Lagkage
Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 15-08-05 10:11

Hej NG

Jeg skal for første gang i mit 31 årige liv, prøve og lave lagkage.. Men jeg
er lidt fantasi forladt.. Det skal ikke være lige som den gode gamle... Vi
er lidt chokolade freaks i hele vores famile. Kan man lave en lagkage med
det??? Håber der er nogen der har nogle gode forslag... Og i må gerne have i
tankerne at mine kreative udfoldelser ikke når de store vidder...) Så en
lidt detaljeret opskrift vil falde på et tørt sted...
På forhånd tak for hjælpen..

Mvh Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-08-05 11:07

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal for første gang i mit 31 årige liv, prøve og lave lagkage.. Men
> jeg er lidt fantasi forladt.. Det skal ikke være lige som den gode
> gamle... Vi er lidt chokolade freaks i hele vores famile.

I min familie er vi stadig vilde med lagkagen, der laves på smadrede
rutebiler.... og det tager ikke mange minutter at lave den:

en pakke rutebiler (chokolademarengs) knuses groft og blandes med
½ liter fløde pisket til blødt skum

lagkagebunde (chokolade) smøres med
abrikosmarmelade eller appelsinsyltetøj

Fordel lige dele flødeskum/marengs på lagkagebundene.
Drys evt. med revet chokolade, syltede appelsinskiver

Mvh. Lisbeth

Fra : Rikke & Per

Dato : 15-08-05 14:17

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43006c37$2$1164$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> I min familie er vi stadig vilde med lagkagen, der laves på smadrede
> rutebiler.... og det tager ikke mange minutter at lave den:
>

> Mvh. Lisbeth

Ja Uhmmm!!!! den skulle jeg netop til at foreslå, den er et sikkert hit både
for voksne og børn.

Rikke

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 15-08-05 14:34

> [...]
>
> Fordel lige dele flødeskum/marengs på lagkagebundene.
> Drys evt. med revet chokolade, syltede appelsinskiver

Det lyder bare mums... Meen min mand hader rutebiler og det er måske lidt
for meget af det gode hvis jeg laver den til ham på hans fødselsdag ))
Havde det nu været min fødselsdag, så havde det været noget andet... Så
havde jeg fået min far til at lave den til mig.. Det er nemlig sådan at
siden jeg kan huske det har min far altid lavet lagkage til mig på min
fødselsdag og det har ikke ændret sig... Trods det jeg flyttede hjemmefra
som sytten årig, er gift på 12 år og har en datter på 12 år, man bliver
aldrig for gammel til at ens far laver lagkage vel )

Men tak for opskriften, det bliver helt sikkert brugt....

Mvh Heidi

Fra : Rikke & Per

Dato : 15-08-05 14:53

> [...]
> aldrig for gammel til at ens far laver lagkage vel )
>
> Men tak for opskriften, det bliver helt sikkert brugt....

Et alternativ kunne være en lagkage af hvide bunde, flødeskum med nutella og
skivede bananer, den er også mums!!!

Mvh Rikke

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-08-05 15:09

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> man bliver aldrig for gammel til at ens far laver lagkage vel )

Min far har aldrig lavet lagkage... og jeg tror nok, at jeg helst er fri for
at han forsøger *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 16-08-05 09:18

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43011774$0$1174$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Min far har aldrig lavet lagkage... og jeg tror nok, at jeg helst er fri
> for at han forsøger *S*
>
> Mvh. Lisbeth
Hehe, men min far er rigtig god til at lave lagkage... På nær engang han
lavede lagkagen dagen før, og hvor han puttede solbær (tror jeg nok det var)
i mellem bundene (og en masse andet), men solbærene trak ind i de lyse bunde
og det så ud som de var helt mugne (grønne).. Den smagte godt, men udseende
var ikke noget at råbe hurra for....*SS*

Mvh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 12:06

Hejsa Heidi

Jeg vil da lige dele lidt råd om hvordan jeg synes en god lagkage skal være:

1. køb kagecreme, og lave den som der står på pakken og når den så er færdig
blander du flødeskum i den, og røre godt rundt, dette gør kagecremen let
luftig og lækker (min mors ide)

2. Køb nogle lagkagebunde, chokoladeversionen er bestemt god her

3. køb noget god chokolade, og hak det i skykker, ikke for store men bestemt
heller ikke fnuller

4. Køb noget ananas enten frisk eller på konserves, Anden frugt kan også
bruges, men find en "frisk" en, banan smager også rigtigt godt, men bliver
mere tung.. da den ikke er så frisk som ananas..

5. SÅ er samlingstid, lagkagebund - kagecreme - ananas - chokoladestykker -
lagkagebund - kagecreme - ananas - chokoladestykker - lagkagebund.

6. Pynt her er der jo MANGE muligheder, jeg plejer at lave flødeskumskanter,
så man ikke kan se lagene i lagkagen, og pynte med glasur og krymmel og evt
lys eller frugtskrift.

Tips: hvis du bruger en våd frugt som ananas så er det en god ide, lige at
ligge det på en viskestykke eller køkkenrulle, så overfladesaften ikke siver
ud i lagkagen og får den til at løbe

God fornøjelse

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 12:51

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse

> 1. køb kagecreme, og lave den som der står på pakken og når den så er
færdig
> blander du flødeskum i den, og røre godt rundt, dette gør kagecremen let
> luftig og lækker (min mors ide)

Din mors idé? Næppe. Så længe bagere har brugt creme, har de blandet
flødeskum i cremen for at få flødecreme.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 13:53

> Din mors idé? Næppe. Så længe bagere har brugt creme, har de blandet
> flødeskum i cremen for at få flødecreme.

Nå nå godt ord igen...

Ok, men det er ihvertfald der jeg har lært det fra, er ikke i en bager
familie..

Mvh
Morten

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 15-08-05 14:38

> [...]
> ligge det på en viskestykke eller køkkenrulle, så overfladesaften ikke
> siver ud i lagkagen og får den til at løbe

Hejsa Morten

Det er én god ting ved at vi først skal holde fødselsdag på søndag... Tænk
på alle de lagkager jeg kan nå og afprøve... (man skal jo nødig servere
noget man ikke selv kan lide) Og jeg har lige været nede og handle ind til
din opskrift, det lød altså bare for lækkert... Men jeg tænkte på om man
kunne lave et eller andet så der måske kunne komme chokolade i flødeskummet
som man sprøjtede på kanten... Har du et godt forslag??

Mvh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 14:48

> [...]
> på alle de lagkager jeg kan nå og afprøve... (man skal jo nødig servere

Hehe god ide hvor bor du, kunne jo være man skulle komme på smagsprøve
med kæresten

> [...]
>bare for lækkert... Men jeg tænkte på om man kunne lave et eller andet så
>der måske kunne komme chokolade i flødeskummet som man sprøjtede på

Hmm du jo køre en plade chokolade engang op/ned af rivejernet og så vende
det i flødeskummet, og evt gi det en omgang cacao i, så det får det brune
udseende !
Cacao i sig selv sammen med flødeskummet burde jo smage som chokolade et
eller andet sted..

Mvh
Morten

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 15-08-05 16:23

> Hehe god ide hvor bor du, kunne jo være man skulle komme på smagsprøve
> med kæresten

Hehe bor i Brovst... Manden er lige kommet hjem og lagkagen er færdig og
står på køl, flæskestegen er i ovnen, (mandens livret, det er jo idag der
er hans fødselsdag, men vi holder den først for familien på søndag)... Men
han er nu inde på at vi godt kan smage lagkagen inden flæskestegen, meeen må
ikke jeg kan overtale ham til at vente...

> [...]
> udseende !
> Cacao i sig selv sammen med flødeskummet burde jo smage som chokolade et

Det vil jeg prøve... Jeg er nemlig ikke helt vild med alm. flødeskum, så må
jeg ikke kan narre mig selv med lidt cacao...

Mvh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 16:32

> [...]
> han er nu inde på at vi godt kan smage lagkagen inden flæskestegen, meeen
> må ikke jeg kan overtale ham til at vente...

øv for langt væk, kunne jo ellers hurtigt ha fundet en flaske røvin frem fra
lageret )
Ja det er ikke nemt at lade sådan en kage være når den er lavet

> Det vil jeg prøve... Jeg er nemlig ikke helt vild med alm. flødeskum, så
> må jeg ikke kan narre mig selv med lidt cacao...

Ja det tager jo lidt flødesmagen, som nogle synes er for fed/tung...

Mvh
Morten

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 16-08-05 09:20

> øv for langt væk, kunne jo ellers hurtigt ha fundet en flaske røvin frem
> fra lageret )
> Ja det er ikke nemt at lade sådan en kage være når den er lavet

Nej men jeg vandt...*SS* han fik først lagkage efter vi havde spist.... og
mums hvor den bare er god... Den kan du godt anbefale vidt og bredt...Men
jeg tror nu nok jeg prøver det med cacaoen i flødeskummet til på søndag...

Mvh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 01:02

> [...]
> jeg tror nu nok jeg prøver det med cacaoen i flødeskummet til på søndag...

Tak, det var godt i kunne li den det var jo det vigtigste..

Så må du jo lige melde tilbage om det var godt med cacao i

Mvh
Morten

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-08-05 18:38

Heidi Bech Petersen <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> wrote:

> Mvh Heidi

Til at smøre/kitte op på kanterne skulle du prøve: Lige dele flormelis
og kakao blandes godt sammen og røres ud i flødeskum - som så smøres på
kanterne.
mvh
Erling

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 16-08-05 09:21

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> Til at smøre/kitte op på kanterne skulle du prøve: Lige dele flormelis
> og kakao blandes godt sammen og røres ud i flødeskum - som så smøres på
> kanterne.

Hej Erling

Kan det sprøjtes på med en sprøjtepose eller skal det smørres på???

Mvh Heidi

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-08-05 10:45

> [...]

> Hej Erling
>
> Kan det sprøjtes på med en sprøjtepose eller skal det smørres på???

Sprøjtepose er OK - men det er altså også 'sammenhængende' nok til at du
kan smøre det op med en paletkniv. Med sprøjteposen kan du jo lave
nogle kønne, lysebrune og blanke mønstre.
mvh
Erling

Fra : Peter Westh

Dato : 15-08-05 14:52

> [...]
> må gerne have i tankerne at mine kreative udfoldelser ikke når de store
> vidder...) Så en lidt detaljeret opskrift vil falde på et tørt sted...

Man kan lave en ret god creme ved forsigtigt at smelte 200 gram møk
chokolade i 1/2 liter piskefløde. Det køles helt af, hvorefter det kan
piskes til skum. Læg det sammen med købte chokoladebunde, gerne vædet i
kaffe eller en eller anden likør, og hvis jeg var dig ville jeg komme nogle
friske bær i eller sådan noget. Du kan fomentlig godt pynte kagen med samme
creme, men hvorfor ikke komme chokoladeovertræk på toppen.

/P

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 15-08-05 16:24

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle friske bær i eller sådan noget. Du kan fomentlig godt pynte kagen
> med samme creme, men hvorfor ikke komme chokoladeovertræk på toppen.

Hej P

Jeg ved ikke om du har læst indlæget fra Juel... Men tror du jeg kan bruge
den chokoladecreme du skriver om, til at pyntet lagkagen Juel beskriver....

Mvh Heidi

Fra : Peter Westh

Dato : 15-08-05 17:42

> Jeg ved ikke om du har læst indlæget fra Juel... Men tror du jeg kan bruge
> den chokoladecreme du skriver om, til at pyntet lagkagen Juel
> beskriver....

Du kan sikkert, men jeg tror ikke det vil passe. Den creme jeg besrev er
ret tæt og trøffelagtig, og dominerer en del (som jeg husker det). Juels
kage ville jeg selv pynte ved at drysse den generøst med revet chokolade
eller chokoladespåner.

God fest!

/P

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 19:34

> Du kan sikkert, men jeg tror ikke det vil passe. Den creme jeg besrev er
> ret tæt og trøffelagtig, og dominerer en del (som jeg husker det).

Bliver det lidt a'la chokolademousse ??

Mvh
Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 15-08-05 20:37

> Bliver det lidt a'la chokolademousse ??

Det bliver sådan en mellemting mellem trøffel og mousse, ja, lidt som fyldet
i Sarah Bernhard kager, bare lettere.

Jeg kan huske opskriften fra en af min gamle mors kogebøger, jeg tror det
var "Kager fra Brugsen".

/P

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 16-08-05 09:24

> [...]
> ret tæt og trøffelagtig, og dominerer en del (som jeg husker det). Juels
> kage ville jeg selv pynte ved at drysse den generøst med revet chokolade

Tak for det... det håber jeg det bliver...Og tak for hjælpen, min nabo er
lige nu igang med at afprøve den creme du beskrev, så mon ikke hun invitere
på en smagsprøve senere... Jeg kan vist ikke nøjes med at løbetræne 2 gange
i den her uge..Hehe..

Mvh Heidi

Fra : Nette

Dato : 16-08-05 07:25

"Heidi Bech Petersen" skrev

> [...]
> er lidt chokolade freaks i hele vores famile. Kan man lave en lagkage med

Chokolade...
Til hver eneste fødselsdag her i huset, laver jeg chokoladelagkage. Alle er
vilde med den og mangler den ( hvilket den gjorde i juni, hvor vi havde 30
grader) bliver gæsterne meget skuffede.
Bundene kan snildt bages flere dage før og kommes i fryseren. Under alle
omstændigheder skal den bages senest aftenen før og stilles på køl til selve
dagen.

3½ dl. mel

2 dl .sukker

3/4 tsk. natron

3/4 tsk salt

3/4 dl. salatolie

1 dl. kærnemælk

det hele røres i ca. 1 minut

1 dl. kærnemælk

2 æggeblommer

2 spsk. kakao

røres i.

2 æggehvider piskes stive

1 dl. sukker vendes i

Skummet vendes i den første dej og når den kun lige er samlet hældes den i
en springform.

Bages ved 175 grader i ca. 45-50 min.

Når kagen er kold flækkes den.

4. dl. piskefløde

2. dl. flormelis

1. dl. kakao

1/4 dl salt

Piskes let sammen til en blød creme.

Lidt under halvdelen af cremen kommes mellem bundene, og resten fordeles på
kanter og ovenpå.

Lad kagen trække et par timer og pynt med frisk frugt.

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 16-08-05 09:26

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 4. dl. piskefløde
>
> 2. dl. flormelis
>
> 1. dl. kakao
>
> 1/4 dl salt

Hej Nette

skal der virkelig 1/4 dl salt i??? Er det ikke meget... Hmmm man kan vel
godt høre jeg ikke har meget forstand på dette..*SSS*

mvh Heidi

Fra : Nette

Dato : 16-08-05 22:43

"Heidi Bech Petersen" skrev

> skal der virkelig 1/4 dl salt i??? Er det ikke meget... Hmmm man kan vel
> godt høre jeg ikke har meget forstand på dette..*SSS*

Nej for Guds skyld da!!!!
1/4 tsk. er vidst bedre passende..... Sorry.

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 17-08-05 11:17

> Nej for Guds skyld da!!!!
> 1/4 tsk. er vidst bedre passende..... Sorry.
>
> Nette

Hehe det havde været fint hvis jeg bare havde lavet efter opskriften....
Meen det var nu en fejl så markant at jeg (som overhoved ikke har forstand
på kager) fik øje på den....

Mvh Heidi

Fra : Dooz

Dato : 16-08-05 11:13

Nøj hvor skal jeg lave lagkager den næste uge, du godeste nogen lækre ideer
!
Eva

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 16-08-05 15:16

Dooz <dooz_nospam@city.dk> skrev:
>Nøj hvor skal jeg lave lagkager den
>næste uge, du godeste nogen lækre ideer
>!
>Eva

Nu vil alle bruge piskefløde, hvorfor ikke vælge Maizena creme
fine piske? Det halve fedt og samme smag, og så løber den ikke ud
og bliver vandet, hvis den skal stå lidt tid i køleskab.
Den findes også som vanilla, og den er bare for god.
--
thomas

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 17-08-05 11:15

"Thomas Peter Bitsch (slet 6KFTI)" <tpbknorr@6KFTIpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11242019550.241228816969951@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> og bliver vandet, hvis den skal stå lidt tid i køleskab.
> Den findes også som vanilla, og den er bare for god.

Hej Thomas

Hedder det Maizena creme fine piske??? og kan man sprøjte det på eller skal
det smørres???

Mvh Heidi

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-08-05 18:06

> [...]
>>
>Hej Thomas
>
>Hedder det Maizena creme fine
>piske??? og kan man sprøjte det på eller skal

Ja det hedder det, og kan bruges nøjagtig som alm. fed piskefløde,
og som skrevet findes den også med vanilla og samme egenskaber,
samt en unik til madlavning uden mel, som der er i Karoline`s.
Findes på køl i dit supermarked. Skriv hvis du ikke bliver
overrasket over dette produkt, bage så godt.

--
thomas pb

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 17-08-05 18:32

"Thomas Peter Bitsch (slet GOQ3G)" <tpbknorr@GOQ3Gpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11242985870.921338651027163@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> Findes på køl i dit supermarked. Skriv hvis du ikke bliver
> overrasket over dette produkt, bage så godt.

Hej Thomas

Jeg skal nok skrive.... Jeg prøver det imorgen...

Mvh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 01:04

> Nu vil alle bruge piskefløde, hvorfor ikke vælge Maizena creme
> fine piske? Det halve fedt og samme smag, og så løber den ikke ud
> og bliver vandet, hvis den skal stå lidt tid i køleskab.

Det er en lagkage og ikke hverdags bøffer, det er ikke det rette sted at
skifte gode mejeri produkter ud med noget kemisk blandings hejs, det er da
at voldtage en lagkage... Det er ikke på en fødselsdag man bliver fed det er
alle de andre dage...

Bare min mening...

Mvh
Morten

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 18-08-05 05:21

>Det er en lagkage og ikke hverdags
> [...]
Hvad har bøffer med piskefløde at gøre? Kemisk? Prøv lige at købe
en flaske og læs på varedeklarationen, så vil du se at det ikke er
mere kemisk end en Arla ko! Man kan da ikke lukke sådan noget ud,
bare fordi der sker en udvikling på markedet, til det sundere. Du
steger måske stadig i billig margarine?

--
thomas

Fra : Hanne Christensen

Dato : 18-08-05 07:11

> [...]
> og bliver vandet, hvis den skal stå lidt tid i køleskab.
> Den findes også som vanilla, og den er bare for god.

Efter min opfattelse et elendigt kunstprodukt. Smag og konsistens under al
kritik.
vh
Hanne

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 18-08-05 17:04

Hanne Christensen <hannec03@yahoo.dk> skrev:

> [...]
>t.news.tele.dk...

>Efter min opfattelse et elendigt
>kunstprodukt. Smag og konsistens under al
Kunstprodukt? Så har du fundet noget i produktet som ingen andre
kender til! Smag kan ikke diskuteres, men prøv lige at læse på
karolines madlavningsfløde, velbekomme!!
Har du virkelig prøvet produktet, vær ærlig?
Til de som tror at det er hokus pokus, prøv at gå ind på
www.maizena.dk
og lad os så spise hvad vi synes bedst om, ingen tvinger os til at
indtage noget vi ikke kan lide, heller ikke Fontex.

--
thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 18-08-05 18:25

"Thomas Peter Bitsch (slet LRHZ1)" <tpbknorr@LRHZ1post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> karolines madlavningsfløde, velbekomme!!
> Har du virkelig prøvet produktet, vær ærlig?
> Til de som tror at det er hokus pokus, prøv at gå ind på

De har skiftet mælkefedtet ud med plantefedt, hvilket ikke kan lade sig gøre
i et almindeligt køkken. Og det er vel også de færreste der har
Polyoxyethylen(20)sorbitanmonostearat stående på køkkenhylden? Eller
xanthangummi og Betacaroten i ren form? Anderledes med Methylcellulosen,
det er en almindelig husholdningsvare, idet det er hovedingrediensen i
almindelig tapetklister.

Hvad var det lige man skulle kunne så på siden, som viser at Cremefine IKKE
er et kunstprodukt?

/Peter

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 19-08-05 14:53

> [...]
><tpbknorr@LRHZ1post.tele.dk> skrev i en
>
>De har skiftet mælkefedtet ud med
>plantefedt, hvilket ikke kan lade sig gøre

Allerførst bør du købe dig bogen e numre, eller finde den på
nettet. Du henviser til emulgator som bruges når vand skal blandes
med et fedtfri produkt, også stabilisator, som f.eks er i
kakaomælk.
Betac er gulerod og faktisk et vitamin, godt for øjnene (har du
set en kanin med briller) de andre ting du nævner er e 461
(tapetklister) som er kulhydrat og er fra planter og helt
naturlige, du får faktisk "tapetklister" hver gang du spiser
grøntsager, det bruges også til is for at få den cremede smag.
Kig lige i køkkenskabet- har du Guldkorn, marmelade,
børnemad,læskedrik og mange andre ting, så er der hele tjavsen i.
Du blander også ingredienser fra 3 produkter sammen, så lad lige
være at læse varefakta på de forsskellige fraiche,
madlavningsfløde og andre ting i kølemontren, så dør du af sult,
men ingen tvinger Dig til at købe noget du ikke kan lide.

--
thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 19-08-05 15:36

"Thomas Peter Bitsch (slet 7FQIK)" <tpbknorr@7FQIKpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11244597770.513641658819481@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> madlavningsfløde og andre ting i kølemontren, så dør du af sult,
> men ingen tvinger Dig til at købe noget du ikke kan lide.

Det er altsammen rigtigt hvad du skriver - bortset fra
at jeg citerede fra eet produkt, nemlig madlavningsfløden
http://www.cremefine.dk/default.asp?pageid=59 - men det ændrer da ikke en
tøddel ved at Cremefine er et kunstprodukt. At de samme tilsætningsstoffer
bruges i skod-is og andre populære fødevarer er da heller ikke noget
argument. Selvfølgelig er det et kunstprodukt. Er det farligt? Næppe,
bortset fra at det nok narrer en del ubefæstede sjæle til at tro at de
spiser sundere end de faktisk gør.

/P

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 19-08-05 15:57

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev:
> [...]
Nu ved jeg ikke hvad skod is er, for det bruges i ALT is.
Kærnemælk og vegetabilsk fedt?ja vi kan blive ved. Med mindre du
selv har en ko, og et økologisk landbrug, må du leve livet, og så
kommer vi nok ikke videre! Har du set hvad det er i øl og vin?
God week-end

--
thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 22-08-05 08:30

"Thomas Peter Bitsch (slet 98JJ8)" <tpbknorr@98JJ8post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11244636560.149731892989813@dtext.news.tele.dk...
> Nu ved jeg ikke hvad skod is er, for det [Methylcellulose] bruges i ALT
> is.

Nej det gør ikke.

http://www.skeeis.dk/
http://www.dessertcirkus.dk/Is
http://www.hansens-is.dk/www/produkter.html
http://www.polar-is.dk/okologi.html
etc etc.

> Kærnemælk og vegetabilsk fedt?ja vi kan blive ved. Med mindre du
> selv har en ko, og et økologisk landbrug, må du leve livet, og så
> kommer vi nok ikke videre!

Ja, jeg køber og spiser nu min økologiske piskefløde med glæde og
fornøjelse - det er hverken mere besværligt eller dyrere end Arlas papfløde
eller diverse surrogatprodukter, og jeg vil hellere spise det halvt så ofte,
end jeg vil erstatte det med en vare med halvt så meget fedt.

/P

Fra : Nette

Dato : 16-08-05 22:44

"Dooz" skrev
> Nøj hvor skal jeg lave lagkager den næste uge, du godeste nogen lækre
ideer

Får vi så en adresse? Jeg har ikke selv tid til at gå i gang, men sidder
også og længes efter lagkage

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 22-08-05 09:23

Hej Allesammen

Vil bare lige fortælle at det blev en rigtig god fødselsdag og lagkagen var
et hit.... Det endte med at jeg lavede en lagkage bestående af:

3 stk chokoladebunde
1/2 piskefløde
200 gr. mørk letbitter chokolade
1 appelsin
En dåse ananas
!/4 piskefløde til kanten
Flormelis og cacao til toppen (som glasur)

Jeg lavede cremen dagen før, ved at varme fløden (1/2 liter) op, men kun
lige så varm at chokolade kan smeltet (den må ikke koge).. når så fløden er
varm tager man det af blusset og smelter chokoladen deri.
Når så det er kølet lidt af stiller man det i køleskabet til dagen efter...
Så når man skal til at lave lagkagen, pisker man choko-fløden, mens man
presser lidt appelsinsaft i, til en luftigt creme... Og så er det ellers
bare og putte creme og ananas mellem lagene...
Jeg pyntede kanten med piskefløde tilsat lidt cacao...Og toppen blev belagt
med mørk glasur og hvid glasur til at skrive med...

Den smagte bare godt... Selv min far "kongen af lagkagene" Bad om
opskriften... Så den måtte have været god...

Men igen.. tak for hjælpen allesammen..

Mvh Heidi