Gå tur med katten?
Fra : Katrine

Dato : 05-06-01 14:20

Hej igen

Da jeg er nybagt katteejer har jeg selvfølgelig en masse spørgsmål. Det
kommer endnu engang til at gå ud over jer katte-elskere, da det virker
som om i har alle svarene. Heldigvis. :)

Jeg vil gerne gå tur med Blip, men har ikke troet at man kan gå tur med
en kat. Efter at have fundet denne side er jeg blevet klogere. :) Men nu
kommer så alle spørgsmålene.

Hvis jeg begynder at gå tur med Blip, vil det så betyde at han vil kræve
at blive luftet hver dag? Jeg kan nok ikke gå ud med ham hver dag, men
kun et par gange om ugen. Skal jeg så hellere lade helt være med at gå
tur?

Jeg har planer om at købe en kattesele og line. Jeg antager at en
kattesele er en H-sele, er det rigtigt? Er det bedst med en almindelig
line eller en, som kan blive lang? Jeg har en stor græsplæne med
legeplads lige nedenfor min lejlighed og har tænkt det som første mål
for en tur. Der er også et anlæg i nærheden med en sø. Er det for meget
at gå derned på et senere tidspunkt, hvis det går godt med turen på
plænen?

Min kat er meget aktiv og nysgerrig – synes jeg. Den sidder meget
ofte i vinduet og følger med i hvad der foregå, så jeg tror den vil
kunne lide at komme ud, men jeg vil helst undgå at den begynder at
klage, hvis den ikke kommer ud nogen dage. Jeg ved at der ikke er nogen
garantier, men er der nogen, som har nogen erfaringer? Normalt klager
den ikke, men vi snakker da sammen indimellem, når det passer herren.

På forhånd tak for hjælpen
Katrine og Blip

http://www.kandu.dk/

Fra : Fie & Christian

Dato : 05-06-01 20:48

> [...]
> kommer endnu engang til at gå ud over jer katte-elskere, da det virker
> som om i har alle svarene. Heldigvis. :)

Hvis du vidste hvor mange spørgsmål jeg sendte denne NG for 1 år siden!! *G*
Sådan er det jo, og heldigvis elsker vi jo alle i NG'en at skrive om de små
væsener

(snip)
> [...]
> at blive luftet hver dag? Jeg kan nok ikke gå ud med ham hver dag, men
> kun et par gange om ugen. Skal jeg så hellere lade helt være med at gå

I sin tid havde vi egentlig også tænkt os at tage kattene ned og gå tur i
baggården (med græs), men gjorde det aldrig (ved egentlig ikke
hvorfor.....?). Men sagen er, at jeg spurgte mig omkring (blandt andet en
dyre-adfærds-terapeut.......eller sådan noget lignende.........)og hun
sagde, som jeg også har læst i nogle bøger, at man skal lave helt faste
rutiner omkring "udluftningen" for ikke at ende op med en frustreret kat som
vil ud i tide og utide. Derfor skal man have faste dage og tidspunkter, hvor
man går tur med katten (og ja - katte ved godt hvornår det er torsdag kl.
16.30 *GG*). der er selvfølgelig katte, som kan styre deres ude-trang og er
meget stille og rolige omkring det hele og indordner sig, men man kan jo
lige så godt starte gode vaner

> Jeg har planer om at købe en kattesele og line. Jeg antager at en
> kattesele er en H-sele, er det rigtigt?

Jeg har hørt noget om at en 8-tals sele skulle være bedst.........? andre
der kender den og hvad den går ud på.....?

> [...]
> for en tur. Der er også et anlæg i nærheden med en sø. Er det for meget
> at gå derned på et senere tidspunkt, hvis det går godt med turen på

Bare husk vaccinationerne og ormekurene, så er du vist på den sikre side med
de fleste valg af gå-steder. Start måske ud med det mest rolige sted, hvor I
kan være alene og tag måske senere de andre steder i brug..........bare et
forslag.

(snip)
>Normalt klager
> den ikke, men vi snakker da sammen indimellem, når det passer herren.

Ja, er det ikke hyggeligt?

Hilsen
Fie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-06-01 19:02

Katrine skrev bla + en masse snips
snip
>Jeg vil gerne gå tur med Blip, men har ikke troet at man kan gå tur med
>en kat. Efter at have fundet denne side er jeg blevet klogere. :) Men nu
>kommer så alle spørgsmålene.
snip slut

Om man kan gå tur med missen er der vist delte meninger om, Jeg går ikke tur
med Melissa - hun går tur med mig....
Fordi hun får lov til at bestemme hvor vi går hen og hvor længe hun vil
"læse avis" spise græs eller hvad hun nu synes, normalt går vi en tur på ca
20 minutter.. når i er ude vil missen helst holde sig inde i kanten, det er
ret naturligt, så det skal du lige være obs på..;))

ny snip
> [...]
>at blive luftet hver dag? Jeg kan nok ikke gå ud med ham hver dag, men
>kun et par gange om ugen. Skal jeg så hellere lade helt være med at gå
ny snip slut

øhh han vil sikkert kræve at komme ud hvis han kan lide det.., så du kan
risikere en del miauuen "plagen" for at komme ud, men prøv at lave et fast
ritual omkring det at komme ud, noget som du ellers ikke gør så han ved at
han kommer ud når du gør det og ikke ellers, fordi du kan opleve at hver
gang du tager overtøj på stiller rovdyret og vil med ud, så noget helt
specielt som optakt...;))

ny snip
>Jeg har planer om at købe en kattesele og line. Jeg antager at en
>kattesele er en H-sele, er det rigtigt? Er det bedst med en almindelig
>line eller en, som kan blive lang?
ny snip slut

Tja, Melissa har en H-sele som vi er godt tilfredse med og vi bruger en
"pensionistlufter" et af de der håndtag med line i, før havde jeg en rem,
men linen er langt bedre (undtagen når hun lige daffer ind under en busk og
jeg står der med mangel på talenter... du skal vælge en stor en til en lille
hund, det skal være således at du har fat med hele hånden i håndtaget
(dårlig erfaring med de små..)
Hvor langt i skal gå kommer helt af sig selv, sig fx 20 -30 minutter så
missen selv kan bruge tiden til det den vil..

Generelt : du slipper nok ikke for nogen plagen hvis vejret er godt ude, men
jeg går tur med Melissa fra ca marts til ca september, og så slut for
sæsonen det er stort set hver dag i den periode i ca 20 minutter og ja hun
plager når det ikke lige går som hun vil, nærmest sådan en fornærmet miauuen
Men de oplevelser som vi har sammen gør det hele "besværet" værd, jeg
oplever en misser i "fri" dressur og har lært en del om kattes måde at
færdes i naturen på...
Men ok Melissa er forkælet meget endda selv af en kat at være....

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa