det forslag?
>
> Hvor er pizzakarakteren i det forslag?
>

> Now we're talking.
>

> Igen, hvad har det med pizza at gøre?
>

> -V-

Der findes vel kun én pizza, nemlig den med tomat, basilikum og ost og som
der findes et historisk maleri af i Napoli.

Alt andet er affarter af pizza. Derfor kan intet være "ulovligt".

mvh
Jørgen

Fra : -V-

Dato : 17-08-05 16:18

Jørgen Hess wrote:
> Der findes vel kun én pizza, nemlig den med tomat, basilikum og ost
> og som der findes et historisk maleri af i Napoli.

Tror du at Romerne er enige i den afgørelse....

-V-

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-08-05 17:14

> Tror du at Romerne er enige i den afgørelse....
>

> -V-

Sikkert ikke, men historien skulle være at Napoli pizzaen sammen med
napolitanerne kom til heksekedlen New York, der undergik den diverse
forandringer før at pizzaen kom tilbage til Italien igen og blev kendt i det
ganske land. Turister fra alverdens andre lande fik så kendskab til pizzaen.

mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 16-08-05 19:10

Hej Jan

> Mangler lidt nye ideer ...

Det er jo ikke nemt når man ikke kender dine gamle ideer.

Men et par ting kan være:

Røget muslinger
Tun i olie
Ansjoser
Røget sild
Hummerhaler
Store rejer
Kammuslinger
Artiskokbunde
Slå et par æg ud på den når den er næsten færdig
Annanasskiver
Halve syltede ferskner
Tørrede dadler

Ja der er mange ideer, tøm køleskabet og prøv noget nyt.

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-08-05 09:39

"Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> skrev i en meddelelse
> Mangler lidt nye ideer ...
>
> --
> Hygge
>
> Jan

Hej Jan,

Nytænkning er det næppe, men jeg kan varmt anbefal følgende:

Pizzabund med tomat og ost (som vanligt), herpå rå kalvemørbrad i meget
tynde skiver (ko kan også bruges, men bliver en smule mere kraftigt i
smagen), løg, chili og en smule gorgonzola.

Det er bare mums!

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : finn

Dato : 23-08-05 16:17

vi har en såkaldt fusionspizza:
½ durum, ½ pizzamel og 30 g gær, vand og lidt olie
hviler i køleskabet en times tid

samtidig med dette steger jeg store kartoffelskiver i olie på panden drysset
med hvidløg, salt og peber

når disse er møre, lægges de op på papir for at få suget overskydende fedt

derefter får aubergine skiverne samme tur

dejen rulles ud i "portionsanretninger", dækkes med mascarpone, evt
hvidløgssmøreost i stedet for, kartofler, auberginer, tomater og lidt ost

fuld hammer i ovnen
MUMS
Finn

Fra : Padre

Dato : 17-08-05 10:23

Hvad med at simre strimler af rød peberfrugt med noget aceto
balsamico, hertil svampe, udblødte og grofthakkede soltørrede tomater
og lidt "anderledes" ost, en lille smule gruyere fx.

padre

Fra : Mus

Dato : 17-08-05 17:38

"Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> skrev i en meddelelse
> Mangler lidt nye ideer ...
>
> --
> Hygge
>
> Jan

Jeg er personligt vild med pizza med tomatsovs,parmaskinke, Frisk revet
parmesan i store flager både før og efter bagning, frisk rucola og
olivenolie. Har ikke selv prøvet at lave den men har smagt den på en
Italiens restaurant og det var bare guf.

LN